Art. 3. - Art. 3: Definiţii - Directiva 2007/46/CE/05-sep-2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective

Acte UE

Jurnalul Oficial 263L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2019
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentei directive şi al actelor de reglementare enumerate în anexa IV, dacă nu se specifică altfel în cuprinsul lor:
1."act de reglementare" înseamnă o directivă individuală sau un regulament individual, sau un regulament CEE-ONU anexat la Acordul revizuit din 1958;
2."directivă individuală sau regulament individual" înseamnă o directivă sau un regulament enumerate în partea I a anexei IV. Acest termen include şi actele de punere în aplicare ale acestora;
3."omologare de tip" înseamnă procedura prin care un stat membru certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
4."omologare naţională de tip" înseamnă o procedură de omologare de tip prevăzută de legislaţia internă a unui stat membru, valabilitatea omologării fiind limitată la teritoriul statului membru respectiv;
5."omologare CE de tip" înseamnă procedura prin care un stat membru certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezenta directivă sau în actele de reglementare enumerate la anexa IV sau XI;
6."omologare individuală" înseamnă procedura prin care un stat membru certifică faptul că un anumit vehicul, unic sau nu, respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
7."omologare de tip în mai multe etape" înseamnă procedura prin care unul sau mai multe state membre certifică faptul că, în funcţie de stadiul de finalizare, un tip de vehicul incomplet sau completat respectă dispoziţiile administrative,i cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezenta directivă;
8."omologare de tip treptată" înseamnă o procedură de omologare a vehiculelor constând în colectarea treptată a întregului set de certificate de omologare CE de tip pentru sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate aparţinând vehiculului şi care duce, în ultima etapă, la omologarea vehiculului complet;
9."omologare de tip într-o singură etapă" înseamnă o procedură constând în omologarea unui vehicul privit ca un tot unitar, printr-o singură operaţie;
10."omologare de tip mixtă" înseamnă o procedură de omologare de tip treptată în cazul căreia se realizează una sau mai multe omologări de sisteme în ultimul stadiu al omologării vehiculului complet, fără a fi necesară eliberarea unor certificate de omologare CE de tip pentru sistemele respective;
11."autovehicul" înseamnă orice vehicul cu motor, complet, completat sau incomplet, care se deplasează prin propriile sale mijloace, având cel puţin patru roţi, cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h;
12."remorcă" înseamnă orice vehicul cu roţi fără autopropulsie, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
13."vehicul" înseamnă orice autovehicul sau remorca acestuia, în sensul definiţiei de la punctele 11 şi 12;
14."autovehicul hibrid" înseamnă un vehicul cu cel puţin două convertoare de energie diferite şi două sisteme diferite de stocare a energiei (montate pe vehicul) pentru a-i asigura propulsia;
15."vehicul electric hibrid" înseamnă un vehicul hibrid care, pentru a-şi asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul:
- un combustibil consumabil;
- un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu, baterie, condensator, volant/generator etc.);
16."utilaj mobil" înseamnă orice vehicul autopropulsat special conceput şi construit pentru efectuarea de lucrări şi care, datorită caracteristicilor sale constructive, nu este adecvat pentru transportul pasagerilor sau al mărfurilor. Utilajele montate pe şasiul unui autovehicul nu sunt considerate utilaje mobile;
17."tip de vehicul" înseamnă vehiculele aparţinând unei anumite categorii şi care nu diferă, cel puţin din punctul de vedere al caracteristicilor esenţiale specificate în secţiunea B a anexei II. Un tip de vehicul poate cuprinde variante şi versiuni, astfel cum sunt definite în secţiunea B a anexei II;
18."vehicul de bază" înseamnă orice vehicul utilizat în etapa iniţială a unui proces de omologare de tip în mai multe etape;
19."vehicul incomplet" înseamnă orice vehicul a cărui finalizare necesită cel puţin încă o etapă de fabricaţie pentru a îndeplini toate cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezenta directivă;
20."vehicul completat" înseamnă orice vehicul rezultat în urma procesului de omologare de tip în mai multe etape care îndeplineşte toate cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezenta directivă;
21."vehicul complet" înseamnă orice vehicul care nu trebuie să fie completat pentru a îndeplini cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezenta directivă;
22."vehicul sfârşit de serie" înseamnă orice vehicul care face parte dintr-un stoc şi care nu poate fi înmatriculat sau vândut, sau pus în exploatare, datorită intrării în vigoare a unor noi cerinţe tehnice în conformitate cu care nu a fost omologat;
23."sistem" înseamnă un ansamblu de dispozitive combinate pentru a permite efectuarea uneia sau a mai multor funcţii specifice într-un vehicul şi care face obiectul cerinţelor din oricare act de reglementare;
24."componentă" înseamnă un dispozitiv care trebuie să corespundă cerinţelor cuprinse într-un act de reglementare şi care este destinat să constituie un element al unui vehicul, şi care poate fi omologat independent de vehicul, atunci când actul de reglementare cuprinde dispoziţii exprese în acest sens;
25."unitate tehnică separată" înseamnă un dispozitiv care trebuie să corespundă cerinţelor cuprinse într-un act de reglementare şi care este destinat să constituie un element al unui vehicul, şi care poate fi omologat independent, dar numai în raport cu unul sau mai multe tipuri de vehicule specificate, atunci când actul de reglementare cuprinde dispoziţii exprese în acest sens;
26."piese sau echipament de origine" înseamnă piese sau echipamente fabricate în conformitate cu specificaţiile şi standardele de producţie prevăzute de producătorul vehiculului pentru producţia unor piese sau echipamente pentru asamblarea vehiculului în cauză. Aceasta cuprinde piesele sau echipamentele fabricate pe aceeaşi linie de producţie cu piesele sau echipamentele în cauză. Se consideră, dacă nu se dovedeşte contrariul, că piesele sunt de origine, în cazul în care producătorul lor certifică faptul că piesele corespund nivelului calitativ al componentelor utilizate pentru asamblarea vehiculului în cauză şi au fost fabricate în conformitate cu specificaţiile şi standardele de producţie ale producătorului vehiculului;
27."producător" înseamnă persoana sau organismul responsabil în faţa autorităţilor de omologare pentru toate aspectele procesului de omologare de tip sau de autorizare şi pentru garantarea conformităţii producţiei. Această persoană sau acest organism nu trebuie neapărat să ia parte la toate etapele producţiei vehiculului, a sistemului, a componentei sau a unităţii tehnice separate care face obiectul procesului de omologare;
28."reprezentantul producătorului" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită în Comunitate, desemnată în mod corespunzător de producător pentru a-l reprezenta în faţa autorităţii de omologare şi pentru a acţiona în numele acestuia în domeniile reglementate de prezenta directivă, iar în cazul în care se face referire la termenul "producător", acesta este înţeles ca indicând fie producătorul, fie reprezentantul său;
29."autoritate de omologare" înseamnă autoritatea competentă a unui stat membru care este responsabilă pentru toate aspectele omologării de tip a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată sau pentru omologarea individuală a unui vehicul; pentru procesul de autorizare, pentru eliberarea şi, după caz, retragerea certificatelor de omologare; pentru a servi ca punct de contact cu autorităţile de omologare ale celorlalte state membre; pentru desemnarea serviciilor tehnice şi garantarea respectării de către producător a obligaţiilor sale privind conformitatea producţiei;
30."autoritatea competentă" de la articolul 42 înseamnă fie autoritatea de omologare sau o autoritate desemnată, fie un organism de acreditare care acţionează în numele lor;
31."serviciu tehnic" înseamnă organizaţia sau organismul desemnat de autoritatea de omologare a unui stat membru drept laborator de încercări, în vederea efectuării de încercări, sau drept organism de evaluare a conformităţii, în vederea efectuării evaluării iniţiale şi a altor încercări sau inspecţii, în numele autorităţii de omologare, care poate îndeplini ea însăşi aceste funcţii;
32."metodă de încercare virtuală" înseamnă simulări pe computer, inclusiv calcule care demonstrează dacă un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată îndeplineşte condiţiile tehnice cuprinse într-un act de reglementare. Pentru efectuarea încercării, o metodă virtuală nu necesită folosirea unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, fizice;
33."certificat de omologare de tip" înseamnă documentul prin care autoritatea de omologare certifică în mod oficial faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată este omologat;
34."certificat de omologare CE de tip" înseamnă certificatul menţionat în anexa VI sau în anexa corespunzătoare la o directivă individuală sau regulament individual, fişa de comunicare indicată în anexa relevantă la unul dintre regulamentele CEE-ONU enumerate în partea I sau partea II a anexei IV la prezenta directivă fiind considerată echivalentul său;
35."certificat de omologare individuală" înseamnă documentul prin care autoritatea de omologare certifică în mod oficial faptul că un anumit vehicul este omologat;
36."certificat de conformitate" înseamnă documentul prezentat în anexa IX, eliberat de producător şi care certifică faptul că, în momentul fabricării, un vehicul aparţinând seriei tipului omologat în conformitate cu prezenta directivă a respectat toate actele de reglementare;
37."document informativ" înseamnă documentul prezentat în anexa I sau anexa III, sau în anexa corespunzătoare la o directivă individuală sau regulament individual, în care sunt indicate informaţiile pe care trebuie să le prezinte solicitantul, documentul informativ putând fi transmis şi în format electronic;
38."dosar informativ" înseamnă dosarul complet, cuprinzând documentul informativ, fişierul, datele, schiţele, fotografiile etc., furnizat de solicitant, dosarul informativ putând fi transmis şi în format electronic;
39."dosar de omologare" înseamnă dosarul informativ însoţit de rapoartele de încercări şi de toate celelalte documente adăugate de serviciul tehnic sau de autoritatea de omologare la dosarul informativ în cursul exercitării atribuţiilor lor, dosarul de omologare putând fi transmis şi în format electronic;
40."opisul dosarului de omologare" înseamnă documentul care cuprinde într-o listă conţinutul dosarului de omologare, numerotat sau marcat în mod corespunzător, astfel încât să identifice precis toate paginile, formatul documentului respectiv prezentând o evidenţă a etapelor succesive din gestionarea omologării CE de tip, în special a datelor reviziilor şi ale actualizărilor.