Art. 704. - Art. 7 04 : Cerinţe speciale privind echipamentele de comandă, de indicare şi de control ale motoarelor principale şi ale instalaţiei de guvernare - Directiva 2006/87/CE/12-dec-2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Noiembrie 2013
Art. 704: Cerinţe speciale privind echipamentele de comandă, de indicare şi de control ale motoarelor principale şi ale instalaţiei de guvernare
(1)Este necesar să fie posibile comanda şi controlul motoarelor principale şi a instalaţiilor de guvernare de la postul de guvernare. Motoarele principale, echipate cu un ambreiaj care poate fi acţionat de la postul de guvernare, sau care acţionează o elice orientabilă care poate fi controlată de la postul de guvernare, trebuie să fie pornite şi oprite doar din sala maşinilor.
(2)Comanda fiecărui motor principal trebuie să fie asigurată de o singură manetă care să se deplaseze pe un arc de cerc într-un plan vertical, aproximativ paralel cu axa longitudinală a navei. Deplasarea manetei respective către prova navei trebuie să producă propulsia înainte, în timp ce deplasarea manetei către pupa trebuie să conducă la deplasarea navei înapoi. Angajarea ambreiajului şi inversarea direcţiei de propulsie trebuie să se facă în jurul poziţiei neutre a manetei respective. Este necesar ca poziţia neutră a levierului să fie indicată printr-un declic.
(3)Direcţia de propulsie a navei de către maşinile principale de propulsie, precum şi viteza de rotaţie a elicei sau a maşinilor principale de propulsie trebuie să fie indicate.
(4)Indicatoarele şi dispozitivele de control prevăzute la articolul 6.07 alineatul (2), articolul 8.03 alineatul (2) şi articolul 8.05 alineatul (13) sunt amplasate la postul de guvernare.
(5)Navele a căror timonerie este proiectată în vederea navigaţiei radar comandate de către o singură persoană sunt guvernate cu ajutorul unei manete. Maneta respectivă trebuie să fie uşor de deplasat cu mâna. Poziţia manetei în raport cu axa longitudinală a navei trebuie să corespundă exact poziţiei paletelor cârmei. Este necesar să fie posibilă decuplarea manetei în orice poziţie, fără ca prin aceasta să se modifice poziţia paletelor cârmei. Poziţia neutră a manetei trebuie să fie clar indicată de un declic.
(6)În cazul timoneriilor care au fost proiectate în vederea navigaţiei radar comandată de către o singură persoană şi în cazul în care nava este echipată cu cârme la prova sau cu cârme speciale, în special pentru deplasarea înapoi, acestea trebuie să fie acţionate de la timonerie, cu ajutorul unor manete speciale, care să îndeplinească, mutatis mutandis, cerinţele prevăzute la alineatul (5).
Cerinţa respectivă se aplică şi în cazul în care, în convoaie, se folosesc şi sisteme de guvernare ale altor nave decât cele care asigură propulsia convoiului.
(7)În cazul în care se utilizează regulatoare ale vitezei de giraţie, este necesar să fie posibilă decuplarea comenzii vitezei de giraţie în orice poziţie, fără ca aceasta să afecteze viteza selectată.
Maneta trebuie să se rotească într-un arc de cerc suficient de larg pentru a garanta o poziţionare suficient de precisă. Poziţia neutră trebuie să se distingă în mod clar de celelalte poziţii. Gradul de iluminare trebuie să poată fi reglat în mod continuu, fără trepte de reglaj.
(8)Echipamentul de comandă la distanţă pentru întreaga instalaţie de guvernare trebuie să fie instalat în mod permanent şi dispus astfel încât cursul selectat să fie clar vizibil. În cazul în care echipamentul de comandă la distanţă poate fi decuplat, acesta trebuie să fie echipat cu un dispozitiv de indicare care să afişeze condiţiile de exploatare, respectiv "în funcţiune" şi "scos din funcţiune". Dispunerea şi manipularea elementelor de comandă trebuie să fie funcţională.
În cazul sistemelor auxiliare instalaţiei de guvernare, de exemplu, elicele de manevră din prova, pot fi admise echipamente de comandă la distanţă care să nu fie instalate permanent, cu condiţia ca instalaţiile auxiliare respective să poată fi activate oricând de la timonerie, cu ajutorul unui dispozitiv de comandă.
(9)În cazul instalaţiilor cu elice orientabilă, cu jet de apă, cu propulsor cicloidal sau cu elice de manevră din prova, pot fi admise dispozitive echivalente dispozitivelor de comandă, de indicare şi de control.
Cerinţele prevăzute la alineatele (1)-(8) trebuie aplicate, mutatis mutandis, ţinând cont de caracteristicile specifice şi de dispunerile selectate pentru mecanismele de guvernare şi de propulsie mai sus amintite. În analogie cu alineatul (2), fiecare unitate trebuie să fie controlată de o manetă care să se deplaseze pe un arc de cerc aşezat într-un plan vertical aproximativ paralel cu direcţia de înaintare a unităţii. Din poziţia manetei, direcţia de înaintare care acţionează asupra navei trebuie să fie clară.
Dacă instalaţiile cu elice orientabile sau cu propulsoare cicloidale nu sunt controlate prin intermediul manetelor, comisia de inspecţie poate permite derogări de la alineatul (2). Aceste derogări sunt menţionate în certificatul comunitar din caseta 52.