Art. 302. - Art. 3 02 : Rezistenţă şi stabilitate - Directiva 2006/87/CE/12-dec-2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Noiembrie 2013
Art. 302: Rezistenţă şi stabilitate
(1)Coca trebuie să fie suficient de rezistentă la toate solicitările la care nava este supusă în condiţii normale.
a)Pentru navele noi sau pentru cele care suferă modificări semnificative care le afectează rezistenţa, este necesar ca rezistenţa corespunzătoare să fie demonstrată printr-o probă de calcul. Proba respectivă nu este necesară atunci când se prezintă certificatul de clasificare sau o declaraţie din partea unei societăţi de clasificare autorizate.
b)În cazul unei inspecţii în conformitate cu articolul 2.09, grosimea minimă a fundului navei, a santinei şi a bordajului lateral al navelor construite din oţel trebuie să fie mai mare sau egală cu cea mai mare dintre valorile rezultate din următoarele formule:
Pentru navele construite din oţel, grosimea minimă tmin este dată de valoarea maximă rezultată din următoarele formule:
1.pentru navele având o lungime mai mare de 40 m: t = f. b. c (2,3 + 0,04 L) [mm];
pentru navele având o lungime mai mică sau egală cu 40 m: tmin = f. b. c (1,5 + 0,06 L) [mm], cu toate acestea nu mai mică de 3,00 mm;
2.
unde:
a = distanţa între varange [mm];
f = coeficient pentru distanţa între varange:
f = 1 pentru a < 500 mm
f = 1 + 0,0013 (a - 500) pentru a > 500 mm
b = factor pentru fundul navei, bordaj sau santină
b = 1,0 pentru plăcile fundului navei şi bordajul lateral
b = 1,25 pentru pieile santinei.
se poate considera că f = 1 pentru distanţa dintre varange atunci când se calculează grosimea minimă a bordajului lateral. Cu toate acestea, grosimea minimă a plăcilor santinei nu poate fi în nici un caz mai mică decât grosimea plăcilor fundului navei şi a plăcilor bordajului lateral.
c = factor pentru tipul construcţiei:
c = 0,95 pentru navele cu fund dublu coferdam, situaţie în care peretele despărţitor dintre coferdam i cal este localizat vertical, aliniat cu rama de bocaport
c = 1,0 pentru toate celelalte tipuri de construcţie.
(c)Pentru navele cu construcţie longitudinală cu fund dublu şi coferdamuri, valoarea minimă calculată pentru grosimea bordajului pe baza formulelor menţionate la litera (b) poate fi redusă la o valoare calculată omologată de o societate de clasificare autorizată privind rezistenţa suficientă a cocii (rezistenţă longitudinală, laterală şi locală).
Plăcile se reînnoiesc în cazul în care fundul navei, santina sau bordajul lateral au valori care se situează sub valoarea admisă astfel stabilită.
Valorile minime calculate în conformitate cu metoda respectivă sunt valori limită care ţin seama de o uzură normală şi uniformă, cu condiţia utilizării unui tip de oţel adecvat pentru construcţia navală, iar elementele interne de construcţie, de exemplu, varangele, alte grinzi ale fundului, principalele elemente de construcţie longitudinale şi transversale sunt în stare bună, iar coca nu indică vreo supraîncărcare a rezistenţei longitudinale.
În momentul în care valorile respective sunt mai mici, este necesar ca plăcile în cauză să fie reparate sau înlocuite. Cu toate acestea, valorile mai mici, dar nu cu mai mult de 10 % din valorile calculate, sunt acceptate local pentru anumite porţiuni.
(2)În cazul în care coca este construită dintr-un alt material decât oţelul, se demonstrează pe baza calculelor că rezistenţa cocii (rezistenţa longitudinală, laterală şi locală) este cel puţin egală cu rezistenţa rezultată din utilizarea oţelului, pornind de la ipoteza grosimii minime în conformitate cu alineatul (1). Se poate renunţa la calculul de probă în cazul în care se prezintă un certificat de clasificare sau o declaraţie din partea unei societăţi de clasificare recunoscute.
(3)Este necesar ca stabilitatea navelor să corespundă scopului căruia îi sunt destinate.