Art. 22a04. - Art. 22 a^04 : Flotabilitate şi stabilitate - Directiva 2006/87/CE/12-dec-2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Noiembrie 2013
Art. 22a^04: Flotabilitate şi stabilitate
(1)Alineatele (2)-(10) se aplică ambarcaţiunilor care au o lungime mai mare de 110 m, cu excepţia navelor de pasageri.
(2)Pentru calculul stabilităţii, valorile de bază - masa navei fără încărcătură şi poziţia centrului de greutate - se determină prin intermediul unei probe de înclinare efectuate în conformitate cu anexa I la rezoluţia MSC 267 (85) a OMI.
(3)Solicitantul trebuie să demonstreze, cu ajutorul unui calcul bazat pe metoda flotabilităţii pierdute, că stabilitatea şi flotabilitatea navei sunt adecvate în caz de inundare. Toate calculele trebuie să fie efectuate luându-se în considerare asieta liberă şi afundarea liberă.
Flotabilitatea şi stabilitatea suficiente ale navei în cazul unei inundări se dovedesc cu o încărcătură corespunzând liniei de plutire maxime, egal distribuită în toate calele, cu provizii maxime şi alimentată la maxim cu combustibil.
Pentru încărcături eterogene, calculul stabilităţii se efectuează pentru condiţiile de încărcare cele mai defavorabile. Acest calcul al stabilităţii se efectuează la bord.
În acest scop, trebuie determinată dovada matematică a unei stabilităţi suficiente pentru stadiile intermediare de inundare (25 %, 50 % şi 75 % de acumulare a apei de inundaţie şi, dacă este cazul, pentru stadiul imediat premergător echilibrului transversal) şi pentru stadiul final al inundării, în condiţiile de încărcare specificate mai sus.
(4)Se iau în considerare următoarele ipoteze pentru starea ulterioară avariei:
a)Dimensiunile avariei laterale:
dimensiune longitudinală: cel puţin 0,10 L;
dimensiune transversală: 0,59 m;
dimensiune verticală: de la fundul navei în sus, nelimitat.
b)Dimensiunile avariei la fundul navei:
dimensiune longitudinală: cel puţin 0,10 L;
dimensiune transversală: 3,00 m;
dimensiune verticală: de la bază, 0,39 m în sus, cu excepţia colectorului.
c)Toţi pereţii de compartimentare din zona avariată se consideră avariaţi la rândul lor, ceea ce înseamnă că alegerea compartimentării se efectuează astfel încât nava să rămână pe linia de plutire după inundarea a două sau mai multe compartimente adiacente pe direcţia longitudinală. În cazul sălii maşinilor principale, se ţine exclusiv seama de un compartiment, ceea ce înseamnă că se consideră că pereţii de compartimentare de la extremităţile sălii maşinilor nu sunt avariaţi.
În cazul unei avarii la fundul navei, se consideră că sunt inundate, de asemenea, şi compartimentele transversale adiacente.
d)Permeabilitate
Se consideră că permeabilitatea este de 95 %.
În cazul în care un calcul dovedeşte că permeabilitatea medie a unui compartiment este mai mică de 95 %, poate fi utilizată valoarea calculată.
Valorile trebuie să nu fie mai mici de:
- sălile maşinilor şi sălile operaţionale: 85 %;
- cale pentru marfă: 70 %;
- spaţiile cu fund dublu, tancuri de combustibil, tancuri de balast etc.; în acest caz se ia în considerare funcţia lor şi se stabileşte dacă acestea trebuie să fie considerate a fi pline sau goale, nava fiind pe linia sa de plutire maximă admisă: 0 sau 95 %.
e)Calcularea efectului suprafeţei libere în stadiile intermediare de inundare trebuie să se bazeze pe aria suprafeţei brute a compartimentelor avariate.
(5)Pentru toate stadiile intermediare de inundare menţionate la alineatul (3), trebuie să fie respectate următoarele criterii:
a)unghiul de bandare 9 în poziţia de echilibru din stadiul intermediar în cauză nu trebuie să depăşească 15° (5° în cazul în care containerele nu sunt fixate);
b)dincolo de bandare, în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar, partea pozitivă a curbei braţului de redresare trebuie să prezinte o valoare a braţului de redresare de GZ > = 0,02 m (0,03 m în cazul în care containerele nu sunt fixate) înainte ca prima deschidere neprotejată să fie imersată sau înainte de a se atinge un unghi de bandare 9 de 27° (15° în cazul în care containerele nu sunt fixate);
c)deschiderile care nu sunt etanşe la apă nu trebuie să fie imersate înainte de a se atinge bandarea în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar.
(6)În cursul stadiului final al inundării trebuie îndeplinite următoarele criterii:
a)marginea inferioară a deschiderilor neetanşe la apă (de exemplu, uşi, ferestre, capace de acces) nu trebuie să se găsească la mai puţin de 0,10 m deasupra liniei de plutire ulterioare avariei;
b)unghiul de bandare 9 în poziţia de echilibru nu trebuie să depăşească 12° (5° în cazul în care containerele nu sunt fixate);
c)dincolo de bandare, în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar, partea pozitivă a curbei braţului de redresare trebuie să prezinte o valoare a braţului de redresare de GZ > = 0,05 m, iar zona de sub curbă trebuie să atingă cel puţin 0,0065 m.rad înainte ca prima deschidere neprotejată să fie imersată sau înainte de a se atinge un unghi de bandare 9 de 27° (10° în cazul în care containerele nu sunt fixate);
[POZĂ - a se vedea actul modificator-]
d)dacă sunt imersate deschideri neetanşe la apă înainte de atingerea poziţiei de echilibru, spaţiile care permit accesul vor fi considerate inundate la calculul stabilităţii în situaţie de avarie.
(7)În cazul în care sunt prevăzute deschideri de echilibrare transversală pentru reducerea inundării asimetrice, trebuie să se respecte următoarele cerinţe:
a)pentru calculul inundării transversale, trebuie să se aplice Rezoluţia A.266 (VIII) a OMI;
b)acestea trebuie să funcţioneze automat;
c)acestea nu trebuie să fie echipate cu dispozitive de închidere;
d)timpul total alocat pentru egalizare nu trebuie să depăşească 15 minute.
(8)Dacă există posibilitatea închiderii etanşe la apă a deschiderilor prin care compartimentele neavariate pot fi inundate la rândul lor, dispozitivele de închidere trebuie să aibă înscrisă clar şi lizibil pe ambele părţi instrucţiunea următoare:
«A se închide imediat după trecere.»
(9)Se consideră că verificarea prin calcul în conformitate cu alineatele (3)-(7) a fost efectuată dacă se prezintă calcule ale stabilităţii în caz de avarie în conformitate cu partea 9 din regulamentul anexat Acordului european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căi navigabile interioare (denumit în continuare «ADN»), iar acestea au rezultate pozitive.
(10)Dacă este cazul, în vederea îndeplinirii cerinţelor prevăzute la alineatul (3), se determină din nou planul pescajului maxim.