Art. 1506. - Art. 15 06 : Spaţii şi zone destinate pasagerilor - Directiva 2006/87/CE/12-dec-2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Noiembrie 2013
Art. 1506: Spaţii şi zone destinate pasagerilor
(1)Spaţiile destinate pasagerilor trebuie:
a)să fie localizate pe toate punţile, în spatele nivelului peretelui de coliziune şi, dacă se află sub puntea pereţilor de compartimentare, înaintea peretelui de compartimentare din pic pupa;
b)să fie separate de sălile maşinilor şi sălile cazanelor într-un mod etanş la gaz;
c)să fie amenajate astfel încât liniile de vizibilitate menţionate la articolul 7.02 să nu treacă prin ele.
Zonele de pe punte înconjurate de tende sau alte instalaţii mobile similare, situate nu numai deasupra, ci şi integral sau parţial în lateral, trebuie să îndeplinească aceleaşi cerinţe ca şi încăperile închise destinate pasagerilor.
(2)Dulapurile şi spaţiile menţionate la articolul 11.13 şi destinate depozitării lichidelor inflamabile trebuie să fie în afara spaţiului destinat pasagerilor.
(3)Numărul şi lăţimea ieşirilor din spaţiile destinate pasagerilor trebuie să respecte următoarele cerinţe:
a)spaţiile sau grupurile de spaţii proiectate sau amenajate pentru 30 de pasageri sau mai mult sau care cuprind paturi pentru 12 pasageri sau mai mult trebuie să aibă cel puţin două ieşiri. Pe navele pentru voiaje de zi, una dintre ieşirile respective poate fi înlocuită de două ieşiri de urgenţă; spaţiile, cu excepţia cabinelor, şi grupurile de spaţii care au o singură ieşire trebuie să aibă cel puţin o ieşire de urgenţă;
b)în cazul în care spaţiile sunt situate sub puntea pereţilor de compartimentare, una dintre ieşiri trebuie să fie o uşă etanşă la apă într-un perete de compartimentare în conformitate cu articolul 15.02 alineatul (10), care să conducă într-un compartiment adiacent din care să se poată ajunge direct pe puntea superioară. Cealaltă ieşire trebuie să ducă direct sau, în cazurile autorizate în conformitate cu litera (a), să asigure ieşirea de urgenţă în aer liber sau pe puntea pereţilor de compartimentare. Prezenta cerinţă nu se aplică pentru cabine individuale;
c)ieşirile menţionate la literele (a) şi (b) trebuie să fie amenajate corespunzător şi să aibă o lăţime liberă de cel puţin 0,80 m şi, de asemenea, o înălţime liberă de cel puţin 2,00 m. Pentru uşile cabinelor pentru pasageri şi cele ale altor spaţii mici, lăţimea liberă poate fi redusă la 0,70 m;
d)în cazul spaţiilor sau grupurilor de spaţii proiectate pentru mai mult de 80 de pasageri, suma lăţimilor tuturor ieşirilor destinate pasagerilor şi care trebuie să fie utilizate de către aceştia în caz de urgenţă trebuie să fie de cel puţin 0,01 m per pasager;
e)în cazul în care lăţimea totală a ieşirilor este determinată de numărul de pasageri, lăţimea fiecărei ieşiri trebuie să fie de cel puţin 0,005 m per pasager;
f)ieşirile de urgenţă trebuie să aibă cea mai mică latură de cel puţin 0,60 m lungime sau un diametru minim de 0,70 m. Acestea trebuie să se deschidă în direcţia de evacuare şi trebuie să fie marcate pe ambele părţi;
g)ieşirile spaţiilor destinate utilizării de către persoane cu mobilitate redusă trebuie să aibă o lăţime liberă de cel puţin 0,90 m. Ieşirile utilizate în mod normal pentru îmbarcarea şi debarcarea persoanelor cu mobilitate redusă trebuie să aibă o lăţime liberă de cel puţin 1,50 m.
(4)Uşile spaţiilor destinate pasagerilor trebuie să respecte următoarele cerinţe:
a)cu excepţia uşilor care dau în coridoare de legătură, acestea trebuie să se poată deschide spre în afară sau să fie construite ca uşi glisante;
b)uşile cabinelor trebuie să fie construite astfel încât să poată fi descuiate şi din exterior, în orice moment;
c)uşile acţionate electric trebuie să poată fi deschise uşor în caz de defectare a sursei de energie care alimentează mecanismul;
d)pentru uşile destinate a fi utilizate de către persoane cu mobilitate redusă, trebuie să existe, din direcţia din care se deschid uşile, un spaţiu liber de cel puţin 0,60 m între muchia internă a cantului uşii de pe partea cu încuietoare şi un zid perpendicular adiacent.
(5)Coridoarele de legătură trebuie să respecte următoarele cerinţe:
a)acestea trebuie să aibă o lăţime de trecere de cel puţin 0,80 m. Dacă acestea conduc spre încăperi folosite de mai mult de 80 pasageri, ele trebuie să fie conforme dispoziţiilor alineatului (3) literele (d) şi (e) cu privire la lăţimea ieşirilor care conduc la coridoarele de legătură
b)înălţimea liberă a acestora nu trebuie să fie mai mică de 2,00 m;
c)coridoarele de legătură destinate a fi utilizate de către persoane cu mobilitate redusă trebuie să aibă o lăţime liberă de 1,30 m. Coridoarele de legătură cu o lăţime mai mare de 1,50 m trebuie să aibă balustrade pe ambele părţi;
d)în cazul în care o parte a navei sau un spaţiu destinat pasagerilor este deservit de un singur coridor de legătură, lăţimea liberă a acestuia trebuie să fie de cel puţin 1,00 m;
e)coridoarele de legătură trebuie să fie lipsite de trepte;
f)acestea trebuie să conducă doar către punţi deschise, spaţii sau casa scărilor;
g)fundăturile din coridoarele de legătură nu trebuie să aibă mai mult de 2 metri.
(6)Pe lângă dispoziţiile alineatului (5), căile de evacuare trebuie să mai respecte şi următoarele cerinţe:
a)scările înclinate, ieşirile şi ieşirile de urgenţă trebuie să fie amplasate astfel încât, în caz de incendiu într-un anumit spaţiu, celelalte spaţii să poată fi evacuate în condiţii de siguranţă;
b)căile de evacuare trebuie să conducă, pe cel mai scurt drum, la spaţiile de evacuare menţionate la alineatul (8);
c)căile de evacuare nu trebuie să treacă prin sălile maşinilor sau prin bucătării;
d)de-a lungul căilor de evacuare, în nici un punct, nu se instalează stinghii, scări verticale sau alte dispozitive similare;
e)uşile căilor de evacuare trebuie să fie construite astfel încât să nu reducă lăţimea minimă a căii de evacuare menţionată la alineatul (5) litera (a) sau (d);
f)căile de evacuare şi ieşirile de urgenţă trebuie să fie clar indicate. Semnele trebuie să fie iluminate prin sistemul de iluminare de urgenţă.
(7)Căile de evacuare şi ieşirile de urgenţă trebuie să aibă un sistem adecvat de ghidare în condiţii de siguranţă.
(8)Pentru toate persoanele de la bord trebuie să fie disponibile spaţii de repliere care să îndeplinească următoarele condiţii:
a)suprafaţa totală a spaţiilor de repliere (AS) trebuie să corespundă cel puţin valorii următoare:
Nave pentru voiaje de zi:
Nave cu cabine:
În formulele respective se aplică următoarea definiţie:
Fmax este numărul maxim admis de pasageri la bord;
b)fiecare zonă individuală de repliere sau zonă de evacuare trebuie să fie mai mare de 10 m2;
c)suprafeţele zonelor de repliere nu trebuie să aibă mobilier, nici mobil nici fix;
d)în cazul în care într-un spaţiu cu zone de repliere definite există mobilier mobil, acesta trebuie să fie fixat corespunzător pentru a preveni alunecarea;
e)în cazul în care sunt amplasate scaune fixe sau bănci într-o încăpere în care sunt definite zonele pentru adunare, numărul corespunzător de persoane nu trebuie să fie luat în considerare la calcularea suprafeţei totale a zonei pentru adunare menţionate la litera (a). Cu toate acestea, numărul de persoane pentru care sunt amplasate scaune fixe sau bănci într-o anumită încăpere nu trebuie să depăşească numărul de persoane pentru care există zonele pentru adunare în spaţiul respectiv;
f)mijloacele de salvare trebuie să fie uşor accesibile din zonele de evacuare;
g)trebuie să fie posibilă evacuarea persoanelor din zonele de evacuare respective în condiţii de siguranţă, folosind oricare din bordurile navei;
h)zonele pentru adunare trebuie să fie situate deasupra liniei de supraimersiune;
i)zonele pentru adunare şi zonele de evacuare trebuie să fie indicate ca atare în planul de siguranţă şi afişate prin marcaje la bordul navei;
j)dispoziţiile de la literele (d) şi (e) se aplică şi punţilor libere pe care sunt definite zone pentru adunare;
k)în cazul în care la bord sunt disponibile echipamente colective de salvare care sunt în conformitate cu articolul 15.09 alineatul (5), numărul de persoane pentru care sunt disponibile echipamentele respective poate fi ignorat la calcularea zonelor de repliere menţionate la litera (a);
l)cu toate acestea, în toate cazurile în care se aplică reduceri în conformitate cu literele (e), (j) şi (k), suprafaţa totală menţionată la litera (a) trebuie să fie suficientă pentru cel puţin 50 % din numărul maxim admis de pasageri.
(9)Scările înclinate şi podestele acestora din zonele pentru pasageri trebuie să respecte următoarele cerinţe:
a)să fie construite în conformitate cu standardul european EN 13056:2000;
b)să aibă o lăţime liberă de cel puţin 0,80 m sau, în cazul în care sunt conectate la coridoare de legătură sau spaţii utilizate de mai mult de 80 pasageri, de cel puţin 0,01 m per pasager;
c)să aibă o lăţime liberă de cel puţin 1,00 m în cazul în care reprezintă singurele mijloace de acces într-un spaţiu destinat pasagerilor;
d)să fie situate în interiorul zonei de siguranţă, în cazul în care nu există cel puţin o scară înclinată de oricare parte a navei, în acelaşi spaţiu;
e)în plus, scările destinate persoanelor cu mobilitate redusă trebuie să respecte următoarele cerinţe:
(aa)înclinaţia scării nu trebuie să depăşească 38°;
(bb)scările trebuie să aibă o lăţime liberă de cel puţin 0,90 m;
(cc)nu sunt admise scările în spirală;
(dd)scările nu se montează într-o direcţie transversală faţă de navă;
(ee)balustradele scărilor se extind cu aproximativ 0,30 m dincolo de capetele de sus şi de jos ale scării, fără a restricţiona căile de acces;
(ff)balustradele, partea din faţă a cel puţin primei şi ultimei trepte, precum şi podeaua care acoperă capetele scărilor sunt scoase în evidenţă prin utilizarea de culori.
Ascensoarele destinate persoanelor cu mobilitate redusă şi echipamentele de ridicare, cum sunt dispozitivele de urcat scări şi platformele de ridicare, trebuie construite în conformitate cu un standard relevant sau o reglementare a unui stat membru.
(10)Părţile de punte destinate pasagerilor şi care nu sunt închise trebuie să respecte următoarele cerinţe:
a)este necesar să fie înconjurate de un parapet fix sau de o bară de protecţie înaltă de cel puţin 1,00 m sau de o bară în conformitate cu standardul european EN 711:1995, de construcţie tip PF, PG sau PZ. Parapetele şi balustradele de pe punte destinate persoanelor cu mobilitate redusă trebuie să aibă o înălţime de cel puţin 1,10 m;
b)deschiderile şi echipamentele pentru îmbarcare sau debarcare, precum şi deschiderile pentru încărcare şi descărcare trebuie să fie de aşa natură încât să poată fi fixate şi să aibă o lăţime liberă de cel puţin 1,00 m. Deschiderile utilizate în mod normal pentru îmbarcarea sau debarcarea persoanelor cu mobilitate redusă trebuie să aibă o lăţime liberă de cel puţin 1,50 m;
c)în cazul în care deschiderile şi echipamentele pentru îmbarcare sau debarcare nu pot fi observate de la timonerie, se asigură mijloace optice şi electronice în acest scop;
d)pasagerii care stau aşezaţi trebuie să nu întrerupă liniile de vizibilitate menţionate la articolul 7.02.
(11)Părţile navei care nu sunt destinate pasagerilor, în special accesul la timonerie, la troliuri şi la sălile maşinilor trebuie să fie de aşa natură încât să poată fi protejate împotriva intrării neautorizate. La oricare dintre punctele de acces respective trebuie să fie afişat, într-un loc clar vizibil, un semn în conformitate cu figura 1 din apendicele I.
(12)Pasarelele trebuie să fie construite în conformitate cu standardul european EN 14206:2003. Prin derogare de la articolul 10.02 alineatul (2) litera (d), lungimea acestora poate fi mai mică de 4 m.
(13)Zonele de circulaţie destinate persoanelor cu mobilitate redusă trebuie să aibă o lăţime liberă de 1,30 m şi să fie lipsite de trepte şi praguri mai înalte de 0,025 m. Zidurile din zonele de circulaţie destinate persoanelor cu mobilitate redusă trebuie să fie echipate cu balustrade la o înălţime de 0,90 m deasupra podelei.
(14)Uşile şi pereţii din sticlă din zonele de circulaţie, precum şi geamurile ferestrelor, trebuie să fie realizate din sticlă călită sau sticlă laminată. Acestea pot fi realizate şi din materiale sintetice, cu condiţia ca acestea să fie autorizate din punctul de vedere al protecţiei împotriva incendiilor.
Uşile transparente şi pereţii transparenţi care ajung până la podea, în zonele de circulaţie, trebuie să fie marcaţi vizibil.
(15)Suprastructurile sau acoperişurile acestora, constând integral din panouri panoramice şi incintele create din tende sau alte instalaţii mobile similare, precum şi substructurile acestora trebuie proiectate astfel încât să poată fi fabricate exclusiv din materiale care, în caz de accident, reduc cât mai mult posibil riscurile de rănire a persoanelor de la bord.
(16)Sistemele de apă potabilă trebuie să respecte cel puţin cerinţele prevăzute la articolul 12.05.
(17)Este necesar să existe toalete disponibile pentru pasageri. Cel puţin o toaletă trebuie să fie echipată pentru a fi utilizată de către persoane cu mobilitate redusă, în conformitate cu un standard relevant sau o reglementare dintr-un stat membru şi trebuie să fie accesibilă din zonele destinate persoanelor cu mobilitate redusă.
(18)Cabinele ale căror ferestre nu se deschid trebuie să fie racordate la un sistem de aerisire.
(19)Prin analogie, spaţiile în care sunt cazaţi membrii echipajului şi personalul de bord trebuie să respecte dispoziţiile prezentului articol.