Art. 1503. - Art. 15 03 : Stabilitatea - Directiva 2006/87/CE/12-dec-2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Noiembrie 2013
Art. 1503: Stabilitatea
(1)Solicitantul trebuie să dovedească, prin calcule bazate pe rezultatele aplicării unui standard pentru stabilitatea în stare intactă, faptul că stabilitatea în stare intactă a navei este adecvată. Toate calculele sunt efectuate luându-se în considerare asieta liberă şi afundarea liberă. Datele navei fără încărcătură luate în considerare pentru calculul stabilităţii se determină cu ajutorul unei probe de înclinare

(2)Stabilitatea în stare intactă se dovedeşte pentru următoarele condiţii de încărcare standard:
a)la începutul călătoriei:
100 % pasageri, 98 % combustibil şi apă potabilă, 10 % apă uzată;
b)în timpul călătoriei:
100 % pasageri, 50 % combustibil şi apă potabilă, 50 % apă uzată;
c)la sfârşitul călătoriei:
100 % pasageri, 10 % combustibil şi apă potabilă, 98 % apă uzată;
d)navă neîncărcată:
fără pasageri, 10 % combustibil şi apă potabilă, fără apă uzată.
Pentru toate condiţiile standard de încărcare, tancurile de balast sunt considerate fie goale, fie pline, în conformitate cu condiţiile normale de funcţionare.
În plus, trebuie să fie dovedite cerinţele prevăzute la alineatul (3) litera (d) pentru următoarea condiţie de încărcare:

100 % pasageri, 50 % combustibil şi apă potabilă, 50 % apă uzată, toate celelalte tancuri de lichid (inclusiv cele de balast) sunt considerate umplute la 50 %.
[textul din Art. 15^03, alin. (2), litera D. din anexa II, partea II, capitolul 15 a fost abrogat la 23-sep-2008 de punctul 18., alin. (B) din anexa I din Directiva 2008/87/CE/22-sept-2008]
(3)Dovada privind stabilitatea în stare intactă adecvată, pe baza calculelor, trebuie să fie obţinută utilizând următoarele definiţii privind stabilitatea în stare intactă şi privind condiţiile standard de încărcare menţionate la alineatul (2) literele (a)-(d):
a)braţul maxim al cuplului de redresare hmax trebuie să se producă la un unghi de bandare de max> (mom + 3°) şi nu trebuie să fie mai mic de 0,20 m. Cu toate acestea, în cazul în care f < max, braţul de redresare la un unghi de inundare f nu poate fi mai mic de 0,20 m;

b)unghiul de inundare f nu poate fi mai mic de (mom + 3°);

c)în funcţie de poziţia f şi max, aria A de sub curba braţului cuplului de redresare trebuie să atingă cel puţin următoarele valori:

Cazul

A

1

max<</u> 15° sau f < 15°

0,05 m rad până la cel mai mic dintre unghiurile max sau < f

2

15° < max < 30°

max<</u> f

0,035 + 0,001 (30 - max) m.rad până la unghiul max

3

15° < f < 30°

max > f

0,035 + 0,001 (30 - f) m.rad până la unghiul f

4

max> 30° Şi f> 30°

0,035 m rad până la unghiul = 30°

unde:
hmax braţul maxim al cuplului de redresare;
unghiul de bandare;
f unghiul de inundare, adică unghiul de bandare de la care sunt imersate deschiderile din cocă, din suprastructuri sau din spaţiile pe de punte care nu pot fi închise astfel încât să fie etanşe la apă;
mom unghiul maxim de bandare în conformitate cu (e);
max unghiul de bandare corespunzător braţului maxim de redresare;
A aria de sub curba braţelor de redresare.

d)înălţimea metacentrică iniţială, GM0, corectată ţinând seama de efectul suprafeţelor libere din tancurile de lichid, nu trebuie să fie mai mică de 0,15 m;
e)în fiecare dintre următoarele două cazuri unghiul de bandare mom nu trebuie să depăşească 12°:
(aa)la aplicarea momentului de bandare datorat pasagerilor şi vântului, în conformitate cu alineatele (4) şi (5);
(bb)la aplicarea momentului de bandare datorat pasagerilor şi virării, în conformitate cu alineatele (4) şi (6).

f)pentru un moment de bandare rezultat din momentele datorate pasagerilor, vântului şi virării, în conformitate cu alineatele (4), (5) şi (6), bordul liber rezidual nu trebuie să fie mai mic de 200 mm;
g)pentru navele cu ferestre sau alte deschideri în cocă situate sub puntea pereţilor de compartimentare şi care nu se închid etanş la apă, distanţa de siguranţă reziduală trebuie să fie de cel puţin 100 mm la aplicarea celor trei momente de bandare rezultate de la litera (f).
(4)Momentul de bandare datorat concentrării de persoane pe o parte a navei trebuie să fie calculat în conformitate cu următoarea formulă:
unde:
P = masa totală a persoanelor de la bord în [t], calculată prin adăugarea numărului maxim admis de pasageri la numărul maxim al membrilor personalului de bord şi ai echipajului în condiţii normale de exploatare, presupunând că masa medie per persoană este de 0,075 t
y = distanţa laterală între centrul de greutate al masei totale de persoane P şi axa mediană în [m]
g = acceleraţia gravitaţională (g = 9,81 m/s2)
Pi = masa persoanelor concentrate pe suprafaţa Ai în [t]
unde
Ai = suprafaţa ocupată de persoane în [m2]
ni = număr de persoane per metru pătrat
ni = 3,75 pentru suprafeţele de punte liberă şi suprafeţele de punte cu mobilier mobil;
pentru suprafeţele de punte cu mobilier fix pentru stat aşezat, de exemplu, băncile, ni trebuie să fie calculat presupunând o suprafaţă de 0,50 m lăţime şi 0,75 m adâncime pentru un loc per persoană.

yi = distanţa laterală între centrul geometric al suprafeţei Ai şi axa mediană în [m].
Calculul trebuie să fie efectuat pentru o repliere de persoane atât la tribord, cât şi la babord.
Distribuţia persoanelor trebuie să corespundă celei mai puţin favorabile distribuţii din punctul de vedere al stabilităţii. În ceea ce priveşte cabinele, se consideră că acestea sunt neocupate pentru calculul momentului persoanelor.
Pentru calculul cazurilor de încărcare, centrul de greutate al unei persoane trebuie să fie considerat a fi situat la 1 m deasupra celui mai jos punct de la punte la 0,5 LWL, ignorând curbura punţii şi presupunând o masă de 0,075 t per persoană.
Nu este necesar calculul detaliat al suprafeţelor de pe punte care sunt ocupate de persoane, cu condiţia utilizării următoarelor valori:
în cazul navelor pentru voiaje de zi
pentru navele cu cabine
unde
Fmax = numărul maxim admis de pasageri la bord
în [m],
(5)Momentul de bandare datorat presiunii vântului (Mw) trebuie să fie calculat după cum urmează:
MW = PW x AW x (lw + T/2)[kNm]
unde:
Pw = presiunea specifică a vântului, de 0,25 kN/m2;
Aw = suprafaţa laterală a navei, exprimată în m2, deasupra planului de pescaj, în conformitate cu starea de încărcare avută în vedere;
lw = distanţa, exprimată în metri, dintre centrul de greutate al suprafeţei laterale AW şi planul de pescaj, în conformitate cu starea de încărcare avută în vedere.
La calcularea suprafeţei laterale trebuie să se ţină cont de tende sau alte instalaţii mobile similare prevăzute pentru a fi instalate pe punte.

(6)Momentul datorat forţei centrifuge (Mdr), provocat de virajul navei, trebuie să fie calculat după cum urmează:
unde
cdr = un coeficient de 0,45;
CB = coeficientul de fineţe (în cazul în care nu este cunoscut, se consideră 1,0);
v = viteza maximă a navei în m/s;
KG = distanţa în metri dintre centrul de greutate şi linia chilei, în [m].
Pentru navele de pasageri cu sisteme de propulsie menţionate la articolul 6.06, Mdr trebuie să fie derivat din teste la scară sau teste pe machetă sau din calculele corespunzătoare.
(7)Solicitantul trebuie să demonstreze, cu ajutorul unui calcul bazat pe metoda flotabilităţii pierdute, că stabilitatea în stare avariată a navei este adecvată în caz de inundare. Toate calculele trebuie să fie efectuate luându-se în considerare asieta liberă şi afundarea liberă.
(8)Flotabilitatea navei în caz de inundare trebuie să fie dovedită pentru condiţiile standard de încărcare menţionate la alineatul (2). În acest scop, dovada matematică a stabilităţii suficiente trebuie să fie determinată pentru cele trei stadii intermediare de inundare (25, 50 şi 75 % de creştere a nivelului apei) şi pentru nivelul final de inundare.
(9)Navele de pasageri trebuie să respecte standardul cu un compartiment şi standardul cu două compartimente.
Următoarele presupuneri referitoare la extinderea avariei sunt luate în calcul în caz de inundare:

"Standardul cu un compartiment

Standardul cu două compartimente

Dimensiunea breşei laterale

longitudinal l (m)

0,10 LWL, totuşi nu mai puţin de 4,00 m

0,05 LWL, totuşi nu mai puţin de 2,25 m

transversal b (m)

B/5

0,59

vertical h (m)

de la fundul navei până la vârf fără delimitare

Dimensiunea breşei de pe fundul navei

longitudinal l (m)

0,10 LWL, totuşi nu mai puţin de 4,00 m

0,05 LWL. totuşi nu mai puţin de 2,25 m

transversal b (m)

B/5

vertical h (m)

0,59; tubulaturile instalate în conformitate cu articolul 15.02 alineatul (13) litera (c) sunt considerate intacte

a)Pentru standardul cu un compartiment se poate presupune că pereţii de compartimentare sunt intacţi dacă distanţa dintre doi pereţi de compartimentare adiacenţi este mai mare decât lungimea breşei. Pereţii de compartimentare longitudinali aflaţi la o distanţă mai mică decât B/3 de cocă, măsurată perpendicular pe axa mediană de la peretele cocii la pescaj maxim nu trebuie luaţi în considerare în vederea calculelor. O nişă dintr-un perete de compartimentare transversal cu o lungime mai mare de 2,50 m este considerată ca fiind un perete de compartimentare longitudinal.

b)Pentru standardul cu două compartimente, fiecare perete de compartimentare de pe porţiunea avariei este considerat avariat. Aceasta înseamnă că poziţia pereţilor de compartimentare trebuie să fie aleasă astfel încât să se asigure faptul că nava de pasageri pluteşte după avarierea a două sau mai multe compartimente adiacente pe direcţie longitudinală.
c)Cel mai de jos punct al fiecărei deschideri care nu este etanşă la apă (de exemplu, uşi, ferestre, bocaporţi) trebuie să fie situat cu cel puţin 0,10 m deasupra liniei de plutire în stare avariată. Puntea pereţilor de compartimentare nu trebuie să fie imersată în stadiul final de inundare.
d)Se presupune că permeabilitatea este de 95 %. În cazul în care se dovedeşte prin calcule că permeabilitatea medie a oricărui compartiment este mai mică de 95 %, se poate utiliza valoarea calculată.
Valorile de reţinut nu trebuie însă să fie mai mici decât:

Saloane:

95%

Sălile maşinilor şi sălile cazanelor:

85%

Spaţii pentru bagaje şi magazii:

75%

Funduri duble, buncăre de combustibil, tancuri de balast şi de alte tipuri, în funcţie de destinaţia prevăzută, pot fi presupuse pline sau goale pentru flotarea navei la pescajul maxim:

0 sau 95 %.

[textul din Art. 15^03, alin. (9), litera D. din anexa II, partea II, capitolul 15 a fost abrogat la 23-sep-2008 de punctul 18., alin. (E) din anexa I din Directiva 2008/87/CE/22-sept-2008]
e)În cazul în care avarierea unei dimensiuni mai mici decât cea precizată anterior are efecte contrare mai mari cu privire la bandare sau la pierderea înălţimii metacentrice, astfel de avarieri trebuie să fie luate în considerare la calcule.
(10)Pentru toate stadiile intermediare de inundare menţionate la alineatul (8), trebuie să fie respectate următoarele cerinţe:
a)unghiul de bandare cp în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar nu trebuie să depăşească 15°;
b)dincolo de bandare, în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar, partea pozitivă a curbei braţului de redresare trebuie să prezinte o valoare a braţului de redresare de GZ > = 0,02 m înainte ca prima deschidere neprotejată să fie imersată sau înainte de a se atinge un unghi de bandare de 25°;
c)deschiderile care nu sunt etanşe la apă nu trebuie să fie imersate înainte de a se atinge bandarea în poziţia de echilibru din respectivul stadiu intermediar.
d)calcularea efectului suprafeţei libere în stadiile intermediare de inundare trebuie să se bazeze pe aria suprafeţei brute a compartimentelor avariate

(11)În timpul stadiului final de inundare, trebuie să fie respectate următoarele criterii, ţinându-se seama de momentul de bandare menţionat la alineatul (4):
a)unghiul de bandare E nu trebuie să depăşească 10°;
b)dincolo de poziţia de echilibru, partea pozitivă a curbei braţului de redresare trebuie să prezinte o valoare a braţului de redresare de GZR> 0,02 m şi o arie A > 0,0025 m.rad. Valorile minime respective pentru stabilitate trebuie să fie respectate până la imersarea primei deschideri neprotejate sau, în orice caz, înainte de a se atinge un unghi de bandare m de 25°.
[POZĂ - a se vedea actul modificator-]
unde:
[POZĂ - a se vedea actul modificator-]E reprezintă unghiul de bandare în faza finală de inundare luând în considerare momentul menţionat la alineatul (4);
m reprezintă unghiul la care dispare stabilitatea sau unghiul la care primele deschideri neprotejate sunt imersate sau 25°; se va folosi oricare dintre aceste valori este mai mică;
GZR reprezintă braţul de redresare rămas în faza finală de inundare luând în considerare momentul menţionat la alineatul (4);
GZK reprezintă braţul de bandare rezultat din momentul menţionat la alineatul (4).

c)deschiderile care nu sunt etanşe la apă nu trebuie să fie imersate înainte de a se atinge poziţia de echilibru; în cazul în care astfel de deschideri sunt imersate înainte de punctul respectiv, spaţiile către care asigură acces sunt considerate inundate în vederea calculării stabilităţii în stare de avarie.
(12)Dispozitivele de închidere care trebuie să se poată închide ermetic trebuie să fie marcate corespunzător.
(13)În cazul în care sunt prevăzute deschideri de echilibrare transversală pentru reducerea inundării asimetrice, trebuie să se respecte următoarele cerinţe:
a)pentru calculul inundării transversale, trebuie să se aplice Rezoluţia A.266 (VIII) a OMI;
b)acestea trebuie să funcţioneze automat;
c)acestea nu trebuie să fie echipate cu dispozitive de închidere;
d)timpul total alocat pentru compensare nu trebuie să depăşească 15 minute.