Art. 1502. - Art. 15 02 : Coca navelor - Directiva 2006/87/CE/12-dec-2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Noiembrie 2013
Art. 1502: Coca navelor
(1)În cadrul inspecţiilor menţionate la articolul 2.09, este determinată grosimea bordajului exterior al navelor de pasageri din oţel, după cum urmează:
a)grosimea minimă tmin a fundului navei, a santinei şi a pereţilor laterali ai cocii navelor de pasageri trebuie să fie determinată în conformitate cu valoarea mai mare din formulele următoare:

În formulele respective:
f = 1 + 0,0013. (a - 500);
a = distanţa cuplurilor longitudinale sau transversale [mm], iar în cazul în care distanţa cuplurilor este mai mică de 400 mm, se consideră a = 400 mm;
b)este admisă situarea sub valoarea minimă determinată în conformitate cu litera (a) anterioară pentru grosimea bordajului în cazurile în care valoarea admisă a fost determinată şi atestată pe baza unei probe matematice a rezistenţei suficiente (longitudinală, transversală şi locală) pentru coca navei;
c)în nici un punct al bordajului exterior grosimea calculată în conformitate cu literele (a) sau (b) din prezentul articol nu poate fi mai mică de 3 mm;
d)în cazul în care grosimea fundului navei, a santinei şi a pereţilor laterali a scăzut sub valoarea minimă determinată în conformitate cu litera (a) sau (b), coroborată cu litera (c) anterioară, se procedează la înlocuirea bordajului.
(2)Numărul şi poziţia pereţilor de compartimentare sunt alese astfel încât, în caz de inundaţie, nava să plutească, în conformitate cu articolul 15.03 alineatele (7)-(l 3). Fiecare porţiune a structurii interne care afectează eficacitatea compartimentării navei trebuie să fie etanşă la apă şi trebuie să fie proiectată astfel încât să menţină integritatea compartimentului.
(3)Distanţa dintre peretele de coliziune şi perpendiculara prova trebuie să fie de cel puţin 0,04 LWL şi nu mai mult de 0,04 LWL + 2 m.
(4)Un perete de compartimentare transversal poate prezenta o nişă, în cazul în care toate punctele acesteia se găsesc în zona de siguranţă.
(5)Pereţii de compartimentare, care sunt luaţi în considerare la calculul stabilităţii în stare de avarie în conformitate cu articolul 15.03 alineatele (7)-(13), trebuie să fie etanşi la apă şi să fie instalaţi până la puntea pereţilor de compartimentare. În cazul în care nu există o punte a pereţilor de compartimentare, pereţii de compartimentare respectivi trebuie să se ridice până la o înălţime de cel puţin 20 cm deasupra liniei de supraimersiune.
(6)Numărul deschiderilor din pereţii de compartimentare respectivi trebuie să fie menţinut cât mai redus, atât cât permite tipul de construcţie şi funcţionarea normală a navei. Deschiderile şi perforările nu trebuie să afecteze negativ funcţia de etanşeitate la apă a pereţilor de compartimentare.
(7)Pereţii de coliziune nu trebuie să aibă nici o deschidere şi nici o uşă.
(8)Pereţii de compartimentare care separă sălile maşinilor de zonele pentru pasageri sau de zonele de locuit pentru echipaj şi personalul de pe navă nu trebuie să aibă uşi.
(9)Sunt permise uşi acţionate manual, fără comandă la distanţă, în pereţii de compartimentare menţionaţi la alineatul (5), doar în zonele care nu sunt accesibile pasagerilor. Acestea trebuie:
a)să rămână închise în permanenţă şi să fie deschise doar temporar pentru a permite accesul;
b)să fie echipate cu dispozitive adecvate care să permită închiderea lor rapidă şi în siguranţă;
c)să afişeze următoarea inscripţie pe ambele părţi ale uşilor: "Închideţi uşa imediat după utilizare".
(10)Uşile din pereţii de compartimentare menţionaţi la alineatul (5), care sunt deschise pe perioade lungi de timp, trebuie să respecte următoarele cerinţe:
a)uşile trebuie să poată fi închise din ambele părţi ale peretelui de compartimentare şi dintr-un punct uşor accesibil situat deasupra punţii pereţilor de compartimentare;
b)după închiderea prin comandă la distanţă, este necesar ca uşa să poată fi din nou deschisă local şi închisă în siguranţă. Închiderea nu trebuie obstrucţionată de covoare, bare la nivelul gleznelor sau alte obstacole;
(c)timpul aferent procesului de închidere prin comandă la distanţă este de cel puţin 30 de secunde, dar nu mai lung de 60 de secunde;
d)în timpul procedurii de închidere trebuie să sune o alarmă acustică automată lângă uşă;
e)acţionarea uşii şi alarma trebuie să poată funcţiona independent de sursa de alimentare cu energie de la bord. Este necesar să existe un dispozitiv la locul în care este amplasată comanda la distanţă care să indice dacă uşa este deschisă sau închisă.
(11)Uşile din pereţii de compartimentare menţionaţi la alineatul (5) şi dispozitivele de acţionare a acestora sunt amplasate în zona de siguranţă.
(12)Este necesar să existe un semnal de alarmă în timonerie care să indice care dintre uşile din pereţii de compartimentare menţionaţi la alineatul (5) sunt deschise.
(13)Capetele deschise ale tubulaturii şi ale conductelor de aerisire sunt astfel instalate încât, în caz de inundaţie, să nu permită inundarea altor spaţii sau rezervoare prin intermediul lor.
a)în cazul în care câteva compartimente sunt unite prin tubulaturi sau conducte de aerisire, respectivele tubulaturi şi conducte de aerisire trebuie să conducă într-un loc adecvat, situat deasupra liniei de plutire corespunzătoare celei mai grave inundaţii posibile.
b)Nu este necesar ca tubulaturile să respecte cerinţele prevăzute la litera (a), în cazul în care în tubulatură sunt montate dispozitive de închidere în locurile în care tubulatura trece prin pereţii de compartimentare, dispozitive care pot fi comandate la distanţă dintr-un punct situat deasupra punţii pereţilor etanşi.
c)În cazul în care o tubulatură nu are o ieşire deschisă într-un compartiment, tubulatura este considerată intactă în cazul în care compartimentul respectiv este avariat, în cazul în care se află în interiorul zonei sigure şi la mai mult de 0,50 m de la fundul navei.
14) Comanda la distanţă a uşilor din pereţii de compartimentare menţionată la alineatul (10) şi dispozitivele de închidere menţionate la alineatul (13) litera (b) situate deasupra punţii pereţilor de compartimentare sunt marcate clar în mod corespunzător.
15) În cazul în care sunt instalate funduri duble, înălţimea acestora este de cel puţin 0,60 m, iar în cazul în care sunt instalaţi pereţi laterali dubli, lăţimea spaţiului dintre aceştia este de cel puţin 0,60 m.
(16)Ferestrele pot fi situate sub nivelul liniei de supraimersiune în cazul în care sunt etanşe la apă, nu pot fi deschise, au o rezistenţă corespunzătoare şi respectă dispoziţiile articolului 15.06 alineatul (14).