Art. 101. - Art. 1 01 : Definiţii - Directiva 2006/87/CE/12-dec-2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Noiembrie 2013
Art. 101: Definiţii
În sensul prezentei directive, se aplică următoarele definiţii:
Categorii de nave
1."ambarcaţiune": navă sau alt echipament plutitor;
2."navă": navă de navigaţie interioară sau navă maritimă;
3."navă de navigaţie interioară": navă destinată exclusiv sau în special navigaţiei interioare;
4."navă maritimă": navă autorizată pentru navigaţie maritimă;
5."navă autopropulsată": cargou sau tanc;
6."tanc": navă destinată transportului de mărfuri în tancuri fixe şi construită pentru a naviga independent, ce utilizează propriile mijloace mecanice de propulsie;
7."cargou": navă, diferită de nava tanc autopropulsată, destinată transportului de mărfuri şi construită pentru a naviga independent, ce utilizează propriile mijloace mecanice de propulsie;
8."barjă de canal": navă de navigaţie interioară cu o lungime care nu depăşeşte 38,5 m şi o lăţime care nu depăşeşte 5,05 m şi care navighează de obicei pe canalul Rin-Rhone;
9."remorcher": navă special construită pentru a efectua remorcări;
10."împingător": navă construită special pentru a asigura propulsia unui convoi împins;
11."barjă": barjă obişnuită sau barjă tanc;
12."barjă tanc": navă destinată transportului de mărfuri în tancuri fixe, construită pentru a fi remorcată, care fie că nu are mijloace mecanice de propulsie, fie că are mijloace mecanice de propulsie care permit doar efectuarea unor manevre limitate;
13."barjă obişnuită": orice navă, alta decât barja tanc, destinată transportului de mărfuri şi construită pentru a fi remorcată, care fie că nu are mijloace mecanice de propulsie, fie că are mijloace mecanice de propulsie care permit doar efectuarea unor manevre limitate;
14."şlep": şlep tanc, şlep pentru transportul de mărfuri generale sau barjă de navă maritimă;
15."şlep tanc": navă destinată transportului de mărfuri în tancuri fixe, construită sau modificată în mod special pentru a fi împinsă, care fie că nu are mijloace mecanice de propulsie, fie că are mijloace mecanice de propulsie care permit doar efectuarea unor manevre limitate, atunci când nu face parte dintr-un convoi împins;
16."şlep pentru transport de mărfuri generale": orice navă, alta decât un şlep tanc, destinată transportului de mărfuri şi construită sau modificată în mod special pentru a fi împinsă, care fie că nu are mijloace mecanice de propulsie, fie că are mijloace mecanice de propulsie care permit doar efectuarea unor manevre limitate, atunci când nu face parte dintr-un convoi împins;
17."barjă de navă maritimă": şlep construit pentru a fi transportat la bordul navelor maritime şi pentru a naviga pe căile navigabile interioare;
18."navă de pasageri": navă pentru voiaje de zi sau navă cu cabine de dormit, construită şi dotată pentru a transporta mai mult de 12 pasageri;
19."navă de pasageri cu vele": navă de pasageri construită şi dotată şi pentru navigaţie cu vele;
20."navă pentru voiaje de zi": navă de pasageri care nu este dotată cu cabine de dormit pentru pasageri;
21."navă cu cabine": navă de pasageri dotată cu cabine de dormit pentru pasageri;
22."navă de mare viteză": navă autopropulsată capabilă să atingă viteze de peste 40 km/h în raport cu apa;
23."echipament plutitor": construcţie plutitoare care transportă echipament de lucru, de exemplu, macarale, drage, bigi sau elevatoare;
24."navă tehnică": navă construită şi dotată în mod corespunzător pentru utilizare pe şantiere, de exemplu draga, şalanda de nămol sau şalanda ponton, nava ponton sau de descărcat roci;
25."ambarcaţiune de agrement nautic": orice navă, alta decât nava de pasageri, destinată să fie utilizată în scopuri sportive sau recreative;
26."barcă de serviciu": barcă destinată pentru transport, operaţiuni de salvare, de recuperare şi în alte scopuri utilitare;
27."instalaţie plutitoare": o construcţie plutitoare care în mod normal nu este deplasată, de exemplu, ştrandurile plutitoare, docurile, debarcaderele, hangarele pentru nave;
28."material plutitor": plută sau altă structură, obiect sau alt ansamblu apt să navigheze, altele decât nave, echipamente plutitoare sau instalaţii plutitoare;
Grupuri de ambarcaţiuni
29."convoi": un convoi rigid sau un convoi remorcat;
30."formaţiune": modul de alcătuire a unui convoi;
31."convoi rigid": convoi împins sau o formaţiune în cuplu;
32."convoi împins": un ansamblu rigid de nave, din care cel puţin una este poziţionată în faţa navei care asigură puterea pentru propulsie a convoiului, denumită (denumite) împingător (împingătoare); un convoi rigid este considerat, de asemenea, un convoi compus dintr-o navă împingător şi o navă împinsă, care sunt cuplate astfel încât să permită o articulaţie ghidată;
33."formaţiune în cuplu": un ansamblu de nave cuplate rigid lateral, bord în bord, niciuna dintre ele nefiind poziţionată în faţa navei care propulsează ansamblul;
34."convoi remorcat": o grupare formată din una sau mai multe nave, instalaţii plutitoare sau construcţii plutitoare remorcate de una sau mai multe nave autopropulsate care fac(e) parte din convoi;
Zone specifice la bordul navelor
35."sala maşinilor principale": spaţiul în care sunt instalate motoarele de propulsie;
36."sala maşinilor": spaţiul în care sunt instalate motoarele cu combustie;
37."sala cazanelor": spaţiul în care există o instalaţie care funcţionează pe bază de combustibil şi care este folosită pentru a produce vapori sau pentru a încălzi un fluid;
38."suprastructură închisă": construcţie etanşă, rigidă şi continuă formată din pereţi rigizi lipiţi de punte în mod etanş şi permanent;
39."timonerie": spaţiul în care se află toate mecanismele de control şi de monitorizare necesare pentru comanda navei;
40."spaţiu de locuit": spaţiu destinat persoanelor care locuiesc în mod normal la bord, inclusiv bucătării, spaţii pentru depozitare de provizii, toalete şi spălătoare, spălătorii, vestibuluri şi culoare, cu excepţia timoneriei;
41."zona pentru pasageri": porţiuni la bord destinate pasagerilor şi spaţii închise, de exemplu saloane, birouri, magazine, saloane de coafură, uscătorii, spălătorii, saune, toalete, spălătoare de mâini, culoare, pasaje de legătură şi scări deschise;
42."centrul de comandă": o timonerie, un spaţiu în care se află o centrală electrică pentru situaţii de urgenţă sau părţi din aceasta sau un spaţiu cu un centru de comandă în care se află permanent personalul de bord sau membri ai echipajului şi care acţionează, de exemplu, echipamentul de alarmă în caz de incendiu, comanda la distanţă a uşilor sau a barierelor de incendiu;
43."casa scărilor": puţul unei scări interioare sau al unui lift;
44."salon": spaţiu de locuit sau spaţiu destinat pasagerilor. La bordul navelor de pasageri, bucătăriile nu sunt considerate saloane;
45."bucătărie": spaţiu dotat cu sobă de gătit sau cu un aparat similar;
46."magazie": spaţiu pentru depozitarea lichidelor inflamabile sau spaţiu cu o suprafaţă de peste 4 m2 pentru depozitarea proviziilor;
47."cală": parte a unei nave, delimitată la prova şi la pupa de pereţi de compartimentare, deschisă sau închisă prin capace de bocaport, destinată depozitării de mărfuri ambalate sau în vrac sau depozitării tancurilor care nu fac parte din coca navei;
48."tanc fix": tanc unit de navă, ai cărui pereţi pot fi una cu coca sau pot fi separaţi de coca navei;
49."post de lucru": spaţiu în care membrii echipajului îşi desfăşoară activităţile, incluzând pasarela, biga de marfă şi barca de serviciu;
50."culoar": zonă pentru deplasarea normală a persoanelor şi a mărfurilor;
51."zonă sigură": zona delimitată la exterior de o suprafaţă verticală care se întinde la o distanţă de 1/5 BWL în paralel cu coca la nivelul pescajului maxim;
52.«zone pentru adunare»: zone ale navei care sunt protejate special şi în care se adună persoanele în eventualitatea unui pericol;

53."zone de evacuare": fac parte din punctele de repliere ale navei de unde se pot desfăşura operaţiunile de evacuare a persoanelor;
Termeni de tehnică navală
54."planul pescajului maxim": planul de plutire care corespunde pescajului maxim la care nava este autorizată să navigheze;
55."distanţa de siguranţă": distanţa dintre planul pescajului maxim şi planul paralel care trece prin punctul cel mai de jos deasupra căruia nava respectivă nu mai este considerată etanşă la apă;
56."distanţa de siguranţă reziduală": distanţa verticală disponibilă, în cazul în care nava se înclină, dintre nivelul apei şi punctul cel mai de jos al părţii imersate, dincolo de care nava respectivă nu mai este considerată etanşă la apă;
57."bord liber (f)": distanţa dintre planul pescajului maxim şi planul paralel care trece prin punctul cel mai de jos al bordului sau, în lipsa acestuia, prin punctul cel mai de jos al marginii superioare a bordajului navei;
58."bord liber rezidual": distanţa verticală disponibilă, în cazul în care nava se înclină, dintre nivelul apei şi suprafaţa superioară a punţii în punctul cel mai de jos al părţii imersate sau, în lipsa acesteia, punctul cel mai de jos al suprafeţei superioare a părţii fixe a navei;
59."linie de supraimersiune": linie imaginară trasată pe bordajul lateral la o distanţă de cel puţin 10 cm sub puntea pereţilor de compartimentare şi la o distanţă de cel puţin 10 cm sub punctul cel mai jos neetanş al bordajului lateral. În absenţa punţii pereţilor de compartimentare, se foloseşte linia trasată la o distanţă de cel puţin 10 cm sub linia cea mai joasă până la care bordajul exterior este etanş;
60."deplasament de imersiune": volumul de imersiune al navei, în m3;
61."deplasament": masa totală a navei, inclusiv masa încărcăturii, în t;
62."coeficient de fineţe (CB)": raportul dintre volumul de imersiune şi produsul dintre lungimea LWL, lăţimea BWL şi pescajul T;
63."plan lateral deasupra liniei de plutire (Av)": planul lateral deasupra liniei de plutire în m2;
64."puntea pereţilor de compartimentare": puntea până la care ajung pereţii de compartimentare etanşi prevăzuţi şi de la care se măsoară bordul liber;
65."perete de compartimentare": perete având o anumită înălţime, de obicei vertical, care compartimentează nava şi este delimitat de fundul navei, bordaj sau alţi pereţi de compartimentare;
66."perete de compartimentare transversal": perete de compartimentare care se întinde dintr-o parte în cealaltă a navei;
67."perete": suprafaţă de separare, de obicei verticală;
68."perete de separare": perete neetanş;
69."lungime (L)": lungimea maximă a cocii navei măsurată în m, cu excepţia cârmei şi a bompresului;
70."lungimea maximă (LOA)": lungimea maximă a navei măsurată în m, inclusiv toate instalaţiile fixate, de exemplu, piese ale instalaţiei de guvernare a navei sau ale centralei electrice, dispozitive mecanice sau altele asemănătoare;
71."lungimea liniei de plutire (LWL)": lungimea cocii măsurată în m la pescaj maxim;
72."lăţime (B)": lăţimea maximă a cocii în m, măsurată în exteriorul bordajului (exceptând roţile cu zbaturi, brâiele de acostare etc);
73..lăţime maximă (BOA)": lăţimea maximă a navei în m, inclusiv întregul echipament fix, de exemplu roţile cu zbaturi, brâiele de acostare, aparatele mecanice şi altele asemănătoare;
74."lăţimea liniei de plutire (BWL)": lăţimea cocii măsurată în m din exteriorul bordajului lateral, la linia de pescaj maxim;
75."înălţime (H)": distanţa verticală cea mai mică măsurată în m între punctul cel mai de jos al cocii sau al chilei şi punctul cel mai de jos al punţii pe partea laterală a navei;
76.«pescajul (T)»: distanţa verticală în m între faţa inferioară a tablelor fundului, fără a lua în considerare chila sau alţi apendici ficşi, şi planul pescajului maxim;
761.«pescajul total (TOA)»: distanţa verticală în m între faţa inferioară a tablelor fundului, incluzând chila şi sau alţi apendici ficşi şi planul pescajului maxim;

77."perpendiculară prova": linia verticală la intersecţia din faţă dintre cocă şi linia pescajului maxim;
78."lăţime liberă a punţii laterale": distanţa dintre linia verticală care trece prin partea cea mai proeminentă a ramei de bocaport de pe puntea laterală şi linia verticală care trece prin marginea interioară a zonei de protecţie
Instalaţia de guvernare a navei
79."instalaţia de guvernare a navei": Întregul echipament necesar pentru guvernarea navei, de exemplu pentru a asigura manevrabilitatea prevăzută la capitolul 5;
80."cârma": cârma sau cârmele, dotată (dotate) cu ax, inclusiv sectorul cârmei şi componentele care sunt legate de cârmă;
81."transmisia de cârmă": parte a instalaţiei de guvernare a navei care declanşează mişcarea cârmei;
82."dispozitiv de comandă": acţionarea transmisiei de cârmă, între blocul de alimentare şi transmisia de cârmă;
83."blocul de alimentare": alimentarea cu energie a transmisiei de cârmă şi a dispozitivului de comandă prin intermediul unei reţele aflate la bord, pe bază de baterii sau pe baza unui motor cu combustie internă;
84."comanda direcţiei": piesele componente şi schema electrică pentru funcţionarea direcţiei prin acţionare mecanică;
85."dispozitivul de control al transmisiei de cârmă": asigură controlul transmisiei de cârmă, al dispozitivului de comandă a acesteia şi a blocului de alimentare;
86."comandă manuală": sistem prin care acţionarea manuală a timonei pune în mişcare cârma pe baza transmisiei mecanice, fără a fi necesară o sursă suplimentară de energie electrică;
87."comandă manuală hidraulică": comandă manuală care declanşează o transmisie hidraulică;
88."regulator al vitezei de giraţie": echipament care determină şi menţine în mod automat o anumită viteză de giraţie a navei pe baza unor valori preselectate;
89."timonă proiectată pentru navigaţie radar comandată de către o singură persoană": o timonă astfel instalată încât, în timpul navigaţiei radar, nava poate fi manevrată de o singură persoană;
Proprietăţile elementelor de construcţie şi ale materialelor
90."etanş la apă": element de construcţie sau dispozitiv capabil să oprească pătrunderea apei;
91."etanş contra stropilor de apă şi rezistent la intemperii": element de construcţie sau dispozitiv astfel conceput încât în condiţii normale nu permite pătrunderea apei decât în cantităţi neglijabile;
92."etanş la gaz": element de construcţie sau dispozitiv astfel conceput încât să oprească pătrunderea gazului şi a vaporilor;
93."necombustibil": orice substanţă care nici nu arde, nici nu produce vapori inflamabili în cantităţi care să provoace aprinderea spontană la temperaturi de aproximativ 750 °C;
94."ignifug": material care se aprinde cu greu sau a cărui suprafaţă limitează cel puţin răspândirea flăcărilor în conformitate cu procedura de testare menţionată la articolul 15.11 alineatul (1) litera (c);
95."rezistenţă la foc": proprietatea elementelor de construcţie sau a dispozitivelor certificată pe baza procedurii de control menţionate la articolul 15.11 alineatul (1) litera (d);
96."Cod privind procedurile de testare antiincendiu": codul internaţional de punere în aplicare a procedurilor de testare antiincendiu adoptat de Comitetul de siguranţă maritimă al OMI în conformitate cu rezoluţia MSC.61(67);
Alte definiţii
97.«societate de clasificare»: o societate de clasificare care a fost recunoscută în conformitate cu criteriile şi procedurile prevăzute în anexa VII;
97a. «lumini de navigaţie»: lumini provenite de la lămpi de semnalizare, destinate să indice prezenţa navelor;
97b. «semnale luminoase»: prezenţe luminoase utilizate în completarea semnalelor optice sau acustice.

971.«lumini de navigaţie»: prezenţe luminoase ale luminilor de navigaţie pentru identificarea construcţiei navale;
972.«semnale luminoase»: prezenţe luminoase care însoţesc semnalele optice sau acustice;

98."aparat radar": dispozitiv electronic de asistare a navigaţiei, care detectează şi afişează mediul ambiant şi traficul;
99."Sistemul de vizualizare a hărţilor electronice şi informaţiilor pentru navigaţia interioară (ECDIS)": sistem standardizat de vizualizare a hărţilor electronice de navigaţie pe apele interioare şi a informaţiilor aferente, care afişează informaţii selectate de pe hărţile electronice exclusiv pentru apele interioare şi, opţional, informaţii furnizate de alţi senzori ai navei;
100."dispozitiv ECDIS pentru navigaţia interioară": dispozitiv de vizualizare a hărţilor electronice de navigaţie pe apele interioare care poate fi folosit în două moduri diferite: modul "informare" şi modul "navigare";
101."mod informare": utilizarea ECDIS pentru navigaţia interioară numai în scopuri informative, fără suprapunerea imaginii radar;
102."mod navigare": utilizarea ECDIS pentru navigaţia interioară cu o suprapunere a imaginii radar în scopul guvernării unei nave;
103."personal de bord": toţi angajaţii aflaţi la bordul unei nave de pasageri care nu sunt membri ai echipajului;
104."persoane cu mobilitate redusă": persoane care întâmpină anumite probleme atunci când folosesc mijloace de transport în comun, de exemplu persoane în vârstă, persoane cu handicap şi persoane cu dizabilităţi senzoriale, persoane în scaune rulante, femei însărcinate şi persoane care însoţesc copii mici;
105."certificat comunitar": certificat eliberat de autoritatea competentă pentru o navă de navigaţie interioară, indicând conformitatea acesteia cu cerinţele tehnice prevăzute de prezenta directivă.
106.«expert»: persoană recunoscută de autoritatea competentă sau de o instituţie autorizată, care are cunoştinţe de specialitate în domeniul relevant, obţinute pe baza formării şi experienţei profesionale, care este pe deplin familiară cu normele şi reglementările relevante şi cu normele tehnice general acceptate (de exemplu, standarde EN, legislaţie relevantă, norme tehnice ale altor state membre ale Uniunii Europene) şi care este capabilă să examineze şi să evalueze la nivel de expert sistemele şi echipamentele relevante;
107.«persoană competentă»: persoană care a obţinut suficiente cunoştinţe în domeniul relevant, pe baza formării şi experienţei profesionale, care este suficient de familiară cu normele şi reglementările relevante şi cu normele tehnice general acceptate (de exemplu, standarde EN, legislaţie relevantă, norme tehnice ale altor state membre ale Uniunii Europene) pentru a fi capabilă să evalueze siguranţa operaţională a sistemelor şi echipamentelor relevante.