Capitolul vi - ASIGURAREA CALITATII - Directiva 2006/43/CE/17-mai-2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL VI:ASIGURAREA CALITATII
Art. 29: Sistemele de asigurare a calitatii
(1)Fiecare stat membru se asigura ca toti auditorii legali şi firmele de audit fac obiectul unui sistem de asigurare a calitatii care respecta cel putin urmatoarele criterii:
a)sistemul de asigurare a calităţii este organizat astfel încât să fie independent de auditorii statutari şi de firmele de audit revizuite şi să facă obiectul supravegherii publice;

b)finantarea sistemului de asigurare a calitatii este sigura şi fara nici un fel de influente posibile nedorite din partea auditorilor sau firmelor de audit;
c)sistemul de asigurare a calitatii trebuie sa dispuna de resurse corespunzatoare;
d)persoanele care efectuează verificările pentru asigurarea calităţii au o educaţie profesională corespunzătoare şi experienţă relevantă în auditul statutar şi în raportarea financiară, precum şi, după caz, în raportarea privind durabilitatea şi în asigurarea raportării privind durabilitatea sau în alte servicii legate de durabilitate, combinate cu formarea specifică în ceea ce priveşte verificările pentru asigurarea calităţii;

e)selectarea celor care fac verificarile pentru misiuni specifice de control al calitatii se face în baza unor proceduri obiective, concepute astfel încât sa se evite orice conflicte de interese între cei care fac verificarile şi auditorul legal sau firma de audit care fac obiectul verificarii;
f)sfera de aplicare a verificării pentru asigurarea calităţii, susţinută de testarea adecvată a dosarelor de audit selectate şi, dacă este cazul, a dosarelor de asigurare, include o evaluare a conformităţii cu standardele de audit aplicabile, cu cerinţele de independenţă aplicabile şi, după caz, cu standardele de asigurare şi o evaluare a cantităţii şi calităţii resurselor cheltuite, a onorariilor pentru audit şi pentru asigurarea raportării privind durabilitatea şi a sistemului intern de control al calităţii al firmei de audit;

g)verificarea pentru asigurarea calitatii face obiectul unui raport care contine principalele concluzii ale verificarii pentru asigurarea calitatii;
h)verificările pentru asigurarea calităţii au loc pe baza unei analize a riscului şi, în cazul auditorilor statutari şi al firmelor de audit care efectuează audituri statutare, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 1 litera (a) şi, după caz, care efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea, cel puţin o dată la şase ani;

i)rezultatele generale ale sistemului de asigurare a calitatii sunt publicate anual;
j)auditorul legal sau de firma de audit dau curs recomandarilor formulate la încheierea verificarilor pentru asigurarea calitatii într-un termen rezonabil.
În cazul în care nu se da curs recomandarilor mentionate la litera (j), auditorul legal sau firma de audit, dupa caz, fac obiectul masurilor sau sanctiunilor disciplinare mentionate la articolul 30.
k)verificările pentru asigurarea calităţii sunt corespunzătoare şi proporţionale cu amploarea şi complexitatea activităţii auditorului statutar sau a firmei de audit care face obiectul verificării.

(2)În sensul alineatului (1) litera (e), pentru selecţia verificatorilor se aplică cel puţin următoarele criterii:
a)verificatorii au o educaţie profesională corespunzătoare şi experienţă relevantă în auditul statutar şi în raportarea financiară, precum şi, după caz, în raportarea privind durabilitatea şi în asigurarea raportării privind durabilitatea sau în alte servicii legate de durabilitate, combinate cu o formare specifică în ceea ce priveşte verificările pentru asigurarea calităţii;

b)nu se permite unei persoane să acţioneze în calitate de verificator în cadrul unei verificări pentru asigurarea calităţii care vizează un auditor statutar sau o firmă de audit decât la cel puţin trei ani după ce persoana respectivă a încetat să fie partener, angajat sau asociat în alt fel cu auditorul statutar sau cu firma de audit în cauză;
c)verificatorii declară că nu există conflicte de interese între ei şi auditorul statutar sau firma de audit care urmează să fie verificată.
(21)Statele membre pot excepta, până la 31 decembrie 2025, persoanele care efectuează verificări pentru asigurarea calităţii legate de asigurarea raportării privind durabilitatea de obligaţia de a avea experienţă relevantă în raportarea privind durabilitatea şi în asigurarea raportării privind durabilitatea sau în alte servicii legate de durabilitate.

(3)În sensul alineatului (1) litera (k), statele membre solicită autorităţilor competente, atunci când efectuează verificarea pentru asigurarea calităţii auditului statutar al situaţiilor financiare anuale şi consolidate ale întreprinderilor mijlocii şi mici, să ţină cont de faptul că standardele de audit adoptate în conformitate cu articolul 26 sunt destinate a fi aplicate într-o manieră proporţională cu amploarea şi complexitatea activităţii entităţii auditate.