Capitolul iii - ÎNREGISTRAREA - Directiva 2006/43/CE/17-mai-2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL III:ÎNREGISTRAREA
Art. 15: Registrul public
(1)Fiecare stat membru se asigură că auditorii statutari şi firmele de audit sunt înregistraţi într-un registru public în conformitate cu articolele 16 şi 17. În împrejurări excepţionale, statele membre pot deroga de la cerinţele prevăzute la prezentul articol şi la articolul 16 în materie de prezentare a informaţiilor numai în măsura în care acest lucru este necesar pentru a reduce o ameninţare iminentă şi semnificativă la adresa securităţii unei persoane.

(2)Statele membre se asigura ca fiecare auditor legal şi fiecare firma de audit sunt identificati în registrul public printr-un numar individual. Informatiile înregistrate se pastreaza într-un registru în format electronic şi sunt accesibile publicului pe cale electronica.
(3)Registrul public contine, de asemenea, numele şi adresa autoritatilor competente responsabile pentru autorizarea mentionata la articolul 3, asigurarea calitatii, astfel cum se prevede la articolul 29, investigatiile şi sanctiunile aplicate auditorilor legali şi firmelor de audit, astfel cum se prevede la articolul 30, şi supravegherea publica, astfel cum se prevede la articolul 32.
(4)Statele membre se asigura ca registrul public este complet operational pâna la 29 iunie 2009.
Art. 16: Înregistrarea auditorilor legali
(1)În ceea ce priveşte auditorii statutari, registrul public conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)denumirea, adresa şi numărul de înregistrare;
b)după caz, denumirea, adresa, adresa de website şi numărul de înregistrare ale firmei de audit la care este angajat auditorul statutar sau cu care este asociat ca partener sau în vreun alt mod;
c)dacă auditorul statutar este sau nu autorizat să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea;
d)orice alte înregistrări ca auditor statutar la autorităţile competente din alte state membre şi ca auditor în ţări terţe, inclusiv denumirea (denumirile) autorităţii (autorităţilor) de înregistrare şi, dacă este cazul, numărul (numerele) de înregistrare, precum şi precizarea dacă înregistrarea se referă la auditul statutar, la asigurarea raportării privind durabilitatea sau la ambele.

(2)Auditorii din terte tari, înregistrati în conformitate cu articolul 45, sunt indicati în mod clar în registru ca atare, şi nu ca auditori legali.
Registrul indică dacă auditorii din ţări terţe menţionaţi la primul paragraf sunt înregistraţi pentru efectuarea auditului statutar, pentru asigurarea raportării privind durabilitatea sau pentru ambele.

Art. 17: Înregistrarea firmelor de audit
(1)În ceea ce priveste firmele de audit, registrul public contine cel putin urmatoarele informatii:
a)denumirea, adresa şi numarul de înregistrare;
b)forma juridica;
c)informatii de contact, persoana de contact principala şi, dupa caz, adresa de website;
d)adresa fiecarui birou din statul membru;
e)numele şi numărul de înregistrare ale tuturor auditorilor statutari angajaţi de firma de audit sau asociaţi în calitate de parteneri ori în alt mod cu aceasta, precum şi precizarea dacă aceştia sunt, de asemenea, autorizaţi să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea;

f)numele şi adresele profesionale ale tuturor proprietarilor şi actionarilor;
g)numele şi adresele profesionale ale tuturor membrilor organului administrativ sau de conducere;
h)dupa caz, apartenenta la o retea şi o lista cu numele şi adresele firmelor membre şi afiliate sau o indicare a locului unde aceste informatii sunt accesibile publicului;
i)orice alte înregistrări ca firmă de audit la autorităţile competente din alte state membre şi ca entitate de audit în ţări terţe, inclusiv denumirea (denumirile) autorităţii (autorităţilor) de înregistrare şi, dacă este cazul, numărul (numerele) de înregistrare, precum şi precizarea dacă înregistrarea se referă la auditul statutar, la asigurarea raportării privind durabilitatea sau la ambele;

j)după caz, dacă firma de audit este înregistrată în temeiul articolului 3a alineatul (3).

(2)Entitatile de audit din tari terte, înregistrate în conformitate cu articolul 45, sunt indicate în mod clar în registru ca atare, şi nu ca firme de audit.
Registrul indică dacă entităţile de audit din ţări terţe, astfel cum sunt menţionate în primul paragraf, sunt înregistrate pentru efectuarea auditului statutar, pentru asigurarea raportării privind durabilitatea sau pentru ambele.

Art. 18: Actualizarea informatiilor înregistrate
Statele membre se asigura ca auditorii legali şi firmele de audit notifica, fara vreo întârziere nejustificata, autoritatilor competente responsabile pentru registrul public cu privire la orice modificari ale informatiilor cuprinse în acesta. Registrul este actualizat, fara nici o întârziere nejustificata, dupa primirea acestor notificari.
Art. 19: Responsabilitatea pentru înregistrarea informatiilor
Informatiile furnizate autoritatilor competente relevante în conformitate cu articolele 16, 17 şi 18 sunt semnate de auditorul legal sau de firma de audit. În cazul în care autoritatea competenta prevede furnizarea informatiilor în format electronic, acest lucru poate fi realizat, spre exemplu, prin intermediul semnaturii electronice, astfel cum este definita la articolul 2 punctul 1 din Directiva 1999/93/CE a Parlamentului şi a Consiliului European din 13 decembrie 1999 privind un cadru comunitar pentru semnaturile electronice (1).
(1)JOL 13, 19.1.2000, p. 12.
Art. 20: Limba
(1)Informatiile introduse în registrul public se redacteaza în una din limbile permise de regimul lingvistic în vigoare în statul membru respectiv.
(2)Statele membre pot permite, de asemenea, ca informatiile sa fie introduse în registrul public în orice alta limba (limbi) oficiala(e) a(le) Comunitatii. Statele membre pot impune ca traducerea acestor informatii sa fie certificata.
În orice caz, statele membre respective se asigura ca în registru se mentioneaza daca traducerea este certificata sau nu.
Art. 20a: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
(1)De la 10 ianuarie 2030, statele membre se asigură că informaţiile menţionate la articolul 30c din prezenta directivă sunt puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4). În acest scop, autoritatea competentă în temeiul prezentei directive este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din regulamentul respectiv.
(*4)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Statele membre se asigură că informaţiile respectă cerinţele următoare:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de fiecare dintre următoarele metadate:
(i)toate denumirile auditorului legal sau ale firmei de audit la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al firmei de audit, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(2)De la 10 ianuarie 2030, statele membre se asigură că informaţiile menţionate la articolul 15 din prezenta directivă sunt puse la dispoziţie în ESAP. În acest scop, registrul public este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
Statele membre se asigură că informaţiile respectă cerinţele următoare:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de fiecare dintre următoarele metadate:
(i)toate denumirile auditorului legal sau ale firmei de audit la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al firmei de audit, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.