Art. 39. - Art. 39: Comitetul de audit - Directiva 2006/43/CE/17-mai-2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
Art. 39: Comitetul de audit
(1)Statele membre se asigură că fiecare entitate de interes public are un comitet de audit. Comitetul de audit este fie un comitet independent, fie un comitet al organismului administrativ sau de supraveghere al entităţii auditate. Acesta este alcătuit din membri neexecutiv ai organismului administrativ şi/sau din membri ai organismului de supraveghere al entităţii auditate şi/sau din membri desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor entităţii auditate sau, pentru entităţile care nu au acţionari, de un organism echivalent.
Cel puţin unul dintre membrii comitetului de audit are competenţe în domeniul contabilităţii şi/sau al auditului.
Comitetul de audit în ansamblu are competenţe în domeniul în care îşi desfăşoară activitatea entitatea auditată.
Majoritatea membrilor comitetului de audit sunt independenţi de entitatea auditată. Preşedintele comitetului de audit este numit de membrii acestuia sau de către organismul de supraveghere al entităţii auditate şi este independent de entitatea auditată. Statele membre pot solicita ca preşedintele comitetului de audit să fie ales anual de către adunarea generală a acţionarilor entităţii auditate.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), statele membre pot decide ca, în cazul entităţilor de interes public care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) literele (f) şi (t) din Directiva 2003/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*), funcţiile atribuite comitetului de audit să poată fi îndeplinite de organismul administrativ sau de supraveghere în întregul său, cu condiţia ca, atunci când este membru executiv, preşedintele acestui organism să nu fie preşedintele comitetului de audit cât timp acest organism îndeplineşte funcţiile comitetului de audit.
(*)Directiva 2003/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau pentru admiterea valorilor mobiliare la tranzacţionare şi de modificare a Directivei 2001/34/CE (JO L 345, 31.12.2003, p. 64).
Atunci când un comitet de audit face parte din organismul administrativ sau de supraveghere al entităţii auditate în conformitate cu alineatul (1), statele membre pot permite sau solicita organismului administrativ sau organismului de supraveghere, după caz, să îndeplinească funcţiile comitetului de audit în sensul obligaţiilor stabilite în prezenta directivă şi în Regulamentul (UE) nr. 537/2014.
(3)Prin derogare de la alineatul (1), statele membre pot decide că următoarele entităţi de interes public nu trebuie să aibă un comitet de audit:
a)orice entitate de interes public care este o filială în sensul articolului 2 punctul 10 din Directiva 2013/34/UE, dacă entitatea respectivă îndeplineşte cerinţele prevăzute alineatele (1), (2) şi (5) din prezentul articol, la articolul 11 alineatele (1) şi (2) şi la articolul 16 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 la nivel de grup;
b)entităţile de interes public care sunt OPCVM, astfel cum sunt definite la articolul 1 alineatul (2) din Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (**), sau fonduri de investiţii alternative (FIA), astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (***);
(**)Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) (JO L 302, 17.11.2009, p. 32).
(***)Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010 (JO L 174, 1.7.2011, p. 1).
c)entităţile de interes public al căror obiect unic de activitate îl constituie emiterea de titluri garantate cu active, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 5 din Regulamentul (CE) nr. 809/2004 al Comisiei (****);
(****)Regulamentul (CE) nr. 809/2004 al Comisiei din 29 aprilie 2004 de punere în aplicare a Directivei 2003/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte informaţiile conţinute în prospectele, structura prospectelor, includerea de informaţii prin trimiteri, publicarea prospectelor şi difuzarea comunicatelor cu caracter publicitar (JO L 149, 30.4.2004, p. 1).
d)instituţiile de credit în sensul articolului 3 alineatul (1) punctul 1 din Directiva 2013/36/UE ale căror acţiuni nu sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată a unui stat membru în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 14 din Directiva 2004/39/CE şi care au emis în mod continuu şi repetat numai titluri de creanţă admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, cu condiţia ca suma nominală totală a acestor titluri de creanţă să nu depăşească 100 000 000 EUR şi ca instituţiile respective să nu fi publicat un prospect în temeiul Directivei 2003/71/CE.
Entităţile de interes public menţionate la litera (c) explică publicului motivele pentru care consideră că nu este necesar să numească un comitet de audit sau un organism administrativ sau de supraveghere care să îndeplinească funcţiile unui comitet de audit.
(4)Prin derogare de la alineatul (1), statele membre pot solicita sau pot permite ca o entitate de interes public să nu aibă un comitet de audit, cu condiţia ca aceasta să dispună de un organism sau de organisme care îndeplinesc funcţii echivalente cu cele ale unui comitet de audit, care sunt instituite şi care funcţionează în conformitate cu dispoziţiile în vigoare ale statului membru în care este înregistrată entitatea care urmează să fie auditată. În acest caz, entitatea indică organismul care îndeplineşte aceste funcţii şi modul în care este alcătuit.
(41)Statele membre pot permite ca funcţiile încredinţate comitetului de audit în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea şi privind asigurarea raportării privind durabilitatea să fie îndeplinite de organul administrativ sau de supraveghere în ansamblu ori de un organ special instituit de organul administrativ sau de supraveghere.

(5)În cazul în care toţi membrii comitetului de audit sunt membri ai organismului administrativ sau de supraveghere a entităţii auditate, statul membru poate să prevadă exceptarea comitetului de audit de la îndeplinirea cerinţelor de independenţă prevăzute la alineatul (1) al patrulea paragraf.
(6)Fără a aduce atingere responsabilităţilor atribuite membrilor organismelor administrative, de conducere sau de supraveghere sau altor membri desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor entităţii auditate, comitetul de audit îndeplineşte, printre altele, misiunile următoare:
a)informează organismul administrativ sau de supraveghere al entităţii auditate cu privire la rezultatele auditului statutar şi, după caz, cu privire la rezultatele asigurării raportării privind durabilitatea şi explică în ce mod au contribuit auditul statutar şi asigurarea raportării privind durabilitatea la integritatea raportării financiare şi, respectiv, a raportării privind durabilitatea şi care a fost rolul comitetului de audit în acest proces;

b)monitorizează procesul de raportare financiară şi, după caz, de raportare privind durabilitatea, inclusiv procesul de raportare electronică, astfel cum este menţionat la articolul 29d din Directiva 2013/34/UE şi procesul desfăşurat de întreprindere pentru a identifica informaţiile raportate în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate în temeiul articolului 29b din respectiva directivă şi transmite recomandări sau propuneri pentru a asigura integritatea entităţii auditate;

c)monitorizează eficacitatea sistemelor utilizate de întreprindere pentru controlul intern de calitate şi gestionarea riscului şi, după caz, eficacitatea auditului intern, în ceea ce priveşte raportarea financiară şi, după caz, raportarea privind durabilitatea întreprinderii, inclusiv procesul său de raportare electronică, astfel cum este menţionat la articolul 29d din Directiva 2013/34/UE, fără a încălca independenţa entităţii auditate;

d)monitorizează auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi consolidate şi, după caz, asigurarea raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea, în special performanţa acestuia, ţinând cont de constatările şi concluziile autorităţii competente, în conformitate cu articolul 26 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014;

e)evaluează şi monitorizează independenţa auditorilor statutari sau a firmelor de audit în conformitate cu articolele 22, 22a, 22b, 24a, 24b, 25b, 25c şi 25d din prezenta directivă şi cu articolul 6 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 şi, în special, oportunitatea prestării unor servicii care nu sunt de audit către entitatea auditată în conformitate cu articolul 5 din respectivul regulament.

f)răspunde de procedura de selecţie a auditorului/auditorilor statutar(i) sau a firmei/firmelor de audit şi recomandă auditorul/auditorii statutar(i) sau firma/firmele de audit care urmează a fi desemnate în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, cu excepţia cazului în care se aplică articolul 16 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014.