Art. 32. - Art. 32: Principiile supravegherii publice - Directiva 2006/43/CE/17-mai-2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
Art. 32: Principiile supravegherii publice
(1)Statele membre organizează un sistem eficace de supraveghere publică a auditorilor statutari şi a firmelor de audit pe baza principiilor prevăzute la alineatele (2)-(7) şi desemnează o autoritate competentă responsabilă cu această supraveghere.

(2)Toti auditorii legali şi toate firmele de audit fac obiectul supravegherii publice.
(3)Autoritatea competentă este condusă de nepracticieni care au cunoştinţe în domeniile relevante pentru auditul statutar şi, după caz, pentru asigurarea raportării privind durabilitatea. Aceştia sunt selectaţi în urma unei proceduri de numire independente şi transparente.
Autoritatea competentă poate angaja practicieni pentru a îndeplini sarcini specifice şi, de asemenea, poate fi asistată de experţi atunci când prezenţa acestora este importantă pentru îndeplinirea adecvată a sarcinilor sale. În astfel de cazuri, nici practicianul, nici experţii nu se implică în niciun proces decizional al autorităţii competente.

(4)Autoritatea competentă deţine responsabilitatea finală pentru supravegherea:
a)autorizării şi înregistrării auditorilor statutari şi a firmelor de audit;
b)adoptării de standarde privind etica profesională, controlul intern de calitate în cazul firmelor de audit, al activităţii de audit şi al asigurării raportării privind durabilitatea, cu excepţia cazului în care standardele respective sunt adoptate sau aprobate de alte autorităţi din statul membru;

c)formării continue;
d)sistemelor de asigurare a calităţii;
e)sistemelor de investigaţie şi disciplinare administrative.
(41)(4a)Statele membre desemnează una sau mai multe autorităţi competente pentru a îndeplini atribuţiile prevăzute de prezenta directivă. Statele membre desemnează o singură autoritate competentă care poartă responsabilitatea finală pentru atribuţiile menţionate la prezentul articol, exceptând în scopul auditului statutar cooperativele, băncile de economii sau unele entităţi similare, astfel cum sunt menţionate la articolul 45 din Directiva 86/635/CEE, sau filialele ori succesorii legali ai unei cooperative, ai unei bănci de economii sau ai unei entităţi similare, astfel cum sunt menţionate la articolul 45 din Directiva 86/635/CEE.
Statele membre informează Comisia în legătură cu desemnarea.
Autorităţile competente sunt astfel organizate încât să se evite conflictele de interese.
(42)(4b)Statele membre pot delega sau pot permite autorităţii competente să delege oricare dintre atribuţiile sale altor autorităţi sau organisme desemnate sau în alt mod autorizate prin lege să îndeplinească astfel de atribuţii.
Delegarea specifică atribuţiile delegate şi condiţiile în care acestea trebuie executate. Autorităţile şi/sau organismele sunt organizate astfel încât să fie evitate conflictele de interese.
În cazul în care deleagă atribuţii către alte autorităţi sau organisme, autoritatea competentă este în măsură să redobândească, de la caz la caz, competenţele delegate.

(5)Autoritatea competentă are dreptul, dacă este cazul, să iniţieze şi să desfăşoare investigaţii privind auditorii statutari sau firmele de audit şi să ia măsurile corespunzătoare.
Atunci când autoritatea competentă contractează experţi pentru a efectua sarcini specifice, aceasta se asigură că nu există conflicte de interese între experţii respectivi şi auditorul statutar sau firma de audit în cauză. Experţii respectivi trebuie să respecte aceleaşi cerinţe ca cele prevăzute la articolul 29 alineatul (2) litera (a).
Autoritatea competentă este învestită cu competenţele necesare pentru a-i permite să-şi îndeplinească atribuţiile şi responsabilităţile care îi revin în temeiul prezentei directive.

(6)Autoritatea competentă este transparentă. Acest fapt include publicarea programelor de lucru anuale şi a rapoartelor de activitate anuale.

(7)Sistemul de supraveghere publică este finanţat în mod corespunzător şi dispune de resurse adecvate pentru a iniţia şi a desfăşura investigaţii, astfel cum este menţionat la alineatul (5). Finanţarea sistemului de supraveghere publică este sigură şi fără nici un fel de influenţe inadecvate din partea auditorilor statutari sau a firmelor de audit.