Capitolul ii - SIMPLIFICARE ADMINISTRATIVĂ - Directiva 2006/123/CE/12-dec-2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 29 Decembrie 2009
CAPITOLUL II:SIMPLIFICARE ADMINISTRATIVĂ
Art. 5: Simplificarea procedurilor
(1)Statele membre examinează procedurile şi formalităţile aplicabile accesului la o activitate de servicii şi exercitării acesteia. în cazul în care procedurile şi formalităţile examinate în temeiul prezentului alineat nu sunt suficient de simple, statele membre le simplifică.
(2)Comisia poate să stabilească formulare armonizate la nivel comunitar în conformitate cu procedura menţionată la articolul 40 alineatul (2). Aceste formulare sunt echivalente cu certificatele, atestările şi orice alte documente solicitate unui prestator.
(3)În cazul în care statele membre solicită ca prestatorul sau beneficiarul să prezinte un certificat, o atestare sau un alt document pentru a dovedi că o cerinţă a fost îndeplinită, acestea acceptă orice document dintr-un alt stat membru întocmit într-un scop echivalent sau din care reiese clar că cerinţa respectivă este îndeplinită. Acestea nu pot solicita un document de la un alt stat membru în original, în copie certificată pentru conformitate sau traducere certificată, cu excepţia cazurilor prevăzute de alte instrumente comunitare sau în cazul în care o astfel de cerinţă este justificată printr-un motiv imperativ de interes general, inclusiv ordinea şi siguranţa publică.
Primul paragraf nu afectează dreptul statelor membre de a solicita traduceri necertificate ale unor documente în una dintre limbile lor oficiale.
(4)Alineatul (3) nu se aplică documentelor menţionate la articolul 7 alineatul (2) sila articolul 50 din Directiva 2005/36/CE, la articolul 45 alineatul (3) şi la articolele 46, 49 şi 50 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii (1), la articolul 3 alineatul (2) din Directiva 98/5/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 februarie 1998 de facilitare a exercitării cu caracter permanent a profesiei de avocat într-un stat membru, altul decât cel în care s-a obţinut calificarea (2), în prima Directivă 68/151/CEE a Consiliului din 9 martie 1968 de coordonare, în vederea echivalării, a garanţiilor impuse societăţilor în statele membre, înţelesul articolului 58 al doilea paragraf din tratat, pentru protejarea intereselor asociaţilor sau terţilor (3), sau în a unsprezecea Directivă 89/666/CEE a Consiliului din 21 decembrie 1989 privind publicitatea sucursalelor înfiinţate într-un stat membru de anumite forme de societăţi comerciale care intră sub incidenţa legislaţiei unui alt stat (4).
(1)JO L 134, 30.4.2004, p. 114. Directivă astfel cum a fost modificată ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 2083/2005 al Comisiei (JO L 333, 20.12.2005, p. 28).
(2)JO L 77, 14.3.1998, p. 36. Directivă astfel cum a fost modificată prin Actul de aderare din 2003.
(3)JO L 65,14.3.1968, p. 8. Directivă astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 2003/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 221, 4.9.2003, p. 13).
(4)JO L 395, 30.12.1989, p. 36.
Art. 6: Ghişee unice
(1)Statele membre se asigură că este posibil ca prestatorii să îndeplinească, prin intermediul ghişeelor unice, următoarele proceduri şi formalităţi:
a)toate procedurile şi formalităţile necesare pentru accesul la activităţile de servicii ale acestuia, în special toate declaraţiile, notificările sau cererile necesare pentru obţinerea autorizării de la autorităţile competente, inclusiv cererile de înscriere într-un registru, într-un rol sau într-o bază de date sau într-un ordin sau într-o asociaţie profesională;
b)orice cereri de autorizare necesare pentru exercitarea activităţilor de servicii.
(2)Stabilirea ghişeelor unice nu aduce atingere repartizării funcţiilor şi competenţelor între autorităţi în cadrul sistemelor naţionale.
Art. 7: Dreptul la informare
(1)Statele membre se asigură că următoarele informaţii sunt uşor accesibile prestatorilor şi beneficiarilor prin intermediul ghişeelor unice:
a)cerinţele aplicabile prestatorilor stabiliţi pe teritoriul lor, în special acele cerinţe cu privire la procedurile şi formalităţile care trebuie îndeplinite pentru a avea acces la activităţile de servicii şi pentru a le exercita;
b)coordonatele autorităţilor competente, necesare în vederea contactării directe a acestora, inclusiv coordonatele autorităţilor responsabile în materie de exercitare a activităţilor de servicii;
c)mijloacele şi condiţiile de acces la registrele şi bazele de date publice cu privire la prestatori şi servicii;
d)căile de atac care sunt în general disponibile în cazul unui litigiu între autorităţile competente şi prestator sau beneficiar, sau între un prestator şi un beneficiar, sau între prestatori;
e)coordonatele asociaţiilor şi organizaţiilor, altele decât autorităţile competente, de la care prestatorii sau beneficiarii pot obţine asistenţă practică.
(2)Statele membre garantează prestatorilor şi beneficiarilor posibilitatea de a primi, la cerere, asistenţă din partea autorităţilor competente constând în informaţii asupra modului în care sunt în general interpretate şi aplicate cerinţele menţionate la alineatul (1) litera (a). După caz, această consiliere include un ghid simplu explicativ. Informaţiile se furnizează într-un limbaj clar şi inteligibil.
(3)Statele membre se asigură că informaţiile şi asistenţa menţionate la alineatele (1) şi (2) sunt furnizate într-o manieră clară şi neambiguă, că sunt uşor accesibile de la distanţă prin mijloace electronice şi că sunt actualizate.
(4)Statele membre se asigură că ghişeele unice şi autorităţile competente răspund în cel mai scurt timp oricărei cereri de informaţii sau asistenţă menţionate la alineatele (1) şi (2) şi, în cazurile în care cererea este eronată sau nefondată, informează solicitantul în consecinţă în cel mai scurt termen.
(5)Statele membre şi Comisia iau măsuri adiacente pentru a încuraja ghişeele unice să facă astfel încât informaţiile prevăzute la prezentul articol să fie disponibile în alte limbi comunitare. Această dispoziţie nu aduce atingere legislaţiei statelor membre cu privire la utilizarea limbilor.
(6)Obligaţia autorităţilor competente de a asista prestatorii şi beneficiarii nu impune acestor autorităţi să furnizeze consiliere juridică în cazuri individuale, ci vizează doar informaţii generale asupra modului în care cerinţele sunt, în mod obişnuit, interpretate sau aplicate.
Art. 8: Proceduri prin mijloace electronice
(1)Statele membre se asigură că toate procedurile şi formalităţile cu privire la accesul la o activitate de servicii pot fi îndeplinite cu uşurinţă, de la distanţă şi prin mijloace electronice, prin intermediul ghişeului unic competent şi al autorităţilor competente.
(2)Alineatul (1) nu se aplică în cazul controlului spaţiilor unde se prestează serviciul sau a echipamentului utilizat de către prestator sau în cazul examinării fizice a capacităţii sau a integrităţii personale a prestatorului sau a personalului său responsabil.
(3)Comisia, în conformitate cu procedura menţionată la articolul 40 alineatul (2), adoptă normele de aplicare a alineatului (1) al prezentului articol cu scopul de a facilita interoperabilitatea sistemelor de informaţii şi utilizarea procedurilor prin mijloace electronice între statele membre, luând în considerare standardele comune elaborate la nivel comunitar.