Titlul i - DEFINIŢII ŞI PRINCIPII GENERALE - Directiva 2004/18/CE/31-mar-2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
TITLUL I:DEFINIŢII ŞI PRINCIPII GENERALE
Art. 1: Definiţii
(1)În sensul prezentei directive, se aplică definiţiile prevăzute la alineatele (2)-(15).
(2)_
a)"Contractele de achiziţii publice" sunt contracte cu titlu oneros, încheiate în scris între unul sau mai mulţi operatori economici şi una sau mai multe autorităţi contractante şi care au ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii în sensul prezentei directive.
b)"Contractele de achiziţii publice de lucrări" sunt contracte de achiziţii publice, având ca obiect fie execuţia, fie atât proiectarea, cât şi execuţia unor lucrări referitoare la una dintre activităţile menţionate la anexa I sau a unei lucrări, fie realizarea, prin orice mijloace, a unei lucrări care să răs pundă unor necesităţi precizate de autoritatea contractantă. O "lucrare" este rezultatul unui ansamblu de lucrări de construcţie sau de lucrări publice destinată să îndeplinească ea însăşi o funcţie economică sau tehnică.
c)"Contractele de achiziţii publice de bunuri" sunt contracte de achiziţii publice, altele decât cele prevăzute la litera (b), care au ca obiect achiziţia de produse, cumpărarea lor în rate, închirierea sau leasingul, cu sau fără opţiune de cumpărare.
Un contract de achiziţii publice care are ca obiect furnizarea de produse şi care acoperă, în mod accesoriu, lucrări de montaj şi de instalare, este considerat "contract de achiziţii publice de bunuri".
d)"Contractele de achiziţii publice de servicii" sunt contracte de achiziţii publice, altele decât contractele de achiziţii publice de lucrări sau de bunuri, care au ca obiect prestarea de servicii prevăzute în anexa II.
Un contract de achiziţii publice care are ca obiect atât produse, cât şi servicii prevăzute în anexa II este considerat "contract de achiziţii publice de servicii", în cazul în care valoarea serviciilor în cauză este mai mare decât valoarea produselor cuprinse în contract.
Un contract de achiziţii publice care are ca obiect servicii în înţelesul anexei II şi care cuprinde numai incidental activităţi în înţelesul anexei I, în raport cu obiectul principal al contractului, este considerat contract de achiziţii publice de servicii.
(3)"Concesionarea lucrărilor publice" este un contract care prezintă aceleaşi caracteristici ca un contract de achiziţii publice de lucrări, cu excepţia compensaţiei pentru lucrările efectuate, care poate consta fie exclusiv în dreptul de exploatare a lucrării, fie în dreptul de exploatare şi o plată.
(4)"Concesionarea serviciilor" este un contract care prezintă aceleaşi caracteristici ca un contract de achiziţii publice de servicii, cu excepţia compensaţiei pentru serviciile prestate, care poate consta fie exclusiv în dreptul de exploatare a serviciilor, fie în dreptul de exploatare şi o plată.
(5)Un "acord-cadru" este un acord încheiat între una sau mai multe autorităţi contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici, având ca obiect stabilirea condiţiilor pentru contractele care urmează să fie atribuite în decursul unei perioade determinate, în special în ceea ce priveşte preţurile şi, după caz, cantităţile prevăzute.
(6)Un "sistem dinamic de achiziţie" este un proces de achiziţie, în întregime electronic, a bunurilor de uz curent, ale căror caracteristici, disponibile în general pe piaţă, îndeplinesc cerinţele autorităţii contractante, fiind limitat în timp şi deschis pe întreaga perioadă oricărui operator economic care îndeplineşte criteriile de selecţie şi care depune o ofertă indicativă, conform caietului de sarcini.
(7)O "licitaţie electronică" este un proces repetitiv care implică un dispozitiv electronic de prezentare, în ordine descrescătoare, a noilor preţuri şi a noilor valori referitoare la anumite elemente ale ofertelor, care intervin după o primă evaluare completă a ofertelor, permiţând clasificarea lor pe baza unor metode automate de evaluare.
Prin urmare, unele contracte de servicii şi de lucrări care au ca scop activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări, nu pot face obiectul licitaţiilor electronice.
(8)Termenii "executant de lucrări", "furnizor" şi "prestator de servicii" înseamnă orice persoană fizică sau juridică sau orice entitate publică sau grup de astfel persoane şi/sau organisme care prezintă pe piaţă o ofertă de realizare a unor lucrări şi opere, produse sau servicii.
Termenul "operator economic" se referă atât la noţiunea de executant de lucrări, cât şi la noţiunile de furnizor şi prestator de servicii. Acesta este utilizat exclusiv în scopul simplificării.
Operatorul economic care a depus o ofertă se numeşte "ofertant". Cel care a solicitat o invitaţie de participare la o licitaţie restrânsă sau prin negociere sau la un dialog competitiv se numeşte "candidat".
(9)"Autorităţi contractante" înseamnă statul, colectivităţile teritoriale, organismele de drept public şi asociaţiile formate din una sau mai multe din aceste colectivităţi sau unul sau mai multe organisme de drept public.
"Organism de drept public" înseamnă orice organism:
a)constituit pentru a îndeplini în mod expres cerinţe de interes general, de altă natură decât industrial sau comercial;
b)care are personalitate juridică;
c)a cărui activitate este finanţată în cea mai mare parte de stat, de colectivităţile teritoriale sau de alte organisme de drept public sau a cărui gestionare face obiectul controlului acestora din urmă sau al cărui consiliu de administrare, de conducere sau de supraveghere este alcătuit din membri desemnaţi în proporţie de peste 50 % de către stat, de colectivităţile teritoriale sau de alte organisme de drept public.
Liste neexhaustive ale organismelor şi ale categoriilor de organisme de drept public care îndeplinesc criteriile enumerate la paragraful al doilea literele (a), (b) şi (c) sunt prezentate în anexa III. Statele membre informează periodic Comisia cu privire la modificările intervenite în listele acestora.
(10)Un "organism central de achiziţie" este o autoritate contractantă care:
- achiziţionează bunuri şi servicii destinate autorităţilor contractante sau
- atribuie contracte de achiziţii publice sau încheie acorduri-cadru de lucrări, de bunuri sau de servicii destinate autorităţilor contractante.
(11)_
a)"Licitaţiile deschise" înseamnă procedurile în cadrul cărora orice operator economic interesat poate depune o ofertă;
b)"Licitaţiile restrânse" înseamnă procedurile la care orice operator economic poate solicita să participe şi în cadrul cărora numai operatorii economici invitaţi de autorităţile contractante îşi pot depune ofertele;
c)"Dialogul competitiv" este o procedură la care orice operator economic poate solicita să participe şi în cadrul căreia autoritatea contractantă conduce un dialog cu candidaţii admişi la această procedură, în vederea dezvoltării uneia sau mai multor soluţii capabile să răspundă necesităţilor şi pe baza căreia sau cărora candidaţii selectaţi urmează să fie invitaţi să îşi depună ofertele.
În sensul recurgerii la procedura prevăzută în primul paragraf, un contract de achiziţii publice este considerat "deosebit de complex", în cazul în care autoritatea contractantă:
- nu este în măsură să definească, din motive obiective, în conformitate cu articolul 23 alineatul (3) litera (b), (c) sau (d), mijloacele tehnice care pot răspunde necesităţilor şi obiectivelor sale şi
- nu este în măsură să stabilească, din motive obiective, natura juridică şi financiară a unui proiect;
d)"Proceduri negociate" înseamnă procedurile în cadrul cărora autorităţile contractante consultă operatorii economici cu privire la opţiunile lor şi negociază condiţiile contractuale cu unul sau mai mulţi dintre ei;
e)"Concursurile" înseamnă proceduri care permit autorităţii contractante să achiziţioneze, în special în domeniul amenajării teritoriului, al urbanismului, al arhitecturii şi ingineriei sau al prelucrării datelor, un plan sau un proiect selectat de un juriu după lansarea sa în competiţie, cu sau fără atribuirea de premii.
(12)Termenii "scris(ă)" sau "în scris" înseamnă orice ansamblu de cuvinte sau cifre care poate fi citit, reprodus şi apoi comunicat. Ansamblul poate include informaţii transmise şi stocate prin mijloace electronice.
(13)Un "mijloc electronic" înseamnă un mijloc care utilizează echipamente electronice de prelucrare (inclusiv compresia digitală) şi stocare a datelor, care sunt difuzate, transmise şi recepţionate prin cablu, prin radio, prin mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice.
(14)"Vocabularul comun privind achiziţiile publice" (Common Procurement Vocabulary, CPV) desemnează nomenclatura de referinţă aplicabilă contractelor de achiziţii publice, adoptată în temeiul Regulamentului (CE) nr. 2195/2002, asigurând totodată echivalenţa cu celelalte nomenclaturi existente.
În cazul unor diferenţe de interpretare în ceea ce priveşte domeniul de aplicare a prezentei directive, datorită unor eventuale divergenţe între nomenclatura CPV şi nomenclatorul NACE prevăzută în anexa I sau între nomenclatura CPV şi nomenclatura CPC (versiunea provizorie) prevăzută în anexa II, nomenclatorul NACE şi, respectiv, nomenclatura CPC sunt prioritare.
(15)în sensul articolului 13, al articolului 57 litera (a) şi al articolului 68 litera (b), se înţelege prin:
a)"reţea publică de telecomunicaţii" - infrastructura publică de telecomunicaţii care permite trimiterea de semnale între puncte terminus definite ale reţelei prin cablu, prin microunde, prin mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
b)"punct terminus al reţelei" - ansamblul de conexiuni fizice şi specificaţii tehnice de acces care fac parte din reţeaua publică de telecomunicaţii şi sunt necesare pentru a avea acces la respectiva reţea publică şi pentru a comunica în mod eficient prin intermediul său;
c)"servicii publice de telecomunicaţii" - serviciile de telecomunicaţii furnizate de una sau mai multe entităţi de telecomunicaţii desemnate în mod special de statele membre;
d)"servicii de telecomunicaţii" - serviciile care constau, integral sau parţial, în transmisia şi transmiterea de semnale în reţeaua publică de telecomunicaţii prin procedee de telecomunicaţii, cu excepţia radiodifuziunii şi televiziunii.
Art. 2: Principii de atribuire a contractelor
Autorităţile contractante tratează operatorii economici în mod egal şi fără discriminare şi acţionează potrivit principiului transparenţei.
Art. 3: Acordarea de drepturi speciale sau exclusive: clauza de nediscriminare
În cazul în care o autoritate contractantă acordă unei entităţi, alta decât o autoritate contractantă, drepturi speciale sau exclusive de exercitare a unei activităţi de servicii publice, actul prin care se acordă acest drept prevede că entitatea în cauză trebuie să respecte, în ceea ce priveşte contractele de bunuri pe care le încheie cu terţii în cadrul activităţii în cauză, principiul nediscriminării pe motiv de cetăţenie sau naţionalitate.