Art. 31. - Art. 31: Cazuri care justifică recurgerea la procedura de negociere fără publicarea unui anunţ de participare - Directiva 2004/18/CE/31-mar-2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
Art. 31: Cazuri care justifică recurgerea la procedura de negociere fără publicarea unui anunţ de participare
Autorităţile contractante pot atribui contractele de achiziţii publice printr-o procedură de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în următoarele cazuri:
1.în cazul contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii:
(a)în cazul în care nici o ofertă ori nici o ofertă adecvată sau nici o candidatură nu a fost depusă ca răspuns la o procedură deschisă sau restrânsă, atât timp cât condiţiile iniţiale ale contractului nu sunt modificate în mod substanţial şi un raport este transmis Comisiei, la cererea sa;
(b)în cazul în care, din motive tehnice, artistice sau referitoare la protecţia drepturilor de exclusivitate, contractul nu poate fi atribuit decât unui anumit operator economic;
(c)în cazul în care, într-o măsură strict necesară, din motive de maximă urgenţă ca urmare a unor evenimente imprevizibile pentru autorităţile contractante în cauză, nu se pot respecta termenele pentru procedurile deschise, restrânse sau negociate cu publicarea unui anunţ de participare prevăzute la articolul 30. Situaţiile invocate pentru a justifica maxima urgenţă nu trebuie în nici unul dintre cazuri atribuite autorităţilor contractante;
2.în cazul contractelor de achiziţii publice de bunuri:
(a)în cazul în care bunurile în cauză sunt produse numai în scopul cercetării, experimentării, studierii sau dezvoltării; prezenta dispoziţie nu se aplică producţiei cantitative care urmăreşte să stabilească viabilitatea comercială a produsului sau să amortizeze costurile de cercetare şi dezvoltare;
(b)pentru livrările suplimentare efectuate de furnizorul iniţial şi destinate fie pentru înlocuirea parţială a bunurilor sau instalaţiilor de uz curent, fie pentru extinderea bunurilor sau instalaţiilor existente, în cazul în care schimbarea furnizorului ar obliga autoritatea contractantă să achiziţioneze un material tehnic cu caracteristici diferite care duce la incompatibilitate sau la dificultăţi tehnice disproporţionate de utilizare şi întreţinere; ca regulă generală, durata unor astfel de contracte, precum şi cea a contractelor reînnoite, nu poate fi mai mare de trei ani;
(c)pentru bunurile cotate şi achiziţionate la o bursă de materii prime;
(d)pentru cumpărarea de bunuri în condiţii deosebit de avantajoase, fie de la un furnizor care îşi încetează definitiv activităţile comerciale, fie de la curatori sau lichidatori ai unui faliment, ai unui concordat judiciar sau ai unei proceduri de aceeaşi natură în temeiul legislaţiilor sau reglementărilor interne;
3.în cazul contractelor de achiziţii publice de servicii, în cazul în care contractul în cauză este urmarea unui concurs şi trebuie, conform normelor aplicabile, să fie atribuit câştigătorului sau unuia dintre câştigătorii concursului; în acest ultim caz, toţi câştigătorii concursului trebuie invitaţi să participe la negocieri;
4.în cazul contractelor de achiziţii publice de lucrări şi al contractelor de achiziţii publice de servicii:
(a)pentru lucrările sau serviciile suplimentare care nu sunt prevăzute în proiectul estimat iniţial şi nici în contractul iniţial şi care au devenit necesare, ca urmare a unei situaţii neprevăzute, pentru execuţia lucrării sau serviciilor descrise de acestea, cu condiţia atribuirii contractului operatorului economic care execută respectiva lucrare sau serviciu:
- în cazul în care respectivele lucrări sau servicii suplimentare nu pot fi separate din punct de vedere tehnic sau economic de contractul iniţial fără a constitui un inconvenient major pentru autorităţile contractante
sau
- în cazul în care respectivele lucrări sau servicii, chiar dacă pot fi separate de executarea contractului iniţial, sunt strict necesare pentru finalizarea acestuia.
Cu toate acestea, valoarea cumulată a contractelor atribuite pentru lucrări sau servicii suplimentare nu trebuie să fie mai mare de 50 % din valoarea contractului iniţial;
(b)pentru lucrări sau servicii noi, constând în repetarea lucrărilor sau serviciilor similare încredinţate de către aceleaşi autorităţi contractante operatorului economic câştigător al contractului iniţial, cu condiţia ca respectivele lucrări sau servicii să fie conforme cu un proiect de bază şi ca acesta să fi făcut obiectul unui contract iniţial atribuit prin procedură deschisă sau restrânsă.
Posibilitatea de a se recurge la această procedură este indicată o dată cu intrarea în concurenţă a primei operaţii, iar autorităţile contractante ţin seama de valoarea totală estimată pentru continuarea lucrărilor sau serviciilor, în scopul punerii în aplicare a dispoziţiilor articolului 7.
La această procedură se poate recurge numai în termen de trei ani de la încheierea contractului iniţial.