Art. 2. - Art. 2: Definiţii - Directiva 2003/37/CE/26-mai-2003 privind omologarea de tip a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor acestora şi a echipamentului remorcat interschimbabil, împreună cu sistemele, componentele şi unităţile lor tehnice separate şi de abrogare a Directivei 74/150/CEE

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Aprilie 2014
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei directive:
(a)"omologare CE de tip" înseamnă procedura prin care un stat membru certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată satisface cerinţele tehnice relevante ale prezentei directive; omologarea CE de tip a sistemelor, componentelor si unităţilor tehnice separate poate fi denumită si "omologarea CE de tip pe componente";
(b)"omologare CE de tip în mai multe trepte" înseamnă procedura prin care unul sau mai multe state membre certifică faptul că, în funcţie de stadiul de realizare, un tip de vehicul incomplet sau completat satisface cerinţele tehnice relevante ale prezentei directive;
(c)"omologarea vehiculelor individuale" înseamnă procedura prin care un stat membru certifică faptul că un vehicul omologat individual satisface cerinţele naţionale;
(d)"vehicul" înseamnă orice tractor, remorcă sau utilaj remorcat interschimbabil, indiferent dacă este complet, incomplet sau completat, destinat utilizării în agricultură sau silvicultură;
(e)"categorie de vehicul" înseamnă orice set de vehicule care au caracteristici de proiectare identice;
(f)"tip de vehicul" înseamnă vehicule dintr-o anumită categorie, care nu diferă în aspectele esenţiale menţionate de anexa II, capitolul A; sunt permise diferitele variante si versiuni ale unui tip de vehicul, după cum sunt prevăzute la anexa II, capitolul A;
(g)"vehicul de bază" înseamnă orice vehicul incomplet, al cărui număr de identificare este păstrat pe parcursul etapelor ulterioare ale procesului de omologare Ce de tip în mai multe trepte;
(h)"vehicul incomplet" înseamnă orice vehicul care mai trebuie completat în cel puţin o altă etapă ulterioară, pentru a îndeplini toate cerinţele relevante ale prezentei directive;
(i)"vehicul completat" înseamnă un vehicul rezultat din procesul de omologare CE de tip în mai multe trepte care îndeplineşte toate cerinţele relevante ale prezentei directive;
(j)"tractor" înseamnă orice tractor agricol sau forestier cu motor, pe roţi sau senile, având cel puţin două axe si o viteză maximă din fabricaţie de cel puţin 6 km/h, a cărui principală funcţie constă în puterea sa de tracţiune si care a fost proiectat în mod special pentru a tracta, împinge, transporta si acţiona anumite echipamente interschimbabile destinate efectuării lucrărilor agricole sau forestiere sau pentru a tracta remorci agricole sau forestiere; el poate fi adaptat pentru a transporta o încărcătură în cazul lucrărilor agricole sau forestiere si/sau poate fi echipat cu scaune pentru pasageri;
(k)"remorcă" înseamnă orice remorcă agricolă sau forestieră tractată, destinată în principal transportării încărcăturilor si proiectată pentru a fi remorcată de un tractor în scopuri agricole sau forestiere; remorcile a căror sarcină este parţial suportată de vehiculul tractor se încadrează în această categorie; orice vehicul care este cuplat la un tractor si care încorporează în mod permanent un utilaj este asimilat unei remorci agricole sau forestiere dacă raportul dintre masa totală tehnic admisă si masa vehiculului fără încărcătură este egal sau mai mare de 3,0 si dacă vehiculul nu a fost proiectat pentru prelucrarea de materiale;
(l)"echipament remorcat interschimbabil" înseamnă orice instrument utilizat în agricultură sau silvicultură care este proiectat pentru remorcarea de către un tractor si modifică sau completează funcţiile acestuia; el poate include o platformă de încărcare proiectată si realizată pentru a primi orice unelte si dispozitive necesare pentru scopurile respective si pentru a depozita temporar orice materiale produse sau necesare în timpul lucrului; orice vehicul care este destinat remorcării de către un tractor si care încorporează în mod permanent un utilaj sau este proiectat pentru prelucrarea materialelor este considerat echipament remorcat interschimbabil dacă raportul dintre masa totală tehnic admisă si masa vehiculului fără încărcătură este mai mic de 3,0;
(m)"sistem" înseamnă un set de dispozitive, combinate pentru a efectua o funcţie specifică într-un vehicul;
(n)"componentă" înseamnă un dispozitiv destinat să facă parte dintr-un vehicul, care poate fi omologat independent de vehicul;
(o)"unitate tehnică separată" înseamnă un dispozitiv destinat să facă parte dintr-un vehicul, care poate fi omologat separat de vehicul, dar numai în legătură cu unul sau mai multe tipuri de vehicule determinate;
(p)"constructor" înseamnă persoana fizică sau juridică responsabilă în faţa autorităţii de omologare CE de tip de toate aspectele procesului de omologare si de asigurarea conformităţii producţiei, indiferent dacă persoana respectivă este sau nu direct implicată în toate etapele de construcţie a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată; următorii sunt de asemenea consideraţi constructori:
(i)orice persoană fizică sau juridică care, pentru propria sa folosinţă, proiectează, a proiectat, produce sau a produs un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată;
(ii)orice persoană fizică sau juridică care este răspunzătoare de asigurarea respectării dispoziţiilor prezentei directive la data la care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată este introdusă pe piaţă sau este pusă în funcţiune.
Reprezentantul unui constructor este o persoană fizică sau juridică stabilită în Comunitate, mandatată în mod corespunzător de constructor pentru a-l reprezenta în raporturile sale cu autoritatea competentă si pentru a acţiona în numele său, în domeniul la care face referire prezenta directivă.
În cele ce urmează, orice referire la termenul "constructor", trebuie înţeleasă ca un constructor sau reprezentantul său;
(q)"introducere în circulaţie" înseamnă prima utilizare în scopul pentru care este destinat în cadrul Comunităţii a oricărui vehicul care nu necesită nici o instalare sau ajustare de către constructor sau o terţă parte desemnată de acesta înainte de prima sa utilizare; data la care vehiculul este înmatriculat sau introdus pe piaţă pentru prima dată este considerată data introducerii în circulaţie;
(r)"autoritatea de omologare CE de tip" înseamnă autoritatea dintr-un stat membru care răspunde de toate aspectele omologării unui tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată si care emite si, după caz, retrage omologările CE de tip, serveşte drept punct de contact pentru autorităţile de omologare CE de tip din celelalte state membre si verifică măsurile luate de constructor pentru asigurarea conformităţii produsului;
(s)"serviciul tehnic" înseamnă organizaţia sau organismul care a fost numit(ă) ca laborator de încercare pentru efectuarea încercărilor sau inspecţiilor în numele autorităţii de omologare CE de tip dintr-un stat membru; această funcţie poate fi îndeplinită de autoritatea de omologare CE de tip însăşi;
(t)"directive speciale" înseamnă directivele menţionate de anexa II, capitolul B;
(u)"certificat de omologare CE de tip" înseamnă unul dintre formularele cuprinse în anexa II, capitolul C sau anexa corespunzătoare la o directivă specială, care menţionează informaţiile ce urmează a fi furnizate de către autoritatea de omologare CE de tip;
(v)"fisă descriptivă" înseamnă unul dintre formularele cuprinse în anexa I sau în anexa corespunzătoare la o directivă specială, care menţionează informaţiile ce urmează a fi furnizate de către solicitant;
(w)"dosar informativ" înseamnă dosarul sau fişierul complet conţinând, în special, datele, desenele si fotografiile necesare în conformitate cu anexa I si furnizate de solicitant serviciului tehnic sau autorităţii de omologare CE de tip, conform cerinţelor fisei descriptive prevăzute într-o directivă specială sau în prezenta directivă;
(x)"dosar de omologare de tip" înseamnă dosarul informativ, însoţit de orice raport de încercare sau alte documente pe care serviciile tehnice sau autoritatea de omologare CE de tip le-au adăugat dosarului informativ în timpul îndeplinirii sarcinilor lor;
(y)"opisul dosarului de omologare de tip" înseamnă documentul ce menţionează conţinutul dosarului de omologare de tip, care a fost numerotat sau marcat în mod adecvat în vederea identificării clare a tuturor paginilor;
(z)"certificat de conformitate" înseamnă documentul menţionat de anexa III, transmis de constructor în vederea certificării faptului că un anumit vehicul, omologat în conformitate cu prezenta directivă, îndeplineşte cerinţele tuturor reglementărilor aplicabile la data producerii sale si care menţionează că respectivul vehicul poate fi înmatriculat sau pus în funcţiune în toate statele membre fără nici o inspecţie suplimentară.