Titlul i - SEMNALIZAREA ŞI URMĂRIREA NAVELOR - Directiva 2002/59/CE/27-iun-2002 de instituire a unui sistem comunitar de monitorizare şi informare privind traficul navelor maritime şi de abrogare a Directivei 93/75/CEE a Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
În vigoare Versiune de la: 18 Mai 2025
TITLUL I:SEMNALIZAREA ŞI URMĂRIREA NAVELOR
Art. 4: Notificare înainte de intrarea în porturile statelor membre
1.Operatorul, agentul sau căpitanul unei nave care se îndreaptă spre un port al unui stat membru notifică autorităţii portuare informaţiile prevăzute în anexa I punctul 1:
a)cu cel puţin 24 de ore în avans sau
b)cel târziu în momentul în care nava părăseşte portul anterior, dacă durata cursei este mai scurtă de 24 de ore sau
c)dacă portul de escală nu este cunoscut sau este schimbat în timpul cursei, de îndată ce aceste informaţii sunt disponibile.
2.Navele care vin dintr-un port aflat în afara Comunităţii şi au ca destinaţie un port dintr-un stat membru şi care transportă mărfuri periculoase sau poluante respectă obligaţiile de notificare prevăzute la articolul 13.
Art. 5: Monitorizarea navelor care intră în zona supusă sistemelor de raportare obligatorie a navelor
1.Statul membru interesat urmăreşte şi ia toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru a se asigura că toate navele care intră în zona supusă unui sistem de raportare obligatorie a navelor adoptat de OMI în conformitate cu regula 11 din capitolul V al Convenţiei SOLAS şi exploatat de unul sau mai multe state, dintre care cel puţin unul este un stat membru, în conformitate cu liniile directoare pertinente şi criteriile elaborate de OMI, se conformează acestui sistem, raportând informaţiile cerute de un stat membru în conformitate cu Rezoluţia OMI A.851(20).
2.Atunci când se supune adoptării de către OMI un nou sistem de raportare obligatorie a navelor sau o propunere de modificare a unui sistem de raportare existent, statul membru include în propunerea sa cel puţin informaţiile menţionate în anexa I punctul 4.
Art. 6: Folosirea sistemelor de identificare automată
1.Orice navă care face o escală într-un port al unui stat membru trebuie să fie echipată, în conformitate cu calendarul prezentat în anexa II punctul (I), cu un sistem de identificare automată care să satisfacă standardele de performanţă elaborate de OMI.
2.Navele echipate cu un astfel de sistem îl menţin în funcţiune permanent, cu excepţia cazurilor în care acorduri internaţionale, norme sau standarde internaţionale prevăd protecţia informaţiilor referitoare la navigaţie.
Art. 6a: Utilizarea sistemelor de identificare automată (AIS) de către navele de pescuit
Orice navă de pescuit cu o lungime totală mai mare de 15 metri care arborează pavilionul unui stat membru şi este înmatriculată în Comunitate sau care operează în apele interioare sau pe marea teritorială a unui stat membru sau care îşi descarcă propria captură în porturile unui stat membru este echipată, în conformitate cu calendarul prezentat în anexa II partea I punctul 3, cu un AIS (clasa A) care să corespundă standardelor de performanţă elaborate de OMI.
Navele de pescuit echipate cu AIS îl menţin permanent în funcţiune. În circumstanţe excepţionale, AIS poate fi oprit din funcţiune în cazul în care comandantul consideră acest lucru necesar pentru siguranţa sau securitatea navei sale.
Art. 6b: Utilizarea sistemelor de identificare şi urmărire a navelor la mare distanţă (LRIT)
(1)Navele cărora li se aplică Regulamentul SOLAS V/19-1 şi standardele de performanţă şi cerinţele funcţionale adoptate de OMI sunt dotate cu echipament LRIT care respectă regulamentul respectiv când face apel la un port dintr-un stat membru.
Statele membre şi Comisia cooperează pentru a determina cerinţele privind dotarea cu echipament de transmitere de informaţii LRIT la bordul navelor care navighează sub acoperirea staţiilor fixe AIS ale statelor membre şi prezintă Organizaţiei Maritime Internaţionale orice măsuri adecvate.
(2)Comisia colaborează cu statele membre la instituirea unui Centru european de date LRIT, având ca responsabilitate procesarea informaţiilor privind identificarea şi urmărirea la mare distanţă.
Art. 7: Folosirea sistemelor de dirijare a navelor
1.Statele membre monitorizează şi iau toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru a se asigura că toate navele care intră în zona supusă unui sistem de dirijare obligatorie a navelor adoptat de OMI conform regulii 10 din capitolul V al Convenţiei SOLAS şi exploatat de unul sau mai multe state, dintre care cel puţin unul este un stat membru, folosesc sistemul în conformitate cu liniile directoare pertinente şi criteriile elaborate de OMI.
2.În cazul în care aplică, pe proprie răspundere, un sistem de dirijare a navei care nu a fost adoptat de OMI, statele membre iau în considerare, ori de câte ori este posibil, liniile directoare şi criteriile elaborate de OMI şi difuzează toate informaţiile necesare pentru o folosire sigură şi eficientă a sistemului de dirijare a navei.
Art. 8: Monitorizarea respectării de către nave a serviciilor de trafic maritim
Statele membre monitorizează şi iau toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru a se asigura că:
a)participă la acel STM şi se conformează normelor sale navele care intră în zona de aplicabilitate a unui STM exploatat de unul sau mai multe state, dintre care cel puţin unul este un stat membru, în apele lor teritoriale şi bazat pe liniile directoare elaborate de OMI;
b)se conformează normelor acelui STM navele care arborează pavilionul unui stat membru sau navele care se îndreaptă spre un port dintr-un stat membru şi intră în zona de aplicabilitate a unui STM, în afara apelor teritoriale ale unui stat membru şi bazat pe liniile directoare elaborate de OMI;
c)respectă normele acelui STM ori de câte ori este posibil navele care, arborând pavilionul unui stat terţ şi neavând ca destinaţie un port dintr-un stat membru, intră într-o zonă STM din afara apelor teritoriale ale unui stat membru. Statele membre ar trebui să semnaleze statului de pavilion respectiv orice încălcare gravă şi evidentă a acestor norme într-o astfel de zonă STM.
Art. 9: Infrastructura sistemelor de raportare a navelor, a sistemelor de dirijare a navelor şi a serviciilor de trafic maritim
1.Statele membre iau toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru a se dota treptat, la termene compatibile cu calendarul menţionat în anexa II punctul (I), cu echipamente şi instalaţii pe uscat corespunzătoare pentru primirea şi utilizarea informaţiilor provenind dintr-un AIS, luând în considerare raza de acţiune necesară pentru transmiterea rapoartelor.
2.Procesul de instalare a tuturor echipamentelor şi a instalaţiilor de pe uscat necesare punerii în aplicare a prezentei directive se încheie până la sfârşitul anului 2007. Statele membre se asigură că toate echipamentele necesare pentru retransmiterea informaţiilor şi schimbul acestora între sistemele naţionale ale statelor membre sunt operaţionale cel târziu după un an de la această dată.
3.Statele membre se asigură că staţiile de coastă responsabile cu urmărirea respectării serviciilor de trafic maritim şi a serviciilor de dirijare a navelor au personal suficient şi calificat corespunzător, precum şi mijloace corespunzătoare de comunicare şi monitorizare a navelor şi că acestea funcţionează în conformitate cu liniile directoare pertinente emise de OMI.
Art. 10: Sisteme de înregistrare a datelor privind cursa
1.Statele membre urmăresc şi iau toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru a se asigura că navele care fac escală într-un port dintr-un stat membru sunt dotate cu sistem de înregistrare a datelor privind cursa (VDR) în conformitate cu normele prevăzute în anexa II punctul II. La 5 august 2002 încetează exceptările acordate navelor cu punte ruliu sau ambarcaţiunilor de mare viteză pentru pasageri în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) litera (d) din Directiva 1999/35/CE a Consiliului din 29 aprilie 1999 privind sistemul de inspecţii obligatorii pentru exploatarea în condiţii de siguranţă a serviciilor regulate ale navelor cu punte ruliu şi a ambarcaţiunilor de mare viteză pentru pasageri (1).
(1)JO L 138, 1.6.1999, p. 1.
2.Datele care au fost colectate dintr-un sistem VDR se pun la dispoziţia statului membru interesat în eventualitatea unei anchete efectuate în urma unui accident produs în apele aflate în jurisdicţia unui stat membru. Statele membre se asigură că datele sunt folosite în cadrul anchetei şi sunt analizate în mod corespunzător. Statele membre asigură publicarea concluziilor anchetei în cel mai scurt timp de la încheierea acesteia.
Art. 11:
[textul din Art. 11 din titlul I a fost abrogat la 17-iun-2009 de Art. 24, alin. (2) din Directiva 2009/18/CE/23-apr-2009]