Art. 3. - Art. 3: Definiţii - Directiva 2002/59/CE/27-iun-2002 de instituire a unui sistem comunitar de monitorizare şi informare privind traficul navelor maritime şi de abrogare a Directivei 93/75/CEE a Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
În vigoare Versiune de la: 18 Mai 2025
Art. 3: Definiţii
În înţelesul prezentei directive,
a)Instrumente internaţionale relevante» înseamnă următoarele instrumente, în versiunea lor actualizată:
- MARPOL înseamnă Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării cauzate de nave şi protocolul său din 1978;
- SOLAS înseamnă Convenţia internaţională pentru siguranţa vieţilor umane pe mare, împreună cu protocoalele şi modificările la aceasta;
- Convenţia internaţională din 1969 privind măsurarea tonajului navelor;
- Convenţia internaţională din 1969 privind intervenţia în largul mării în cazurile de accidente însoţite de poluarea cu petrol şi protocolul său din 1973 privind intervenţia în largul mării în cazurile de poluare cu alte substanţe decât petrolul;
- Convenţia SAR înseamnă Convenţia internaţională din 1979 privind operaţiile de căutare şi salvare maritimă;
- Cod ISM înseamnă codul internaţional de gestionare a siguranţei;
- Codul IMDG înseamnă codul maritim internaţional al mărfurilor periculoase;
- Codul IBC înseamnă codul internaţional OMI pentru construcţia şi echiparea navelor care transportă substanţe chimice periculoase în vrac;
- Codul IGC înseamnă codul internaţional OMI pentru construcţia şi echiparea navelor care transportă gaze lichefiate în vrac;
- Codul BC înseamnă codul OMI de practici sigure pentru încărcăturile solide în vrac;
- Codul INF înseamnă codul OMI pentru transportul în condiţii de siguranţă al combustibilului nuclear iradiat, al plutoniului şi al deşeurilor de mare radioactivitate în recipiente la bordul navelor;
- Rezoluţia A.851(20) a OMI înseamnă Rezoluţia Organizaţiei Maritime Internaţionale 851(20) intitulată "Principii generale aplicabile sistemelor de raportare a navelor şi cerinţelor în materie de notificare, inclusiv linii directoare pentru raportarea incidentelor care implică mărfuri periculoase, substanţe dăunătoare şi/sau poluanţi marini";
- «Rezoluţia A.917(22) a OMI» înseamnă Rezoluţia Organizaţiei Maritime Internaţionale 917(22) intitulată «Linii directoare privind utilizarea AIS la bordul navelor», astfel cum a fost modificată prin Rezoluţia A.956(23) a OMI;
- «Rezoluţia A.949(23) a OMI» înseamnă Rezoluţia Organizaţiei Maritime Internaţionale 949(23) intitulată «Linii directoare privind locurile de refugiu pentru navele care au nevoie de asistenţă»;
- «Rezoluţia A.950(23) a OMI» înseamnă Rezoluţia Organizaţiei Maritime Internaţionale 950(23) intitulată «Servicii de asistenţă maritimă (MAS)»;
- «Liniile directoare ale OMI privind tratamentul echitabil al navigatorilor în caz de accident maritim» înseamnă liniile directoare anexate Rezoluţiei LEG. 3(91) a Comitetului juridic al OMI din 27 aprilie 2006 astfel cum sunt aprobate de Consiliul de administraţie al Organizaţiei Internaţionale a Muncii în cea de-a 296-a sesiune a sa din 12-16 iunie 2006.
b)"operator" înseamnă proprietarul sau administratorul unei nave;
c)"agent" înseamnă o persoană mandatată sau autorizată să furnizeze informaţii în numele operatorului navei;
d)"încărcător" înseamnă o persoană pentru care sau în numele căreia sau în contul căreia s-a încheiat un contract de transport de mărfuri cu un transportator;
e)"companie" înseamnă o companie în sensul regulii 1 alineatul (2) din capitolul IX al Convenţiei SOLAS;
f)"navă" înseamnă un vas sau o ambarcaţiune maritimă;
g)"mărfuri periculoase" înseamnă:
- mărfurile clasificate în codul IMDG;
- substanţele lichide periculoase enumerate în capitolul 17 din codul IBC;
- gazele lichefiate enumerate în capitolul 19 din codul IGC;
- substanţele solide menţionate în apendicele B al codului BC.
Sunt incluse şi mărfurile pentru al căror transport au fost stabilite condiţii preliminare corespunzătoare în conformitate cu punctul 1.1.3 din codul IBC sau punctul 1.1.6 din codul IGC;
h)"mărfuri poluante" înseamnă:
- hidrocarburile definite în anexa I la convenţia MARPOL;
- substanţele lichide nocive definite în anexa II la convenţia MARPOL;
- substanţele dăunătoare definite în anexa III la convenţia MARPOL;
i)"unitate de transport a încărcăturii" înseamnă un vehicul destinat transportului rutier al mărfurilor, un vagon de cale ferată pentru transport de marfă, un container de marfă, o cisternă pentru transport rutier, un vagon de cale ferată sau o cisternă portabilă;
j)"adresă" înseamnă numele şi legăturile de comunicare permiţând stabilirea unui contact în caz de necesitate cu operatorul, agentul, autoritatea portuară, autoritatea competentă sau altă persoană autorizată sau organism deţinând informaţii detaliate privind încărcătura navei;
k)«autorităţi competente» înseamnă autorităţile şi organizaţiile desemnate de statele membre să îndeplinească anumite funcţii în temeiul prezentei directive.
l)"autoritate portuară" înseamnă autoritatea sau organismul competent desemnat de statele membre pentru fiecare port pentru a primi şi pune la dispoziţie informaţiile notificate în temeiul prezentei directive;
m)"loc de refugiu" înseamnă un port, o parte dintr-un port sau altă dană sau ancoraj de protecţie sau orice altă zonă adăpostită identificată ca atare de un stat membru pentru adăpostirea navelor în primejdie;
n)"staţie de coastă" înseamnă serviciul de trafic maritim, instalaţia de pe uscat responsabilă cu un sistem de notificare obligatorie aprobat de OMI sau un organism responsabil cu coordonarea operaţiilor de căutare şi salvare sau a operaţiilor de combatere a poluării maritime, desemnat de statele membre în conformitate cu prezenta directivă;
o)"serviciu de trafic maritim (STM)" înseamnă un serviciu destinat să îmbunătăţească siguranţa şi eficienţa traficului maritim şi să protejeze mediul şi care este în măsură să interacţioneze cu traficul şi să reacţioneze la situaţiile de trafic care apar în zona STM;
p)"sistem de dirijare" a navelor înseamnă un sistem care acoperă una sau mai multe rute sau măsuri de dirijare a traficului menite să reducă riscul de accidentare; include sisteme de separare a traficului, rute cu sens dublu, rute recomandate, zone de evitat, zone de trafic de coastă, zone de ocolire, zone de precauţie şi rute maritime de adâncime;
q)"nave tradiţionale" înseamnă toate tipurile de nave istorice precum şi copiile acestora, inclusiv cele concepute să încurajeze şi să promoveze meseriile şi navigaţia tradiţională, care împreună reprezintă monumente culturale vii, exploatate conform principiilor tradiţionale ale navigaţiei şi tehnicii;
r)"accident" înseamnă un accident în sensul Codului OMI pentru anchetele asupra accidentelor şi incidentelor maritime.
s)«SafeSeaNet» înseamnă sistemul comunitar de schimb de informaţii maritime creat de Comisie în cooperare cu statele membre pentru a asigura punerea în aplicare a legislaţiei comunitare;
t)«serviciu regulat» înseamnă o serie de curse ale navelor organizate astfel încât să deservească traficul între aceleaşi două sau mai multe porturi, fie după un orar publicat, fie prin efectuarea unor curse cu o asemenea regularitate sau frecvenţă încât să constituie o serie sistematică ce poate fi recunoscută ca atare;
u)«navă de pescuit» înseamnă orice navă echipată pentru exploatarea comercială a resurselor acvatice vii;
v)«navă care are nevoie de asistenţă» înseamnă, fără a aduce atingere dispoziţiilor Convenţiei SAR privind salvarea persoanelor, o navă aflată într-o situaţie care ar putea duce la pierderea sa sau la apariţia unui pericol pentru mediu sau navigaţie;
w)«LRIT» înseamnă un sistem de identificare şi localizare la mare distanţă a informaţiilor, în conformitate cu regulamentul SOLAS V/19-1.