Capitolul iii - Condiţii privind libera circulaţie, dispoziţii provizorii, scutiri şi proceduri alternative - Directiva 2002/24/CE/18-mar-2002 privind omologarea autovehiculelor cu două sau trei roţi şi de abrogare a Directivei 92/61/CEE a Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 11 Decembrie 2013
CAPITOLUL III:Condiţii privind libera circulaţie, dispoziţii provizorii, scutiri şi proceduri alternative
Art. 15
(1)Statele membre nu interzic introducerea pe piaţă, vânzarea, introducerea în circulaţie sau utilizarea vehiculelor noi care sunt conforme cu dispoziţiile din prezenta directivă. Pentru înmatricularea iniţială pot fi prezentate numai vehiculele care sunt conforme cu dispoziţiile din prezenta directivă.
(2)Statele membre nu interzic introducerea pe piaţă, vânzarea sau utilizarea unităţilor tehnice separate noi sau a componentelor noi care sunt conforme cu dispoziţiile din prezenta directivă. Pot fi introduse pe piaţă şi vândute pentru prima dată în vederea utilizării în statele membre numai unităţile tehnice separate sau componentele care sunt conforme cu dispoziţiile din prezenta directivă.
(3)Prin derogare de la dispoziţiile din alineatele (1) şi (2):
a)statele membre pot scuti de respectarea oricăreia dintre cerinţele directivelor separate vehiculele, sistemele, unităţile tehnice separate şi componentele destinate:
(i)fie producţiei de serie mică de maximum 200 de unităţi pe an pe tip de vehicul, pe sistem, pe componentă sau pe unitate tehnică separată;
(ii)fie forţelor armate, organelor de ordine, apărării civile, pompierilor sau organismelor de lucrări publice.
Celelalte state membre sunt informate cu privire la aceste excepţii în termen de o lună de la acordarea lor. În termen de trei luni, aceste state membre decid dacă acceptă omologarea de tip a vehiculelor care urmează să fie înmatriculate pe teritoriul lor. Certificatul unei astfel de omologări nu poate avea titlul "Certificat de omologare CE de tip";
b)certificatele de omologare emise la nivel naţional înainte de 17 iunie 1999 rămân valabile în statele membre care le emit pe o perioadă de patru ani de la data la care legislaţiile naţionale trebuie să se conformeze directivelor corespunzătoare.
Aceeaşi perioadă se aplică şi tipurilor de vehicule, sisteme, unităţi tehnice separate şi componente care sunt conforme cu dispoziţiile naţionale aflate în vigoare înainte de punerea în aplicare a directivelor corespunzătoare în statele membre care aplică alte sisteme legislative decât cele pentru omologarea de tip.
Vehiculele care beneficiază de această ultimă scutire pot fi introduse pe piaţă, vândute şi puse în circulaţie pe parcursul acestei perioade fără nici o limită de timp privind utilizarea lor.
Introducerea pe piaţă, vânzarea şi utilizarea sistemelor unităţilor tehnice separate şi a componentelor pentru aceste vehicule nu sunt supuse nici unei limite de timp.
(4)Prezenta directivă nu aduce atingere dreptului statelor membre de a stabili - în conformitate cu tratatul - cerinţele pe care ele le consideră necesare pentru a asigura protecţia utilizatorilor în timpul utilizării vehiculelor în cauză, cu condiţia ca aceasta să nu determine modificarea vehiculelor.
Art. 16
(1)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 15 alineatele (1) şi (2) şi în limitele stabilite în anexa VIII, statele membre pot, pentru o perioadă limitată, să înmatriculeze şi să permită vânzarea sau introducerea în circulaţie a vehiculelor noi care sunt conforme cu un tip de vehicul a cărui omologare de tip nu mai este valabilă. Această opţiune este limitată la o perioadă de 12 luni de la data la care omologarea de tip şi-a pierdut valabilitatea.
Primul paragraf se aplică numai vehiculelor care se aflau pe teritoriul Comunităţii şi erau însoţite de un certificat de conformitate emis în perioada în care omologarea de tip a vehiculului în cauză era încă valabilă, dar care nu au fost înmatriculate sau puse în circulaţie înainte ca omologarea de tip respectivă să-şi piardă valabilitatea.
(2)Înainte ca alineatul (1) să poată fi aplicat unuia sau mai multor tipuri dintr-o anumită categorie, constructorul transmite o cerere autorităţii competente din fiecare stat membru interesat de introducerea în circulaţie a unor astfel de tipuri de vehicule. Cererea specifică motivele tehnice şi/sau economice care o justifică.
În termen de trei luni, statele membre în cauză decid dacă acceptă înmatricularea tipului de vehicul în cauză pe teritoriul lor şi, în caz afirmativ, pentru câte unităţi. Fiecare stat membru interesat de introducerea în circulaţie a acestor tipuri de vehicule este responsabil de asigurarea respectării de către constructor a dispoziţiilor din anexa VIII. Statele membre trimit Comisiei în fiecare an o listă a derogărilor acordate.
(3)În ceea ce priveşte vehiculele, componentele sau unităţile tehnice separate care încorporează tehnologii sau concepte care, datorită naturii lor specifice, nu pot respecta una sau mai multe dintre cerinţele din una sau mai multe directive speciale, se aplică dispoziţiile Directivei 70/156/CEE de la articolul 8 alineatul (2) litera (c).