Art. 5. - Art. 5: Etichetare - Directiva 2001/37/CE/05-iun-2001 privind apropierea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative ale statelor membre în materie de fabricare, prezentare şi vânzare a produselor din tutun

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2012
Art. 5: Etichetare
(1)Conţinutul de gudron, nicotină şi monoxid de carbon al ţigaretelor, măsurat în conformitate cu articolul 4, se imprimă pe una din feţele laterale ale pachetului de ţigări în limba sau limbile oficiale ale statelor membre în care produsul este comercializat, astfel încât să acopere cel puţin 10 % din suprafaţa corespunzătoare.
Acest procent se ridică la 12 % pentru statele membre care au două limbi oficiale şi la 15 % pentru statele membre care au trei limbi oficiale.
(2)Fiecare pachet unitar de produse din tutun, cu excepţia tutunului pentru uz oral şi a altor produse din tutun care nu se aprind, trebuie să poarte avertismentele următoare:
a)un avertisment general:
1."Fumatul ucide/fumatul poate ucide" sau
2."Fumatul dăunează grav sănătăţii tale şi a celor din jurul tău".
Avertismentele generale citate mai sus se alternează astfel încât să se garanteze apariţia lor regulată. Avertismentul se imprimă pe suprafaţa cea mai vizibilă a pachetului unitar, precum şi pe orice ambalaj exterior cu excepţia ambalajului transparent suprapus, utilizat pentru vânzarea cu amănuntul a produsului şi
b)un avertisment suplimentar preluat din lista care figurează în anexa I.
Aceste avertismente suplimentare se alternează într-un mod care să garanteze apariţia lor cu regularitate.
Acest avertisment se imprimă pe cealaltă suprafaţă foarte vizibilă a pachetului unitar şi pe toate ambalajele exterioare, cu excepţia supraambalajelor transparente, utilizate pentru vânzarea cu amănuntul a produsului.
Statele membre pot determina poziţionarea avertismentelor care trebuie inscripţionate pe suprafaţa ambalajului în funcţie de cerinţele lingvistice.
(3)Comisia adoptă normele privind utilizarea fotografiilor color sau a altor ilustraţii în vederea ilustrării şi explicării consecinţelor fumatului asupra sănătăţii, pentru a se asigura faptul că nu se aduce atingere dispoziţiilor privind piaţa internă. Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentei directive prin completarea acesteia, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (3).
Atunci când statele membre solicită avertismente suplimentare sub formă de fotografii color sau alte imagini, acestea trebuie să fie în conformitate cu normele menţionate.
(4)Produsele din tutun pentru uz oral, în cazul în care comercializarea lor este autorizată în temeiul dispoziţiilor articolului 8, şi produsele din tutun care nu se aprind poartă avertismentul următor:
"Acest produs din tutun poate să dăuneze grav sănătăţii tale şi poate crea dependenţă".
Acest avertisment se imprimă pe suprafaţa cea mai vizibilă a pachetului unitar ca şi pe orice ambalaj exterior, cu excepţia supraambalajului transparent, utilizat pentru vânzarea cu amănuntul a produsului.
Statele membre pot determina poziţionarea avertismentului pe suprafaţa respectivă, în funcţie de cerinţele lingvistice.
(5)Avertismentul general impus în temeiul alineatului (2) litera (a), precum şi avertismentul pentru produsele din tutun care nu se aprind şi care se utilizează oral menţionat la alineatul (4) acoperă cel puţin 30 % din întinderea exterioară a suprafeţei corespunzătoare a pachetului unitar de tutun pe care este imprimat. Acest procent se ridică la 32 % pentru statele membre cu două limbi oficiale şi la 35 % pentru statele membre cu trei limbi oficiale. Avertismentul suplimentar impus în temeiul alineatului (2) litera (b) acoperă cel puţin 40 % din întinderea exterioară a suprafeţei corespunzătoare a pachetului unitar pe care este imprimat. Acest procentaj este de 45 % pentru statele membre cu două limbi oficiale şi de 50 % pentru statele membre cu trei limbi oficiale.
Cu toate acestea, în ceea ce priveşte pachetele unitare destinate altor produse din tutun decât ţigaretele a căror suprafaţă, cea mai vizibilă, depăşeşte 75 cm2, avertismentele menţionate la alineatul (2) acoperă o întindere de cel puţin 22,5 cm2 pe fiecare suprafaţă. Această întindere este de 24 cm2 pentru statele membre cu două limbi oficiale şi de 26,25 cm2 pentru statele membre cu trei limbi oficiale.
(6)Textele de avertisment şi indicaţiile privind conţinutul prevăzute de prezentul articol sunt:
a)imprimate cu caractere groase Helvetica negre pe fond alb. Pentru a ţine cont de cerinţele lingvistice, statele membre au dreptul să aleagă mărimea fonturilor utilizate, cu condiţia ca mărimea fonturilor specificată în legislaţia proprie să fie suficientă pentru a ocupa proporţia cea mai mare posibilă din suprafaţa rezervată textului cerut;
b)imprimate cu litere mici, cu excepţia primei litere a mesajului şi acolo unde regulile gramaticale impun acest lucru;
c)centrate pe întinderea de suprafaţă pe care trebuie imprimat textul, paralel cu marginea superioară a pachetului;
d)pentru alte produse decât cele menţionate la alineatul (4), înconjurate de un chenar negru, cu o grosime minimă de 3 mm. şi maximă de 4 mm. şi care nu interferează în nici un fel cu textul de avertisment sau cu informaţiile furnizate;
e)imprimate în limba sau limbile oficiale ale statelor membre în care este comercializat produsul.
(7)Se interzice imprimarea textelor prevăzute în prezentul articol pe timbrele fiscale de pe pachetele unitare. Ele se imprimă astfel încât să nu poată fi detaşate, şterse şi în nici un fel ascunse, acoperite sau întrerupte de alte indicaţii sau imagini sau de deschiderea pachetului. în ceea ce priveşte alte produse din tutun decât ţigaretele, textele pot să fie aplicate cu autocolante, cu condiţia ca acestea să fie nedetaşabile.
(8)Statele membre pot să prevadă ca avertismentele menţionate la alineatele (2) şi (4) să fie însoţite, în afara casetei prevăzute pentru avertisment, de o menţiune privind autoritatea care a emis avertismentele.
(9)Pentru a asigura identificarea şi urmărirea produselor, produsul din tutun este marcat, sub orice formă potrivită, prin indicarea numărul lotului sau a echivalentului său pe pachetul unitar, care să asigure posibilitatea identificării locului şi datei fabricaţiei.
Măsurile tehnice pentru aplicarea acestei dispoziţii se adoptă în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 10 alineatul (2).