Art. 3. - Art. 3: Obiectivul general obligatoriu al Uniunii pentru 2030 - Directiva 2001/11-dec-2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (reformare)

Acte UE

Jurnalul Oficial 328L

În vigoare
Versiune de la: 27 Octombrie 2025
Art. 3: Obiectivul general obligatoriu al Uniunii pentru 2030
(1)Statele membre asigură în mod colectiv faptul că ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie al Uniunii în 2030 este de cel puţin 42,5 %.
Statele membre depun eforturi colective pentru a mări ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie al Uniunii în 2030 la 45 %.
Statele membre stabilesc un obiectiv orientativ pentru tehnologiile inovatoare în domeniul energiei din surse regenerabile de cel puţin 5 % din noua capacitate instalată de producere a energiei din surse regenerabile până în 2030.

(2)Statele membre stabilesc contribuţii la nivel naţional pentru îndeplinirea în mod colectiv a obiectivului general obligatoriu al Uniunii stabilit la alineatul (1) din prezentul articol în cadrul planurilor lor naţionale integrate privind energia şi clima în conformitate cu articolele 3-5 şi cu articolele 9-14 din Regulamentul (UE) 2018/1999. Atunci când elaborează proiectele planurilor lor naţionale integrate privind energia şi clima, statele membre pot lua în considerare formula menţionată în anexa II la regulamentul respectiv.
Dacă, pe baza evaluării proiectelor de planuri naţionale integrate privind energia şi clima, prezentate în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul (UE) 2018/1999, Comisia concluzionează că contribuţiile naţionale ale statelor membre nu sunt suficiente pentru îndeplinirea colectivă a obiectivului general obligatoriu al Uniunii, aceasta aplică procedura stabilită la articolul 9 şi la articolul 31 din regulamentul respectiv.
(3)Statele membre iau măsuri pentru a se asigura că energia din biomasă este produsă astfel încât să se reducă la minimum distorsiunile nedorite pe piaţa materiilor prime de biomasă şi impactul negativ asupra biodiversităţii, a mediului şi a climei. În acest scop, statele membre ţin seama de ierarhia deşeurilor prevăzută la articolul 4 din Directiva 2008/98/CE şi asigură aplicarea principiului utilizării în cascadă a biomasei, punând accentul pe schemele de sprijin şi ţinând seama în mod corespunzător de particularităţile naţionale.
Statele membre concep schemele de sprijin pentru energia obţinută din biocombustibili, biolichide şi combustibili din biomasă astfel încât să se evite promovarea unor căi nesustenabile şi denaturarea concurenţei cu sectoarele materialelor, pentru a se garanta că biomasa lemnoasă este utilizată în corelare cu valoarea sa adăugată economică şi de mediu maximală, în următoarea ordine a priorităţilor:
a)produsele lemnoase;
b)prelungirea duratei de viaţă a produselor lemnoase;
c)reutilizarea;
d)reciclarea;
e)bioenergia; şi
f)eliminarea.
(31)Statele membre pot deroga de la principiul utilizării în cascadă a biomasei menţionat la alineatul (3) atunci când este necesar pentru a se asigura securitatea aprovizionării cu energie. Statele membre pot, de asemenea, deroga de la principiul respectiv atunci când industria locală nu este în măsură, din punct de vedere cantitativ sau tehnic, să utilizeze biomasa forestieră pentru o valoare adăugată economică şi de mediu superioară producerii energiei, pentru materiile prime provenite din:
a)activităţile necesare de gestionare a pădurilor, menite să asigure operaţiunile de rărire înainte de comercializare sau cele desfăşurate în conformitate cu dreptul intern privind prevenirea incendiilor de pădure în zonele cu grad de risc ridicat;
b)activităţi de exploatare forestieră de recuperare derulate în urma unor perturbări naturale documentate; sau
c)activităţi de recoltare a anumitor produse lemnoase ale căror caracteristici nu sunt adecvate pentru instalaţii de prelucrare locale.
(32)Cel mult o dată pe an, statele membre prezintă Comisiei o sinteză a derogărilor de la principiul utilizării în cascadă a biomasei în temeiul alineatului (3a), însoţită de motivele acestor derogări şi de scara geografică căreia i se aplică acestea. Comisia publică notificările primite şi poate emite un aviz public cu privire la oricare dintre acestea.
(33)Statele membre nu acordă sprijin financiar direct pentru:
a)utilizarea buştenilor de gater, a buştenilor de furnir, a lemnului rotund industrial, a buturugilor şi a rădăcinilor pentru producerea de energie;
b)producţia de energie regenerabilă prin incinerarea deşeurilor dacă nu au fost respectate obligaţiile privind colectarea separată prevăzute în Directiva 2008/98/CE.
(34)Fără a aduce atingere alineatului (3), statele membre nu acordă niciun sprijin nou şi nu reînnoiesc sprijinul pentru producţia de energie electrică din biomasă forestieră în instalaţiile care generează exclusiv energie electrică, cu excepţia cazului în care energia electrică de acest tip îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)este produsă într-o regiune identificată într-un plan teritorial pentru o tranziţie justă stabilit în conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului (*7), în considerarea dependenţei acesteia de combustibilii fosili solizi, şi îndeplineşte cerinţele relevante prevăzute la articolul 29 alineatul (11) din prezenta directivă;
(*7)Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului pentru o tranziţie justă (JO L 231, 30.6.2021, p. 1).
b)este produsă aplicând captarea şi stocarea CO2 provenit din biomasă şi îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 29 alineatul (11) al doilea paragraf;
c)este produsă într-o regiune ultraperiferică astfel cum este menţionată la articolul 349 din TFUE, pentru o perioadă limitată de timp şi cu obiectivul de a reduce, în cea mai mare măsură posibilă, utilizarea biomasei forestiere, fără a afecta accesul la energie sigură şi securizată.
Până în 2027, Comisia publică un raport privind impactul schemelor de sprijin pentru biomasă ale statelor membre, inclusiv cu privire la biodiversitate, climă şi mediu şi la posibilele denaturări ale pieţei, şi evaluează posibilitatea unor limitări suplimentare în ceea ce priveşte schemele de sprijin pentru biomasă forestieră.

(4)Începând de la 1 ianuarie 2021, ponderea energiei din surse regenerabile în cadrul consumului final brut de energie al fiecărui stat membru nu coboară sub ponderea de referinţă prezentată în a treia coloană a tabelului din partea A a anexei I la prezenta directivă. Statele membre iau măsurile necesare pentru a asigura respectarea ponderii de referinţă respective. Dacă statul membru nu îşi menţine la nivelul de referinţă ponderea de energie din surse regenerabile măsurată pe orice perioadă de un an, se aplică primul şi al doilea paragraf de la articolul 32 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2018/1999.
(41)Statele membre stabilesc un cadru, care poate include scheme de sprijin şi măsuri de facilitare a optării pentru contracte de achiziţie de energie electrică din surse regenerabile, care să permită implementarea energiei electrice din surse regenerabile la un nivel care să fie în concordanţă cu contribuţia la nivel naţional a statului membru, menţionată la alineatul (2) de la prezentul articol, şi într-un ritm corelat cu traiectoriile orientative menţionate la articolul 4 litera (a) punctul 2 din Regulamentul (UE) 2018/1999. În special, cadrul respectiv abordează barierele rămase în calea unui nivel ridicat de aprovizionare cu energie din surse regenerabile, inclusiv pe cele legate de procedurile de acordare a autorizaţiei şi dezvoltarea infrastructurii de transport, de distribuţie şi de stocare necesare, inclusiv stocarea energiei în acelaşi amplasament. La elaborarea cadrului respectiv, statele membre ţin seama de cantitatea suplimentară de energie electrică din surse regenerabile necesară pentru a răspunde cererii în sectorul transporturilor, al industriei, al încălzirii şi răcirii clădirilor, precum şi pentru producţia de combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică. Statele membre pot include un rezumat al politicilor şi măsurilor adoptate în temeiul cadrului şi, respectiv, o evaluare a punerii lor în aplicare în planurile lor naţionale integrate privind energia şi clima prezentate în temeiul articolelor 3 şi 14 din Regulamentul (UE) 2018/1999 şi în rapoartele lor naţionale intermediare integrate privind energia şi clima, prezentate în temeiul articolului 17 din regulamentul menţionat.

(5)Comisia sprijină ambiţiile mari ale statelor membre printr-un cadru favorabil care prevede o utilizare sporită a fondurilor Uniunii, inclusiv a fondurilor suplimentare pentru facilitarea unei tranziţii echitabile a regiunilor care generează emisii ridicate de carbon către o pondere tot mai mare a energiei din surse regenerabile, mai ales a instrumentelor financiare, în special cu următoarele scopuri:
a)reducerea costului de capital pentru proiectele privind energia din surse regenerabile;
b)dezvoltarea de proiecte şi programe vizând integrarea surselor regenerabile în sistemul energetic, sporirea flexibilităţii acestui sistem, menţinerea stabilităţii reţelelor şi gestionarea congestionărilor acestora;
c)dezvoltarea infrastructurii reţelei energetice de transport şi de distribuţie, a reţelelor inteligente, a instalaţiilor de stocare şi a interconexiunilor, cu obiectivul atingerii unui obiectiv de interconectare a reţelelor electrice de 15 % până în 2030, pentru a creşte gradul de fezabilitate tehnică şi accesibilitate economică a energiei din surse regenerabile din sistemul energetic;
d)consolidarea cooperării regionale între statele membre şi între statele membre şi ţările terţe, prin proiecte comune, scheme de sprijin comune şi prin deschiderea unor scheme de sprijin pentru energia electrică din surse regenerabile către producătorii care se află în alte state membre.
(6)Comisia stabileşte o platformă de facilitare pentru a sprijini statele membre care utilizează mecanisme de cooperare pentru a contribui la obiectivul general obligatoriu al Uniunii prevăzut la alineatul (1).