Art. 27. - Art. 27: Reguli de calcul în sectorul transporturilor şi în ceea ce priveşte combustibilii din surse regenerabile de origine nebiologică, indiferent de utilizarea lor finală - Directiva 2001/11-dec-2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (reformare)

Acte UE

Jurnalul Oficial 328L

În vigoare
Versiune de la: 27 Octombrie 2025
Art. 27: Reguli de calcul în sectorul transporturilor şi în ceea ce priveşte combustibilii din surse regenerabile de origine nebiologică, indiferent de utilizarea lor finală
(1)Pentru calcularea reducerii intensităţii gazelor cu efect de seră, menţionate la articolul 25 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (ii), se aplică următoarele reguli:
a)reducerile de emisii de gaze cu efect de seră se calculează după cum urmează:
(i)pentru biocombustibili şi biogaz, prin înmulţirea cantităţii de astfel de combustibili furnizată tuturor modurilor de transport cu reducerile lor de emisii de gaze cu efect de seră determinate în conformitate cu articolul 31;
(ii)pentru combustibilii din surse regenerabile de origine nebiologică şi combustibilii pe bază de carbon reciclat, prin înmulţirea cantităţii combustibililor respectivi care este furnizată tuturor modurilor de transport cu reducerile lor de emisii de gaze cu efect de seră determinate în conformitate cu actele delegate adoptate în temeiul articolului 29a alineatul (3);
(iii)pentru energia electrică din surse regenerabile, prin înmulţirea cantităţii de energie electrică din surse regenerabile furnizată tuturor modurilor de transport cu omologul combustibil fosil ECF(e) prevăzut în anexa V;
b)nivelul de referinţă menţionat la articolul 25 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (ii) se calculează până la 31 decembrie 2030 înmulţind cantitatea de energie furnizată sectorului transporturilor cu omologul combustibil fosil EF(t) prevăzut în anexa V; de la 1 ianuarie 2031, nivelul de referinţă menţionat la articolul 25 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (ii) este suma dintre:
(i)cantitatea de combustibili furnizată tuturor modurilor de transport înmulţită cu omologul combustibil fosil EF(t) prevăzut în anexa V;
(ii)cantitatea de energie electrică furnizată tuturor modurilor de transport înmulţită cu omologul combustibil fosil ECF(e) prevăzut în anexa V;
c)pentru calcularea cantităţilor relevante de energie, se aplică următoarele reguli:
(i)pentru a determina cantitatea de energie furnizată sectorului transporturilor, se utilizează valorile privind conţinutul energetic al combustibililor utilizaţi în transporturi stabilite în anexa III;
(ii) pentru stabilirea conţinutului energetic al combustibililor utilizaţi în transporturi care nusunt incluşi în anexa III, statele membre utilizează standardele europene relevante pentru determinarea puterii calorifice a combustibililor, sau, în cazul în care nu a fost adoptat în acest sens niciun standard european, standardele ISO relevante;
(iii)cantitatea de energie electrică din surse regenerabile furnizată sectorului transporturilor se determină prin înmulţirea cantităţii de energie electrică furnizată sectorului respectiv cu ponderea medie a energiei electrice din surse regenerabile, furnizată pe teritoriul statului membru în cei doi ani precedenţi, cu excepţia cazului în care energia electrică este obţinută prin racordarea directă la o instalaţie care produce energie electrică din surse regenerabile şi este furnizată sectorului transporturilor, caz în care energia electrică respectivă se consideră a fi în totalitate din surse regenerabile, iar energia electrică produsă de un vehicul electric solar şi utilizată pentru consumul vehiculului în sine poate fi considerată a fi în totalitate din surse regenerabile;
(iv)ponderea biocombustibililor şi a biogazului produşi din materiile prime enumerate în anexa IX partea B în conţinutul energetic al combustibililor şi al energiei electrice furnizate sectorului transporturilor este limitată la 1,7 %, mai puţin în cazul Ciprului şi al Maltei.
d)reducerea intensităţii gazelor cu efect de seră prin utilizarea energiei din surse regenerabile se determină prin împărţirea cantităţii de emisii de gaze cu efect de seră reduse prin utilizarea biocombustibililor, a biogazului, a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică şi a energiei electrice din surse regenerabile furnizate tuturor modurilor de transport la nivelul de referinţă; statele membre pot lua în considerare combustibilii pe bază de carbon reciclat.
Dacă este justificat, statele membre pot majora limita menţionată la primul paragraf litera (c) punctul (iv) de la prezentul alineat, ţinând cont de disponibilitatea materiilor prime enumerate în anexa IX partea B. Orice astfel de majorare este notificată Comisiei împreună cu motivele acesteia şi este supusă aprobării Comisiei.
(2)Pentru calcularea ponderilor minime menţionate la articolul 25 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (i) şi litera (b), se aplică următoarele dispoziţii:
a)pentru calcularea numitorului, şi anume cantitatea de energie consumată în sectorul transporturilor, se iau în considerare toţi combustibilii şi energia electrică furnizate sectorului transporturilor;
b)pentru calcularea numărătorului, care este cantitatea de energie din surse regenerabile consumată în sectorul transporturilor în sensul articolului 25 alineatul (1) primul paragraf, se ia în considerare conţinutul energetic al tuturor tipurilor de energie din surse regenerabile furnizate tuturor modurilor de transport, inclusiv buncherajului maritim internaţional, de pe teritoriul fiecărui stat membru; statele membre pot lua în considerare combustibilii pe bază de carbon reciclat;
c)ponderea biocombustibililor şi a biogazului produşi din materiile prime enumerate în anexa IX şi a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică se consideră a fi egală cu de două ori conţinutul lor energetic;
d)ponderea energiei electrice din surse regenerabile este considerată a fi egală cu de patru ori conţinutul său energetic atunci când este furnizată vehiculelor rutiere şi poate fi considerată a fi de 1,5 ori conţinutul său energetic atunci când este furnizată transportului feroviar;
e)ponderea biocombustibililor avansaţi şi a biogazului produşi din materiile prime enumerate în anexa IX partea A furnizaţi în modurile de transport aerian şi maritim se consideră a fi de 1,2 ori conţinutul lor energetic şi ponderea combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică furnizaţi în modurile de transport aerian şi maritim se consideră a fi de 1,5 ori conţinutul lor energetic.
f)ponderea biocombustibililor şi a biogazului produşi din materiile prime enumerate în anexa IX partea B în conţinutul energetic al combustibililor şi al energiei electrice furnizate sectorului transporturilor este limitată la 1,7 %, mai puţin în cazul Ciprului şi al Maltei;
g)pentru a determina cantitatea de energie furnizată sectorului transporturilor, se utilizează valorile privind conţinutul energetic al combustibililor utilizaţi în transporturi stabilite în anexa III;
h)pentru stabilirea conţinutului energetic al combustibililor utilizaţi în transporturi care nu sunt incluşi în anexa III, statele membre utilizează standardele europene relevante pentru determinarea puterii calorifice a combustibililor, sau, în cazul în care nu a fost adoptat în acest sens niciun standard european, standardele ISO relevante;
i)cantitatea de energie electrică din surse regenerabile furnizată sectorului transporturilor se determină prin înmulţirea cantităţii de energie electrică furnizată sectorului respectiv cu ponderea medie a energiei electrice din surse regenerabile, furnizată pe teritoriul statului membru în cei doi ani precedenţi, cu excepţia cazului în care energia electrică este obţinută prin racordarea directă la o instalaţie care produce energie electrică din surse regenerabile şi este furnizată sectorului transporturilor, caz în care energia electrică respectivă se consideră a fi în totalitate din surse regenerabile, iar energia electrică produsă de un vehicul electric solar şi utilizată pentru consumul vehiculului în sine poate fi considerată a fi în totalitate din surse regenerabile.
Dacă este justificat, statele membre pot majora limita menţionată la primul paragraf litera (f) de la prezentul alineat, ţinând cont de disponibilitatea materiilor prime enumerate în anexa IX partea B. Orice astfel de majorare este notificată Comisiei împreună cu motivele acesteia şi este supusă aprobării Comisiei.
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 35 pentru a modifica prezenta directivă prin adaptarea limitei ponderii biocombustibililor şi a biogazelor produse din materiile prime enumerate în anexa IX partea B, pe baza unei evaluări a disponibilităţii materiilor prime. Limita este de cel puţin 1,7 %. În cazul în care Comisia adoptă un astfel de act delegat, limita prevăzută în acesta se aplică, de asemenea, statelor membre care au obţinut aprobarea Comisiei de a majora limita în conformitate cu alineatul (1) al doilea paragraf sau cu alineatul (2) al doilea paragraf de la prezentul articol, după o perioadă de tranziţie de cinci ani, fără a aduce atingere dreptului statului membru de a aplica respectiva nouă limită mai devreme. Statele membre pot solicita o nouă aprobare din partea Comisiei pentru o majorare faţă de limita stabilită în actul delegat în conformitate cu alineatul (1) al doilea paragraf sau cu alineatul (2) al doilea paragraf de la prezentul articol.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 35 pentru a modifica prezenta directivă prin adaptarea combustibililor utilizaţi în transporturi şi a conţinutului lor energetic, astfel cum este prevăzut în anexa III, în concordanţă cu progresul ştiinţific şi tehnic.
(5)În scopul efectuării calculelor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (b) şi la alineatul (2) primul paragraf litera (a), cantitatea de energie furnizată sectorului transportului maritim, ca proporţie din consumul final brut de energie al statului membru respectiv, se consideră a nu fi mai mare de 13 %. Pentru Cipru şi Malta, cantitatea de energie consumată în sectorul transportului maritim, ca proporţie din consumul final brut de energie al statelor membre în cauză, se consideră a nu fi mai mare de 5 %. Prezentul alineat se aplică până la 31 decembrie 2030.
(6)Atunci când energia electrică este folosită la producţia de combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică, fie direct, fie pentru producţia de produse intermediare, pentru a stabili ponderea energiei din surse regenerabile se utilizează ponderea medie a energiei electrice din surse regenerabile din ţara de producţie, astfel cum a fost măsurată cu doi ani înainte de anul vizat.
Cu toate acestea, energia electrică obţinută prin racordarea directă la o instalaţie care produce energie electrică poate fi considerată a fi în totalitate din surse regenerabile, atunci când este utilizată pentru producţia de combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică, cu condiţia ca instalaţia:
a)să intre în funcţiune după sau în acelaşi timp cu instalaţia care produce combustibilul de origine nebiologică produs din surse regenerabile şi utilizat în transporturi; şi
b)să nu fie racordată la reţea sau, dacă este racordată la reţea, să se poată furniza dovezi că energia electrică în cauză a fost furnizată fără a prelua energie electrică din reţea.
Energia electrică care a fost preluată din reţea poate fi considerată a fi în totalitate din surse regenerabile cu condiţia ca aceasta să fie produsă exclusiv din surse regenerabile şi caracteristicile regenerabile şi alte criterii corespunzătoare să fi fost demonstrate, asigurându-se faptul că în ceea ce priveşte energia electrică în cauză caracteristicile regenerabile sunt contabilizate o singură dată şi într-un singur sector de utilizare finală.
Până la 31 decembrie 2021, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 35 pentru a completa prezenta directivă prin stabilirea unei metodologii a Uniunii care să stabilească norme detaliate pentru operatorii economici în vederea respectării cerinţelor stabilite la al doilea şi al treilea paragraf de la prezentul alineat.
Până la 1 iulie 2028, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport de evaluare a impactului metodologiei Uniunii stabilite în conformitate cu al patrulea paragraf, inclusiv a impactului adiţionalităţii şi al corelării temporale şi geografice asupra costurilor de producţie, a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră şi a sistemului energetic.
Respectivul raport al Comisiei evaluează, în special, impactul asupra disponibilităţii şi accesibilităţii din punct de vedere financiar a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică pentru sectoarele industriei şi transporturilor şi asupra capacităţii Uniunii de a-şi realiza obiectivele privind combustibilii din surse regenerabile de origine nebiologică ţinând seama de strategia Uniunii privind hidrogenul importat şi cel produs intern în conformitate cu articolul 22a, reducând în acelaşi timp la minimum creşterea emisiilor de gaze cu efect de seră în sectorul energiei electrice şi în sistemul energetic general. În cazul în care raportul concluzionează că cerinţele nu asigură o disponibilitate şi accesibilitate din punct de vedere financiar suficiente a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică pentru sectoarele industriei şi transporturilor şi nu contribuie în mod substanţial la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, la integrarea sistemului energetic şi la realizarea obiectivelor Uniunii privind combustibilii de origine nebiologică din surse regenerabile stabilite pentru 2030, Comisia revizuieşte metodologia Uniunii şi, după caz, adoptă un act delegat, în conformitate cu articolul 35, pentru a modifica metodologia respectivă, furnizând ajustările necesare ale criteriilor stabilite la al doilea şi la al treilea paragraf de la prezentul alineat, cu scopul de a facilita extinderea industriei hidrogenului.