Art. 25. - Art. 25: Creşterea energiei din surse regenerabile şi reducerea intensităţii gazelor cu efect de seră în sectorul transporturilor - Directiva 2001/11-dec-2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (reformare)
Acte UE
Jurnalul Oficial 328L
În vigoare Versiune de la: 27 Octombrie 2025
Art. 25: Creşterea energiei din surse regenerabile şi reducerea intensităţii gazelor cu efect de seră în sectorul transporturilor
(1)Fiecare stat membru impune furnizorilor de combustibili obligaţia de a se asigura că:
a)cantitatea de combustibili din surse regenerabile şi de energie electrică din surse regenerabile furnizată sectorului transporturilor conduce la:
(i)o pondere a energiei din surse regenerabile în cadrul consumului final de energie în sectorul transporturilor de cel puţin 29 % până în 2030; sau
(ii)o reducere a intensităţii gazelor cu efect de seră de cel puţin 14,5 % până în 2030, în comparaţie cu nivelul de referinţă stabilit la articolul 27 alineatul (1) litera (b), în conformitate cu o traiectorie orientativă stabilită de statul membru;
b)ponderea combinată a biocombustibililor avansaţi şi a biogazului produşi din materiile prime enumerate în anexa IX partea A şi a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică în energia furnizată sectorului transporturilor este de cel puţin 1 % în 2025 şi 5,5 % în 2030, din care o pondere de cel puţin un punct procentual este din combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică în 2030.
Statele membre sunt încurajate să stabilească obiective diferenţiate pentru biocombustibilii avansaţi şi biogazul produşi din materiile prime enumerate în anexa IX partea A şi pentru combustibilii din surse regenerabile de origine nebiologică la nivel naţional, pentru a îndeplini obligaţia prevăzută la primul paragraf litera (b) de la prezentul articol, astfel încât dezvoltarea ambilor combustibili să fie promovată şi extinsă.
Statele membre cu porturi maritime depun eforturi pentru a se asigura că, începând din 2030, ponderea combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică în cantitatea totală de energie furnizată sectorului transportului maritim este de cel puţin 1,2 %.
În rapoartele lor naţionale intermediare integrate privind energia şi clima prezentate în temeiul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2018/1999, statele membre raportează cu privire la ponderea energiei din surse regenerabile în cadrul consumului final de energie în sectorul transporturilor, inclusiv în sectorul transportului maritim, precum şi cu privire la reducerea intensităţii gazelor cu efect de seră.
Dacă lista materiilor prime prevăzută în anexa IX partea A se modifică în conformitate cu articolul 28 alineatul (6), statele membre pot majora în mod corespunzător ponderea minimă a biocombustibililor avansaţi şi a biogazului produşi din materiile prime respective în energia furnizată sectorului transporturilor.
(2)Pentru calcularea obiectivelor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (a) şi a ponderilor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (b), statele membre:
a)iau în considerare combustibilii din surse regenerabile de origine nebiologică şi atunci când aceştia sunt utilizaţi drept produs intermediar pentru producţia de:
(i)combustibili convenţionali pentru transport; sau
(ii)biocombustibili, cu condiţia ca reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră obţinută prin utilizarea de combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică să nu fie contabilizată la calcularea reducerilor emisiilor de gaze cu efect realizate prin utilizarea biocombustibililor;
b)pot lua în considerare biogazul injectat în infrastructura naţională de transport şi distribuţie a gazelor.
(3)Pentru calcularea obiectivelor stabilite la alineatul (1) primul paragraf litera (a), statele membre pot lua în considerare combustibilii pe bază de carbon reciclat.
Atunci când concep obligaţia furnizorilor de combustibili, statele membre pot:
a)excepta furnizorii de combustibili care furnizează energie electrică sau de combustibili de origine nebiologică produşi din surse regenerabile de la cerinţa de a respecta, în legătură cu aceşti combustibili, ponderea minimă a biocombustibililor avansaţi şi a biogazului produşi din materiile prime enumerate în anexa IX partea A;
b)stabili obligaţia prin măsuri care vizează volumele, conţinutul energetic sau emisiile de gaze cu efect de seră;
c)face distincţia între diferiţii vectori energetici;
d)face distincţia între sectorul transportului maritim şi alte sectoare.
(4)Statele membre instituie un mecanism care să permită furnizorilor de combustibili de pe teritoriul lor să facă schimb de credite pentru furnizarea de energie din surse regenerabile în sectorul transporturilor. Operatorii economici care furnizează energie electrică din surse regenerabile vehiculelor electrice prin puncte publice de reîncărcare primesc credite, indiferent dacă operatorii economici fac obiectul obligaţiei stabilite de statul membru pentru furnizorii de combustibili, şi pot vinde creditele respective furnizorilor de combustibili, cărora li se permite să utilizeze creditele pentru a îndeplini obligaţia prevăzută la alineatul (1) primul paragraf. Statele membre pot include în respectivul mecanism puncte de reîncărcare private, cu condiţia să se poată demonstra că energia electrică din surse regenerabile livrată acestor puncte de reîncărcare private este furnizată exclusiv vehiculelor electrice.