Art. 24. - Art. 24: Încălzirea şi răcirea centralizată - Directiva 2001/11-dec-2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (reformare)
Acte UE
Jurnalul Oficial 328L
În vigoare Versiune de la: 27 Octombrie 2025
Art. 24: Încălzirea şi răcirea centralizată
(1)Statele membre se asigură că se pun la dispoziţia consumatorilor finali informaţii cu privire la performanţa energetică şi la ponderea energiei din surse regenerabile în sistemele lor de încălzire şi răcire centralizată, într-un mod uşor accesibil, cum ar fi în facturi sau pe site-urile furnizorilor şi la cerere. Informaţiile privind ponderea energiei din surse regenerabile sunt exprimate cel puţin ca procent din consumul final brut de energie pentru încălzire şi răcire alocat clienţilor unui anumit sistem de încălzire şi răcire centralizată, incluzând informaţii privind cantitatea de energie utilizată pentru a furniza o unitate de încălzire clientului sau utilizatorului final.
(2)Statele membre stabilesc măsurile şi condiţiile necesare pentru a permite clienţilor sistemelor de încălzire sau răcire centralizată care nu se califică drept "sistem eficient de încălzire şi răcire centralizată", sau care nu devin astfel de sisteme până la 31 decembrie 2025, pe baza unui plan aprobat de autoritatea competentă, să se debranşeze prin rezilierea sau modificarea contractului lor, pentru a produce ei înşişi încălzire sau răcire din surse regenerabile.
Atunci când rezilierea unui contract este legată de debranşarea fizică, o astfel de reziliere poate fi condiţionată de plata unei compensaţii pentru costurile cauzate direct de debranşarea fizică şi de partea neamortizată a activelor necesare pentru a furniza căldură şi răcoare clientului respectiv.
(3)Statele membre pot restricţiona dreptul de debranşare prin rezilierea sau modificarea unui contract în conformitate cu alineatul (2), acordându-l numai clienţilor care pot demonstra că soluţia alternativă planificată de alimentare pentru încălzire şi răcire duce la o performanţă energetică semnificativ mai mare. Evaluarea performanţei energetice a soluţiei alternative de alimentare poate fi bazată pe certificatul de performanţă energetică.
(4)Statele membre depun eforturi pentru a creşte ponderea energiei din surse regenerabile şi din căldură şi răcoare reziduală în încălzirea şi răcirea centralizată cu o valoare orientativă de 2,2 puncte procentuale, ca medie anuală calculată pentru perioada 2021-2030, pornind de la ponderea energiei din surse regenerabile şi din căldura şi răcoarea reziduală în încălzirea şi răcirea centralizată în 2020, şi stabilesc măsurile necesare în acest scop, în planurile lor naţionale integrate privind energia şi clima prezentate în temeiul articolelor 3 şi 14 din Regulamentul (UE) 2018/1999. Ponderea energiei din surse regenerabile este exprimată ca pondere a consumului final brut de energie pentru încălzirea şi răcirea centralizată adaptată la condiţii climatice normale.
Statele membre pot include energia electrică din surse regenerabile utilizată în sistemele de încălzire şi răcire centralizată în calculul creşterii medii anuale prevăzute la primul paragraf.
Statele membre informează Comisia cu privire la intenţia lor de a contabiliza energia electrică din surse regenerabile utilizată în sistemele de încălzire şi răcire centralizată în calculul creşterii anuale prevăzute la primul paragraf de la prezentul alineat. Statele membre includ capacităţile estimate de energie electrică din surse regenerabile pentru sistemele de încălzire şi răcire centralizate în planurile lor naţionale integrate privind energia şi clima prezentate în temeiul articolelor 3 şi 14 din Regulamentul (UE) 2018/1999. Statele membre includ cantitatea de energie electrică din surse regenerabile utilizată în sistemele de încălzire şi răcire centralizată în rapoartele lor naţionale intermediare integrate privind energia şi clima prezentate în temeiul articolului 17 din regulamentul respectiv.
(41)Pentru calcularea ponderii energiei electrice din surse regenerabile utilizate în sistemele de încălzire şi răcire centralizată în sensul alineatului (4), statele membre pot utiliza ponderea medie a energiei electrice din surse regenerabile furnizate pe teritoriul lor în cei doi ani precedenţi.
Statele membre cu o pondere a energiei din surse regenerabile şi din căldură şi răcoare reziduală în încălzirea şi răcirea centralizată de peste 60 % pot considera că o astfel de pondere acoperă creşterea medie anuală menţionată la alineatul (4) primul paragraf. Statele membre cu o pondere a energiei din surse regenerabile şi din căldură şi răcoare reziduală în încălzirea şi răcirea centralizată de peste 50 % şi de până la 60 % pot considera că o astfel de pondere acoperă jumătate din creşterea medie anuală menţionată la alineatul (4) primul paragraf.
Statele membre prevăd măsurile necesare pentru a introduce creşterea medie anuală menţionată în alineatul (4) primul paragraf de la prezentul articol în planurile lor naţionale integrate privind energia şi clima prezentate în temeiul articolelor 3 şi 14 din Regulamentul (UE) 2018/1999.
(42)Statele membre asigură faptul că operatorii de sisteme de încălzire sau răcire centralizată cu o capacitate mai mare de 25 MWth sunt încurajaţi să racordeze furnizorii-părţi terţe de energie din surse regenerabile şi din căldură şi răcoare reziduală sau sunt încurajaţi să se ofere să racordeze şi să cumpere, de la furnizori-părţi terţe, căldură şi răcoare din surse regenerabile şi din căldură sau răcoare reziduală, pe baza unor criterii nediscriminatorii stabilite de autoritatea competentă a statului membru în cauză, atunci când operatorii respectivi trebuie să realizeze una sau mai multe dintre următoarele:
a)să satisfacă cererea unor clienţi noi;
b)să înlocuiască capacităţile existente de producere de căldură sau răcoare;
c)să extindă capacităţile existente de producere de căldură sau răcoare.
(5)Statele membre pot permite unui operator de sistem de încălzire sau răcire centralizată să refuze să racordeze şi să cumpere căldură sau răcoare de la un furnizor-parte terţă în oricare dintre următoarele situaţii:
a)sistemul nu dispune de puterea necesară din cauza altor furnizări de căldură sau răcoare din surse regenerabile sau de căldură şi răcoare reziduală;
b)căldura sau răcoarea de la furnizorul-parte terţă nu respectă parametrii tehnici necesari pentru racordare şi pentru asigurarea funcţionării fiabile şi sigure a sistemului de încălzire şi răcire centralizată;
c)operatorul poate demonstra că furnizarea accesului ar duce la o creştere excesivă a costului căldurii sau răcirii pentru clienţii finali în comparaţie cu costul aferent utilizării principalului furnizor local de căldură sau răcoare cu care ar concura furnizorul de energie din surse regenerabile şi din căldură sau răcoare reziduală;
d)sistemul operatorului este un sistem eficient de încălzire şi răcire centralizată.
Statele membre se asigură că, în cazul în care un operator al sistemului de încălzire sau răcire centralizată refuză să racordeze un furnizor de încălzire sau de răcire în temeiul primului paragraf, operatorul respectiv pune la dispoziţia autorităţii competente informaţii cu privire la motivele refuzului, precum şi cu privire la condiţiile care trebuie îndeplinite şi la măsurile care trebuie luate în sistem pentru a face posibilă racordarea. Statele membre se asigură că există o procedură adecvată de remediere a refuzurilor nejustificate.
(6)După caz, statele membre instituie un cadru de coordonare între operatorii de sisteme de încălzire şi răcire centralizată şi sursele potenţiale de căldură şi răcoare reziduală în sectoarele industriale şi terţiare pentru a facilita utilizarea căldurii şi răcorii reziduale. Respectivul cadru de coordonare asigură dialogul în ceea ce priveşte utilizarea căldurii şi răcorii reziduale care implică în special:
a)operatorii de sisteme de încălzire şi răcire centralizată;
b)întreprinderile din sectoarele industriale şi terţiare care generează căldură şi răcoare reziduală care pot fi recuperate din punct de vedere economic prin sisteme de încălzire şi răcire centralizată, cum ar fi centrele de date, fabricile industriale, clădirile comerciale mari, instalaţiile de stocare a energiei şi transportul public;
c)autorităţile locale responsabile cu planificarea şi aprobarea infrastructurilor energetice;
d)experţi ştiinţifici care lucrează la sisteme de încălzire şi răcire centralizată de ultimă generaţie; şi
e)comunităţile de energie din surse regenerabile implicate în încălzire şi răcire;
(7)Dreptul de debranşare prin rezilierea sau modificarea contractului în conformitate cu alineatul (2) poate fi exercitat de clienţii persoane fizice, de întreprinderile comune formate de clienţi sau de părţile care acţionează în numele clienţilor. În cazul blocurilor de apartamente, o astfel de debranşare poate fi exercitată numai la nivelul întregii clădiri, cu respectarea prevederilor dreptului în vigoare privind locuinţele.
(8)Statele membre stabilesc un cadru în care operatorii de distribuţie de energie electrică vor evalua, cel puţin la fiecare patru ani, în cooperare cu operatorii sistemelor de încălzire şi răcire centralizată din zonele lor respective, potenţialul sistemelor de încălzire şi răcire centralizată de a furniza servicii de echilibrare şi alte servicii de sistem, inclusiv participarea activă a cererii şi stocarea termică a energiei electrice excedentare din surse regenerabile şi vor evalua, de asemenea, dacă utilizarea potenţialului identificat ar fi mai eficientă din punctul de vedere al costurilor şi al utilizării resurselor decât soluţiile alternative.
Statele membre se asigură că operatorii de sisteme de transport şi de distribuţie a energiei electrice ţin seama în mod corespunzător de rezultatele evaluării solicitate în temeiul primului paragraf în ceea ce priveşte planificarea reţelelor, investiţiile în reţele şi dezvoltarea infrastructurii pe teritoriile lor.
Statele membre facilitează coordonarea dintre operatorii de sisteme de încălzire şi răcire centralizată şi operatorii de sisteme de transport şi de distribuţie a energiei electrice pentru a se asigura că serviciile de echilibrare, de stocare şi alte servicii de flexibilitate, precum participarea activă a cererii, furnizate de operatorii de sisteme de încălzire şi răcire centralizată, pot participa la pieţele lor de energie electrică.
Statele membre pot extinde cerinţele de evaluare şi de coordonare prevăzute la primul şi al treilea paragraf la operatorii de sisteme de transport şi de distribuţie de gaze, incluzând reţelele de hidrogen şi alte reţele energetice.
(9)Statele membre asigură faptul că drepturile consumatorilor şi normele de exploatare a sistemelor de încălzire şi răcire centralizată în conformitate cu prezentul articol sunt clar definite, puse la dispoziţia publicului şi că autoritatea competentă asigură respectarea lor.
(10)Un stat membru nu este obligat să aplice alineatele (2)-(9) în cazul în care este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)ponderea încălzirii şi răcirii sale centralizate era mai mică sau egală cu 2 % din consumul final brut de energie pentru încălzire şi răcire la 24 decembrie 2018;
b)ponderea încălzirii şi răcirii sale centralizate creşte peste pragul de 2 % din consumul final brut de energie pentru încălzire şi răcire de la 24 decembrie 2018, prin dezvoltarea unor sisteme noi eficiente de încălzire şi răcire centralizată pe baza planului său naţional integrat privind energia şi clima, prezentat în temeiul articolelor 3 şi 14 din Regulamentul (UE) 2018/1999 şi pe baza evaluării menţionate la articolul 23 alineatul (1b) din prezenta directivă;
c)90 % din consumul final brut de energie în sistemele de încălzire şi răcire centralizată are loc în sisteme eficiente de încălzire şi răcire centralizată.