Art. 3. - Art. 3: Drepturile consumatorului - Directiva 1999/44/CE/25-mai-1999 privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum şi garanţiile conexe
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0
Ieşit din vigoare Versiune de la: 12 Decembrie 2011
Art. 3: Drepturile consumatorului
(1)Vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării bunurilor.
(2)În cazul unei neconformităţi, consumatorul are dreptul ca bunurile să fie repuse în conformitate, gratuit, prin reparare sau înlocuire, în conformitate cu alineatul (3), sau la o reducere de preţ corespunzătoare sau la rezoluţiunea contractului pentru acele bunuri, în conformitate cu alineatele (5) şi (6).
(3)În primul rând, consumatorul poate cere vânzătorului să repare bunurile sau poate cere vânzătorului să le înlocuiască, în ambele cazuri gratuit, cu excepţia cazurilor în care aceasta este imposibilă sau disproporţionată.
O despăgubire se consideră disproporţionată în cazul în care impune vânzătorului costuri care, în comparaţie cu o despăgubire alternativă, sunt nerezonabile, luând în considerare:
- valoarea bunurilor în cazul în care nu ar fi existat neconformitatea;
- însemnătatea neconformităţii şi
- dacă despăgubirea alternativă ar putea fi executată fără vreun inconvenient semnificativ pentru consumator.
Orice reparaţie sau înlocuire se efectuează într-un termen rezonabil şi fără nici vreun inconvenient semnificativ pentru consumator, ţinând seama de natura bunurilor şi scopul pentru care consumatorul a solicitat bunurile în cauză.
(4)Termenul „gratuit" din alineatele (2) şi (3) se referă la costurile necesare suportate pentru a aduce bunurile la conformitate, în special costul expedierii prin poştă, al forţei de muncă şi al materialelor.
(5)Consumatorul poate cere o reducere corespunzătoare a costului sau rezoluţiunea contractului:
- în cazul în care consumatorul nu beneficiază de reparaţie sau înlocuire sau
- în cazul în care vânzătorul nu a executat despăgubirea într-un termen rezonabil sau
- în cazul în care vânzătorul nu a executat despăgubirea fără vreun inconvenient semnificativ pentru consumator.
(6)Consumatorul nu are dreptul de a cere rezoluţiunea contractului, în cazul în care neconformitatea este minoră.