Art. 30. - Art. 30: Fondul naţional pentru eficienţă energetică, finanţarea şi asistenţa tehnică - Directiva 1791/13-sept-2023 privind eficienţa energetică şi de modificare a Regulamentului (UE) 2023/955 (reformare)
Acte UE
Jurnalul Oficial 231L
În vigoare Versiune de la: 20 Septembrie 2023 până la: 4 August 2026
Art. 30: Fondul naţional pentru eficienţă energetică, finanţarea şi asistenţa tehnică
(1)Fără a aduce atingere articolelor 107 şi 108 din TFUE, statele membre facilitează instituirea de mecanisme financiare sau utilizarea celor existente pentru ca măsurile de îmbunătăţire a eficienţei energetice să maximizeze avantajele fluxurilor multiple de finanţare şi ale combinaţiei de granturi, instrumente financiare şi asistenţă tehnică.
(2)Comisia acordă asistenţă statelor membre, atunci când este cazul, direct sau prin intermediul instituţiilor financiare, în ceea ce priveşte crearea de facilităţi de finanţare şi de mecanisme de asistenţă la nivel naţional, regional sau local pentru dezvoltarea de proiecte, în scopul de a spori investiţiile în eficienţa energetică în diferite sectoare şi de a proteja şi a responsabiliza persoanele afectate de sărăcie energetică, clienţii vulnerabili, persoanele din gospodării cu venituri mici şi, acolo unde este cazul, persoanele care trăiesc în locuinţe sociale, inclusiv prin integrarea unei perspective egalitare, astfel încât nimeni să nu fie lăsat în urmă.
(3)Statele membre adoptă măsuri care promovează produse de creditare care vizează eficienţa energetică, precum creditele ipotecare şi împrumuturile verzi, garantate şi negarantate, şi asigură faptul că acestea sunt oferite la scară largă şi în mod nediscriminatoriu de către instituţiile financiare şi că sunt vizibile şi accesibile pentru consumatori. Statele membre adoptă măsuri pentru facilitarea implementării schemelor de finanţare pe bază de facturi şi de impozite, ţinând seama de orientările Comisiei furnizate în conformitate cu alineatul (10). Statele membre se asigură că băncile şi alte instituţii financiare primesc informaţii cu privire la oportunităţile de a participa la finanţarea măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice, inclusiv prin crearea de parteneriate public-privat. Statele membre încurajează instituirea unor mecanisme de garantare a împrumuturilor pentru investiţiile în eficienţa energetică.
(4)Fără a aduce atingere articolelor 107 şi 108 din TFUE, statele membre promovează instituirea unor scheme de sprijin financiar pentru a spori gradul de adoptare a măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru renovarea substanţială a sistemelor de încălzire şi răcire individuale şi centralizate.
(5)Statele membre promovează instituirea de expertiză şi asistenţă tehnică la nivel local, după caz prin intermediul reţelelor şi al structurilor existente, pentru a oferi consiliere cu privire la bunele practici în ceea ce priveşte decarbonizarea încălzirii şi răcirii centralizate locale, cum ar fi accesul la sprijin financiar specific.
(6)Comisia facilitează schimbul de bune practici între autorităţile sau organismele naţionale sau regionale competente, inclusiv prin reuniuni anuale ale organismelor de reglementare, baze de date publice cu informaţii privind punerea în aplicare a măsurilor de către statele membre şi comparaţii între ţări.
(7)Pentru a mobiliza finanţarea privată pentru măsurile vizând eficienţa energetică şi pentru reabilitarea energetică şi pentru a contribui la realizarea obiectivelor Uniunii şi a contribuţiilor naţionale în materie de eficienţă energetică prevăzute la articolul 4 din prezenta directivă şi a obiectivelor din Directiva 2010/31/UE, Comisia desfăşoară un dialog atât cu instituţiile financiare publice şi private, cât şi cu sectoarele specifice relevante, pentru a identifica nevoile şi posibile acţiuni pe care le-ar putea întreprinde.
(8)Acţiunile menţionate la alineatul (7) includ următoarele elemente:
a)mobilizarea investiţiilor de capital în eficienţa energetică prin luarea în considerare a impactului mai amplu al economiilor de energie;
b)facilitarea implementării unor instrumente financiare dedicate eficienţei energetice şi a unor scheme de finanţare la scară largă care ar urma să fie instituite de instituţiile financiare;
c)asigurarea îmbunătăţirii datelor cu privire la performanţa energetică şi cea financiară prin:
(i)examinarea ulterioară a modului în care investiţiile în eficienţa energetică îmbunătăţesc valorile activelor de bază;
(ii)sprijinirea studiilor care evaluează monetizarea beneficiilor neenergetice ale investiţiilor în eficienţa energetică.
(9)În scopul mobilizării finanţărilor private a măsurilor de eficienţă energetică şi de reabilitare energetică, la punerea în aplicare a prezentei directive, statele membre:
a)iau în considerare modalităţi de îmbunătăţire a utilizării sistemelor de gestionare a energiei şi a auditurilor energetice prevăzute la articolul 11 pentru a influenţa procesul decizional;
b)utilizează în mod optim posibilităţile şi instrumentele disponibile din bugetul Uniunii şi propuse prin iniţiativa "Finanţare inteligentă pentru clădiri inteligente" şi în comunicarea Comisiei din 14 octombrie 2020 intitulată "Un val de renovări pentru Europa – ecologizarea clădirilor, crearea de locuri de muncă, îmbunătăţirea condiţiilor de trai".
(10)Până la 31 decembrie 2024, Comisia oferă orientări statelor membre şi actorilor de pe piaţă cu privire la modalitatea de deblocare a investiţiilor private.
Orientările au scopul de a ajuta statele membre şi actorii de pe piaţă să îşi dezvolte şi să îşi implementeze investiţiile în eficienţa energetică, inclusiv în cadrul diverselor programe ale Uniunii, şi propun mecanisme financiare adecvate şi soluţii de finanţare inovatoare, combinând granturi, instrumente financiare şi asistenţă pentru dezvoltarea de proiecte, cu scopul de a extinde iniţiativele existente şi de a utiliza programele Uniunii drept catalizator pentru mobilizarea şi stimularea finanţării private.
(11)Statele membre pot institui un fond naţional pentru eficienţă energetică. Scopul acestui fond este de a pune în aplicare măsuri privind eficienţa energetică pentru a sprijini statele membre în ceea ce priveşte realizarea contribuţiilor lor naţionale în materie de eficienţă energetică şi a traiectoriilor lor orientative menţionate la articolul 4 alineatul (2). Fondul naţional pentru eficienţă energetică poate fi înfiinţat ca fond dedicat în cadrul unui mecanism naţional deja existent care promovează investiţiile de capital. Fondul naţional pentru eficienţă energetică poate fi finanţat cu veniturile obţinute din licitarea certificatelor în cadrul EU ETS din sectorul clădirilor şi al transportului.
(12)În cazul în care instituie fonduri naţionale pentru eficienţă energetică, astfel cum se menţionează la alineatul (11) de la prezentul articol, statele membre instituie instrumente de finanţare, inclusiv garanţii publice, pentru a spori gradul de absorbţie a investiţiilor private în eficienţa energetică şi a produselor de creditare care vizează eficienţa energetică şi a schemelor inovatoare menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol. În temeiul articolului 8 alineatul (3) şi al articolului 24, fondul naţional pentru eficienţă energetică sprijină punerea în aplicare a măsurilor cu prioritate în rândul persoanelor afectate de sărăcie energetică, al clienţilor vulnerabili, al persoanelor din gospodării cu venituri mici şi, acolo unde este cazul, al persoanelor care trăiesc în locuinţe sociale. Sprijinul respectiv include finanţarea măsurilor de eficienţă energetică pentru IMM-uri în vederea mobilizării şi stimulării finanţării private pentru IMM-uri.
(13)Statele membre pot permite organismelor publice să îndeplinească obligaţiile menţionate la articolul 6 alineatul (1) cu ajutorul contribuţiilor anuale la Fondul naţional pentru eficienţă energetică echivalente cu valoarea investiţiilor necesare pentru a îndeplini obligaţiile respective.
(14)Statele membre pot dispune că părţile obligate îşi pot îndeplini obligaţiile prevăzute la articolul 8 alineatele (1) şi (4) contribuind în fiecare an la Fondul naţional pentru eficienţă energetică cu o sumă echivalentă cu investiţiile necesare pentru a îndeplini obligaţiile respective.
(15)Statele membre pot folosi veniturile proprii din nivelurile anuale de emisii alocate în temeiul Deciziei nr. 406/2009/CE pentru elaborarea unor mecanisme inovatoare de finanţare pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice.
(16)Comisia evaluează eficacitatea şi eficienţa sprijinului financiar public pentru eficienţa energetică de la nivelul Uniunii şi de la nivel naţional, precum şi capacitatea statelor membre de a spori gradul de absorbţie a investiţiilor private în eficienţa energetică, ţinând seama, în acelaşi timp, de nevoile de finanţare publică exprimate în planurile naţionale privind energia şi clima. Comisia evaluează dacă un mecanism pentru eficienţa energetică de la nivelul Uniunii, cu obiectivul de a oferi o garanţie a Uniunii, asistenţă tehnică şi granturi asociate pentru a permite punerea în aplicare a instrumentelor financiare, precum şi a schemelor de finanţare şi de sprijin la nivel naţional, ar putea sprijini într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor realizarea obiectivelor Uniunii în materie de eficienţă energetică şi climă şi, dacă este cazul, propune instituirea unui astfel de mecanism.
În acest scop, Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului, până la 30 martie 2024, un raport, însoţit dacă este cazul de propuneri legislative.
(17)Statele membre raportează Comisiei până la 15 martie 2025 şi, ulterior, la fiecare doi ani, ca parte a rapoartelor lor naţionale intermediare integrate privind energia şi clima transmise în temeiul articolului 17 şi în conformitate cu articolul 21 din Regulamentul (UE) 2018/1999, următoarele date:
a)volumul investiţiilor publice în eficienţa energetică şi efectul de levier mediu obţinut prin finanţarea publică acordată în sprijinul măsurilor de eficienţă energetică;
b)volumul produselor de creditare care vizează eficienţa energetică, făcând distincţie între diferitele produse;
c)acolo unde este cazul, programele naţionale de finanţare instituite pentru a spori gradul de utilizare a eficienţei energetice şi a bunelor practici, precum şi scheme de finanţare inovatoare pentru eficienţa energetică.
Pentru a facilita pregătirea raportului menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat, Comisia integrează cerinţele prevăzute la paragraful respectiv în modelul comun prevăzut în actele de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 17 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2018/1999.
(18)În scopul îndeplinirii obligaţiei menţionate la alineatul (17) litera (b) şi fără a aduce atingere măsurilor naţionale suplimentare, statele membre iau în considerare obligaţiile de informare existente ale instituţiilor financiare, inclusiv:
a)normele privind furnizarea de informaţii aplicabile instituţiilor de credit în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2021/2178 al Comisiei (48);
(48)Regulamentul delegat (UE) 2021/2178 al Comisiei din 6 iulie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului prin precizarea conţinutului şi a modului de prezentare a informaţiilor care trebuie furnizate de întreprinderile care fac obiectul articolului 19a sau 29a din Directiva 2013/34/UE în ceea ce priveşte activităţile economice durabile din punctul de vedere al mediului şi prin precizarea metodologiei pentru respectarea acestei obligaţii de furnizare de informaţii (JO L 443, 10.12.2021, p. 9).
b)cerinţele de publicare a informaţiilor privind riscurile ESG aplicabile instituţiilor de credit, în conformitate cu articolul 449a din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (49).
(49)Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).
Pentru a facilita colectarea şi agregarea datelor privind volumul produselor de creditare care vizează eficienţa energetică în scopul îndeplinirii obligaţiei menţionate la alineatul (17) litera (b), Comisia oferă statelor membre, până la 15 martie 2024, orientări cu privire la modalităţile de accesare, colectare şi agregare a datelor la nivel naţional privind volumul produselor de creditare care vizează eficienţa energetică.