Art. 25. - Art. 25: Evaluarea şi planificarea serviciilor de încălzire şi răcire - Directiva 1791/13-sept-2023 privind eficienţa energetică şi de modificare a Regulamentului (UE) 2023/955 (reformare)

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 20 Septembrie 2023 până la: 4 August 2026
Art. 25: Evaluarea şi planificarea serviciilor de încălzire şi răcire
(1)Ca parte a planului naţional integrat privind energia şi clima şi a versiunilor actualizate ale acestuia în temeiul Regulamentului (UE) 2018/1999, fiecare stat membru transmite Comisiei o evaluare cuprinzătoare a serviciilor de încălzire şi de răcire. Această evaluare cuprinzătoare conţine informaţiile stabilite în anexa X la prezenta directivă şi este însoţită de evaluarea realizată în temeiul articolului 15 alineatul (7) din Directiva (UE) 2018/2001.
(2)Statele membre se asigură că părţile interesate afectate de evaluarea cuprinzătoare menţionată la alineatul (1) au posibilitatea de a participa la pregătirea planurilor privind încălzirea şi răcirea, a evaluării cuprinzătoare şi a politicilor şi măsurilor, asigurându-se, în acelaşi timp, că autorităţile competente nu divulgă şi nu publică secretele comerciale şi de afaceri care au fost identificate ca atare.
(3)Pentru a realiza evaluarea cuprinzătoare menţionată la alineatul (1), statele membre efectuează o analiză costuri-beneficii la nivelul întregului lor teritoriu pe baza condiţiilor climatice, a fezabilităţii economice şi a nivelului de dotare tehnică. Analiza costuri-beneficii este capabilă să faciliteze identificarea soluţiilor celor mai eficiente din punctul de vedere al costurilor şi al resurselor în vederea satisfacerii necesităţilor de încălzire şi de răcire, ţinând seama de principiul "eficienţa energetică înainte de toate". Această analiză costuri-beneficii poate face parte dintr-o evaluare de mediu în conformitate cu Directiva 2001/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (46).
(46)Directiva 2001/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri şi programe asupra mediului (JO L 197, 21.7.2001, p. 30).
Statele membre desemnează autorităţile competente responsabile pentru efectuarea analizelor costuri-beneficii, furnizează metodologiile şi ipotezele detaliate în conformitate cu anexa XI şi stabilesc şi publică procedurile pentru analiza economică.
(4)În cazul în care evaluarea cuprinzătoare menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol şi analiza menţionată la alineatul (3) de la prezentul articol identifică un potenţial pentru aplicarea cogenerării de înaltă eficienţă şi/sau a încălzirii şi răcirii centralizate eficiente din căldura reziduală, ale cărui beneficii depăşesc costurile, statele membre iau măsurile adecvate pentru dezvoltarea unei infrastructuri de încălzire şi răcire centralizată eficientă, pentru a încuraja dezvoltarea de instalaţii pentru utilizarea căldurii reziduale, inclusiv în sectorul industrial, şi/sau pentru a favoriza dezvoltarea cogenerării de înaltă eficienţă şi utilizarea sistemelor de încălzire şi răcire pe bază de căldură reziduală şi de surse regenerabile de energie, în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol şi cu articolul 26 alineatele (7) şi (9).
În cazul în care evaluarea cuprinzătoare menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol şi analiza menţionată la alineatul (3) de la prezentul articol nu identifică un potenţial ale cărui beneficii depăşesc costurile, inclusiv costurile administrative de realizare a analizei costuri-beneficii menţionate la articolul 26 alineatul (7), statul membru vizat, împreună cu autorităţile locale şi regionale, după caz, poate scuti instalaţiile de la aplicarea cerinţelor prevăzute în alineatele (1) şi (3) de la prezentul articol.
(5)Statele membre adoptă politici şi măsuri care să asigure realizarea potenţialului identificat în evaluările cuprinzătoare efectuate în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol. Aceste politici şi măsuri includ cel puţin elementele stabilite în anexa X. Fiecare stat membru notifică politicile şi măsurile respective ca parte a versiunii actualizate a planului său naţional integrat privind energia şi clima prezentat în temeiul articolului 14 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2018/1999, a planului său naţional integrat ulterior privind energia şi clima notificat în temeiul articolului 3 şi al articolelor 7-12 din regulamentul respectiv, precum şi a rapoartelor naţionale intermediare relevante privind energia şi clima transmise în temeiul regulamentului respectiv.
(6)Statele membre se asigură că autorităţile locale şi regionale pregătesc planurile locale privind încălzirea şi răcirea cel puţin în localităţile cu o populaţie totală de peste 45 000 de locuitori. Planurile respective ar trebui, cel puţin:
a)să se bazeze pe informaţiile şi pe datele furnizate în evaluările cuprinzătoare realizate în temeiul alineatului (1) şi să conţină estimarea şi cartografierea potenţialului de îmbunătăţire a eficienţei energetice, inclusiv prin pregătirea pentru încălzirea centralizată de joasă temperatură, cogenerarea de înaltă eficienţă şi recuperarea căldurii reziduale, şi a gradului de utilizare a energiei din surse regenerabile pentru încălzire şi răcire în zona respectivă;
b)să respecte principiul "eficienţa energetică înainte de toate";
c)să includă o strategie privind utilizarea potenţialului identificat în temeiul literei (a);
d)să fie pregătite cu implicarea tuturor părţilor interesate relevante de la nivel regional sau local şi să asigure participarea publicului larg, inclusiv a operatorilor de infrastructură energetică locală;
e)să ia în considerare infrastructura energetică existentă relevantă;
f)să ia în considerare necesităţile comune ale comunităţilor locale şi ale unităţilor administrative locale sau regionale multiple ori ale regiunilor;
g)să evalueze rolul comunităţilor de energie şi al altor iniţiative conduse de consumatori care pot contribui în mod activ la punerea în aplicare a proiectelor locale de încălzire şi răcire;
h)să includă o analiză a aparatelor şi a sistemelor de încălzire şi răcire din parcul imobiliar local, luând în considerare potenţialul pentru măsuri de eficienţă energetică specific fiecărei zone şi abordând clădirile cu cele mai slabe performanţe şi nevoile gospodăriilor vulnerabile;
i)să evalueze modul de finanţare a punerii în aplicare a politicilor şi măsurilor şi să identifice mecanisme financiare care să le permită consumatorilor să facă trecerea la încălzirea şi răcirea din surse regenerabile;
j)să includă o traiectorie pentru atingerea obiectivelor planurilor în conformitate cu neutralitatea climatică, precum şi monitorizarea progreselor înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a politicilor şi măsurilor identificate;
k)să urmărească înlocuirea aparatelor de încălzire şi răcire vechi şi ineficiente din organismele publice cu alternative foarte eficiente, în scopul eliminării treptate a combustibililor fosili;
l)să analizeze potenţialele sinergii cu planurile autorităţilor regionale sau locale învecinate, pentru a încuraja investiţiile comune şi rentabilitatea.
Statele membre se asigură că toate părţile relevante, inclusiv părţile interesate publice şi private relevante, au posibilitatea de a participa la pregătirea planurilor privind încălzirea şi răcirea, a evaluării cuprinzătoare menţionate la alineatul (1) şi a politicilor şi măsurilor menţionate la alineatul (5).
În acest scop, statele membre elaborează recomandări pentru a sprijini autorităţile regionale şi locale în ceea ce priveşte punerea în aplicare, la nivel regional şi la cel local, a politicilor şi măsurilor privind încălzirea şi răcirea eficiente din punct de vedere energetic şi bazate pe energie din surse regenerabile, utilizând potenţialul identificat. Statele membre sprijină autorităţile regionale şi locale în cea mai mare măsură posibilă, prin orice mijloace, inclusiv prin scheme de sprijin financiar şi de asistenţă tehnică. Statele membre se asigură că planurile privind încălzirea şi răcirea sunt aliniate la alte cerinţe în materie de planificare climatică, energetică şi de mediu locală, pentru a evita sarcinile administrative pentru autorităţile locale şi regionale şi pentru a încuraja punerea în aplicare efectivă a planurilor.
Planurile locale privind încălzirea şi răcirea pot fi realizate în comun de un grup de mai multe autorităţi locale învecinate, cu condiţia ca contextul geografic şi administrativ şi infrastructura de încălzire şi răcire să fie adecvate.
Planurile locale privind încălzirea şi răcirea sunt evaluate de o autoritate competentă şi, dacă este necesar, sunt urmate de măsuri adecvate de punere în aplicare.