Art. 24. - Art. 24: Responsabilizarea şi protejarea clienţilor vulnerabili şi reducerea sărăciei energetice - Directiva 1791/13-sept-2023 privind eficienţa energetică şi de modificare a Regulamentului (UE) 2023/955 (reformare)

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 20 Septembrie 2023 până la: 4 August 2026
Art. 24: Responsabilizarea şi protejarea clienţilor vulnerabili şi reducerea sărăciei energetice
(1)Fără a aduce atingere politicilor lor naţionale în domeniul economic şi social şi obligaţiilor care le revin în temeiul dreptului Uniunii, statele membre iau măsurile adecvate pentru a responsabiliza şi a proteja persoanele afectate de sărăcie energetică, clienţii vulnerabili, persoanele din gospodării cu venituri mici şi, acolo unde este cazul, persoanele care trăiesc în locuinţe sociale.
La definirea conceptului de clienţi vulnerabili în temeiul articolului 3 alineatul (3) din Directiva 2009/73/CE şi al articolului 28 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/944, statele membre iau în considerare utilizatorii finali.
(2)Fără a aduce atingere politicilor lor naţionale în domeniul economic şi social şi obligaţiilor care le revin în temeiul dreptului Uniunii, statele membre pun în aplicare măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi măsuri conexe de protecţie sau de informare a consumatorilor, în special cele prevăzute la articolul 8 alineatul (3) şi la articolul 22 din prezenta directivă, ca prioritate în rândul persoanelor afectate de sărăcie energetică, al clienţilor vulnerabili, al persoanelor din gospodării cu venituri mici şi, acolo unde este cazul, al persoanelor care trăiesc în locuinţe sociale, pentru a atenua sărăcia energetică. Monitorizarea măsurilor respective şi raportarea cu privire la acestea se efectuează în cadrul cerinţelor de raportare existente prevăzute la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2018/1999.
(3)Pentru a sprijini persoanele afectate de sărăcie energetică, clienţii vulnerabili, persoanele din gospodării cu venituri mici şi, acolo unde este cazul, persoanele care trăiesc în locuinţe sociale, statele membre, după caz:
a)pun în aplicare măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru a atenua efectele distributive ale altor politici şi măsuri, precum măsurile de impozitare puse în aplicare în conformitate cu articolul 10 din prezenta directivă sau aplicarea comercializării certificatelor de emisii în sectorul clădirilor şi al transportului în conformitate cu Directiva 2003/87/CE;
b)utilizează în mod optim finanţarea publică disponibilă la nivelul Uniunii şi la nivel naţional, inclusiv, acolo unde este cazul, contribuţia financiară primită de statele membre în cauză din Fondul pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice în temeiul articolelor 9 şi 14 din Regulamentul (UE) 2023/955, precum şi veniturile obţinute din licitarea certificatelor în contextul comercializării certificatelor de emisii în temeiul EU ETS în conformitate cu Directiva 2003/87/CE pentru investiţii în măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice, ca acţiuni prioritare;
c)realizează investiţii timpurii, orientate spre viitor, în măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice înainte de apariţia efectelor distributive ale altor politici şi măsuri;
d)promovează asistenţa tehnică şi implementarea instrumentelor de finanţare şi financiare de sprijin, precum scheme de finanţare pe bază de facturi, ajustarea locală pentru pierderi, fonduri de garantare, fonduri care vizează renovări aprofundate şi renovări care generează câştiguri minime de energie;
e)promovează asistenţa tehnică pentru actorii sociali în vederea încurajării angajamentului activ al clienţilor vulnerabili pe piaţa energiei şi a schimbărilor pozitive ale comportamentului lor în materie de consum de energie;
f)asigură accesul la finanţare, granturi sau subvenţii condiţionate de câştiguri minime de energie şi facilitează astfel accesul la împrumuturi bancare accesibile din punct de vedere financiar sau la linii de credit specifice.
(4)Statele membre instituie o reţea de experţi din diverse sectoare, precum sectorul sănătăţii, cel al clădirilor şi sectorul social, pentru a dezvolta strategii de sprijinire a factorilor de decizie de la nivel local şi naţional în ceea ce priveşte punerea în aplicare a măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi a unor instrumente de asistenţă tehnică şi financiare menite să reducă sărăcia energetică sau încredinţează aceste sarcini unei reţele de experţi deja existente. Statele membre depun eforturi pentru a se asigura că componenţa reţelei de experţi garantează echilibrul de gen şi reflectă perspectivele tuturor persoanelor.
Statele membre pot însărcina reţeaua de experţi să ofere consiliere cu privire la:
a)definiţii, indicatori şi criterii la nivel naţional privind conceptele de sărăcie energetică, sărac din punct de vedere energetic şi clienţi vulnerabili, inclusiv conceptul de utilizatori finali;
b)dezvoltarea sau îmbunătăţirea unor seturi relevante de date şi de indicatori cu privire la problema sărăciei energetice, care să fie utilizate şi pe baza cărora să se prezinte rapoarte;
c)metode şi măsuri pentru a asigura un nivel abordabil al costurilor de trai, promovarea neutralităţii costurilor pentru locuinţe sau modalităţi de a garanta că fondurile publice investite în măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice aduc beneficii atât proprietarilor, cât şi chiriaşilor clădirilor sau ai unităţilor de clădiri, în special în ceea ce priveşte persoanele afectate de sărăcie energetică, clienţii vulnerabili, persoanele din gospodării cu venituri mici şi, acolo unde este cazul, persoanele care trăiesc în locuinţe sociale;
d)măsuri pentru prevenirea sau remedierea situaţiilor în care anumite grupuri sunt mai afectate sau prezintă un risc mai mare de a fi afectate de sărăcie energetică sau sunt mai susceptibile de a suferi efectele negative ale sărăciei energetice, cum ar fi pe baza veniturilor lor, a genului, a stării de sănătate sau a apartenenţei la un grup minoritar şi a datelor demografice.