Art. 22. - Art. 22: Informare şi sensibilizare - Directiva 1791/13-sept-2023 privind eficienţa energetică şi de modificare a Regulamentului (UE) 2023/955 (reformare)

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 20 Septembrie 2023 până la: 4 August 2026
Art. 22: Informare şi sensibilizare
(1)Statele membre, în cooperare cu autorităţile regionale şi locale, după caz, se asigură că informaţiile privind măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice, acţiunile individuale şi cadrele financiare şi juridice sunt transparente, accesibile şi diseminate pe scară largă în rândul tuturor actorilor relevanţi de pe piaţă, precum clienţii finali, utilizatorii finali, organizaţiile de consumatori, reprezentaţii societăţii civile, comunităţile de energie din surse regenerabile şi comunităţile de energie ale cetăţenilor, autorităţile locale şi regionale, agenţiile energetice, furnizorii de servicii sociale, constructorii, arhitecţii, inginerii, auditorii de mediu şi energetici şi instalatorii de elemente ale clădirilor, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 9 din Directiva 2010/31/UE.
(2)Statele membre iau măsurile corespunzătoare pentru a promova şi a facilita o utilizare eficientă a energiei de către clienţii finali şi de către utilizatorii finali. Aceste măsuri fac parte dintr-o strategie naţională precum planurile naţionale integrate privind energia şi clima prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/1999 sau strategia de renovare pe termen lung instituită în temeiul articolului 2a din Directiva 2010/31/UE.
În sensul prezentului articol, măsurile respective includ o serie de instrumente şi politici de promovare a schimbării comportamentale, precum:
a)stimulente fiscale;
b)acces la finanţe, bonuri, granturi sau subvenţii;
c)evaluări ale consumului de energie şi asistenţă şi servicii de consiliere specifice, cu sprijin public, pentru consumatorii casnici, în special persoanele afectate de sărăcie energetică, clienţii vulnerabili şi, după caz, persoanele care trăiesc în locuinţe sociale;
d)servicii de consiliere specifice pentru IMM-uri şi microîntreprinderi;
e)furnizarea de informaţii în formate accesibile pentru persoanele cu handicap;
f)proiecte exemplare;
g)activităţi la locul de muncă;
h)activităţi de formare;
i)instrumente digitale;
j)strategii de implicare.
(3)În sensul prezentului articol, măsurile menţionate la alineatul (2) includ crearea unui cadru favorabil pentru actorii de pe piaţă, precum cei menţionaţi la alineatul (1), în special în ceea ce priveşte:
a)crearea unor ghişee unice sau a unor mecanisme similare pentru furnizarea de consiliere şi asistenţă tehnică, administrativă şi financiară privind eficienţa energetică, precum verificări energetice pentru gospodării, renovarea energetică a clădirilor, informaţii privind înlocuirea sistemelor de încălzire vechi şi ineficiente cu dispozitive moderne şi mai eficiente şi adoptarea energiei din surse regenerabile şi a stocării de energie pentru clădiri de către clienţii finali şi de către utilizatorii finali, în special de către gospodării şi de către utilizatorii mici care nu sunt gospodării, de exemplu IMM-uri şi microîntreprinderi;
b)cooperarea cu actorii privaţi care furnizează servicii precum audituri energetice şi evaluări ale consumului de energie, soluţii de finanţare şi executarea de renovări energetice;
c)comunicarea schimbărilor eficiente din punct de vedere al costurilor şi uşor de realizat cu privire la utilizarea energiei;
d)diseminarea de informaţii cu privire la măsurile de eficienţă energetică şi la instrumentele de finanţare;
e)asigurarea unor puncte unice de contact, pentru a pune la dispoziţia clienţilor finali şi a utilizatorilor finali toate informaţiile necesare cu privire la drepturile lor, la legislaţia aplicabilă şi la mecanismele de soluţionare a litigiilor de care dispun în cazul unui litigiu. Aceste puncte de contact unice pot face parte din punctele de informare generală a consumatorilor.
(4)În sensul prezentului articol, statele membre, în cooperare cu autorităţile competente şi, după caz, cu părţile interesate din sectorul privat, înfiinţează ghişee unice specializate sau mecanisme similare pentru furnizarea de consiliere tehnică, administrativă şi financiară în materie de eficienţă energetică. Aceste mecanisme:
a)furnizează consiliere sub formă de informaţii simplificate cu privire la posibilităţile şi soluţiile tehnice şi financiare pentru gospodării, IMM-uri, microîntreprinderi şi organisme publice;
b)furnizează sprijin global tuturor gospodăriilor, acordând o atenţie deosebită gospodăriilor afectate de sărăcie energetică şi clădirilor cu cele mai slabe performanţe, precum şi întreprinderilor acreditate şi instalatorilor care furnizează servicii de modernizare, adaptate la diferite tipologii de locuinţe şi la diferite zone geografice, şi oferă sprijin în diversele etape ale proiectului de modernizare, inclusiv pentru a facilita punerea în aplicare a unui standard minim de performanţă energetică în cazul în care un astfel de standard este prevăzut într-un act legislativ al Uniunii;
c)furnizează consiliere cu privire la comportamentul în materie de consum de energie;
(5)După caz, ghişeele unice specifice menţionate la alineatul (4):
a)furnizează informaţii cu privire la profesioniştii calificaţi în domeniul eficienţei energetice;
b)colectează din proiectele legate de eficienţa energetică date agregate privind tipologiile, fac schimb de experienţă şi pun aceste informaţii la dispoziţia publicului;
c)pun în legătură proiecte potenţiale, în special proiecte locale, la scară mai mică, cu actori de pe piaţă.
În sensul primului paragraf litera (b), Comisia acordă asistenţă statelor membre pentru a facilita diseminarea bunelor practici şi pentru a spori cooperarea transfrontalieră în ceea ce priveşte bunele practici.
(6)Ghişeele unice menţionate la alineatul (4) oferă servicii specializate persoanelor afectate de sărăcie energetică, clienţilor vulnerabili şi persoanelor din gospodării cu venituri mici.
Comisia pune la dispoziţia statelor membre orientări pentru dezvoltarea acestor ghişee unice, cu scopul de a crea o abordare armonizată în întreaga Uniune. Orientările încurajează cooperarea între organismele publice, agenţiile pentru energie şi iniţiativele plasate sub responsabilitatea comunităţii.
(7)Statele membre stabilesc condiţii corespunzătoare pentru ca actorii de pe piaţă să le furnizeze clienţilor finali, inclusiv persoanelor afectate de sărăcie energetică, clienţilor vulnerabili şi, acolo unde este cazul, persoanelor care trăiesc în locuinţe sociale, IMM-urilor şi microîntreprinderilor, informaţii şi consiliere adecvate şi specifice privind eficienţa energetică.
(8)Statele membre le asigură clienţilor finali, utilizatorilor finali, persoanelor afectate de sărăcie energetică, clienţilor vulnerabili şi, acolo unde este cazul, persoanelor care trăiesc în locuinţe sociale accesul la mecanisme alternative simple, echitabile, transparente, independente, eficace şi eficiente de soluţionare a litigiilor privind drepturile şi obligaţiile prevăzute în prezenta directivă, prin intermediul unui mecanism independent, cum ar fi un mediator pentru energie sau un organism pentru consumatori, sau prin intermediul unei autorităţi de reglementare. În cazul în care clientul final este un consumator astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (45), aceste mecanisme alternative de soluţionare a litigiilor respectă cerinţele prevăzute în directiva respectivă. Mecanismele alternative de soluţionare a litigiilor deja existente în statele membre pot fi utilizate în scopul respectiv, cu condiţia să fie la fel de eficace.
(45)Directiva 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum) (JO L 165, 18.6.2013, p. 63).
Atunci când este necesar, statele membre se asigură că entităţile de soluţionare alternativă a litigiilor cooperează în vederea garantării unui mecanism alternativ simplu, echitabil, transparent, independent, eficace şi eficient de soluţionare a litigiilor legate de produse sau servicii asociate sau grupate cu orice produs sau serviciu care intră sub incidenţa prezentei directive.
Participarea întreprinderilor la mecanismele alternative de soluţionare a litigiilor pentru clienţii casnici este obligatorie, cu excepţia cazului în care statul membru demonstrează Comisiei că alte mecanisme sunt la fel de eficiente.
(9)Fără a aduce atingere principiilor de bază ale legislaţiei lor privind proprietatea şi chiria, statele membre iau măsurile necesare pentru eliminarea barierelor de reglementare, precum şi a celor de altă natură apărute în calea eficienţei energetice, cu privire la motivaţiile divergente dintre proprietarii şi chiriaşii unei clădiri ori ai unei unităţi de clădire sau dintre proprietarii acestora, pentru a se evita ca părţile respective să renunţe la efectuarea de investiţii de îmbunătăţire a eficienţei energetice, pe care le-ar fi efectuat în alte condiţii, din cauza faptului că nu vor obţine beneficii individuale complete sau din cauza absenţei normelor privind împărţirea costurilor şi a beneficiilor între ele.
Măsurile de eliminare a acestor bariere pot include furnizarea de stimulente, abrogarea sau modificarea dispoziţiilor juridice sau de reglementare, adoptarea de orientări şi de comunicări interpretative, simplificarea procedurilor administrative, inclusiv a normelor şi măsurilor naţionale de reglementare a proceselor decizionale în cazul proprietăţilor cu mai mulţi proprietari, precum şi posibilitatea de a recurge la soluţii de finanţare oferite de terţi. Măsurile pot fi combinate cu asigurarea educării, formării profesionale şi informaţiilor specifice, precum şi a asistenţei tehnice în materie de eficienţă energetică furnizată actorilor de pe piaţă, precum cei menţionaţi la alineatul (1).
Statele membre iau măsuri adecvate pentru a sprijini dialogul multilateral între partenerii relevanţi, cum ar fi autorităţile locale şi regionale, partenerii sociali, organizaţiile de proprietari şi de chiriaşi, organizaţiile de consumatori, distribuitorii de energie sau întreprinderile de comercializare a energiei cu amănuntul, societăţile de servicii energetice (SSE), comunităţile de energie din surse regenerabile, comunităţile de energie ale cetăţenilor, autorităţile şi agenţiile publice, în scopul elaborării unor propuneri de măsuri, de stimulente şi de orientări acceptate de comun acord referitoare la motivaţiile divergente dintre proprietarii şi chiriaşii unei clădiri ori ai unei unităţi de clădire sau dintre proprietarii acestora.
Fiecare stat membru raportează aceste bariere şi măsurile luate în cadrul strategiei sale de renovare pe termen lung instituite în temeiul articolului 2a din Directiva 2010/31/UE şi al Regulamentului (UE) 2018/1999.
(10)Comisia încurajează schimbul de informaţii şi diseminarea acestora la scară largă cu privire la bunele practici şi la metodologiile în materie de eficienţă energetică şi oferă asistenţă tehnică pentru atenuarea motivaţiilor divergente în rândul statelor membre.