Art. 31. - Art. 31: Schimbul de informaţii între FIU - Directiva 1640/31-mai-2024 privind mecanismele care trebuie instituite de statele membre pentru prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Directivei (UE) 2019/1937 şi de modificare şi abrogare a Directivei (UE) 2015/849
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 19 Iunie 2024
Art. 31: Schimbul de informaţii între FIU
(1)Statele membre se asigură că FIU fac schimb, în mod spontan sau la cerere, de orice informaţii care pot fi relevante pentru prelucrarea sau analizarea de către acestea a informaţiilor legate de spălarea banilor, de infracţiunile premisă în domeniul spălării banilor sau de finanţarea terorismului şi de persoanele fizice sau juridice implicate, indiferent de tipul de infracţiuni premisă care poate fi implicat şi chiar dacă tipul de infracţiuni premisă care poate fi implicat nu este identificat în momentul schimbului.
În cerere, se indică faptele relevante, contextul, motivele cererii, legăturile cu ţara FIU solicitate şi modul în care se vor utiliza informaţiile cerute.
În cazul în care o FIU primeşte un raport în temeiul articolului 69 alineatul (1) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) 2024/1624 care priveşte un alt stat membru, aceasta transmite imediat raportul sau toate informaţiile relevante obţinute din raport către FIU din celălalt stat membru.
(2)Până la 10 iulie 2026, ACSB elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare şi le înaintează Comisiei spre adoptare. Aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare specifică formatul care trebuie utilizat pentru schimbul de informaţii menţionat la alineatul (1).
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 53 din Regulamentul (UE) 2024/1620.
(3)Până la 10 iulie 2026, ACSB elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare şi le înaintează Comisiei spre adoptare. Respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare precizează relevanţa şi criteriile de selecţie atunci când se stabileşte dacă un raport prezentat în temeiul articolului 69 alineatul (1) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) 2024/1624 se referă la un alt stat membru, astfel cum se menţionează la alineatul (1) al treilea paragraf de la prezentul articol.
Se conferă Comisiei competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 49-52 din Regulamentul (UE) 2024/1620.
(4)Până la 10 iulie 2028, ACSB emite orientări adresate FIU-urilor cu privire la procedurile care trebuie instituite pentru transmiterea şi primirea unui raport în temeiul articolului 69 alineatul (1) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) 2024/1624 care se referă la un alt stat membru, precum şi la acţiunile subsecvente care trebuie întreprinse ca urmare a raportului respectiv.
(5)Statele membre se asigură că FIU căreia i se adresează cererea este obligată să facă uz de toate competenţele sale disponibile, pe care le-ar utiliza în mod normal pe plan intern pentru primirea şi analizarea informaţiilor, atunci când răspunde la o cerere de informaţii menţionată la alineatul (1) din partea unei alte FIU.
Atunci când o FIU doreşte să obţină informaţii suplimentare de la o entitate obligată stabilită într-un alt stat membru şi care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul statului membru al unităţii, cererea este adresată către FIU din statul membru pe teritoriul căruia este stabilită entitatea obligată. Respectiva FIU obţine informaţiile în conformitate cu articolul 69 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1624 şi transferă răspunsurile cu promptitudine.
(6)Statele membre se asigură că, în cazul în care unei FIU i se solicită să furnizeze informaţii în temeiul alineatului (1), aceasta răspunde cererii cât mai curând posibil şi, în orice caz, nu mai târziu de cinci zile lucrătoare de la primirea cererii în cazul în care informaţiile solicitate fie se află în posesia FIU, fie sunt păstrate într-o bază de date sau într-un registru care este direct accesibil FIU solicitate. În cazuri excepţionale, justificate în mod corespunzător, acest termen poate fi prelungit la maximum 10 zile lucrătoare. În cazul în care FIU solicitată nu este în măsură să obţină informaţiile solicitate, aceasta informează în acest sens FIU solicitantă.
(7)Statele membre se asigură că, în cazuri excepţionale, justificate şi urgente şi, prin derogare de la alineatul (6), în cazul în care, în temeiul alineatului (1), unei FIU i se solicită să furnizeze informaţii care fie sunt păstrate într-o bază de date sau într-un registru şi sunt direct accesibile FIU solicitate, fie se află deja în posesia acesteia, FIU solicitată furnizează informaţiile respective în termen de cel mult o zi lucrătoare de la primirea cererii.
În cazul în care FIU solicitată nu poate să răspundă în termen de o zi lucrătoare sau nu poate accesa informaţiile direct, aceasta furnizează o justificare. În cazul în care furnizarea informaţiilor solicitate în termen de o zi lucrătoare ar reprezenta o sarcină disproporţionată pentru FIU solicitată, aceasta poate amâna furnizarea informaţiilor. În acest caz, FIU solicitată informează imediat FIU solicitantă cu privire la o astfel de amânare. FIU solicitată poate prelungi cu maximum trei zile lucrătoare termenul pentru a răspunde la o solicitare de informaţii.
(8)O FIU poate refuza să facă schimb de informaţii numai în circumstanţe excepţionale, în care schimbul respectiv ar putea fi contrar principiilor fundamentale ale dreptului său intern. Circumstanţele excepţionale sunt specificate într-un mod care previne atât utilizarea abuzivă a informaţiilor, cât şi limitările nejustificate ale schimbului liber de informaţii în scopuri analitice.
Până la 10 iulie 2028, statele membre transmit o notificare Comisiei privind circumstanţele excepţionale menţionate la primul paragraf. Statele membre actualizează aceste notificări în cazul în care apar modificări ale circumstanţelor excepţionale identificate la nivel naţional.
Comisia publică lista consolidată a notificărilor menţionate la al doilea paragraf.
(9)Până la 10 iulie 2029, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport în care evaluează dacă circumstanţele excepţionale notificate în temeiul alineatului (8) sunt justificate.