Art. 12. - Art. 12: Norme specifice de acces la registrele beneficiarilor reali pentru persoanele care au un interes legitim - Directiva 1640/31-mai-2024 privind mecanismele care trebuie instituite de statele membre pentru prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Directivei (UE) 2019/1937 şi de modificare şi abrogare a Directivei (UE) 2015/849

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 19 Iunie 2024
Art. 12: Norme specifice de acces la registrele beneficiarilor reali pentru persoanele care au un interes legitim
(1)Statele membre se asigură că orice persoană fizică sau juridică ce poate demonstra un interes legitim în prevenirea şi combaterea spălării banilor, a infracţiunilor premisă în domeniul spălării banilor şi a finanţării terorismului are acces la următoarele informaţii privind beneficiarii reali ai entităţilor juridice şi ai construcţiilor juridice păstrate în registrele centrale interconectate menţionate la articolul 10, fără a alerta entitatea juridică sau construcţia juridică în cauză:
a)numele beneficiarului real;
b)luna şi anul naşterii beneficiarului real;
c)ţara de reşedinţă şi cetăţenia sau cetăţeniile beneficiarului real;
d)în cazul beneficiarilor reali ai unor entităţi juridice, natura şi amploarea interesului generator de beneficii deţinut;
e)în ceea ce priveşte beneficiarii reali ai unor trust-uri exprese sau ai unor construcţii juridice similare, natura interesului generator de beneficii.
Pe lângă informaţiile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, statele membre se asigură că orice persoană fizică sau juridică menţionată la alineatul (2) literele (a), (b) şi (e) are, de asemenea, acces la informaţii istorice referitoare la beneficiarii reali ai entităţii juridice sau ai construcţiei juridice, inclusiv ai entităţilor juridice sau ai construcţiilor juridice care au fost dizolvate sau au încetat să existe în ultimii cinci ani, precum şi la o descriere a structurii de control sau de proprietate.
Accesul în temeiul prezentului alineat se acordă prin mijloace electronice. Cu toate acestea, statele membre se asigură că persoanele fizice şi juridice care pot demonstra un interes legitim au posibilitatea de a accesa informaţiile şi în alte formate în cazul în care nu pot utiliza mijloace electronice.
(2)Se consideră că următoarele persoane fizice sau juridice au un interes legitim de a accesa informaţiile enumerate la alineatul (1):
a)persoanele care acţionează în scopuri jurnalistice, informative sau legate de orice altă formă de exprimare în mass-media care au legătură cu prevenirea sau combaterea spălării banilor, a infracţiunilor premisă în domeniul spălării banilor sau a finanţării terorismului;
b)organizaţiile societăţii civile, inclusiv organizaţiile neguvernamentale şi cele din mediul academic, care au legătură cu prevenirea sau combaterea spălării banilor, a infracţiunilor premisă în domeniul spălării banilor sau a finanţării terorismului;
c)persoanele fizice sau juridice care ar putea încheia o tranzacţie cu o entitate juridică sau o construcţie juridică şi care doresc să prevină orice legătură dintre o astfel de tranzacţie şi spălarea banilor, infracţiunile premisă în domeniul spălării banilor sau finanţarea terorismului;
d)entităţile care sunt supuse cerinţelor în materie de CSB/CFT în ţări terţe, cu condiţia să poată demonstra necesitatea de a accesa informaţiile menţionate la alineatul (1) în legătură cu o entitate juridică sau o construcţie juridică pentru a aplica măsurile de precauţie privind clientela în ceea ce priveşte un client sau un client potenţial în temeiul cerinţelor în materie de CSB/CFT din ţările terţe respective;
e)omologii din ţări terţe ai autorităţilor competente în materie de CSB/CFT din Uniune, cu condiţia să poată demonstra necesitatea de a accesa informaţiile menţionate la alineatul (1) în legătură cu o entitate juridică sau o construcţie juridică pentru a îndeplini sarcinile care le revin în temeiul cadrelor privind CSB/CFT din ţările terţe respective în contextul unui caz specific;
f)autorităţile statelor membre responsabile cu punerea în aplicare a titlului I capitolele II şi III din Directiva (UE) 2017/1132, în special autorităţile responsabile cu înregistrarea societăţilor comerciale în registrul menţionat la articolul 16 din directiva respectivă, precum şi autorităţile statelor membre responsabile cu controlul legalităţii transformărilor, fuziunilor şi divizărilor societăţilor comerciale cu răspundere limitată în temeiul titlului II din directiva respectivă;
g)autorităţile responsabile de programe desemnate de statele membre în temeiul articolului 71 din Regulamentul (UE) 2021/1060, în ceea ce priveşte beneficiarii fondurilor Uniunii;
h)autorităţile publice care implementează Mecanismul de redresare şi rezilienţă în temeiul Regulamentului (UE) 2021/241, în ceea ce priveşte beneficiarii din cadrul mecanismului;
i)autorităţile publice ale statelor membre în contextul procedurilor de achiziţii publice, în ceea ce priveşte ofertanţii şi operatorii cărora li s-a atribuit contractul în cadrul procedurii de achiziţii publice;
j)furnizorii de produse CSB/CFT, strict în măsura în care produsele dezvoltate pe baza informaţiilor menţionate la alineatul (1) sau care conţin informaţiile respective sunt furnizate numai unor clienţi care sunt entităţi obligate sau autorităţi competente, cu condiţia ca furnizorii respectivi să poată demonstra necesitatea de a accesa informaţiile menţionate la alineatul (1) în contextul unui contract cu o entitate obligată sau cu o autoritate competentă.
Pe lângă categoriile identificate la primul paragraf, statele membre se asigură, de asemenea, că şi altor persoane care sunt în măsură să demonstreze un interes legitim în ceea ce priveşte prevenirea şi combaterea spălării banilor, a infracţiunilor premisă în domeniul spălării banilor şi a finanţării terorismului li se acordă acces la informaţiile privind beneficiarii reali, de la caz la caz.
(3)Până la 10 iulie 2026, statele membre notifică Comisiei:
a)lista autorităţilor publice care au dreptul să consulte informaţii privind beneficiarii reali în temeiul alineatului (2) literele (f), (g) şi (h) şi a autorităţilor publice sau a categoriilor de autorităţi publice care au dreptul să consulte informaţii privind beneficiarii reali în temeiul alineatului (2) litera (i);
b)orice categorie suplimentară de persoane cu privire la care s-a constatat că au un interes legitim de a accesa informaţiile privind beneficiarii reali identificate în conformitate cu alineatul (2) al doilea paragraf.
Statele membre notifică Comisiei orice modificare sau completare a categoriilor menţionate la primul paragraf fără întârziere şi, în orice caz, în termen de o lună de la producerea acesteia.
Comisia pune la dispoziţia celorlalte state membre informaţiile primite în temeiul prezentului alineat.
(4)Statele membre se asigură că registrele centrale ţin evidenţe ale persoanelor care accesează informaţiile în temeiul prezentului articol şi sunt în măsură să le divulge beneficiarilor reali atunci când depun o cerere în temeiul articolului 15 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (UE) 2016/679.
Cu toate acestea, statele membre se asigură că informaţiile furnizate de registrele centrale nu conduc la identificarea persoanelor care consultă registrul în cazul în care astfel de persoane sunt:
a)persoane care acţionează în scopuri jurnalistice, informative sau sub orice altă formă de exprimare în mass-media care au legătură cu prevenirea sau combaterea spălării banilor, a infracţiunilor premisă în domeniul spălării banilor sau a finanţării terorismului;
b)organizaţii ale societăţii civile care au legătură cu prevenirea sau combaterea spălării banilor, a infracţiunilor premisă în domeniul spălării banilor sau a finanţării terorismului.
În plus, statele membre se asigură că entităţile responsabile de registrele centrale nu divulgă identitatea omologilor din ţări terţe ai autorităţilor competente în materie de CSB/CFT din Uniune menţionate la articolul 2 alineatul (1) punctul 44 literele (a) şi (c) din Regulamentul (UE) 2024/1624, atât timp cât este necesar pentru a proteja analizele sau investigaţiile autorităţilor respective.
În ceea ce priveşte persoanele menţionate la al doilea paragraf literele (a) şi (b) de la prezentul alineat, statele membre se asigură că, în cazul în care beneficiarii reali depun o cerere în temeiul articolului 15 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (UE) 2016/679, acestora li se furnizează informaţii cu privire la funcţia sau ocupaţia persoanelor care le-au consultat informaţiile privind beneficiarii reali.
În sensul celui de al treilea paragraf, atunci când solicită accesul la informaţii privind beneficiarii reali în temeiul prezentului articol, autorităţile indică perioada pentru care solicită registrelor centrale să se abţină de la divulgare, care nu depăşeşte cinci ani, precum şi motivele restricţiei respective, inclusiv modul în care furnizarea informaţiilor ar pune în pericol scopul analizelor şi investigaţiilor. Statele membre se asigură că, în cazul în care registrele centrale nu divulgă identitatea entităţii care a consultat informaţiile privind beneficiarii reali, orice prelungire a perioadei respective se acordă numai pe baza unei cereri motivate din partea autorităţii din ţara terţă, pentru o perioadă de maximum un an, după care autoritatea respectivă depune o nouă cerere motivată de prelungire.