Capitolul 1 - DOMENIU DE APLICARE, DEFINIŢII ŞI ZONE DE NAVIGAŢIE - Directiva 1629/14-sep-2016 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, de modificare a Directivei 2009/100/CE şi de abrogare a Directivei 2006/87/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 252L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL 1:DOMENIU DE APLICARE, DEFINIŢII ŞI ZONE DE NAVIGAŢIE
Art. 1: Obiect
Prezenta directivă stabileşte:
(a)cerinţele tehnice necesare pentru asigurarea siguranţei construcţiilor navale care navighează pe căile navigabile interioare menţionate la articolul 4; precum şi
(b)clasificarea căilor navigabile interioare respective.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Prezenta directivă se aplică următoarelor construcţii navale:
a)nave cu o lungime (L) de cel puţin 20 de metri;
b)nave pentru care produsul dintre lungime (L), lăţime (B) şi pescaj (T) reprezintă un volum de cel puţin 100 de metri cubi;
c)remorchere şi împingătoare destinate remorcării sau împingerii construcţiilor navale astfel cum sunt menţionate la literele (a) şi (b) sau instalaţii plutitoare ori destinate deplasării prin legare la ureche a unor astfel de construcţii navale sau instalaţii plutitoare;
d)nave de pasageri;
e)instalaţii plutitoare.
(2)Prezenta directivă nu se aplică:
a)feriboturilor;
b)navelor militare;
c)navelor maritime, inclusiv remorcherelor şi împingătoarelor maritime, care:
(i)navighează sau staţionează în zone fluvio-maritime; sau
(ii)navighează temporar pe căi navigabile interioare, cu condiţia ca acestea să deţină la bord cel puţin:
- un certificat care dovedeşte conformitatea cu Convenţia internaţională pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS) din 1974 sau un certificat echivalent; un certificat care dovedeşte conformitatea cu Convenţia internaţională asupra liniilor de încărcare din 1966 sau un act echivalent şi un certificat internaţional de prevenire a poluării cu hidrocarburi (IOPP) care dovedeşte conformitatea cu Convenţia internaţională pentru prevenirea poluării de către nave (MARPOL) din 1973/78;
- în cazul navelor maritime care nu fac obiectul SOLAS, al Convenţiei internaţionale asupra liniilor de încărcare din 1966 sau al MARPOL, certificatele relevante şi mărcile de bord liber impuse de legislaţia statului de pavilion;
- în cazul navelor de pasageri care nu fac obiectul niciuneia dintre convenţiile menţionate la prima liniuţă, un certificat privind normele şi standardele de siguranţă pentru navele de pasageri eliberat în conformitate cu Directiva 2009/45/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1); sau
(1)Directiva 2009/45/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai 2009 privind normele şi standardele de siguranţă pentru navele de pasageri (JO L 163, 25.6.2009, p. 1).
- în cazul construcţiilor navale de agrement care nu fac obiectul niciuneia dintre convenţiile menţionate la prima liniuţă, un certificat din partea ţării căreia îi arborează pavilionul care să ateste un nivel adecvat de siguranţă.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentei directive, se aplică următoarele definiţii:
(a)"construcţie navală" înseamnă o navă sau o instalaţie plutitoare;
(b)"navă" înseamnă o navă de navigaţie interioară sau o navă maritimă;
(c)"navă de navigaţie interioară" înseamnă o navă destinată exclusiv sau în principal navigaţiei pe căile navigabile interioare;
(d)"remorcher" înseamnă o navă special construită pentru a efectua operaţiuni de remorcare;
(e)"împingător" înseamnă o navă special construită pentru a asigura propulsia unui convoi împins;
(f)"navă de pasageri" înseamnă o navă pentru voiaj de zi sau o navă cu cabine, construită şi echipată pentru a transporta mai mult de 12 pasageri;
(g)"instalaţie plutitoare" înseamnă o structură plutitoare care transportă echipamente de lucru, precum macarale, echipament de dragare, sonete sau elevatoare;
(h)"construcţie plutitoare" înseamnă orice structură plutitoare care nu este în mod normal destinată a fi deplasată, cum ar fi un bazin de înot, un doc, un debarcader sau un hangar pentru bărci;
(i)"mijloc plutitor" înseamnă o plută sau altă structură, mijloc sau ansamblu care poate să navigheze şi care nu este o navă sau o instalaţie ori construcţie plutitoare;
(j)"construcţie navală de agrement" înseamnă o navă, alta decât o navă de pasageri, destinată să fie utilizată în scopuri sportive sau recreative;
(k)"navă de mare viteză" înseamnă o construcţie navală motorizată capabilă să atingă viteze de peste 40 km/h în raport cu apa;
(l)"deplasament volumetric" înseamnă volumul imers al navei, exprimat în metri cubi;
(m)"lungime (L)" înseamnă lungimea maximă a corpului navei, exprimată în metri, excluzând cârma şi bompresul;
(n)"lăţime (B)" înseamnă lăţimea maximă a corpului navei, exprimată în metri, măsurată în exteriorul tablelor învelişului bordajului (excluzând roţile cu zbaturi, brâiele de acostare şi altele similare);
(o)"pescaj (T)" înseamnă distanţa verticală, exprimată în metri, dintre punctul cel mai de jos al corpului navei, fără a lua în considerare chila sau alte elemente accesorii fixe, şi linia pescajului maxim;
(p)"căi navigabile interioare conectate" înseamnă căi navigabile ale unui stat membru conectate cu căile navigabile interioare ale altui stat membru prin intermediul unor căi navigabile interioare pe care pot naviga, potrivit dreptului naţional sau internaţional, construcţiile navale care intră sub incidenţa prezentei directive.
Art. 4: Clasificarea căilor navigabile interioare
(1)În sensul prezentei directive, căile navigabile interioare ale Uniunii se clasifică după cum urmează:
a)zonele 1, 2, 3 şi 4:
(i)zonele 1 şi 2: căile navigabile enumerate în anexa I capitolul 1;
(ii)zona 3: căile navigabile enumerate în anexa I capitolul 2;
(iii)zona 4: toate celelalte căi navigabile interioare pe care pot naviga, potrivit dreptului intern, construcţiile navale care intră sub incidenţa prezentei directive;
b)zona R: căile navigabile dintre cele menţionate la litera (a) pentru care certificatele se eliberează în conformitate cu articolul 22 din Convenţia revizuită privind navigaţia pe Rin, aşa cum este formulat la 6 octombrie 2016.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 32 în ceea ce priveşte modificările la anexa I, pentru a schimba clasificarea unei căi navigabile, inclusiv a adăuga şi a elimina căi navigabile. Astfel de modificări la anexa I se pot face numai la solicitarea statului membru în cauză, pentru căi navigabile de pe teritoriul său.