Capitolul iii - INDEPENDENŢA ŞI RESURSELE - Directiva 1/11-dec-2018 privind oferirea de mijloace autorităţilor de concurenţă din statele membre astfel încât să fie mai eficace în aplicarea legii şi privind garantarea funcţionării corespunzătoare a pieţei interne

Acte UE

Jurnalul Oficial 11L

În vigoare
Versiune de la: 14 Ianuarie 2019
CAPITOLUL III:INDEPENDENŢA ŞI RESURSELE
Art. 4: Independenţă
(1)Pentru a garanta independenţa autorităţilor naţionale administrative de concurenţă atunci când aplică articolele 101 şi 102 din TFUE, statele membre se asigură că autorităţile respective îşi duc la îndeplinire sarcinile şi îşi exercită competenţele în mod imparţial şi în interesul asigurării eficace şi uniforme a aplicării dispoziţiilor respective, sub rezerva cerinţelor de proporţionalitate în materie de răspundere şi fără a aduce atingere cooperării strânse dintre autorităţile de concurenţă în cadrul Reţelei europene în domeniul concurenţei.
(2)În special, statele membre se asigură cel puţin că membrii personalului şi persoanele din cadrul autorităţilor naţionale administrative de concurenţă, care iau decizii în exercitarea competenţelor prevăzute la articolele 10-13 şi la articolul 16 din prezenta directivă:
a)sunt în măsură să îşi îndeplinească atribuţiile şi să îşi exercite competenţele de aplicare a articolelor 101 şi 102 din TFUE fără intervenţii politice şi alte influenţe din exterior;
b)nu solicită şi nu acceptă instrucţiuni din partea guvernului sau a oricărei alte entităţi publice sau private în îndeplinirea sarcinilor care le revin şi în exercitarea competenţelor lor de aplicare a articolelor 101 şi 102 din TFUE, fără a aduce atingere dreptului unui guvern al unui stat membru, dacă este cazul, de a emite norme de politică generală care nu sunt legate de anchete sectoriale sau proceduri specifice de aplicare a legii; şi
c)se abţin de la orice acţiune incompatibilă cu îndeplinirea obligaţiilor lor şi/sau cu exercitarea competenţelor lor de aplicare a articolelor 101 şi 102 din TFUE şi sunt supuse unor proceduri care să garanteze că, pentru o perioadă de timp rezonabilă după încetarea mandatului, aceştia se abţin de la soluţionarea unor proceduri de aplicare a legii care ar putea conduce la conflicte de interese;
(3)Persoanele din cadrul autorităţilor naţionale administrative de concurenţă care iau decizii în exercitarea competenţelor prevăzute la articolele 10-13 şi la articolul 16 din prezenta directivă nu sunt demise din cadrul unor astfel de autorităţi din motive legate de îndeplinirea corespunzătoare a îndatoririlor lor sau de exercitarea corespunzătoare a competenţelor care le revin pentru aplicarea articolelor 101 şi 102 din TFUE, astfel cum sunt menţionate la articolul 5 alineatul (2) din prezenta directivă. Acestea pot fi demise numai în cazul în care nu mai îndeplinesc condiţiile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin sau în cazul în care s-a constatat că au comis o abatere gravă în temeiul dreptului intern. Condiţiile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin şi faptele ce constituie abateri grave trebuie să fie prevăzute în prealabil în dreptul intern, ţinând seama de necesitatea de a asigura în mod eficace respectarea normelor.
(4)Statele membre se asigură că membrii organului decizional al autorităţilor naţionale administrative de concurenţă sunt selectaţi, recrutaţi sau numiţi în conformitate cu proceduri clare şi transparente, stabilite în prealabil în dreptul intern.
(5)Autorităţile naţionale administrative de concurenţă au competenţa de a-şi stabili priorităţile pentru îndeplinirea sarcinilor de aplicare a articolelor 101 şi 102 din TFUE, la care se face trimitere la articolul 5 alineatul (2) din prezenta directivă. În măsura în care sunt obligate să examineze plângeri formale, autorităţile naţionale administrative de concurenţă au competenţa de a respinge astfel de plângeri pe motiv că nu consideră că plângerile respective constituie o prioritate în ceea ce priveşte analizarea cazurilor. Acest lucru nu aduce atingere competenţei autorităţilor naţionale administrative de concurenţă de a respinge plângeri pe alte motive definite de dreptul intern.
Art. 5: Resurse
(1)Statele membre se asigură cel puţin că autorităţile naţionale de concurenţă dispun de personal calificat în număr suficient şi au la dispoziţie suficiente resurse financiare, tehnice şi tehnologice care sunt necesare pentru îndeplinirea cu eficacitate a sarcinilor şi pentru exercitarea cu eficacitate a competenţelor lor pentru aplicarea articolelor 101 şi 102 din TFUE, astfel cum sunt stabilite la alineatul (2) de la prezentul articol.
(2)În înţelesul alineatului (1) autorităţile naţionale de concurenţă pot, cel puţin, să desfăşoare investigaţii în scopul aplicării articolelor 101 şi 102 din TFUE, să adopte decizii în aplicarea dispoziţiilor respective în temeiul articolului 5 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 şi să coopereze îndeaproape în cadrul Reţelei europene în domeniul concurenţei, în vederea asigurării unei aplicări eficace şi uniforme a articolelor 101 şi 102 din TFUE. În măsura în care acest lucru este prevăzut de dreptul intern, autorităţile naţionale de concurenţă pot, de asemenea, să ofere asistenţă, după caz, instituţiilor şi organismelor publice cu privire la măsurile legislative, de reglementare şi administrative care pot avea un impact asupra concurenţei în cadrul pieţei interne, precum şi să promoveze acţiuni de sensibilizare a publicului cu privire la articolele 101 şi 102 din TFUE.
(3)Fără a aduce atingere normelor şi procedurilor bugetare naţionale, statele membre se asigură că autorităţilor naţionale de concurenţă li se acordă independenţa necesară în cheltuirea bugetului alocat în scopul îndeplinirii sarcinilor lor, stabilite la alineatul (2).
(4)Statele membre se asigură că autorităţile naţionale administrative de concurenţă prezintă unui organism guvernamental sau parlamentar rapoarte periodice cu privire la activităţile şi resursele lor. Statele membre se asigură că astfel de rapoarte includ informaţii despre numiri şi destituiri ale membrilor organismului decizional, despre volumul de resurse care au fost alocate pentru anul în cauză, precum şi despre orice modificare a volumului respectiv în comparaţie cu anii precedenţi. Aceste rapoarte sunt publice.