Nou Decizia (PESC) 2025/2354/20-nov-2025 de sprijinire a consolidării activităţilor misiunii Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) legate de Siria şi Ucraina şi a sporirii eficacităţii operaţionale a OIAC prin intermediul imaginilor prin satelit

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 21 Noiembrie 2025
Decizia (PESC) 2025/2354/20-nov-2025 de sprijinire a consolidării activităţilor misiunii Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) legate de Siria şi Ucraina şi a sporirii eficacităţii operaţionale a OIAC prin intermediul imaginilor prin satelit
Dată act: 20-nov-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1) şi articolul 31 alineatul (1),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)La 12 decembrie 2003, Consiliul European a adoptat Strategia UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (denumită în continuare "strategia UE"), al cărei capitol III cuprinde o listă de măsuri de combatere a unei astfel de proliferări. Strategia UE evidenţiază rolul crucial al Convenţiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora (CWC) şi al Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) în crearea unei lumi fără arme chimice.
(2)La 22 noiembrie 2004, Consiliul a adoptat Acţiunea comună 2004/797/PESC (1). Acţiunea comună respectivă a fost urmată, la expirarea sa, de Acţiunea comună 2005/913/PESC a Consiliului (2) care, la rândul său, a fost urmată de Acţiunea comună 2007/185/PESC a Consiliului (3). Acţiunea comună 2007/185/PESC a fost urmată de Deciziile 2009/569/PESC (4), 2012/166/PESC (5), 2013/726/PESC (6), (PESC) 2015/259 (7), (PESC) 2015/2215 (8), (PESC) 2017/2302 (9), (PESC) 2017/2303 (10), (PESC) 2019/538 (11), (PESC) 2021/1026 (12) şi (PESC) 2021/2073 (13) ale Consiliului.
(1)Acţiunea comună 2004/797/PESC a Consiliului din 22 noiembrie 2004 privind sprijinul acordat activităţilor OIAC în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 349, 25.11.2004, p. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/joint_action/2004/797/oj).
(2)Acţiunea comună 2005/913/PESC a Consiliului din 12 decembrie 2005 privind sprijinul acordat activităţilor OIAC în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 331, 17.12.2005, p. 34, ELI: http://data.europa.eu/eli/joint_action/2005/913/oj).
(3)Acţiunea comună 2007/185/PESC a Consiliului din 19 martie 2007 privind sprijinul acordat activităţilor OIAC în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 85, 27.3.2007, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/joint_action/2007/185/oj).
(4)Decizia 2009/569/PESC a Consiliului din 27 iulie 2009 privind sprijinul acordat activităţilor OIAC în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 197, 29.7.2009, p. 96, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2009/569/oj).
(5)Decizia 2012/166/PESC a Consiliului din 23 martie 2012 privind sprijinul acordat activităţilor Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 87, 24.3.2012, p. 49, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2012/166(1)/oj).
(6)Decizia 2013/726/PESC a Consiliului din 9 decembrie 2013 în sprijinul RCSONU 2118 (2013) şi al EC-M-33/Dec 1 a Consiliului executiv al OIAC, în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 329, 10.12.2013, p. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/726/oj).
(7)Decizia (PESC) 2015/259 a Consiliului din 17 februarie 2015 privind sprijinul acordat activităţilor Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 43, 18.2.2015, p. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/259/oj).
(8)Decizia (PESC) 2015/2215 a Consiliului din 30 noiembrie 2015 de sprijinire a RCSONU 2235 (2015), de instituire a unui mecanism de anchetă comun OIAC-ONU cu scopul identificării autorilor atacurilor chimice din Republica Arabă Siriană (JO L 314, 1.12.2015, p. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/2215/oj).
(9)Decizia (PESC) 2017/2302 a Consiliului din 12 decembrie 2017 în sprijinul activităţilor OIAC de asistenţă pentru operaţiunile de curăţare la fostul depozit de arme chimice din Libia în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 329, 13.12.2017, p. 49, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/2302/oj).
(10)Decizia (PESC) 2017/2303 a Consiliului din 12 decembrie 2017 în sprijinul continuării punerii în aplicare a Rezoluţiei Consiliului de Securitate al ONU 2118(2013) şi a Deciziei EC-M-33/DEC.1 a Consiliului executiv al OIAC privind distrugerea armelor chimice siriene în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 329, 13.12.2017, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/2303/oj).
(11)Decizia (PESC) 2019/538 a Consiliului din 1 aprilie 2019 privind sprijinul acordat activităţilor Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 93, 2.4.2019, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2019/538/oj).
(12)Decizia (PESC) 2021/1026 a Consiliului din 21 iunie 2021 privind sprijinul acordat Programului de securitate cibernetică şi rezilienţă şi asigurare a informaţiilor al Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) în cadrul punerii în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă (JO L 224, 24.6.2021, p. 24, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/1026/oj).
(13)Decizia (PESC) 2021/2073 a Consiliului din 25 noiembrie 2021 de sprijinire a consolidării eficacităţii operaţionale a Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) prin intermediul imaginilor prin satelit (JO L 421, 26.11.2021, p. 65, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2073/oj).
(3)Prin punerea în aplicare a Deciziilor (PESC) 2017/2303 şi (PESC) 2021/2073, OIAC a ajuns să se bazeze pe informaţiile unice furnizate de analiza imaginilor efectuată de Centrul Satelitar al Uniunii Europene (SatCen) atât pentru planificarea misiunilor, cât şi pentru analiza informaţiilor. Prin urmare, este necesar să se consolideze capacitatea operaţională a OIAC prin continuarea furnizării de produse şi servicii de către SatCen în sprijinul misiunilor OIAC după încheierea perioadei de punere în aplicare a Deciziei (PESC) 2021/2073.
(4)La 26 iunie 2023, Consiliul a adoptat Decizia (PESC) 2023/1344 (14). Activităţile menţionate în Decizia (PESC) 2023/1344 se referă în principal la activităţile OIAC în sprijinul Siriei, inclusiv al misiunilor excepţionale.
(14)Decizia (PESC) 2023/1344 a Consiliului din 26 iunie 2023 în sprijinul sporirii eficacităţii operaţionale a Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) (JO L 168, 3.7.2023, p. 27, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1344/oj).
(5)La 15 iulie 2024, Consiliul a adoptat Decizia (PESC) 2024/1984 (15), care se axează pe misiunile care ţin de mandatul OIAC, cum ar fi detaşări, vizite tehnice, cursuri de formare şi furnizarea de echipamente autorităţilor relevante din Siria. Activităţile menţionate în Decizia (PESC) 2024/1984 a Consiliului se referă în principal la prelucrarea datelor şi la transferul de cunoştinţe în cadrul OIAC,
(15)Decizia (PESC) 2024/1984 a Consiliului din 15 iulie 2024 în sprijinul planificării de tranziţie instituţională pentru misiunile şi capacităţile de investigare excepţionale ale Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) (JO L, 2024/1984, 16.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1984/oj).
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
(1)Pentru a contribui la pace şi securitate, încredere şi transparenţă la nivel internaţional, precum şi la punerea în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă, Uniunea sprijină activităţile misiunii legate de Siria şi Ucraina pentru a asigura, prin intermediul Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC), răspunsuri eficace la riscurile de proliferare şi utilizare a armelor chimice, împuternicind, de asemenea, statele părţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora (CWC) să asigure tragerea la răspundere în cazurile de utilizare a armelor chimice, pe baza activităţii şi a rapoartelor OIAC. Furnizarea de produse şi servicii satelitare de către Centrul Satelitar al Uniunii Europene (SatCen) urmăreşte sporirea capacităţilor pentru respectivele activităţi mandatate de OIAC, pentru acurateţea în materie de securitate şi verificare, cu următoarele obiective:
a)contribuirea la eliminarea completă, verificată la nivel internaţional, a programului sirian de arme chimice, stabilirea faptelor şi identificarea autorilor în legătură cu utilizarea armelor chimice, în conformitate cu deciziile relevante ale organelor OIAC de elaborare a politicilor;
b)furnizarea de asistenţă în conformitate cu CWC pentru a permite Ucrainei să dispună de capacităţile tehnice civile necesare pentru a se asigura că aceasta poate răspunde în mod eficace la incidente care implică agenţi chimici de război şi substanţe chimice industriale toxice, inclusiv pe câmpul de luptă din Ucraina; şi
c)extinderea capacităţilor operaţionale ale OIAC prin analiza imaginilor, în sprijinul activităţilor mandatate de OIAC, în special în ceea ce priveşte Siria şi Ucraina.
(2)O descriere detaliată a activităţilor OIAC care beneficiază de sprijin din partea Uniunii, astfel cum se menţionează la alineatul (1), figurează în documentul de proiect.
Art. 2
(1)Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate (denumit în continuare "Înaltul Reprezentant") este responsabil de punerea în aplicare a prezentei decizii.
(2)Punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a proiectului prevăzut în documentul de proiect menţionat la articolul 1 se efectuează de Secretariatul tehnic al OIAC (denumit în continuare "Secretariatul tehnic"). Acesta îndeplineşte sarcina respectivă sub responsabilitatea şi controlul Înaltului Reprezentant. În acest scop, Înaltul Reprezentant încheie acordurile necesare cu Secretariatul tehnic.
Art. 3
(1)Valoarea de referinţă financiară pentru punerea în aplicare a acţiunii operaţionale menţionate la articolul 1 este de 4 447 748,18 EUR.
(2)Cheltuielile finanţate din valoarea prevăzută la alineatul (1) se gestionează în conformitate cu normele şi procedurile aplicabile bugetului general al Uniunii.
(3)Comisia supraveghează gestionarea corectă a cheltuielilor menţionate la alineatul (2). În acest scop, aceasta încheie acordul necesar cu Secretariatul tehnic. Acordul respectiv prevede obligaţia Secretariatului tehnic de a asigura o vizibilitate a contribuţiei Uniunii proporţională cu valoarea contribuţiei.
(4)Comisia depune eforturile necesare pentru a încheia acordul menţionat la alineatul (3) cât mai curând posibil după intrarea în vigoare a prezentei decizii. Comisia informează Consiliul despre eventualele dificultăţi întâmpinate în acest proces şi despre data încheierii acordului.
Art. 4
(1)Înaltul Reprezentant raportează Consiliului cu privire la punerea în aplicare a prezentei decizii, pe baza unor rapoarte întocmite periodic de Secretariatul tehnic. Rapoartele Înaltului Reprezentant stau la baza evaluării efectuate de către Consiliu.
(2)Comisia oferă informaţii cu privire la aspectele financiare ale proiectului prevăzut în documentul de proiect menţionat la articolul 1.
Art. 5
(1)Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
(2)Prezenta decizie expiră la 24 de luni de la data încheierii acordului menţionat la articolul 3 alineatul (3). Totuşi, aceasta expiră la şase luni de la intrarea sa în vigoare dacă acordul respectiv nu a fost încheiat în perioada respectivă.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 20 noiembrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

K. KALLAS

ANEXĂ:DOCUMENT DE PROIECT
Acţiune de sprijinire a activităţilor misiunii OIAC legate de Siria şi Ucraina şi de sporire a eficacităţii operaţionale a OIAC prin intermediul produselor şi serviciilor furnizate de SatCen
1.CONTEXT ŞI JUSTIFICARE
Organizaţia pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) este organismul de punere în aplicare a Convenţiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora (CWC). CWC a intrat în vigoare la 29 aprilie 1997 şi are în prezent 193 de state părţi, ceea ce reprezintă o apartenenţă aproape universală.
Obiectivul OIAC este de a înfăptui o lume fără arme chimice prin distrugerea verificată a stocurilor declarate de arme chimice şi prin preîntâmpinarea reapariţiei producerii şi utilizării de arme chimice. Începând din 1997, OIAC a verificat distrugerea tuturor armelor chimice stocate care au fost declarate de ţări din întreaga lume, ceea ce corespunde unei cantităţi de 72 304 tone metrice.
Începând din 2004, OIAC a primit în mod constant sprijin din partea Uniunii Europene (UE) din bugetul politicii externe şi de securitate comune (PESC). Memorandumul de înţelegere UE-OIAC din 20 februarie 2024 a consolidat şi mai mult acest parteneriat esenţial pentru promovarea şi punerea în aplicare a obiectivelor fundamentale ale OIAC, contribuind la pacea şi securitatea internaţională. Evoluţiile recente, cum ar fi căderea regimului Assad în Siria şi războiul în curs din Ucraina, evidenţiază importanţa mandatelor şi a misiunilor OIAC.
În Siria, secretariatul funcţionează din octombrie 2013, când Siria a aderat la convenţie, printre altele prin misiuni specifice - echipa de evaluare a declaraţiilor (DAT), misiunea de stabilire a faptelor în Siria (FFM) şi echipa de anchetă şi identificare (IIT) - în conformitate cu mandatele primite în temeiul convenţiei şi prin intermediul deciziilor organismelor OIAC de elaborare a politicilor şi al rezoluţiilor relevante ale Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite. De la căderea regimului Assad, pe 8 decembrie 2024, şi odată cu prezenţa unui guvern interimar care acceptă să se implice în dosarul privind armele chimice siriene, spre deosebire de autorităţile anterioare, este necesar şi, în acelaşi timp, oportun să se consulte în sfârşit toate informaţiile nedeclarate de autorităţile anterioare în legătură cu programul lor de arme chimice, să se securizeze siturile legate de armele chimice şi conţinutul acestora şi să se obţină distrugerea de către Siria a oricărui element relevant, precum şi verificarea acestui fapt de Secretariatul OIAC. De asemenea, este oportun să se continue anchetele legate de utilizarea armelor chimice în Siria, inclusiv identificarea autorilor, după cum a afirmat preşedintele interimar al Siriei la reuniunea cu directorul general al OIAC, desfăşurată la Damasc pe 8 februarie 2025.
În Ucraina continuă ameninţarea cu utilizarea armelor chimice, iar activităţile OIAC, inclusiv asistenţa tehnică solicitată de Ucraina, sunt esenţiale: de la furnizarea de echipamente de protecţie şi detectare şi formarea personalului care asigură prima intervenţie, până la analiza unor eşantioane în legătură cu prezumţia de utilizare a unor substanţe chimice toxice găsite pe câmpul de luptă din Ucraina.
Începând din 2021, UE oferă un sprijin preţios OIAC prin produsele şi serviciile furnizate de SatCen. Pentru eficacitatea operaţională a OIAC, este important ca sprijinul acordat prin produsele şi serviciile furnizate de SatCen să continue şi după expirarea Deciziei (PESC) 2021/2073 a Consiliului din 25 noiembrie 2021 (1).
(1)Decizia (PESC) 2021/2073 a Consiliului din 25 noiembrie 2021 de sprijinire a consolidării eficacităţii operaţionale a Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) prin intermediul imaginilor prin satelit (JO L 421, 26.11.2021, p. 65).
Prin urmare, propunerea de faţă trebuie examinată în coroborare cu Decizia (PESC) 2023/1344 a Consiliului din 26 iunie 2023 (2) şi cu activităţile legate de Rezultatul 3 ("Răspunsuri eficace la prezumţiile de utilizare a armelor chimice"), precum şi cu Decizia (PESC) 2024/1984 a Consiliului din 15 iulie 2024 (3). Activităţile prevăzute în Decizia (PESC) 2023/1344 a Consiliului se referă în principal la operaţiunile OIAC de la sediul central, în timp ce prezenta propunere se axează pe operaţiunile OIAC în afara sediului central (detaşări, vizite tehnice, cursuri de formare şi furnizarea de echipamente autorităţilor relevante din Siria şi Ucraina). Activităţile prevăzute în Decizia (PESC) 2024/1984 a Consiliului se referă în principal la prelucrarea datelor şi la transferul de cunoştinţe în cadrul organizaţiei, în timp ce prezenta propunere se axează pe desfăşurarea de misiuni şi pe furnizarea de echipamente în Siria şi Ucraina.
(2)Decizia (PESC) 2023/1344 a Consiliului din 26 iunie 2023 în sprijinul sporirii eficacităţii operaţionale a Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) (JO L 168, 3.7.2023, p. 27).
(3)Decizia (PESC) 2024/1984 a Consiliului din 15 iulie 2024 în sprijinul planificării de tranziţie instituţională pentru misiunile şi capacităţile de investigare excepţionale ale Organizaţiei pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC) (JO L, 2024/1984, 16.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1984/oj).
2.OBIECTIV GENERAL
Obiectivul general al acestei acţiuni este de a contribui la pace şi securitate, încredere şi transparenţă la nivel internaţional, precum şi la punerea în aplicare a Strategiei UE împotriva proliferării armelor de distrugere în masă, prin sprijinirea activităţilor misiunii legate de Siria şi Ucraina pentru a asigura, prin intermediul OIAC, răspunsuri eficace la riscurile de proliferare şi utilizare a armelor chimice, împuternicind, de asemenea, statele părţi să asigure tragerea la răspundere în cazurile de utilizare a armelor chimice, pe baza activităţii şi a rapoartelor OIAC. Furnizarea de produse şi servicii de către SatCen sporeşte capacităţile pentru aceste activităţi mandatate de OIAC, precum şi acurateţea în materie de securitate şi verificare.
3.OBIECTIVE SPECIFICE
Obiectivele specifice ale acţiunii sunt:
(a)participarea la eliminarea completă, verificată la nivel internaţional, a programului sirian de arme chimice, stabilirea faptelor şi identificarea autorilor în legătură cu utilizarea armelor chimice, în conformitate cu deciziile relevante ale organismelor OIAC de elaborare a politicilor;
(b)furnizarea de asistenţă în conformitate cu CWC pentru a permite Ucrainei să dispună de capacităţile tehnice civile necesare pentru a se asigura că poate răspunde în mod eficace la incidente care implică agenţi chimici de război şi substanţe chimice industriale toxice, inclusiv furnizarea de analize ale unor eşantioane în legătură cu prezumţia de utilizare a unor substanţe chimice toxice găsite pe câmpul de luptă din Ucraina;
(c)extinderea capacităţilor operaţionale ale OIAC prin furnizarea de produse şi servicii de către SatCen, în sprijinul activităţilor mandatate de OIAC.
4.ACTIVITĂŢI ŞI REZULTATE
(a)Siria:
(i)Activitate: Detaşarea de echipe tehnice (pe o durată de o lună pentru fiecare echipă) timp de doi ani pentru a ajuta autorităţile siriene:
- să întocmească un inventar detaliat al armelor chimice, al siturilor de arme chimice (4), al echipamentelor, muniţiilor şi al altor componente ale programului sirian de arme chimice. Se estimează că echipele vor trebui să viziteze şi să evalueze peste 100 de locuri din Siria pentru a strânge, a traduce, a verifica şi a analiza documente, precum şi pentru a intervieva personalul relevant care a fost implicat în programul de arme chimice al fostului regim sirian. Echipa tehnică a OIAC va întocmi rapoarte, după caz, pentru a fundamenta procesul decizional al organismelor OIAC de elaborare a politicilor;
(4)Locurile care urmează să fie vizitate includ toate siturile declarate de Siria, deoarece activităţile desfăşurate în aceste situri, cum ar fi producţia pe scară largă de arme chimice, nu au fost declarate în totalitate de fostele autorităţi siriene. În unele cazuri, Siria a declarat doar activităţi de cercetare şi dezvoltare, dar există dovezi care arată o activitate de producţie efectivă. În plus, se vor efectua vizite şi la situri identificate în deciziile organismelor OIAC de elaborare a politicilor, cum ar fi aerodromurile şi alte instalaţii care au legătură, printre altele, cu producţia de sarin şi clor. De asemenea, vor fi inspectate toate siturile nedeclarate asupra cărora planează suspiciunea de implicare în programul de arme chimice al Siriei. Scopul urmărit este de a stabili ce s-a produs, când anume, cu ce echipamente, în ce cantităţi şi ce s-a întâmplat cu armele respective, astfel încât să se preîntâmpine proliferarea lor şi să se asigure verificarea distrugerii lor.
- să elaboreze planuri, modalităţi şi inventare detaliate pentru distrugerea verificată a armelor chimice rămase ale Siriei, incluzând identificarea echipamentelor şi a instalaţiilor aferente;
- să stabilească utilizarea de substanţe chimice toxice ca arme şi să identifice autorii. Echipa tehnică a OIAC va întocmi rapoarte pentru a fundamenta procesul decizional şi activitatea organismelor OIAC de elaborare a politicilor, ale autorităţilor siriene şi ale altor actori internaţionali (cum ar fi Mecanismul internaţional, imparţial şi independent - MIII).
Rezultate:
- o declaraţie completă privind programul sirian de arme chimice, pe baza obligaţiei ce le-a revenit autorităţile interimare siriene în temeiul CWC;
- planuri de distrugere a armelor chimice care să poată fi executate, supuse examinării formale a Consiliului executiv al OIAC;
- crearea unor baze probatorii pentru utilizarea armelor chimice în Siria, pentru a face dreptate victimelor şi a trage la răspundere pe cei vinovaţi.
Observaţii: Va fi necesar să se înfiinţeze instalaţiile operaţionale necesare (spaţii de birouri securizate, spaţiu de depozitare, echipamente de comunicaţii) pentru a contribui la detaşarea prelungită, în condiţii de siguranţă, securitate şi cu eficacitate a echipelor tehnice ale OIAC, precum şi a personalului de sprijin care lucrează la obţinerea rezultatelor legate de Siria ale acestui proiect, astfel încât să se asigure obţinerea în timp util şi în mod eficient din punctul de vedere al costurilor a rezultatelor preconizate.
În buget se vor prevedea un număr maxim de zile cu experţi, diurna şi costurile de transport care trebuie alocate pentru aceste activităţi de detaşare a echipelor. O parte din buget va acoperi, de asemenea, toate serviciile şi echipamentele necesare pentru desfăşurarea acestor activităţi, inclusiv costurile relevante ale biroului de proiect.
(b)Ucraina:
(i)Activitatea 1: Furnizarea de cursuri de formare tehnică adaptate şi de echipamente analitice şi de protecţie conexe în Ucraina şi în afara Ucrainei în instalaţii specializate (cum ar fi Centrul OIAC pentru chimie şi tehnologie) pentru personalul ucrainean care asigură prima intervenţie, pentru anchetatori şi pentru alţi experţi relevanţi în domeniul răspunsului la incidente, al colectării de probe şi al analizei:
- formări: sunt planificate patru sesiuni de formare pentru 20 de participanţi ucraineni în perioada de acţiune a UE. Cursurile vor acoperi cunoştinţe specializate cu privire la detectare, protecţie, decontaminare, prelevare de eşantioane şi analiză în ceea ce priveşte armele chimice şi agenţii chimici;
- tipuri de echipamente: vor fi furnizate echipamente care să completeze cursurile, precum instrumentul de identificare "FirstDefender" şi materiale/dispozitive conexe de detectare a armelor chimice, costume de protecţie, măşti de protecţie, kituri de testare a ajustării măştii, kituri de decontaminare, truse de eşantionare şi analiză, seturi auxiliare de instrumente de lucru pe teren (de exemplu, GPS).
Rezultate: Personalul ucrainean de primă intervenţie, anchetatorii şi experţii relevanţi sunt în măsură, prin îmbunătăţirea cunoştinţelor de specialitate şi a pregătirii, să se ocupe cu mai multă eficacitate de cazurile şi prezumţiile de utilizare a substanţelor chimice toxice, să împiedice pierderile de vieţi omeneşti şi vătămările şi să promoveze transparenţa şi tragerea la răspundere.
(ii)Activitatea 2: Vizite de asistenţă tehnică, dacă şi când le solicită Ucraina, pentru a primi şi a analiza eşantioane, prin intermediul reţelei de laboratoare desemnate independente şi certificate la nivel internaţional ale OIAC, colectate de anchetatorii ucraineni şi legate de prezumţiile de utilizare a substanţelor chimice toxice ca arme, inclusiv în ceea ce priveşte prezumţiile de recurgere la agenţi pentru combaterea dezordinii publice în prima linie.
Rezultate: Furnizarea de rapoarte către autorităţile ucrainene pentru ca Ucraina să decidă apoi în legătură cu modul în care va folosi respectivele rapoarte în anchetele sale naţionale privind utilizarea substanţelor chimice toxice ca arme, inclusiv furnizarea de evaluări ale eşantioanelor legate de prezumţiile de utilizare a substanţelor chimice toxice găsite pe câmpul de luptă din Ucraina, precum şi pentru comunitatea internaţională, sprijinind apărarea CWC şi eforturile de tragere la răspundere.
(c)SatCen (5):
(5)Punerea în aplicare a activităţilor SatCen în cadrul acestui nou proiect urmează să înceapă din ziua următoare expirării Deciziei (PESC) 2021/2073 a Consiliului din 25 noiembrie 2021.
(i)Activitate: Furnizarea de produse şi servicii de către SatCen (6) pentru a sprijini planificarea operaţională în condiţii de siguranţă şi cu eficacitate a echipelor tehnice ale OIAC care se pregătesc pentru detaşări în cadrul oricăror operaţiuni de urgenţă, pentru a desfăşura anchete, cursuri de formare sau alte activităţi, astfel cum au fost mandatate în temeiul convenţiei de către organismele de elaborare a politicilor ale OIAC sau potrivit solicitărilor din partea statelor părţi.
(6)Punerea în aplicare a activităţilor SatCen va fi în deplină conformitate cu Decizia 2014/401/PESC a Consiliului din 26 iunie 2014 privind Centrul Satelitar al Uniunii Europene şi se va desfăşura în temeiul articolului 2 alineatul (2) punctul (iii). Nu va aduce atingere rolului COPS şi al ÎR, astfel cum este prevăzut la articolul 3 din decizie.
Rezultate: detaşările de echipe tehnice ale OIAC se desfăşoară la un nivel maxim de eficienţă, siguranţă şi securitate; produsele şi serviciile oferă indicaţii utile pentru dovedirea prin probe a constatărilor echipelor tehnice ale OIAC.
5.BENEFICIARI FINALI
(a)statele părţi la CWC;
(b)responsabilii guvernamentali şi experţii din Siria şi Ucraina;
(c)victimele utilizării armelor chimice în Siria şi Ucraina;
(d)personalul OIAC care desfăşoară misiuni de urgenţă.
6.DURATĂ
Durata totală estimată a acţiunii este de 24 de luni.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 21 noiembrie 2025