Capitolul iii - BUGET ŞI REGLEMENTĂRI FINANCIARE - Decizia (PESC) 2015/1835/12-oct-2015 de definire a statutului, sediului şi regulamentului de funcţionare ale Agenţiei Europene de Apărare
Acte UE
Jurnalul Oficial 266L
În vigoare Versiune de la: 18 Decembrie 2015
CAPITOLUL III:BUGET ŞI REGLEMENTĂRI FINANCIARE
Art. 12: Bugetul agenţiei
Bugetul agenţiei include bugetul general, bugetele asociate activităţilor care intră sub incidenţa capitolului IV şi orice bugete care rezultă din veniturile suplimentare menţionate la articolul 15.
Bugetul agenţiei se întocmeşte în conformitate cu principiile bugetare ale Uniunii Europene (1).
(1)Principiile unităţii, exactităţii bugetare, anualităţii, echilibrului, unităţii de cont, universalităţii, specificităţii, bunei gestiuni financiare prevăzute la articolul 6 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L 298, 26.10.2012, p. 1).
Art. 13: Bugetul general
(1)În fiecare an, până la 31 martie, şeful agenţiei pune la dispoziţia Comitetului director o estimare preliminară a proiectului de buget general pentru anul următor.
(2)În fiecare an, până la 30 iunie, şeful agenţiei propune o estimare preliminară revizuită a proiectului de buget general pentru anul următor, alături de proiectul cadrului de planificare pe trei ani, Comitetului director.
(3)În fiecare an, până la 30 septembrie, şeful agenţiei propune proiectul de buget general alături de proiectul cadrului de planificare pe trei ani Comitetului director. Proiectul cuprinde:
a)creditele considerate necesare:
(i)pentru a acoperi costurile aferente funcţionării, personalului şi reuniunilor agenţiei;
(ii)pentru a procura consultanţă externă, în special analiză operaţională, esenţiale pentru îndeplinirea de către aceasta a sarcinilor sale, şi pentru activităţi specifice în avantajul comun al tuturor statelor membre participante, astfel cum se prevede la articolul 5;
b)o estimare a veniturilor necesare pentru acoperirea cheltuielilor.
(4)Comitetul director se asigură, în ceea ce priveşte creditele menţionate la alineatul (2) litera (a) punctul (ii), că acestea reprezintă o cotă semnificativă din totalul creditelor menţionate la alineatul (2). Creditele respective reflectă nevoile reale şi permit agenţiei să joace un rol operativ.
(5)Proiectul de buget general este însoţit de justificări detaliate şi de o schemă de personal.
(6)Comitetul director poate decide, hotărând în unanimitate, ca proiectul de buget general să acopere în plus şi un proiect sau program specific, atunci când acest lucru este în mod clar în avantajul comun al tuturor statelor membre participante.
(7)Creditele sunt clasificate pe titluri şi capitole în cadrul cărora cheltuielile sunt grupate în funcţie de natura sau destinaţia lor şi subdivizate, după caz, în articole.
(8)Fiecare titlu poate include un capitol intitulat "credite provizorii". Aceste credite se introduc acolo unde există o incertitudine, pe baza unor motive serioase, cu privire la valoarea creditelor necesare sau la posibilitatea de execuţie a creditelor înscrise.
(9)Veniturile sunt alcătuite din:
a)contribuţii plătibile de către statele membre participante pe baza baremului venitul naţional brut (VNB);
b)alte venituri.
Proiectul de buget general prevede structura de înregistrare a veniturilor alocate şi, acolo unde acest lucru este posibil, indică suma prevăzută.
(10)Comitetul director, hotărând în unanimitate, adoptă proiectul de buget general până la data de 31 decembrie a fiecărui an. În acest context, Comitetul director este prezidat de şeful agenţiei sau de un reprezentant numit de către şeful agenţiei ori de un membru al Comitetului director invitat în acest sens de către şeful agenţiei. Directorul executiv declară că bugetul a fost adoptat şi notifică acest lucru statelor membre participante.
(11)În cazul în care, la începutul unui exerciţiu financiar, proiectul de buget general nu a fost adoptat, o sumă echivalentă cu cel mult a douăsprezecea parte din creditele bugetare pentru exerciţiul financiar precedent poate fi cheltuită în fiecare lună pentru orice capitol sau altă subdiviziune din buget. Măsura respectivă nu poate avea, cu toate acestea, efectul de a pune la dispoziţia agenţiei credite care depăşesc a douăsprezecea parte din cele prevăzute în proiectul de buget general aflat în curs de pregătire. Comitetul director poate autoriza, hotărând cu majoritate calificată, pe baza unei propuneri din partea directorului executiv, cheltuieli care depăşesc a douăsprezecea parte, cu condiţia ca creditele bugetare generale pentru anul financiar respectiv să nu depăşească pe cele din anul financiar anterior. Directorul executiv poate solicita contribuţiile necesare pentru acoperirea creditelor autorizate în temeiul prezentei dispoziţii care sunt scadente în termen de 30 de zile de la transmiterea cererii de contribuţii.
Art. 14: Buget rectificativ
(1)În eventualitatea unor circumstanţe inevitabile, excepţionale sau neprevăzute, directorul executiv poate propune Comitetului director un proiect de buget rectificativ.
(2)Proiectul de buget rectificativ se întocmeşte, propune, adoptă şi notifică conform aceleiaşi proceduri valabile pentru bugetul general. Comitetul director hotărăşte ţinând seama în mod corespunzător de urgenţa situaţiei.
Art. 15: Venituri suplimentare
(1)În cadrul misiunii sale în conformitate cu articolul 2, agenţia poate primi venituri suplimentare pentru un scop specific:
a)de la bugetul general al Uniunii, de la caz la caz, cu respectarea deplină a normelor, procedurilor şi proceselor de decizie care îi sunt aplicabile;
b)de la statele membre, ţări terţe sau alţi terţi, cu excepţia cazului în care Comitetul director decide altfel în termen de o lună de la primirea informaţiilor de la agenţie.
(2)Veniturile menţionate la alineatul (1) pot fi utilizate doar în scopul specific pentru care au fost prevăzute.
Art. 16: Contribuţii şi rambursări
(1)Determinarea contribuţiilor în cazul în care se aplică baremul VNB:
a)în cazul în care se aplică baremul VNB, defalcarea contribuţiilor între statele membre cărora li se cere o contribuţie se determină pe baza baremului venitului naţional brut, astfel cum este definit la articolul 41 alineatul (2) TUE, şi în conformitate cu Decizia 2007/436/CE, Euratom a Consiliului (1) sau cu orice altă decizie care ar putea să o înlocuiască pe aceasta;
(1)Decizia 2007/436/CE, Euratom a Consiliului din 7 iunie 2007 privind sistemul de resurse proprii al Comunităţilor Europene (JO L 163, 23.6.2007, p. 17).
b)datele pentru calcularea fiecărei contribuţii sunt cele care figurează în coloana intitulată "resurse proprii VNB" din tabelul "Situaţia rezumativă a finanţării bugetului general în funcţie de tipul de resursă proprie şi de stat membru" anexat la ultimul buget al Uniunii. Contribuţia fiecărui stat membru care trebuie să plătească o contribuţie este proporţională cu cota reprezentată de VNB-ul statului membru respectiv în suma totală a VNB-ului tuturor statelor membre care trebuie să plătească o contribuţie.
(2)Calendarul plăţii contribuţiilor:
a)contribuţiile menite să finanţeze bugetul general al agenţiei se plătesc de către statele membre participante în trei tranşe egale, până la datele de 15 martie, 15 iunie şi, respectiv, 15 octombrie ale exerciţiului financiar respectiv;
b)în cazul în care se adoptă un buget rectificativ, contribuţiile necesare se plătesc de către statele membre respective în termen de 60 de zile de la transmiterea cererii de contribuţie;
c)fiecare stat membru plăteşte comisioanele bancare aferente plăţii propriilor contribuţii;
d)în cazul în care bugetul anual nu este aprobat până la sfârşitul lunii noiembrie, agenţia poate emite, la solicitarea unui stat membru, o cerere individuală provizorie de contribuţie pentru statul membru respectiv.
Art. 17: Gestionarea de către agenţie a bugetelor aferente activităţilor ad-hoc
(1)Comitetul director poate decide, la propunerea directorului executiv sau a unui stat membru, că agenţiei i se poate încredinţa de către statele membre gestiunea administrativă şi financiară a anumitor activităţi care intră în atribuţiile sale, în conformitate cu articolele 19 şi 20.
(2)În cazul proiectelor şi programelor ad-hoc ale agenţiei, Comitetul director poate autoriza agenţia, în condiţiile stabilite în dispoziţiile care reglementează activităţile în cauză, să încheie contracte şi acorduri de granturi, precum şi să strângă anticipat contribuţiile necesare din partea statelor membre respective, pentru a onora astfel de contracte şi de acorduri de granturi.
Art. 18: Execuţia bugetului general
(1)Dispoziţiile financiare aplicabile bugetului general al agenţiei sunt stabilite prin Decizia 2007/643/PESC a Consiliului (2). Comitetul director, hotărând în unanimitate, analizează şi modifică, după caz, aceste dispoziţii.
(2)Decizia 2007/643/PESC a Consiliului din 18 septembrie 2007 privind normele financiare ale Agenţiei Europene de Apărare şi normele privind achiziţiile publice şi contribuţiile financiare din bugetul operaţional al Agenţiei Europene de Apărare (JO L 269, 12.10.2007, p. 1).
(2)La propunerea directorului executiv, Comitetul director adoptă, după caz, normele de aplicare referitoare la execuţia şi controlul bugetului general, în special în ceea ce priveşte achiziţiile publice, fără a aduce atingere normelor relevante ale Uniunii. Comitetul director se asigură, în special, că se ţine seama în mod corespunzător de securitatea aprovizionării şi de respectarea cerinţelor referitoare atât la secretul privind apărarea, cât şi la drepturile de proprietate intelectuală.
(3)Colegiul auditorilor verifică ansamblul conturilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei.