Nou Decizia 2416/27-oct-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Comitetului specializat privind transportul rutier, constituit prin Acordul comercial şi de cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, cu privire la o listă a categoriilor, tipurilor şi gradelor de gravitate ale încălcărilor grave care pot conduce la pierderea bunei reputaţii a unui operator de transport rutier de mărfuri

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 1 Decembrie 2025
Decizia 2416/27-oct-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Comitetului specializat privind transportul rutier, constituit prin Acordul comercial şi de cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, cu privire la o listă a categoriilor, tipurilor şi gradelor de gravitate ale încălcărilor grave care pot conduce la pierderea bunei reputaţii a unui operator de transport rutier de mărfuri
Dată act: 27-oct-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91, coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte (denumit în continuare "Acordul comercial şi de cooperare") a fost încheiat de Uniune prin Decizia (UE) 2021/689 a Consiliului (1) şi a intrat în vigoare la 1 mai 2021.
(1)Decizia (UE) 2021/689 a Consiliului din 29 aprilie 2021 privind încheierea, în numele Uniunii, a Acordului comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, şi a Acordului dintre Uniunea Europeană şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord privind procedurile de securitate pentru schimbul de informaţii clasificate şi protecţia acestora (JO L 149, 30.4.2021, p. 2, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/689/oj).
(2)Articolul 6 din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare stabileşte condiţii detaliate referitoare la cerinţa privind buna reputaţie aplicabilă operatorilor de transport rutier de mărfuri. În special, la alineatele (2) şi (3) de la articolul respectiv sunt stabilite condiţiile în care încălcările din lista de la litera (b) a alineatului (1) de la articolul respectiv comise de un operator pot conduce la iniţierea unei proceduri administrative de către autorităţile competente ale părţii de stabilire şi la pierderea bunei reputaţii. În plus, apendicele 31-A-1-1 la anexa 31 stabileşte o listă de şapte încălcări care sunt cele mai grave. Atunci când unui operator i-a fost aplicată o sancţiune pentru una dintre aceste încălcări, autoritatea competentă a părţii de stabilire efectuează şi încheie o procedură administrativă.
(3)În temeiul articolului 6 alineatul (3) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la acordul respectiv, Comitetul specializat privind transportul rutier, constituit prin articolul 8 alineatul (1) litera (o) din acordul respectiv (denumit în continuare "Comitetul specializat privind transportul rutier"), este împuternicit să adopte o decizie privind lista categoriilor, tipurilor şi gradelor de gravitate ale încălcărilor grave care, în plus faţă de cele prevăzute în apendicele 31-A-1-1, pot determina pierderea bunei reputaţii.
(4)O listă comună a încălcărilor Acordului comercial şi de cooperare, ale dreptului Uniunii sau ale dreptului intern referitoare la aspectele enumerate la articolul 6 alineatul (1) litera (b) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare poate îmbunătăţi punerea în aplicare a Acordului comercial şi de cooperare în sectorul transportului rutier de mărfuri. Prin urmare, Comitetul specializat privind transportul rutier ar trebui să adopte o decizie privind o astfel de listă în temeiul articolului 6 alineatul (3) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare.
(5)Este necesar să se stabilească poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul Comitetului specializat privind transportul rutier, întrucât actul avut în vedere va fi obligatoriu pentru Uniune.
(6)Ar putea fi necesară modificarea cadrelor juridice naţionale în vederea adaptării lor la introducerea încălcărilor grave suplimentare cuprinse în proiectul de decizie a Comitetului specializat privind transportul rutier, ataşat la prezenta decizie. În plus, pentru a li se permite ambelor părţi să convină şi să stabilească modalităţile de schimb de informaţii referitoare la încălcările grave comise pe teritoriul părţii, alta decât partea de stabilire, în conformitate cu articolul 14 alineatul (5) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare, este oportun să se stabilească data aplicării actului avut în vedere. Prin urmare, decizia Comitetului specializat privind transportul rutier ar trebui să se aplice de la 1 decembrie 2025.
(7)Prin urmare, poziţia Uniunii în cadrul Comitetului specializat privind transportul rutier ar trebui să se bazeze pe proiectul de decizie a comitetului respectiv ataşat la prezenta decizie,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul Comitetului specializat privind transportul rutier, constituit în temeiul articolului 8 alineatul (1) litera (o) din Acordul comercial şi de cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte (denumit în continuare "Comitetul specializat privind transportul rutier"), cu privire la o listă a categoriilor, tipurilor şi gradelor de gravitate ale încălcărilor grave care pot conduce la pierderea bunei reputaţii a unui operator de transport rutier de mărfuri este stabilită în proiectul de decizie a Comitetului specializat privind transportul rutier ataşat la prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
-****-
Adoptată la Luxemburg, 27 octombrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

J. JENSEN

ANEXA I:PROIECT
DECIZIE nr..../2025 A COMITETULUI SPECIALIZAT PRIVIND TRANSPORTUL RUTIER CONSTITUIT PRIN ACORDUL COMERCIAL ŞI DE COOPERARE DINTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI COMUNITATEA EUROPEANĂ A ENERGIEI ATOMICE, PE DE O PARTE, ŞI REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ŞI IRLANDEI DE NORD, PE DE ALTĂ PARTE din... privind o listă a categoriilor, tipurilor şi gradelor de gravitate ale încălcărilor grave care pot conduce la pierderea bunei reputaţii a unui operator de transport rutier de mărfuri
COMITETUL SPECIALIZAT PRIVIND TRANSPORTUL RUTIER,
având în vedere Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte (1) (denumit în continuare "Acordul comercial şi de cooperare"), în special articolul 468 alineatul (5) din acordul respectiv şi articolul 6 alineatul (3) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la acesta,
(1)JO UE L 149, 30.4.2021, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
Întrucât:
(1)- Articolul 463 alineatul (1) din Acordul comercial şi de cooperare prevede că operatorii de transport rutier de mărfuri care efectuează o deplasare menţionată la articolul 462 din Acordul comercial şi de cooperare trebuie să deţină o licenţă valabilă eliberată în conformitate cu articolul 463 alineatul (2) din Acordul comercial şi de cooperare. Articolul 3 litera (b) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare prevede că un operator de transport rutier de mărfuri trebuie să aibă o bună reputaţie, astfel cum se prevede la articolul 6 din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare.
(2)- Articolul 6 din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare stabileşte condiţii detaliate referitoare la cerinţa privind buna reputaţie a unui operator de transport rutier de mărfuri. În special, la alineatele (2) şi (3) de la articolul respectiv sunt stabilite condiţiile în care încălcările din lista de la alineatul (1) litera (b) comise de un operator pot conduce la iniţierea unei proceduri administrative de către autorităţile competente ale părţii de stabilire şi la pierderea bunei reputaţii. În plus, apendicele 31-A-1-1 la anexa 31 stabileşte o listă cu cele mai grave şapte încălcări care trebuie să atragă după sine iniţierea unei proceduri administrative de către autoritatea competentă a părţii de stabilire.
(3)O listă comună a încălcărilor Acordului comercial şi de cooperare, ale dreptului Uniunii sau ale dreptului intern referitoare la aspectele enumerate la articolul 6 alineatul (1) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare poate îmbunătăţi punerea în aplicare a Acordului comercial şi de cooperare în sectorul transportului rutier de mărfuri. Aşadar, o listă a categoriilor, a tipurilor şi a gradelor de gravitate ale încălcărilor grave care, în plus faţă de cele stabilite în apendicele 31-A-1-1 la anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare, pot conduce la pierderea bunei reputaţii ar trebui să fie adoptată printr-o decizie a Comitetului specializat privind transportul rutier, în temeiul articolului 6 alineatul (3) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare.
(4)Ar putea fi necesară modificarea cadrelor juridice naţionale în vederea adaptării lor la introducerea încălcărilor grave suplimentare cuprinse în prezenta decizie. În plus, pentru a li se permite ambelor părţi să convină şi să stabilească modalităţile de schimb de informaţii referitoare la încălcările grave comise pe teritoriul celeilalte părţi decât partea de stabilire, în conformitate cu articolul 14 alineatul (5) din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare, este oportun să se stabilească data aplicării prezentei decizii. Prin urmare, prezenta decizie ar trebui să se aplice de la 1 decembrie 2025,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Art. 1: Categoriile, tipurile şi gradele de gravitate ale încălcărilor
Prezenta decizie stabileşte lista categoriilor, a tipurilor şi a gradelor de gravitate ale încălcărilor grave ale normelor Acordului comercial şi de cooperare din domeniul transportului rutier de mărfuri care, astfel cum se prevede în anexele la prezenta decizie, în plus faţă de cele stabilite în apendicele 31-A-1-1 la anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare, pot conduce la pierderea bunei reputaţii a unui operator de transport rutier de mărfuri.
Art. 2: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Se aplică de la 1 decembrie 2025.
Adoptată la...,...

Pentru Comitetul specializat privind transportul rutier

Copreşedinţii

ANEXA I1:
Următoarele tabele conţin categoriile şi tipurile de încălcări grave ale anexei 31 la Acordul comercial şi de cooperare, împărţite în trei categorii de gravitate, în funcţie de potenţialul lor de a genera un risc de decese sau de prejudicii grave şi/sau de a denatura concurenţa de pe piaţa transportului rutier: cea mai gravă încălcare (CMGI), încălcare foarte gravă (IFG) şi încălcare gravă (IG).
1.Grupe de încălcări ale secţiunii 2 din partea B din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare, cu excepţia cazului în care se prevede altfel

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

Perioadele de conducere

1.

Articolul 4 alineatul (1) şi apendicele 31-A-1-1

Depăşirea perioadei de conducere zilnice de 9h dacă posibilitatea de prelungire la 10h nu este permisă

10h < =...< 11h

X

2.

11h < =...

X

3.

Depăşirea perioadei de conducere zilnice de 9h cu 50 % sau mai mult

13h30 < =...

X

4.

Depăşirea perioadei de conducere zilnice prelungite de 10h, dacă este permisă prelungirea

11h < =...< 12h

X

5.

12h < =...

X

6.

Depăşirea perioadei de conducere zilnice de 10h cu 50 % sau mai mult

15h < =...

X

7.

Articolul 4 alineatul (2) şi apendicele 31-A-1-1

Depăşirea perioadei de conducere săptămânale

60h < =...< 65h

X

8.

65h < =...< 70h

X

9.

Depăşirea perioadei de conducere săptămânale cu 25 % sau mai mult

70h < =...

X

10.

Articolul 4 alineatul (3) şi apendicele 31-A-1-1

Depăşirea perioadei maxime totale de conducere în 2 săptămâni consecutive

100h < =...< 105h

X

11.

105h < =...< 112h30

X

12.

Depăşirea perioadei maxime totale de conducere în 2 săptămâni consecutive cu 25 % sau mai mult

112h30 < =...

X

Pauze

13.

Articolul 5

Depăşirea perioadei neîntrerupte de conducere de 4,5 ore înainte de a face o pauză

5h < =...< 6h

X

14.

6h < =...

X

Perioade de repaus

15.

Articolul 6 alineatul (2)

Perioadă de repaus zilnic insuficientă, de mai puţin de 11 ore, dacă perioada redusă de repaus zilnic nu este permisă

8h30 < =...< 10h

X

16.

...< 8h30

X

17.

Perioadă de repaus zilnic redusă insuficientă, de mai puţin de 9h, dacă reducerea este permisă

7h < =...< 8h

X

18.

...< 7h

X

19.

Perioadă de repaus zilnic împărţită, insuficientă, de mai puţin de 3h + 9h

3h + [7h < =...< 8h]

X

20.

3h + [...< 7h]

X

21.

Articolul 6 alineatul (5)

Perioadă de repaus zilnic insuficientă, de mai puţin de 9h, pentru conducere în echipaj

7h < =...< 8h

X

22.

...< 7h

X

23.

Articolul 6 alineatul (6)

Perioadă de repaus săptămânal redusă insuficientă, de mai puţin de 24h

20h < =...< 22h

X

24.

...< 20h

X

25.

Perioadă de repaus săptămânal insuficientă, de mai puţin de 45h, dacă perioada de repaus săptămânal redusă nu este permisă

36h < =...< 42h

X

26.

...< 36h

X

27.

Depăşirea a 6 perioade consecutive de 24 de ore după perioada de repaus săptămânal precedentă

3h < =...< 12h

X

28.

12h < =...

X

29.

Articolul 6 alineatul (7)

Nicio perioadă de repaus compensatorie pentru două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive

X

30.

Articolul 6 alineatul (9)

Perioadă de repaus săptămânal normală sau orice perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore efectuată la bordul unui vehicul

X

31.

Angajatorul nu acoperă costurile de cazare în afara vehiculului

X

Organizarea activităţii

32.

Articolul 6 alineatul (10)

Întreprinderea de transport nu organizează activitatea conducătorilor auto în aşa fel încât aceştia să se poată întoarce la centrul operaţional al angajatorului sau la locurile de reşedinţă respective ale conducătorilor auto

X

33.

Articolul 7 alineatul (1)

Legătură între remuneraţie şi distanţa parcursă, viteza de livrare şi/sau cantitatea de mărfuri transportată

X

34.

Articolul 7 alineatul (2)

Lipseşte organizarea activităţii conducătorului auto sau aceasta este deficientă, conducătorul auto nu a primit instrucţiuni care să îi permită să respecte legislaţia sau acestea sunt inadecvate

X

2.Grupe de încălcări ale secţiunii 4 din partea B şi ale secţiunii 2 din partea C din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

Instalarea tahografului

1.

Partea C secţiunea 2 articolele 3 şi 5 şi apendicele 31-A-1-1

Nu este instalat şi utilizat un tahograf cu omologare de tip

X

Utilizarea tahografului, a cardului de conducător auto sau a foii de înregistrare

2.

Partea C secţiunea 2 articolul 6 alineatul (1)

Utilizarea unui tahograf care nu a fost inspectat de un atelier aprobat

X

3.

Partea B secţiunea 4 articolul 3 şi apendicele 31-A-1-1

Deţinerea şi/sau utilizarea de către conducătorul auto a mai mult de un singur card de conducător auto propriu

X

4.

Conducerea cu un card de conducător auto care a fost falsificat (considerată a fi conducere fără card de conducător auto)

X

5.

Conducerea cu un card de conducător auto fără a fi titularul acestuia (considerată a fi conducere fără card de conducător auto)

X

6.

Conducerea cu un card de conducător auto care a fost obţinut pe baza unor declaraţii false şi/sau documente falsificate (considerată a fi conducere fără card de conducător auto)

X

7.

Partea B secţiunea 4 articolul 7 alineatul (1) şi Partea C secţiunea 2 articolul 15 alineatul (1).

Funcţionarea incorectă a tahografului (de exemplu: tahograful nu a fost controlat, calibrat şi sigilat corespunzător)

X

8.

Utilizarea improprie a tahografului (de exemplu: utilizare abuzivă deliberată, voluntară sau impusă, lipsa instrucţiunilor privind utilizarea corectă etc.)

X

9.

Partea B secţiunea 4 articolul 7 alineatul (2) şi apendicele 31-A-1-1

Existenţa la bordul vehiculului şi/sau utilizarea unui echipament fraudulos capabil să modifice înregistrările tahografului

X

10.

Falsificarea, disimularea, ştergerea sau distrugerea datelor înregistrate pe foile de înregistrare sau stocate pe tahograf şi/sau pe cardul conducătorului auto şi descărcate de pe acestea

X

11.

Partea C secţiunea 2 articolul 15 alineatul (2)

Întreprinderea nu ţine evidenţa foilor de înregistrare, a documentelor imprimate şi a datelor descărcate

X

12.

Datele înregistrate şi stocate nu sunt disponibile timp de cel puţin un an

X

13.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (1)

Utilizarea incorectă a foilor de înregistrare/cardului de conducător auto

X

14.

Retragerea neautorizată a foilor de înregistrare sau a cardului de conducător auto, care are un impact asupra înregistrării datelor relevante

X

15.

Utilizarea foii de înregistrare sau a cardului de conducător auto pentru acoperirea unei perioade mai lungi decât cea prevăzută şi pierderea datelor

X

16.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (2)

Utilizarea unor foi de înregistrare sau a unui card de conducător auto murdare ori deteriorate, cu datele ilizibile

X

17.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (3)

Neutilizarea introducerii manuale când acest lucru este necesar

X

18.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (4)

Nu se utilizează foaia de înregistrare corectă sau cardul de conducător auto nu se află în deschiderea corectă a tahografului (conducere în echipaj)

X

19.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (5)

Utilizarea incorectă a funcţiei de selecţie a activităţilor

X

Punerea la dispoziţie a informaţiilor

20.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (5) litera (b) punctul (v)

Utilizarea incorectă sau neutilizarea semnului pentru feribot/tren

X

21.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (6)

Informaţiile obligatorii nu sunt înscrise în foaia de înregistrare

X

22.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (7)

Înregistrările nu arată simbolurile ţărilor ale căror frontiere au fost traversate de conducătorul auto în timpul perioadei de lucru zilnice

X

23.

Partea B secţiunea 4 articolul 6 alineatul (7)

Înregistrările nu arată simbolurile ţărilor în care a început şi s-a încheiat perioada de lucru zilnică a conducătorului auto

X

24.

Partea B secţiunea 4 articolul 10

Refuzarea controlului

X

25.

Incapacitatea de a prezenta înregistrările manuale şi documentele imprimate din ziua curentă şi din ultimele 56 de zile

X

26.

Incapacitatea de a prezenta cardul de conducător auto, în cazul în care conducătorul auto deţine unul

X

Funcţionarea defectuoasă

27.

Partea C secţiunea 2 articolul 16 alineatul (1) şi articolul 5 alineatul (1)

Reparaţia tahografului nu este efectuată de un montator sau de un atelier aprobat

X

28.

Partea B secţiunea 4 articolul 11

Conducătorul auto nu marchează toate informaţiile necesare pentru perioadele de timp care nu mai sunt înregistrate atunci când tahograful este în pană sau funcţionează defectuos

X

3.Grupe de încălcări ale secţiunii 3 din partea B din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

Timpul de lucru maxim săptămânal

1.

Articolul 3

Depăşirea timpului de lucru maxim săptămânal de 48h, dacă posibilităţile de prelungire la 60h sunt deja epuizate

56h < =...60h

X

2.

60h < =...

X

3.

Depăşirea timpului de lucru maxim săptămânal de 60 de ore, dacă nu s-a acordat nicio derogare în temeiul articolului 7

65 < =...< 70h

X

4.

70h < =...

X

Pauze

5.

Articolul 4

Pauze obligatorii insuficiente făcute atunci când timpul de lucru este de 6-9 ore

10 <...< = 20 min

X

6.

...< = 10 min

X

7.

Pauze obligatorii insuficiente făcute atunci când timpul de lucru este de peste 9 ore

20 <...< = 30 min

X

8.

...< = 20 min

X

Munca pe timp de noapte

9.

Articolul 6

Timpul de lucru zilnic pentru fiecare 24 de ore, atunci când se prestează muncă pe timp de noapte, dacă nu s-a acordat nicio derogare de la articolul 7

11h < =...< 13h

X

10.

13h < =...

X

Evidenţe

11.

Articolul 8

Falsificarea de către angajatori a înregistrărilor privind timpul de lucru sau refuzul de a prezenta înregistrările agentului de control

X

12.

Falsificarea înregistrărilor de către conducătorii auto angajaţi sau care desfăşoară o activitate independentă sau refuzul de a prezenta înregistrările agentului de control

X

4.Grupe de încălcări ale secţiunii 1 din partea C din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

Greutate

1.

Articolul 1 şi apendicele 31-A-1-1

Depăşirea masei maxime admisibile în cazul vehiculelor din categoria N3

5 % < =...< 10 %

X

2.

10 % < =...< 20 %

X

3.

20 % < =...

X

4.

Depăşirea masei maxime admisibile în cazul vehiculelor din categoria N2

5 % < =...< 15 %

X

5.

15 % < =...< 25 %

X

6.

25 % < =...

X

Lungime

7.

Articolul 1

Depăşirea lungimii maxime admisibile

2 % <...< 20 %

X

8.

20 % < =...

X

Lăţime

9.

Articolul 1

Depăşirea lăţimii maxime admisibile

2,65 < =...< 3,10 metri

X

10.

3,10 metri < =...

X

5.Grupe de încălcări ale normelor privind controlul tehnic în trafic

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

Inspecţia tehnică

1.

Anexa 31 partea A secţiunea 1 articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (iv) şi apendicele 31-A-1-1

Conducere fără dovada valabilă a efectuării inspecţiei tehnice prevăzute de legislaţia UE şi a UK

X

2.

Nemenţinerea unui vehicul într-o stare de siguranţă şi de conformitate cu normele tehnice aferente circulaţiei pe drumurile publice, conducând la deficienţe foarte grave ale sistemului de frânare, ale sistemului de direcţie, ale jantelor/anvelopelor, ale suspensiilor sau ale şasiului sau ale altor echipamente, care ar crea un risc atât de imediat pentru siguranţa rutieră încât determină o decizie de imobilizare a vehiculului

X

6.Grupe de încălcări ale normelor privind dispozitivele limitatoare de viteză

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

1.

Anexa 31 partea A secţiunea 1 articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (vii)

Dispozitivul limitator de viteză nu este montat

X

2.

Dispozitivul limitator de viteză nu corespunde cerinţelor tehnice aplicabile

X

3.

Dispozitivul limitator de viteză nu este montat de un atelier autorizat

X

4.

Deţinerea şi/sau utilizarea unui echipament fraudulos capabil să falsifice datele dispozitivului limitator de viteză şi/sau utilizarea unui limitator de viteză fraudulos

X

7.Grupe de încălcări ale secţiunii 1 din partea B din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

Formarea profesională şi permisul de conducere

1.

Articolul 3

Transportul de mărfuri sau de pasageri fără calificarea iniţială obligatorie şi/sau fără formarea periodică obligatorie

X

2.

Articolul 9 şi apendicele 31-B-1-2

Conducătorul auto nu poate să prezinte o carte de calificare sau un permis de conducere cu marcajul prevăzut de legislaţia naţională (de exemplu: pierdut, uitat, deteriorat, ilizibil)

X

8.Grupe de încălcări ale cerinţelor privind permisele de conducere

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

1.

Anexa 31 partea A secţiunea 1 articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (viii) şi apendicele 31-A-1-1

Transportul de mărfuri fără a deţine un permis de conducere valabil

X

2.

Utilizarea unui permis de conducere deteriorat sau ilizibil sau care nu respectă modelul comun

X

9.Grupe de încălcări ale normelor privind transportul rutier de mărfuri periculoase

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

1.

Anexa 31 partea A secţiunea 1 articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (vi) şi apendicele 31-A-1-1

Transportul mărfurilor periculoase interzise la transport

X

2.

Transportul mărfurilor periculoase în condiţii de izolare interzise sau neaprobate, punând astfel în pericol vieţile sau mediul într-o asemenea măsură încât acest fapt determină o decizie de imobilizare a vehiculului

X

3.

Transportul mărfurilor periculoase fără identificarea acestora ca mărfuri periculoase marcată pe vehicul, punând astfel în pericol vieţile sau mediul într-o asemenea măsură încât acest fapt determină o decizie de imobilizare a vehiculului

X

4.

Scurgerea de substanţe periculoase

X

5.

Transportul în vrac într-un container care nu este în bună stare din punct de vedere structural

X

6.

Transportul cu un vehicul fără certificat de omologare adecvat

X

7.

Vehiculul nu mai corespunde normelor de omologare şi prezintă un pericol imediat

X

8.

Nerespectarea normelor care reglementează fixarea şi stivuirea încărcăturii

X

9.

Nerespectarea normelor care reglementează încărcarea mixtă a ambalajelor

X

10.

Nerespectarea dispoziţiilor care limitează cantităţile transportate cu o unitate de transport, inclusiv limitele admise de umplere a cisternelor sau a ambalajelor

X

11.

Absenţa informaţiilor referitoare la substanţa transportată care să permită determinarea nivelului de gravitate a încălcării (de exemplu, numărul ONU, denumirea corespunzătoare a încărcăturii, grupa de ambalare)

X

12.

Conducătorul auto nu deţine un certificat de formare profesională valabil

X

13.

Utilizarea focului sau a unei lămpi neprotejate

X

14.

Nerespectarea interdicţiei de a fuma

X

15.

Supravegherea sau parcarea necorespunzătoare a vehiculului

X

16.

Unitatea de transport include mai mult de o remorcă/semiremorcă

X

17.

Vehiculul nu mai corespunde normelor de omologare, dar nu prezintă un pericol imediat

X

18.

La bordul vehiculului nu există extinctoare funcţionale conform cerinţelor

X

19.

La bordul vehiculului nu există echipamentele prevăzute în ADR sau în instrucţiunile scrise

X

20.

Transportul de mărfuri în ambalaje, IBC-uri sau ambalaje mari deteriorate sau de ambalaje goale, necurăţate şi deteriorate

X

21.

Transportul de mărfuri ambalate într-un container care nu este în bună stare din punct de vedere structural

X

22.

Cisternele/containerele cisternă (inclusiv cele goale şi necurăţate) nu au fost închise în mod corespunzător

X

23.

Etichetarea, marcarea sau placardarea incorectă a vehiculului şi/sau a containerului

X

24.

Lipsa instrucţiunilor scrise în conformitate cu ADR sau instrucţiuni scrise care nu corespund mărfurilor transportate

X

10.Grupe de încălcări ale părţii a doua rubrica a treia titlul I din Acordul comercial şi de cooperare, cu excepţia cazului în care se prevede altfel

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

Licenţa

1.

Articolul 463 alineatul (1) şi apendicele 31-A-1-1

Transportul de mărfuri fără a deţine o licenţă valabilă (şi anume: licenţa este inexistentă, falsificată, retrasă, expirată etc.)

X

2.

Articolul 463 alineatul (3)

Întreprinderea de transport sau conducătorul auto nu pot prezenta agentului de control o licenţă valabilă sau o copie conformă valabilă a licenţei (şi anume: licenţa sau copia conformă a licenţei este pierdută, uitată, deteriorată etc.)

X

Atestatul de conducător auto

3.

Anexa 31 partea A secţiunea 1 articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (v)

Transportul de mărfuri fără deţinerea unui atestat de conducător auto valabil (şi anume atestatul de conducător auto este inexistent, falsificat, retras, expirat etc.)

X

4.

Anexa 31 partea A secţiunea 1 articolul6 alineatul (1) litera (b) punctul (v)

Conducătorul auto sau întreprinderea de transport rutier nu pot prezenta agentului de control un atestat de conducător auto valabil sau o copie conformă valabilă a atestatului de conducător auto [şi anume atestatul de conducător auto sau copia conformă a atestatului de conducător auto este pierdut(ă), uitat(ă), deteriorat(ă) etc.]

X

Operaţiuni de transport specifice permise în temeiul Acordului comercial şi de cooperare

5.

Articolul 462 alineatele (3)-(7)

Efectuarea unei operaţiuni de cabotaj sau a altor operaţiuni de transport care nu respectă actele cu putere de lege şi actele administrative, inclusiv limitările numărului de curse, în vigoare în partea gazdă

X

11.Grupe de încălcări ale normelor privind transportul animalelor

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

1.

Anexa 31 partea A secţiunea 1 articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (x)

Pereţii despărţitori nu sunt suficient de solizi pentru a suporta greutatea animalelor

X

2.

Utilizarea de rampe de încărcare sau de descărcare care au suprafeţe alunecoase, care nu au protecţii laterale sau care sunt prea înclinate

X

3.

Utilizarea de platforme-ascensor sau de pardoseli superioare care nu sunt dotate cu bariere de siguranţă pentru a preveni căderea sau evadarea animalelor în timpul operaţiunilor de încărcare şi descărcare

X

4.

Mijloace de transport care nu sunt aprobate pentru distanţe lungi sau care nu sunt aprobate pentru tipul de animale transportate

X

5.

Transportul fără documentaţia necesară, fără jurnalul de călătorie sau fără autorizaţia transportatorului sau fără certificatul de competenţă profesională valabile

X

12.Grupe de încălcări ale legilor aplicabile obligaţiilor contractuale

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

1.

Anexa 31 partea A secţiunea 1 articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (xii)

Încălcarea legii aplicabile obligaţiilor contractuale

X

13.Grupe de încălcări ale secţiunii 2 din partea A din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare

TEMEI JURIDIC

TIP DE ÎNCĂLCARE

NIVEL DE GRAVITATE

CMGI

IFG

IG

1.

Articolul 6 alineatul (1) litera (a)

Informaţii incomplete privind declaraţia de detaşare

X

2.

Nedepunerea unei declaraţii de detaşare în ţara (1) în care este detaşat conducătorul auto cel târziu la data începerii detaşării

X

3.

Articolul 6 alineatul (1) litera (b)

Declaraţie de detaşare pentru conducătorii auto falsificată

X

4.

Imposibilitatea conducătorului auto de a prezenta o declaraţie de detaşare valabilă

X

5.

Nepunerea la dispoziţia conducătorului auto a unei declaraţii de detaşare valabile

X

6.

Articolul 6 alineatul (1) al doilea paragraf

Neprezentarea documentelor solicitate către ţara (1) gazdă în termen de opt săptămâni de la data solicitării. Articolul 6 alineatul (1) litera (c) specifică tipurile de documente care trebuie prezentate

X

7.

Articolul 6 alineatul (4)

Nerespectarea de către operator a obligaţiei de a actualiza declaraţiile de detaşare în interfaţa publică conectată la IMI

X

(1) Ţara înseamnă un stat membru al Uniunii Europene, pentru Uniunea Europeană, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pentru Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.

ANEXA I2:ANEXA II - Gradele de gravitate ale încălcărilor grave

1.

Gradele de gravitate ale încălcărilor sunt grave ("IG"), foarte grave ("IFG") şi cele mai grave ("CMGI").

2.

Încălcările grave şi foarte grave, atunci când sunt comise în mod repetat de către acelaşi operator, trebuie considerate ca fiind mai grave de către autoritatea competentă a părţii de stabilire. La calcularea frecvenţei de apariţie a încălcărilor repetate, autorităţile competente ale părţii respective ţin seama de următorii factori:

- gravitatea încălcării (IG sau IFG);

- perioada (cel puţin un an de la data unui control);

- numărul de vehicule utilizate pentru activităţile de transport gestionate de managerul de transport (în medie pe an).

3.

Luând în considerare potenţialul de creare a unui risc pentru siguranţa rutieră, frecvenţa maximă a încălcărilor grave dincolo de care acestea sunt considerate ca fiind mai grave se stabileşte după cum urmează:

- 3 IG/conducător auto/an = 1 IFG;

- 3 IFG/conducător auto/an = lansarea procedurii naţionale privind buna reputaţie.

4.

Numărul de încălcări per vehicul pe an este o cifră medie calculată prin împărţirea numărului total al încălcărilor cu acelaşi nivel de gravitate (IG sau IFG) la numărul mediu de vehicule utilizate în cursul anului. Formula pentru determinarea frecvenţei prevede un prag maxim pentru apariţia încălcărilor grave, dincolo de care acestea sunt considerate mai grave. Autorităţile competente ale părţilor pot stabili praguri mai stricte dacă acest lucru este avut în vedere în cadrul procedurilor lor administrative naţionale de evaluare a bunei reputaţii.

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 1 decembrie 2025