Titlul 4 - OBSERVAŢIILE GERMANIEI - Decizia 2178/28-apr-2025 privind ajutorul de stat SA.63203 (2024/C) (ex 2021/N) acordat de Germania în favoarea Condor Flugdienst GmbH

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 30 Octombrie 2025
TITLUL 4:OBSERVAŢIILE GERMANIEI
(119)În observaţiile sale din 27 septembrie 2024, Germania consideră că ajutorul de restructurare este pe deplin compatibil cu piaţa internă, precum era şi la momentul emiterii deciziei privind ajutorul de restructurare din 2021. Autorităţile germane au precizat că Germania susţine recursul formulat de Condor împotriva hotărârii Tribunalului de anulare a deciziei privind ajutorul de restructurare din 2021 (55), iar observaţiile prezentate în cadrul prezentei proceduri nu aduc atingere respectivei proceduri de recurs.
(55)Cauza C-505/24 P, Condor Flugdienst GmbH/Ryanair DAC.
(120)După încheierea procedurii de insolvenţă a Condor la 30 noiembrie 2020, în timpul căutării investitorilor şi la momentul acordării ajutorului de restructurare, nu existau acţionari sau creditori subordonaţi ai Condor. Selectarea investitorului a fost efectuată în cadrul unei proceduri de ofertare concurenţiale, transparente, nediscriminatorii şi necondiţionate, iar oferta Attestor a fost selectată din trei oferte ca fiind cea mai avantajoasă pentru continuitatea Condor şi pentru rambursarea împrumuturilor KfW, reducând astfel la minimum contribuţia statului german şi a landului Hessa, garanţii împrumuturilor. În contextul pachetului de măsuri convenit cu noul investitor Attestor, care nu este vizat de sfera cerinţei de atenuare a hazardului moral prevăzută în Orientările privind salvarea şi restructurarea, orice contribuţie suplimentară a Condor la profiturile statului ar fi fost retrasă noului investitor, ceea ce ar fi condus la eşecul soluţiei care a menţinut Condor în activitate (restructurată). Mecanismul de beneficii viitoare face parte din acest pachet negociat şi, prin urmare, contrar celor susţinute de Ryanair (a se vedea considerentul 106), nu constituie un "avantaj suplimentar" în favoarea Condor.
(121)În plus, Germania observă că, în cazul Condor, la momentul acordării măsurilor, nu exista niciun capital propriu (pozitiv) rămas, care se preconizează că îşi va menţine valoarea negativă până la rambursarea împrumuturilor acordate ca ajutor, prevăzută a avea loc în septembrie 2026. În opinia Germaniei, nicio remuneraţie sub forma unei cote din viitoarele creşteri de valoare ale Condor nu ar fi rezonabilă în aplicarea punctului 67 din Orientările privind salvarea şi restructurarea.
(122)Chiar dacă o astfel de remuneraţie ar trebui să fie pozitivă, Germania consideră că mecanismul de beneficii viitoare ar permite Germaniei să participe în mod adecvat la viitoarele creşteri de valoare ale Condor. Acest mecanism prevede că, în cazul în care valoarea capitalului propriu al Condor - [...] - depăşeşte [...] milioane EUR, o sumă de [...] milioane EUR ar fi plătită Germaniei. Aceasta ar fi de peste două ori mai mare decât [...] milioane EUR [...]. Cu valori ale evaluării cuprinse între [...] milioane EUR şi [...] milioane EUR, plata către Germania ar fi între [...] din principalul împrumutului, astfel încât, chiar şi în cazul unei evaluări cu mult sub valoarea de [...] milioane EUR investită de Attestor, statul ar beneficia de creşteri ale valorii (capitalului propriu al) Condor.
(123)În ceea ce priveşte preconizarea unei remuneraţii pozitive pentru stat, Germania a furnizat un calcul care compară remuneraţia pentru stat ce rezultă din mecanismul de beneficii viitoare cu valoarea ajutorului care vizează "consolidarea capitalurilor proprii". Germania calculează cota din ajutor care vizează "consolidarea capitalurilor proprii" ca fiind fie de [...] milioane EUR, fie de [...] milioane EUR. Cuantumul se bazează pe: (i) [...] (56); (ii) [...]; (iii) [...]. La valoarea maximă ([...] milioane EUR), beneficiile viitoare ar reprezenta, prin urmare, în scenariul optimist, [...]% din valoarea ajutorului care vizează "consolidarea capitalurilor proprii". Conform unor ipoteze prudente, şi anume plata estimată între [...] şi [...] milioane EUR descrisă în considerentul 50 din decizia de iniţiere a procedurii, plata în cadrul mecanismului de beneficii viitoare ar reprezenta între [...]% şi [...]% din valoarea ajutorului care vizează "consolidarea capitalurilor proprii".
(56)Calculul se bazează pe următoarele rate ale dobânzii:
(124)În plus, în ceea ce priveşte economiile de dobândă, şi anume [...] milioane EUR, Germania susţine că, în absenţa implicării Attestor, Condor nu ar fi fost în măsură să plătească deloc dobânda. În continuare, o mare parte a "avantajului din dobânzi" rezultă doar din scadenţa pe un termen semnificativ mai lung a finanţării iniţiale în comparaţie cu finanţarea restructurată. Condiţiile privind dobânzile au fost aceleaşi. În plus, tranşa B a împrumutului 1 din finanţarea iniţială a fost un împrumut reînnoibil automat, care nu ar fi fost în mod necesar utilizat la valoarea maximă permisă până în 2031, astfel încât ar fi putut fi avute în vedere şi rate ale dobânzii semnificativ mai mici. Prin urmare, Germania consideră că o comparaţie economică are doar o importanţă limitată. În plus, datorită investiţiei efectuate de Attestor, KfW a economisit costuri de refinanţare în valoare de aproximativ [...] milioane EUR.
(125)În cele din urmă, întrucât statului german i se asigură o remuneraţie adecvată legată de viitoarele creşteri de valoare ale beneficiarului, chiar şi în cazul în care remuneraţia necesară ar fi zero, Germania consideră adecvată calibrarea măsurilor de atenuare a denaturărilor concurenţei.
(126)La 18 noiembrie 2024, autorităţile germane au informat Comisia că nu vor transmite comentarii cu privire la observaţiile părţilor terţe prezentate de Condor şi Ryanair.