Titlul 1 - PROCEDURA - Decizia 2178/28-apr-2025 privind ajutorul de stat SA.63203 (2024/C) (ex 2021/N) acordat de Germania în favoarea Condor Flugdienst GmbH

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 30 Octombrie 2025
TITLUL 1:PROCEDURA
(1)În urma contactelor prealabile notificării (2), prin notificarea electronică din 23 iulie 2021 încheiată la 25 iulie 2021, Germania a notificat Comisiei, în temeiul articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), intenţia sa de a acorda un ajutor de restructurare în favoarea Condor Flugdienst GmbH (denumită în continuare "Condor").
(2)Aceste schimburi au început la 25 mai 2021 şi au inclus, până la notificare, schimburi de e-mailuri, discuţii tehnice în cadrul videoconferinţelor şi al teleconferinţelor, precum şi feedback preliminar cu privire la proiectele de formulare de notificare şi de plan de restructurare.
(2)Prin Decizia din 14 octombrie 2019 (3) (denumită în continuare "decizia privind ajutorul pentru salvare"), Comisia a aprobat, în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE, ajutorul pentru salvare acordat Condor în sensul Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate (denumite în continuare "Orientările privind salvarea şi restructurarea") (4). Ajutorul pentru salvare a luat forma unui împrumut pentru salvare în valoare de 380 de milioane EUR (denumit în continuare "împrumutul pentru salvare") acordat de banca publică germană de dezvoltare Kreditanstalt für Wiederaufbau ("KfW"), acoperit de o garanţie de stat, cu scadenţa la şase luni de la data plăţii primei tranşe.
(3)Decizia C(2019) 7429 final a Comisiei din 14 octombrie 2019 în cazul SA.55394 (2019/N) - Germania - Ajutor pentru salvare în favoarea Condor (JO C 294, 4.9.2020, p. 1).
(4)JO C 249, 31.7.2014, p. 1.
(3)Prin decizia din 26 aprilie 2020 (5), Comisia a aprobat o eventuală compensare a pagubelor pe care Condor era de aşteptat să le suporte în perioada 17 martie 2020-31 decembrie 2020, în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE (denumită în continuare "decizia anulată privind compensarea pagubelor"). Instrumentele de ajutor au constat din două împrumuturi de la KfW în valoare totală de 550 de milioane EUR, acoperite de o garanţie de stat. Condor a utilizat o parte din aceste împrumuturi pentru a rambursa împrumutul pentru salvare în termen de şase luni de la data plăţii primei tranşe. În hotărârea sa din 9 iunie 2021 în cauza Ryanair/Comisia, Tribunalul a anulat decizia din 26 aprilie 2020 privind compensarea pagubelor şi a suspendat efectele anulării timp de două luni, până la adoptarea unei noi decizii de către Comisie (6).
(5)Decizia C(2020) 2795 final a Comisiei din 26 aprilie 2020 în cazul SA.56867 (2020/N) - Germania - Compensarea pagubelor provocate Condor Flugdienst GmbH de pandemia de COVID-19 (JO C 310, 18.9.2020, p. 1).
(6)Hotărârea Tribunalului din 9 iunie 2021, Ryanair/Comisia, T-665/20, ECLI:EU:T:2021:344.
(4)Comisia a reevaluat compensarea pagubelor în lumina hotărârii din 9 iunie 2021 şi, la 26 iulie 2021, a adoptat o nouă decizie privind compensarea pagubelor suferite de Condor pentru perioada cuprinsă între 17 martie 2020 şi 31 decembrie 2020 (denumită în continuare "decizia Condor I") (7). În aceeaşi zi, Comisia a adoptat o altă decizie privind compensarea pagubelor suferite de Condor pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 şi 31 mai 2021 (denumită în continuare "decizia Condor II") (8), precum şi o decizie de aprobare a ajutorului de restructurare notificat de Germania în favoarea Condor (denumită în continuare "decizia privind ajutorul de restructurare din 2021") (9). Germania a acordat ajutorul de restructurare în favoarea Condor la sfârşitul lunii iulie 2021.
(7)Decizia Comisiei din 26 iulie 2021 în cazul SA.56867, (2020/N, ex 2020/PN) - Germania - Compensarea pagubelor provocate Condor Flugdienst GmbH de pandemia de COVID-19 (JO C 177, 29.4.2022, p. 1).
(8)Decizia Comisiei din 26 iulie 2021 în cazul SA.63617, (2021/N) - Germania - COVID 19 - Compensarea pagubelor Condor II (JO C 169, 22.4.2022, p. 1).
(9)Decizia C(2021) 5729 final a Comisiei din 26 iulie 2021 în cazul SA.63203 (2021/N) Germania - Ajutor de restructurare pentru Condor (JO C 429, 22.10.2021, p. 1).
(5)Ryanair DAC (denumită în continuare "Ryanair") a introdus o acţiune având ca obiect anularea deciziei privind ajutorul de restructurare din 2021. În hotărârea pronunţată la data de 8 mai 2024 (denumită în continuare "hotărârea Condor din 2024"), potrivit constatărilor Tribunalului, Comisia ar fi trebuit să aibă îndoieli care să justifice iniţierea procedurii oficiale de investigare în temeiul articolului 108 alineatul (2) din TFUE şi, din acest motiv, a anulat decizia privind ajutorul de restructurare din 2021 (10).
(10)Hotărârea Tribunalului din 8 mai 2024, Ryanair/Comisia, T-28/22, ECLI:EU:T:2024:301.
(6)În decizia Condor I, Comisia a evaluat pagubele suferite de Condor în perioada 17 martie 2020-31 decembrie 2020 pe baza cifrelor ex post ale prejudiciului real şi a concluzionat că, în această perioadă, Condor a suferit un prejudiciu de 175,35 milioane EUR. În decizia Condor II, potrivit constatărilor Comisiei, Condor a suferit prejudicii în valoare de 73,66 milioane EUR în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 şi 31 mai 2021 şi a aprobat un ajutor pentru despăgubirea parţială a Condor pentru prejudiciile respective sub forma ştergerii unui cuantum de 60 de milioane EUR din împrumuturile în valoare de 550 de milioane EUR. Calculul pentru perioada cuprinsă între 17 martie 2020 şi 31 mai 2021, descris în Deciziile Condor I şi Condor II, a condus la o valoare cumulată a prejudiciului real de 249,02 milioane EUR.
(7)În decizia anulată privind compensarea pagubelor, Comisia a aprobat un ajutor pe care Condor l-a primit ulterior pentru a compensa daunele potenţiale în valoare de 276,7 milioane EUR. Considerentul 44 din decizia respectivă reaminteşte că Germania s-a angajat să recupereze de la Condor orice supracompensare pe baza unui calcul ex post al prejudiciului real suferit, inclusiv al dobânzilor. Potrivit considerentului 24 din decizia Condor I, supracompensarea se ridica la 91,74 milioane EUR. În plus, Condor a trebuit să plătească dobânzi pentru avantajul pe care l-a obţinut prin supracompensarea în valoare de [...] milioane EUR şi dobânda restantă datorată în continuare în valoare de [...] milioane EUR. Considerentele 24 şi 25 din decizia Condor I descriu modul în care mecanismul de recuperare prevăzut în decizia anulată privind compensarea pagubelor ar fi pus în aplicare pe baza calculului ex post al prejudiciului.
(8)Prin decizia privind ajutorul de restructurare din 2021, Comisia a aprobat planurile Germaniei de a sprijini planul de restructurare a Condor prin intermediul următoarelor măsuri: (i) o modificare a condiţiilor şi ştergerea suplimentară în parte a unui cuantum de 90 de milioane EUR din împrumuturile în valoare de 550 de milioane EUR acordate de KfW; şi (ii) ştergerea dobânzilor în cuantum de 20,2 milioane EUR pentru avantajul primit din supracompensare şi a dobânzii încă datorate, pe baza contractului de împrumut iniţial, pe care Condor ar fi trebuit să o ramburseze (a se vedea considerentul 7). Această decizie a constatat că măsurile (i) şi (ii) implicau un ajutor de restructurare în valoare de 321,18 milioane EUR, constând în partea din împrumuturile în valoare de 550 de milioane EUR care nu reprezintă pagube provocate de pandemia de COVID-19, şi anume 300,98 milioane EUR, la care se adaugă dobânda anulată în valoare de 20,2 milioane EUR. Evaluarea compatibilităţii măsurilor de restructurare cu piaţa internă a fost separată de evaluarea măsurilor de compensare a pagubelor, pe baza unor temeiuri juridice şi a unor costuri eligibile diferite.
(9)În urma anulării deciziei privind ajutorul de restructurare din 2021, prin scrisoarea din 29 iulie 2024, Comisia a informat Germania că a decis să iniţieze procedura prevăzută la articolul 108 alineatul (2) din TFUE cu privire la ajutor (denumită în continuare "decizia de iniţiere a procedurii").
(10)Decizia de iniţiere a procedurii a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (11). Comisia a invitat părţile interesate să prezinte observaţii. Germania şi-a transmis observaţiile la 27 septembrie 2024.
(11)A se vedea nota de subsol 1.
(11)Comisia a primit observaţii formulate de două părţi interesate. Aceste observaţii au fost comunicate Germaniei, căreia i s-a dat posibilitatea de a răspunde. La 18 noiembrie 2024, Germania a informat Comisia că nu va transmite observaţii cu privire la observaţiile părţilor terţe.
(12)Prin scrisoarea din 19 iulie 2021, Germania a acceptat, în mod excepţional, să renunţe la drepturile care decurg din articolul 342 din TFUE, coroborat cu articolul 3 din Regulamentul nr. 1/1958 al Consiliului (12), şi şi-a exprimat acordul privind adoptarea şi comunicarea prezentei decizii în limba engleză.
(12)Regulamentul nr. 1 al Consiliului de stabilire a regimului lingvistic al Comunităţii Economice Europene (JO 17, 6.10.1958, p. 385/58).