Secţiunea 2 - 5.3.1.2. Dezvoltarea unei activităţi economice - Decizia 2178/28-apr-2025 privind ajutorul de stat SA.63203 (2024/C) (ex 2021/N) acordat de Germania în favoarea Condor Flugdienst GmbH
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 30 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 2:5.3.1.2. Dezvoltarea unei activităţi economice
(162)Întrucât, pentru a fi compatibilă cu piaţa internă, o intervenţie a statului trebuie să urmărească să faciliteze dezvoltarea unei activităţi economice, în ceea ce priveşte un ajutor de restructurare, statul membru trebuie să demonstreze, printre altele, că ajutorul evită riscul de întrerupere a unui serviciu important dificil de reprodus şi pe care un concurent nu l-a putut furniza cu uşurinţă în locul beneficiarului.
(163)Din motivele prezentate în considerentele 84 şi 85, Comisia consideră că, prin faptul că oferă servicii unice de zbor, consolidând cererea, oferind orare flexibile şi sisteme informatice de rezervare personalizate pentru mii de agenţii de voiaj independente şi operatori de turism, dintre care mulţi sunt IMM-uri, Condor joacă un rol important pe piaţa germană a călătoriilor de agrement.
(164)În special, potrivit observaţiilor Comisiei, Condor grupează cererea către destinaţii de nişă pentru micii operatori de turism şi le oferă acestora flexibilitate pe termen scurt în ceea ce priveşte planurile de zbor. Orarele companiilor aeriene tradiţionale şi low-cost sunt blocate pentru perioade mai lungi şi, prin urmare, nu sunt în măsură să ofere o astfel de flexibilitate. Sistemul de rezervare brevetat al Condor permite operatorilor de turism să plaseze zboruri pentru pachete de servicii de călătorie şi oferă flexibilitatea necesară pentru a se adapta la evoluţia cererii (a se vedea considerentul 84). Spre deosebire de ceea ce susţine Ryanair (a se vedea considerentul 114), acest lucru nu este pus la îndoială de faptul că zborurile Condor pot fi rezervate în avans şi nici de faptul că această companie efectuează zboruri (şi) către anumite destinaţii deservite de alte companii aeriene. Nicio companie aeriană nu ar putea să îşi desfăşoare activitatea în mod eficient şi profitabil fără a avea un orar de zbor şi fără a oferi posibilitatea clienţilor de a rezerva locuri cu puţin timp înainte. Deşi oferă acest serviciu, Condor rămâne mai flexibil decât companiile aeriene care operează curse regulate, iar funcţia sa esenţială de intermediar şi facilitator pentru agenţiile de turism şi operatorii de turism a fost subliniată de mărturii ale industriei de turism. În special, în cursul evaluării ajutorului pentru salvare acordat Condor, potrivit informaţiilor furnizate de Germania în notificare, operatorii de turism s-au adresat în scris autorităţilor germane pentru a sublinia faptul că depind de aceste servicii pentru o parte a activităţii lor şi că ar suferi pierderi considerabile în ceea ce priveşte cifra de afaceri în absenţa unor astfel de servicii (a se vedea considerentul 84). Pentru a reproduce aceste sisteme, concurenţii ar trebui să dezvolte expertiza necesară, reţeaua de destinaţii şi puncte de contact, precum şi sistemele şi procesele informatice, ceea ce ar necesita timp şi resurse considerabile şi nu ar putea fi realizat pe termen scurt şi mediu.
(165)În plus, peisajul informatic al Condor permite atât rezervări charter, cât şi rezervări în sistemul global de distribuţie (SGD) (64) pe rute turistice, iar sistemele sale comerciale permit utilizarea datelor în timp real provenite de la diferite servicii şi accesul prin canale multiple. Astfel, Condor oferă acces la zboruri de agrement unui număr de peste [...] agenţii de voiaj care nu deţin o licenţă IATA, prin intermediul diferitelor interfeţe pe care transportatorii tradiţionali şi cei low-cost nu le oferă. Astfel, Comisia consideră că, în lipsa interfeţelor Condor, operatorii care nu deţin o licenţă IATA ar depinde în întregime de intermediari pentru accesul la zborurile turistice şi ar trebui să plătească taxe suplimentare pentru serviciile de intermediere. Tehnologia necesară pentru operarea acestor interfeţe a fost dezvoltată în mare măsură de Condor şi, deoarece nu este disponibilă pe piaţa IT, nu a putut fi reprodusă pe termen scurt şi mediu.
(64)Un sistem global de distribuţie (SGD) este o reţea computerizată care permite efectuarea de tranzacţii între furnizorii de servicii din industria de turism, în principal companii aeriene, hoteluri, societăţi de închirieri auto şi agenţii de voiaj, utilizând date în timp real (de exemplu, numărul de camere de hotel sau de locuri disponibile pentru zboruri). Agenţiile de turism se bazează pe SGD pentru servicii, produse şi tarife pentru a furniza servicii legate de călătorii consumatorilor finali.
(166)Prin urmare, este foarte puţin probabil ca un transportator tradiţional sau low-cost existent să fie atât dispus, cât şi capabil să dezvolte, într-un interval de timp rezonabil, expertiza, reţelele şi tehnologia necesare pentru a prelua rolul Condor de facilitator şi de intermediar pentru aproximativ 11 000 de agenţii de voiaj independente şi operatori de turism pe piaţa germană a călătoriilor de agrement. Este cu atât mai puţin probabil ca rolul Condor să fie reprodus de mai mulţi transportatori, fiecare dintre aceştia dezvoltând şi punând în aplicare în mod individual anumite servicii, fără nicio coordonare sau interoperabilitate între servicii.
(167)În plus, potrivit observaţiilor Comisiei, Condor a dobândit o expertiză considerabilă în ceea ce priveşte deschiderea şi dezvoltarea destinaţiilor turistice şi a construit capacităţi tehnice în ceea ce priveşte consolidarea cererii, a orarelor de zbor şi a rezervărilor flexibile prin intermediul unor programe şi procese informatice personalizate brevetate, pe care le-a dezvoltat intern. Ieşirea sa de pe piaţă ar cauza pierderea cunoştinţelor tehnice şi a expertizei respective, ceea ce ar necesita timp şi investiţii pentru reconstruirea reţelelor şi dezvoltarea IT.
(168)În plus, Condor are un model de afaceri funcţional, care a suferit doar de pe urma efectelor negative ale unor evenimente aflate în afara controlului său, cum ar fi insolvenţa TCG şi pandemia de COVID-19. În pofida situaţiei economice dificile predominante la momentul acordării ajutorului, Condor a reuşit să atragă investitori privaţi dispuşi să finanţeze întreprinderea, pe baza previziunilor sale de afaceri. Este un participant consacrat în Germania şi important pentru menţinerea concurenţei pe piaţa germană a călătoriilor de agrement, care este deja foarte concentrată şi dominată de grupul Lufthansa. Operatorii de turism şi-au exprimat îngrijorarea faţă de autorităţile germane cu privire la o posibilă pierdere a serviciilor Condor. În plus, autoritatea germană de reglementare în domeniul concurenţei a deschis o investigaţie în temeiul articolului 102 din TFUE cu privire la posibila utilizare abuzivă de către Lufthansa a poziţiei sale dominante pe piaţă în detrimentul Condor. După această investigaţie, autoritatea de reglementare în domeniul concurenţei a interzis Lufthansa să rezilieze anumite acorduri de tip "feeder" pe termen lung încheiate cu Condor (65) pentru a împiedica Lufthansa să abuzeze de poziţia sa pe piaţă în detrimentul Condor şi pentru a preveni o nouă concentrare prejudiciabilă a pieţei. De fapt, potrivit observaţiilor Comisiei, Condor este singurul concurent rămas al Lufthansa pe distanţe lungi operate în afara Germaniei. În consecinţă, Comisia consideră că, pentru menţinerea unei concurenţe efective pe piaţa germană a transportului aerian de agrement pe distanţe lungi, Condor are un rol important.
(65)B9-21/212 vom 29.8.2022, Deutsche Lufthansa AG, Kündigung der Special Prorate Agreement mit der Condor Flugdienst GmbH, https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Entscheidung/DE/Entscheidungen/Missbrauchsaufsicht/2022/B9-21-21.html.
(169)În cele din urmă, ieşirea de pe piaţă a Condor ar fi avut efecte negative asupra reţelei sale de aproape [...] furnizori şi asupra personalului său de peste 4 000 de angajaţi, care ar fi fost afectaţi în mod semnificativ (considerentul 86). Efectele potenţiale ar fi fost grave, în special în situaţia economică dificilă la momentul acordării ajutorului, când multe companii aeriene îşi reduceau capacităţile şi concediau angajaţi, astfel încât ar fi fost puţin probabil ca acestea fie să asigure suficiente activităţi pentru furnizorii Condor, fie să absoarbă o parte semnificativă a personalului Condor. Acest lucru este valabil cu atât mai mult cu cât Condor deţine o pondere peste medie a destinaţiilor de agrement pe distanţe lungi, în raport cu care grupează cererea din partea a aproximativ 11 000 de operatori de turism şi agenţii de voiaj. Este foarte puţin probabil ca întreprinderile concurente să fi putut reproduce serviciile Condor pe aceste destinaţii şi, prin urmare, să fi atins un factor de încărcare a avionului suficient pentru a le exploata în mod profitabil. În plus, nu au existat indicii că vreun concurent ar fi fost dispus să dezvolte un astfel de sistem de cooperare cu operatorii de turism şi cu agenţiile de turism. De fapt, operatorii de turism au confirmat că depindeau de Condor pentru aceste servicii şi că o ieşire de pe piaţă a Condor le-ar cauza pierderi grave (a se vedea considerentul 84).
(170)Prin urmare, deşi unele rute ale Condor ar putea fi atractive pentru un concurent de sine stătător, nu existau indicii că vreun concurent sau câţiva transportatori concurenţi ar fi putut prelua toate serviciile Condor în sensul că ar fi îndeplinit, în acelaşi timp, rolul Condor de intermediar pentru 11 000 de agenţii de voiaj independente şi operatori de turism, ar fi deţinut cunoştinţele tehnice, expertiza, reţeaua de contact şi sistemele informatice personalizate ale Condor şi ar fi preluat angajaţii, avioanele şi sloturile orare ale Condor, multe dintre acestea vizând destinaţii specializate de nişă pe distanţe lungi operate numai de transportatori de agrement. Prin urmare, ieşirea Condor de pe piaţă ar fi putut genera dificultăţi sociale grave pentru clienţii, personalul şi furnizorii săi. În lipsa ajutorului, Condor nu ar fi fost în măsură să furnizeze în continuare acest serviciu important.
(171)Tribunalul a evaluat cerinţa prevăzută la punctul 44 din Orientările privind salvarea şi restructurarea în hotărârea Condor din 2024 şi a concluzionat că reclamanta nu a demonstrat că, în ceea ce priveşte Comisia, aceasta ar fi trebuit să aibă îndoieli cu privire la furnizarea de către Condor a unui serviciu important care este greu de reprodus sau dacă ar fi dificil ca un concurent să ia locul beneficiarului, în sensul punctului 44 litera (b) din Orientările privind salvarea şi restructurarea (66).
(66)Cauza T-28/22, Ryanair/Comisia, punctele 61-93.
(172)Prin urmare, Comisia concluzionează că ajutorul contribuie la dezvoltarea activităţii economice de transport aerian de agrement prin facilitarea menţinerii unui serviciu important care nu ar putea fi reprodus cu uşurinţă în întregime şi fără dificultăţi sociale din partea concurenţilor pe termen scurt şi mediu.