Decizia 2013/64/UE/20-dec-2012 de modificare a Deciziei de punere în aplicare 2011/344/UE privind acordarea de asistenţă financiară din partea Uniunii pentru Portugalia
Acte UE
Jurnalul Oficial 26L
În vigoare Versiune de la: 26 Ianuarie 2013
Decizia 2013/64/UE/20-dec-2012 de modificare a Deciziei de punere în aplicare 2011/344/UE privind acordarea de asistenţă financiară din partea Uniunii pentru Portugalia
Dată act: 20-dec-2012
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 407/2010 al Consiliului din 11 mai 2010 de instituire a unui mecanism european de stabilizare financiară (1), în special articolul 3 alineatul (2),
(1)JO L 118, 12.5.2010, p. 1.
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)În conformitate cu articolul 3 alineatul (10) din Decizia de punere în aplicare 2011/344/UE a Consiliului (2), Comisia a efectuat, împreună cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi în colaborare cu Banca Centrală Europeană (BCE), a şasea evaluare a progreselor înregistrate de autorităţile portugheze în punerea în aplicare a măsurilor convenite în cadrul programului de ajustare economică şi financiară ("programul"), precum şi a eficacităţii şi a impactului social şi economic al măsurilor respective.
(2)JO L 159, 17.6.2011, p. 88.
(2)După un declin puternic de 3 %, în termeni reali, în 2012, se aşteaptă ca activitatea economică să se redreseze treptat începând cu a doua jumătate a anului 2013, ratele de creştere trimestrială urmând să revină la valori pozitive. Pe termen mai lung, se estimează că redresarea economică se va accelera în 2014 în pofida riscurilor care planează asupra perspectivelor macroeconomice. Aceasta presupune dificultăţi potenţiale în ceea ce priveşte consumul intern şi o deteriorare mai pronunţată decât se prevăzuse a climatului economic în anumite state membre din zona euro, ceea ce ar putea avea repercusiuni asupra Portugaliei.
(3)Obiectivul privind deficitul bugetar de 5 % din produsul intern brut (PIB) rămâne valabil pentru 2012, în ciuda riscurilor existente. Deşi, în ceea ce priveşte cheltuielile, execuţia bugetară rămâne sub control, până în octombrie veniturile au continuat să scadă sub obiectivele revizuite deja în sens descrescător. În vederea îndeplinirii obiectivului privind deficitul sunt puse în aplicare măsuri suplimentare care vizează realizarea de economii de aproximativ 0,3 % din PIB, dar există unele incertitudini în ceea ce priveşte rezultatele finale. În sfârşit, autorităţile statistice continuă să analizeze dacă vânzarea concesionării aeroportului (ANA), estimată la 0,7 % din PIB, poate fi tratată ca o operaţiune cu efect de reducere a deficitului.
(4)Legea privind bugetul pe 2013, care a fost adoptată la 27 noiembrie 2012, include măsuri discreţionare de peste 3 % din PIB pentru a se atinge în 2013 obiectivul privind deficitul de 4,5 % din PIB. În ceea ce priveşte cheltuielile, bugetul prevede o reducere semnificativă a costurilor salariale în sectorul public prin intermediul unei reduceri a angajărilor, combinată cu reducerea remuneraţiilor pentru ore suplimentare şi a altor plăţi compensatorii. Se vor intensifica eforturile de raţionalizare în sectoarele sănătăţii, al întreprinderilor deţinute de stat şi al parteneriatelor public-privat (PPP) şi se vor reduce în continuare cheltuielile sociale. În ceea ce priveşte veniturile, bugetul pentru 2013 prevede o amplă reformă a impozitului pe venit, care va reduce numărul de tranşe de impozitare şi va creşte rata medie de impozitare în vederea alinierii la standardele europene, menţinând în acelaşi timp caracterul progresiv şi reducând avantajele fiscale. În plus, un impozit suplimentar de 3,5 % este perceput pentru partea din venitul impozabil care depăşeşte salariul minim. Se percepe, de asemenea, un impozit suplimentar de solidaritate de 2,5 % pentru veniturile de peste 80 000 EUR şi de 5 % pentru veniturile de peste 250 000 EUR. Veniturile provenite din impozitul pe profit cresc, inter alia, prin intermediul limitării posibilităţii de deducere a costurilor aferente dobânzilor, prin intermediul reducerii pragului de aplicare a celei mai mari rate de impozitare a profitului şi prin intermediul schimbării metodologiei care se aplică plăţii anticipate speciale pentru întreprinderile supuse impozitării de grup. Bugetul pentru 2013 include, de asemenea, schimbări referitoare la impozitarea indirectă, în special o creştere a accizelor la tutun, alcool şi gaze naturale, o lărgire a bazei impozitului pe proprietate şi crearea unei taxe pe tranzacţiile financiare. În plus, vor creşte contribuţiile sociale, deoarece acestea vor fi aplicate şi pentru plăţile suplimentare către angajaţii din sectorul public, precum şi pentru indemnizaţiile de şomaj.
(5)Luând în considerare măsurile înscrise în bugetul pentru 2013, creşterea veniturilor va contribui în proporţie de 80 % la ajustarea bugetară din 2013, în timp ce restul de 20 % va proveni din reducerea cheltuielilor (ţinând cont de efectul reintroducerii celui de al 13-lea salariu în sectorul public şi al pensiilor lunare de 1,1, ca urmare a deciziei Curţii Constituţionale). Având în vedere riscurile asociate acestei ajustări bazate în mare parte pe venituri, autorităţile portugheze pregătesc măsuri de urgenţă reprezentând 0,5 % din PIB, care vor fi activate dacă se concretizează riscurile. Măsurile respective vor prevedea mai ales reducerea cheltuielilor, în special reduceri suplimentare ale costurilor salariale, şi vor fi precizate la începutul anului 2013, în timp util pentru cea de a şaptea evaluare.
(6)Procesul de ajustare bugetară se bazează pe o serie de măsuri structurale pentru a îmbunătăţi controlul asupra cheltuielilor publice şi colectarea veniturilor. În special, se prevede o reformă aprofundată a cadrului bugetar, pentru a-l alinia cu cele mai bune practici existente în materie de proceduri bugetare şi de gestionare. Noul sistem de control al angajamentelor începe să dea rezultate, dar punerea în aplicare trebuie să fie monitorizată îndeaproape pentru a garanta că angajamentele corespund finanţării. Vor continua reformele administraţiei publice, care au produs deja economii semnificative. Reformele cheie de restructurare a administraţiei fiscale se apropie de finalizare, iar autorităţile îmbunătăţesc monitorizarea şi rigoarea în materie de venituri. A început renegocierea PPP-urilor şi sunt prevăzute economii semnificative în 2013 şi în anii următori. Se aşteaptă ca întreprinderile de stat să atingă echilibrul operaţional, în medie, până la sfârşitul anului 2012. Reformele din sectorul serviciilor medicale produc economii semnificative, iar punerea lor în aplicare continuă respectându-se, în linii mari, obiectivele.
(7)S-a iniţiat o analiză exhaustivă a cheltuielilor, al cărei obiectiv este creşterea eficienţei şi a echităţii serviciilor publice, generând totodată economii în ceea ce priveşte cheltuielile de aproximativ 4 miliarde EUR sau 2,5 % din PIB. Această operaţiune vizează reducerea excedentului de funcţii şi de entităţi din întregul sector public, precum şi realocarea resurselor către domenii de cheltuieli care favorizează creşterea. Până în februarie 2013 ar trebui să se specifice modalităţile de identificare şi de cuantificare, precum şi calendarul de punere în aplicare a măsurilor. Programul de stabilitate din 2013 va furniza informaţii suplimentare cu privire la planul de consolidare bugetară pe termen mediu.
(8)În conformitate cu previziunile actuale ale Comisiei în ceea ce priveşte creşterea PIB-ului nominal (- 1,0 % în 2011, - 2,7 % în 2012, 0,3 % în 2013 şi 2 % în 2014) şi cu obiectivele bugetare de 5 % din PIB în 2012, de 4,5 % în 2013 şi de 2,5 % în 2014, se estimează că ponderea datoriei în-PIB va evolua după cum urmează: 108,1 % în 2011, 120 % în 2012, 122,2 % în 2013 şi 122,3 % în 2014. Ponderea datoriei în PIB se va stabiliza începând cu anul 2012 şi va urma o traiectorie descrescătoare după 2014, în ipoteza continuării reducerii deficitului. Evoluţia datoriei este afectată de o serie de operaţiuni financiare în afara bugetului, inclusiv de achiziţii importante de active financiare, în special în vederea unei eventuale recapitalizări a băncilor şi a finanţării întreprinderilor de stat, precum şi de diferenţele dintre dobânzile acumulate şi dobânzile plătite efectiv.
(9)Operaţiunea majorării de capital în valoare de 8,2 miliarde EUR este aproape finalizată şi va permite băncilor participante să acopere rezervele de capital impuse de Autoritatea Bancară Europeană şi să îndeplinească obiectivul de 10 % până la sfârşitul anului 2012, fixat de program pentru capitalul de bază de rangul 1. Obiectivul indicativ de 120 % până în 2014 pentru raportul dintre împrumuturi şi depozite va fi probabil îndeplinit, unele bănci situându-se deja sub acest prag în prezent. De asemenea, se intensifică eforturile de diversificare a surselor de finanţare ale sectorului corporativ. Sunt în curs de finalizare actele legislative privind soluţionarea situaţiilor de criză în sectorul bancar, inclusiv cele referitoare la planurile de redresare, băncile-punte şi fondul de soluţionare a situaţiilor de criză bancară.
(10)Au fost realizate progrese suplimentare în punerea în aplicare a unor reforme structurale de consolidare a creşterii economice şi a competitivităţii. Pe lângă consolidarea politicilor active în domeniul pieţei forţei de muncă, autorităţile s-au angajat să reducă plăţile compensatorii pentru a promova flexibilitatea pieţei forţei de muncă şi crearea de locuri de muncă. Punerea în aplicare a planurilor de acţiune privind învăţământul secundar şi formarea profesională se desfăşoară, în ansamblu, conform planificării.
(11)Avansează într-un ritm adecvat şi transpunerea Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne (1), care vizează reducerea barierelor la intrarea pe piaţă şi încurajarea concurenţei şi a activităţii economice prin facilitarea accesului pentru întreprinderile nou-intrate pe piaţă la diferitele regimuri economice. De asemenea, sunt în curs de simplificare atât procedurile de acordare a licenţelor, cât şi alte sarcini administrative din diferite sectoare economice, cum ar fi mediul şi amenajarea teritoriului, agricultura şi dezvoltarea rurală, industria sau geologia. Este în curs de elaborare o lege-cadru de stabilire a principiilor de bază ale funcţionării celor mai importante autorităţi naţionale de reglementare, prin care acestea vor beneficia de o mare independenţă şi autonomie.
(1)JO L 376, 27.12.2006, p. 36.
(12)Reformele sistemului judiciar continuă să avanseze conform calendarului stabilit. S-au înregistrat progrese suplimentare privind reducerea numărului de cauze nesoluţionate şi s-au realizat unele reforme mai ample, precum reorganizarea geografică a jurisdicţiilor şi reforma Codului de procedură civilă.
(13)Fiecare măsură prevăzută de prezenta decizie este esenţială pentru restabilirea unei situaţii economice şi financiare solide în Portugalia şi pentru refacerea capacităţii sale de autofinanţare pe piaţă.
(14)Având în vedere aceste evoluţii, Decizia de punere în aplicare 2011/344/UE ar trebui modificată,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
- Articolul 3 din Decizia de punere în aplicare 2011/344/UE se modifică după cum urmează:
1.Alineatul (7) se înlocuieşte cu următorul text:
"(7)În 2013, Portugalia adoptă următoarele măsuri, conform prevederilor memorandumului de înţelegere:
a)deficitul public nu depăşeşte 4,5 % din PIB în 2013. Bugetul pe 2013 cuprinde măsuri permanente de consolidare bugetară reprezentând cel puţin 3 % din PIB, vizând reducerea deficitului public în intervalul de timp menţionat la alineatul (3). Guvernul portughez analizează modalităţi de a spori ponderea reducerii cheltuielilor în cadrul pachetului global de consolidare aferent anului 2013, pentru a asigura, pe termen mediu, o ajustare bugetară favorabilă creşterii şi axată pe partea de cheltuieli. Având în vedere riscurile pe care le implică execuţia bugetară, guvernul portughez elaborează la începutul anului 2013 măsuri de urgenţă reprezentând 0,5 % din PIB, care ar trebui activate în cazul unei concretizări a acestor riscuri;
b)bugetul pe 2013 cuprinde măsuri de creştere a veniturilor, în special o reformă a impozitului pe venit prin simplificarea structurii impozitului, printr-o creştere a ratei medii de impozitare, păstrându-se în acelaşi timp caracterul progresiv, şi prin lărgirea bazei de impozitare prin eliminarea unor avantaje fiscale; o lărgire a bazei de impozitare în ceea ce priveşte impozitul pe profit; o creştere a ratei de impozitare a venitului din investiţii; o creştere a accizelor şi modificarea impozitelor recurente pe proprietate;
c)bugetul pe 2013 cuprinde măsuri de reducere a cheltuielilor, în special o raţionalizare a administraţiei publice, a educaţiei, a serviciilor medicale şi a prestaţiilor sociale; o reducere a costurilor salariale prin intermediul unei reduceri atât a personalului permanent şi temporar, cât şi a remuneraţiilor pentru ore suplimentare; raţionalizarea transferurilor şi a subvenţiilor sociale publice şi private; o reducere a transferurilor către autorităţile locale şi regionale şi o reducere a cheltuielilor operaţionale şi de capital efectuate de întreprinderile de stat;
d)Portugalia continuă punerea în aplicare a programul de privatizare;
e)Portugalia elaborează orientări comune privind previzionarea veniturilor pentru administraţiile regionale şi locale;
f)Portugalia intensifică utilizarea serviciilor partajate în administraţia publică;
g)Portugalia reduce numărul de sucursale locale ale ministerelor de resort (de exemplu, serviciile fiscale, securitatea socială, justiţia), prin reunirea acestora în cadrul «Lojas do Cidadao» (puncte de contact unice pentru administraţie şi utilităţi) şi prin intermediul dezvoltării în continuare a e-administraţiei pe durata programului;
h)Portugalia continuă reorganizarea şi raţionalizarea reţelei de spitale prin specializarea, concentrarea şi reducerea serviciilor spitaliceşti, prin gestionarea comună şi operarea comună a spitalelor şi finalizează punerea în aplicare a planului de acţiune până la sfârşitul anului 2013;
i)Portugalia realizează o evaluare cuprinzătoare a funcţionării pieţei locuinţelor, cu sprijinul unor experţi de renume internaţional şi în urma adoptării modificărilor la Legea nr. 6/2006 privind noile contracte de închiriere în mediul urban şi la decretul-lege care simplifică procedura administrativă în cazul renovărilor;
j)Portugalia elaborează un sistem de înregistrare funciară la nivel naţional pentru a permite o distribuţie mai echitabilă a costurilor şi a beneficiilor la executarea planificării urbane;
k)Portugalia asigură operaţionalitatea deplină a instrumentului de gestionare menit să analizeze, să monitorizeze şi să evalueze rezultatele şi impactul politicilor de educaţie şi de formare şi instituie şcoli profesionale de referinţă;
l)Portugalia încheie procesul de adoptare a modificărilor sectoriale restante care sunt necesare pentru punerea în aplicare integrală a Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne (*);
(*)JO L 376, 27.12.2006, p. 36.
m)Portugalia pune în aplicare măsuri specifice pentru a realiza o reducere constantă a numărului cauzelor nesoluţionate referitoare la măsuri de asigurare a punerii în aplicare în vederea reducerii numărului de cauze restante aflate pe rol;
n)Portugalia adoptă legea-cadru privind principalele autorităţi naţionale de reglementare care le garantează acestora independenţa deplină, precum şi autonomia financiară, administrativă şi de gestiune;
o)Portugalia îşi ameliorează mediul de afaceri prin completarea reformelor în curs privind reducerea sarcinii administrative (puncte de contact unice prevăzute de Directiva 2006/123/CE şi proiectele fără autorizare prealabilă) şi printr-o mai mare simplificare a procedurilor actuale de acordare a licenţelor, a reglementărilor şi a altor sarcini administrative din economie care constituie un obstacol major pentru dezvoltarea activităţilor economice;
p)Portugalia încheie procesul de reformă a legislaţiei privind activitatea portuară şi sistemul de guvernanţă portuară, inclusiv revizia concesiunilor referitoare la operaţiunile portuare;
q)Portugalia pune în aplicare măsurile de îmbunătăţire a funcţionării sistemului de transport;
r)Portugalia pune în aplicare măsurile de eliminare a acumulării deficitelor în sectorul energiei şi transpune integral cel de al treilea pachet de măsuri UE privind sectorul energiei."
2.Alineatul (9) se înlocuieşte cu următorul text:
"(9)Pentru a restabili încrederea în sectorul financiar, Portugalia îşi recapitalizează în mod corespunzător sectorul bancar şi asigură un proces riguros de reducere a gradului de îndatorare. În această privinţă, Portugalia pune în aplicare strategia privind sectorul bancar portughez convenită împreună cu Comisia, BCE şi FMI, astfel încât să se poată menţine stabilitatea financiară. Mai exact, Portugalia:
a)încurajează băncile să îşi consolideze în mod sustenabil rezervele de capital;
b)asigură o reducere echilibrată şi ordonată a gradului de îndatorare în sectorul bancar, care rămâne esenţială pentru eliminarea permanentă a dezechilibrelor de finanţare. Planurile de finanţare ale băncilor urmăresc o reducere a raportului împrumuturi-depozite la o valoare indicativă de aproximativ 120 % în 2014 şi o reducere a dependenţei de finanţarea din partea Eurosistemului pe termen mediu. Aceste planuri de finanţare sunt revizuite trimestrial;
c)încurajează diversificarea alternativelor de finanţare pentru sectorul corporativ, în special pentru IMM-uri, printr-o serie de măsuri care vizează îmbunătăţirea accesului acestora la pieţele de capital şi la asigurarea creditelor de export;
d)continuă să raţionalizeze grupul CGD, deţinut de stat;
e)optimizează procesul de recuperare a activelor transferate de la BPN la cele trei societăţi-vehicul investiţional deţinute de stat prin externalizarea administrării activelor la un terţ profesionist, cu un mandat de recuperare treptată a activelor; selectează partea responsabilă cu administrarea creditelor prin intermediul unei proceduri de licitaţie concurenţiale şi include stimulente adecvate pentru a maximiza recuperările şi a reduce la minimum costurile operaţionale în cadrul mandatului; şi asigură transferul la timp al filialelor şi al activelor în celelalte două societăţi-vehicul investiţional de stat;
f)elaborează şi pune în aplicare soluţii care oferă alternative de finanţare pentru sectorul corporativ în afara creditelor bancare tradiţionale, pe baza setului prezentat de propuneri preliminare de încurajare a diversificării alternativelor de finanţare pentru sectorul corporativ; şi evaluează eficacitatea sistemelor de asigurare a creditelor la export finanţate de la bugetul public cu scopul de a adopta măsuri corespunzătoare, compatibile cu legislaţia Uniunii, de promovare a exporturilor;
g)asigură modalităţile de finanţare iniţiale şi periodice pentru fondul de soluţionare a situaţiilor de criză bancară în două etape, mai întâi prin aprobarea unui decret-lege privind contribuţiile băncilor la fondul de soluţionare a situaţiilor de criză bancară şi apoi prin aprobarea unui aviz de supraveghere cu privire la contribuţiile periodice specifice ale băncilor; adoptă avizele de supraveghere privind planurile de soluţionare a situaţiilor de criză bancară; şi acordă prioritate băncilor de importanţă sistemică la punerea în aplicare a planurilor de redresare a băncilor şi de soluţionare a situaţiilor de criză bancară;
h)pune în aplicare un cadru prin care instituţiile financiare să utilizeze restructurarea extrajudiciară a datoriilor gospodăriilor, facilitează depunerea cererilor de restructurare a datoriilor întreprinderilor şi pune în aplicare un plan de acţiune pentru a sensibiliza publicul cu privire la instrumentele de restructurare;
i)prezintă parlamentului modificări ale cadrului juridic care reglementează accesul la capitalul public, pentru a permite statului, în anumite condiţii strict delimitate şi în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat, să exercite controlul asupra unei instituţii şi să efectueze recapitalizări obligatorii."
-****-
Adoptată la Bruxelles, 20 decembrie 2012.
Pentru Consiliu Preşedintele M. NOONAN |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 26L din data de 26 ianuarie 2013