Art. 1. - Alineatul (7) se înlocuieşte cu următorul text: - Decizia 2013/64/UE/20-dec-2012 de modificare a Deciziei de punere în aplicare 2011/344/UE privind acordarea de asistenţă financiară din partea Uniunii pentru Portugalia

Acte UE

Jurnalul Oficial 26L

În vigoare
Versiune de la: 26 Ianuarie 2013
Art. 1
- Articolul 3 din Decizia de punere în aplicare 2011/344/UE se modifică după cum urmează:
1.Alineatul (7) se înlocuieşte cu următorul text:
"(7)În 2013, Portugalia adoptă următoarele măsuri, conform prevederilor memorandumului de înţelegere:
a)deficitul public nu depăşeşte 4,5 % din PIB în 2013. Bugetul pe 2013 cuprinde măsuri permanente de consolidare bugetară reprezentând cel puţin 3 % din PIB, vizând reducerea deficitului public în intervalul de timp menţionat la alineatul (3). Guvernul portughez analizează modalităţi de a spori ponderea reducerii cheltuielilor în cadrul pachetului global de consolidare aferent anului 2013, pentru a asigura, pe termen mediu, o ajustare bugetară favorabilă creşterii şi axată pe partea de cheltuieli. Având în vedere riscurile pe care le implică execuţia bugetară, guvernul portughez elaborează la începutul anului 2013 măsuri de urgenţă reprezentând 0,5 % din PIB, care ar trebui activate în cazul unei concretizări a acestor riscuri;
b)bugetul pe 2013 cuprinde măsuri de creştere a veniturilor, în special o reformă a impozitului pe venit prin simplificarea structurii impozitului, printr-o creştere a ratei medii de impozitare, păstrându-se în acelaşi timp caracterul progresiv, şi prin lărgirea bazei de impozitare prin eliminarea unor avantaje fiscale; o lărgire a bazei de impozitare în ceea ce priveşte impozitul pe profit; o creştere a ratei de impozitare a venitului din investiţii; o creştere a accizelor şi modificarea impozitelor recurente pe proprietate;
c)bugetul pe 2013 cuprinde măsuri de reducere a cheltuielilor, în special o raţionalizare a administraţiei publice, a educaţiei, a serviciilor medicale şi a prestaţiilor sociale; o reducere a costurilor salariale prin intermediul unei reduceri atât a personalului permanent şi temporar, cât şi a remuneraţiilor pentru ore suplimentare; raţionalizarea transferurilor şi a subvenţiilor sociale publice şi private; o reducere a transferurilor către autorităţile locale şi regionale şi o reducere a cheltuielilor operaţionale şi de capital efectuate de întreprinderile de stat;
d)Portugalia continuă punerea în aplicare a programul de privatizare;
e)Portugalia elaborează orientări comune privind previzionarea veniturilor pentru administraţiile regionale şi locale;
f)Portugalia intensifică utilizarea serviciilor partajate în administraţia publică;
g)Portugalia reduce numărul de sucursale locale ale ministerelor de resort (de exemplu, serviciile fiscale, securitatea socială, justiţia), prin reunirea acestora în cadrul «Lojas do Cidadao» (puncte de contact unice pentru administraţie şi utilităţi) şi prin intermediul dezvoltării în continuare a e-administraţiei pe durata programului;
h)Portugalia continuă reorganizarea şi raţionalizarea reţelei de spitale prin specializarea, concentrarea şi reducerea serviciilor spitaliceşti, prin gestionarea comună şi operarea comună a spitalelor şi finalizează punerea în aplicare a planului de acţiune până la sfârşitul anului 2013;
i)Portugalia realizează o evaluare cuprinzătoare a funcţionării pieţei locuinţelor, cu sprijinul unor experţi de renume internaţional şi în urma adoptării modificărilor la Legea nr. 6/2006 privind noile contracte de închiriere în mediul urban şi la decretul-lege care simplifică procedura administrativă în cazul renovărilor;
j)Portugalia elaborează un sistem de înregistrare funciară la nivel naţional pentru a permite o distribuţie mai echitabilă a costurilor şi a beneficiilor la executarea planificării urbane;
k)Portugalia asigură operaţionalitatea deplină a instrumentului de gestionare menit să analizeze, să monitorizeze şi să evalueze rezultatele şi impactul politicilor de educaţie şi de formare şi instituie şcoli profesionale de referinţă;
l)Portugalia încheie procesul de adoptare a modificărilor sectoriale restante care sunt necesare pentru punerea în aplicare integrală a Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne (*);
(*)JO L 376, 27.12.2006, p. 36.
m)Portugalia pune în aplicare măsuri specifice pentru a realiza o reducere constantă a numărului cauzelor nesoluţionate referitoare la măsuri de asigurare a punerii în aplicare în vederea reducerii numărului de cauze restante aflate pe rol;
n)Portugalia adoptă legea-cadru privind principalele autorităţi naţionale de reglementare care le garantează acestora independenţa deplină, precum şi autonomia financiară, administrativă şi de gestiune;
o)Portugalia îşi ameliorează mediul de afaceri prin completarea reformelor în curs privind reducerea sarcinii administrative (puncte de contact unice prevăzute de Directiva 2006/123/CE şi proiectele fără autorizare prealabilă) şi printr-o mai mare simplificare a procedurilor actuale de acordare a licenţelor, a reglementărilor şi a altor sarcini administrative din economie care constituie un obstacol major pentru dezvoltarea activităţilor economice;
p)Portugalia încheie procesul de reformă a legislaţiei privind activitatea portuară şi sistemul de guvernanţă portuară, inclusiv revizia concesiunilor referitoare la operaţiunile portuare;
q)Portugalia pune în aplicare măsurile de îmbunătăţire a funcţionării sistemului de transport;
r)Portugalia pune în aplicare măsurile de eliminare a acumulării deficitelor în sectorul energiei şi transpune integral cel de al treilea pachet de măsuri UE privind sectorul energiei."
2.Alineatul (9) se înlocuieşte cu următorul text:
"(9)Pentru a restabili încrederea în sectorul financiar, Portugalia îşi recapitalizează în mod corespunzător sectorul bancar şi asigură un proces riguros de reducere a gradului de îndatorare. În această privinţă, Portugalia pune în aplicare strategia privind sectorul bancar portughez convenită împreună cu Comisia, BCE şi FMI, astfel încât să se poată menţine stabilitatea financiară. Mai exact, Portugalia:
a)încurajează băncile să îşi consolideze în mod sustenabil rezervele de capital;
b)asigură o reducere echilibrată şi ordonată a gradului de îndatorare în sectorul bancar, care rămâne esenţială pentru eliminarea permanentă a dezechilibrelor de finanţare. Planurile de finanţare ale băncilor urmăresc o reducere a raportului împrumuturi-depozite la o valoare indicativă de aproximativ 120 % în 2014 şi o reducere a dependenţei de finanţarea din partea Eurosistemului pe termen mediu. Aceste planuri de finanţare sunt revizuite trimestrial;
c)încurajează diversificarea alternativelor de finanţare pentru sectorul corporativ, în special pentru IMM-uri, printr-o serie de măsuri care vizează îmbunătăţirea accesului acestora la pieţele de capital şi la asigurarea creditelor de export;
d)continuă să raţionalizeze grupul CGD, deţinut de stat;
e)optimizează procesul de recuperare a activelor transferate de la BPN la cele trei societăţi-vehicul investiţional deţinute de stat prin externalizarea administrării activelor la un terţ profesionist, cu un mandat de recuperare treptată a activelor; selectează partea responsabilă cu administrarea creditelor prin intermediul unei proceduri de licitaţie concurenţiale şi include stimulente adecvate pentru a maximiza recuperările şi a reduce la minimum costurile operaţionale în cadrul mandatului; şi asigură transferul la timp al filialelor şi al activelor în celelalte două societăţi-vehicul investiţional de stat;
f)elaborează şi pune în aplicare soluţii care oferă alternative de finanţare pentru sectorul corporativ în afara creditelor bancare tradiţionale, pe baza setului prezentat de propuneri preliminare de încurajare a diversificării alternativelor de finanţare pentru sectorul corporativ; şi evaluează eficacitatea sistemelor de asigurare a creditelor la export finanţate de la bugetul public cu scopul de a adopta măsuri corespunzătoare, compatibile cu legislaţia Uniunii, de promovare a exporturilor;
g)asigură modalităţile de finanţare iniţiale şi periodice pentru fondul de soluţionare a situaţiilor de criză bancară în două etape, mai întâi prin aprobarea unui decret-lege privind contribuţiile băncilor la fondul de soluţionare a situaţiilor de criză bancară şi apoi prin aprobarea unui aviz de supraveghere cu privire la contribuţiile periodice specifice ale băncilor; adoptă avizele de supraveghere privind planurile de soluţionare a situaţiilor de criză bancară; şi acordă prioritate băncilor de importanţă sistemică la punerea în aplicare a planurilor de redresare a băncilor şi de soluţionare a situaţiilor de criză bancară;
h)pune în aplicare un cadru prin care instituţiile financiare să utilizeze restructurarea extrajudiciară a datoriilor gospodăriilor, facilitează depunerea cererilor de restructurare a datoriilor întreprinderilor şi pune în aplicare un plan de acţiune pentru a sensibiliza publicul cu privire la instrumentele de restructurare;
i)prezintă parlamentului modificări ale cadrului juridic care reglementează accesul la capitalul public, pentru a permite statului, în anumite condiţii strict delimitate şi în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat, să exercite controlul asupra unei instituţii şi să efectueze recapitalizări obligatorii."