Partea iv - OBSERVAŢII DIN PARTEA SPANIEI - Decizia 2013/126/UE/08-mai-2012 privind ajutorul de stat SA.22668 [C 8/08 (ex NN 4/08)]

Acte UE

Jurnalul Oficial 85L

În vigoare
Versiune de la: 23 Martie 2013
PARTEA IV:OBSERVAŢII DIN PARTEA SPANIEI
(51)După iniţierea procedurii oficiale de investigare, autorităţile spaniole au evidenţiat că decizia iniţială de investiţii s-a bazat pe un plan de afaceri întocmit în 2000, şi nu pe cel prezentat anterior. Acest plan de afaceri a fost inclus într-un studiu realizat în 2004, şi nu în 2002, astfel cum autorităţile spaniole informaseră anterior Comisia.
(52)Până la data studiului din 2004, în proiect se investiseră deja peste 90 de milioane EUR. În consecinţă, autorităţile spaniole susţin că au fost luate două decizii de investiţii: una în 2000, pentru prima fază a proiectului şi alta în 2004, pentru extinderea prevăzută.
(53)Programul de investiţii în Ciudad de la Luz, după ultima actualizare a autorităţilor spaniole din aprilie 2012, era următorul:

Data

Descriere

Investiţie publică\

(EUR)

24.10.2000

Regiunea Valencia decide să dezvolte Ciudad de la Luz

-

2.11.2000

Se înfiinţează Ciudad de la Luz SA (75 % din capitalul social este deţinut de Parque Tematico de Alicante SAU, iar 25 %, deţinut de Producciones Aguamarga SL)

450 000

[75 % din 600 000]

21.11.2001

Parque Tematico de Alicante SAU investeşte unilateral într-o majorare de capital în valoare de 9 milioane EUR în Ciudad de la Luz SA (mărindu-şi participaţia la 98,4 %)

9 000 000

6.2.2003

Proyectos Tematicos de la Comunidad Valenciana SAU P) investeşte unilateral într-o majorare de capital de 30 de milioane EUR în Ciudad de la Luz SA (mărindu-şi participaţia la 99,6 %)

30 000 000

4.5.2004

Proyectos Tematicos de la Comunidad Valenciana SAU investeşte unilateral într-o majorare de capital de 54 870 660 EUR în Ciudad de la Luz SA (mărindu-şi participaţia la 99,8 %)

54 870 660

23.7.2004

Proyectos Tematicos de la Comunidad Valenciana SAU cumpără cele 0,2 % acţiuni deţinute la Ciudad de la Luz SA, deţinută la rândul ei de Producciones Aguamarga SL (cu o valoare nominală de 150 000 EUR) în schimbul sumei de 139 059 EUR (mărindu-şi participaţia la Ciudad de la Luz SA la 100 %)

139 059

9.3.2005

Proyectos Tematicos de la Comunidad Valenciana SAU a cedat terenul pe care a fost construit Ciudad de la Luz SA, mărindu-şi astfel capitalul propriu cu 9 800 040 EUR (chiar dacă terenul a fost evaluat la 1 030 856 EUR în conturile Proyectos Tematicos de la Comunidad Valenciana SAU). Anterior acestei date, proiectul a primit deja aprobarea din partea autorităţilor regionale din Valencia de a construi studiouri în acel loc.

9 800 040

Vara 2005

Ciudad de la Luz SA îşi începe activităţile ca studio de film

-

28.4.2005

Împrumut participativ în valoare de 95 de milioane EUR

95 000 000

26.12.2007

Împrumut participativ în valoare de 20 de milioane EUR

20 000 000

30.6.2008

Obligaţiuni convertibile emise cu o opţiune de convertire a împrumutului în acţiuni înainte de 31 decembrie 2008

10 000 000

2.1.2009

Obligaţiuni convertibile emise cu o opţiune de convertire a împrumutului în acţiuni înainte de 30 iunie 2009.

10 000 000

17.3.2009

Obligaţiuni convertibile autorizate până la o valoare de 30 de milioane EUR, cu o opţiune de convertire a împrumutului în acţiuni înainte de 30 decembrie 2009.

25 829 840

31.12.2010

Dobândă neremunerată pentru împrumuturile participative acordate în 2009 şi 2010

7 222 160

31.12.2010

Dobândă neremunerată pentru împrumuturile neconvertite acordate în 2009 şi 2010

1 814 187

 

Total

274 125 946

(1)Cunoscută anterior sub numele de Sociedad Parque Tematico de Alicante, SAU.

(54)Autorităţile spaniole şi-au concentrat răspunsurile pe încercarea de a demonstra că investiţia nu constituie un ajutor de stat, întrucât un investitor de pe piaţă ar fi investit în proiect în aceleiaşi condiţii (aplicându-se principiul investitorului în economia de piaţă). În susţinerea acestei idei, autorităţile spaniole au prezentat rapoarte din partea consilierilor economici ai LECG pentru a susţine aceasta.
(55)Deşi Comisia a considerat că cel puţin o parte a investiţiei reprezenta un ajutor de stat, Spania a susţinut că toate filmele turnate în Ciudad de la Luz au îndeplinit criteriile stimulentelor pentru producţiile cinematografice din Valencia, fiind aprobate de Comisie în aprilie 2008, decembrie 2008 şi iulie 2009 (14). Potrivit Spaniei, excepţia prevăzută la articolul 107 alineatul (3) litera (d) din TFUE poate fi aplicată ajutorului pentru investiţii, în amontele sau în avalul producţiei cinematografice.
(14)Deciziile privind ajutorul de stat N379/07 (2.4.2008), N309/08 (15.12.2008) şi N108/09 (30.7.2009).
(56)Spania remarcă, de asemenea, faptul că orice ajutor conţinut de finanţarea publică a Ciudad de la Luz şi de măsurile de stimulare oferite pentru producţia de filme ar trebui fie considerat din perspectiva efectelor de denaturare a concurenţei produse de schemele naţionale de sprijin autorizate de Comisie în alte state membre, ceea ce permite concurenţilor companiei Ciudad de la Luz să atragă mari producţii cinematografice (15).
(15)Subvenţia naţională poate fi egală cu 24 % din costurile de producţie, în Regatul Unit, şi cu 20 %, în Germania. În revizuirea comunicării sale privind cinematografia, Comisia analizează competiţia pentru subvenţii între schemele naţionale de sprijinire a producţiilor cinematografice menite să atragă investiţii externe din partea marilor companii cinematografice.
(57)Spania argumentează, de asemenea, faptul că orientările regionale privind ajutorul de stat aplicabile la acea dată (1998) ar fi permis o intensitate a ajutorului de 36 % pentru proiectul de investiţii. De asemenea, ar fi îndeplinite condiţiile suplimentare introduse mai târziu, în 2002, în Cadrul multisectorial pentru proiecte mari de investiţii cu o cotă de piaţă mai mică de 25 % şi o creştere a capacităţii pe piaţă de 5 %.
(58)Spania a prezentat un al doilea raport întocmit de LECG, care a criticat analiza planului de afaceri pentru anul 2004 realizată de către serviciile Comisiei. LECG a criticat analiza serviciilor Comisiei şi a furnizat valori alternative ale datelor şi ale factorilor de risc, precum şi evaluări retrospective ale terenului pe care a fost construit Ciudad de la Luz.
(59)O a doua analiză economică a serviciilor Comisiei a examinat planul de afaceri pentru anul 2000 şi evaluările retrospective ale terenului furnizate de Spania. În plus, o evaluare economică independentă a testului principiului investitorului în economia de piaţă a fost realizată de un consultant independent, la solicitarea Comisiei. Raportul independent a fost trimis autorităţilor spaniole la 30 septembrie 2011.
(60)Autorităţile spaniole şi-au reiterat opinia conform căreia, la fel ca în observaţiile lor asupra deciziei de iniţiere, perspectivele de rentabilitate ale Ciudad de la Luz ar trebui evaluate comparativ cu cele ale principalilor săi concurenţi din Uniunea Europeană în domeniul studiourilor de film (de exemplu, Babelsberg, Pinewood) şi nu, aşa cum face Ecorys (16), cu conglomerate audiovizuale diversificate din Statele Unite (de exemplu, Time Warner şi Disney) (17). Autorităţile spaniole susţin că această analiză comparativă ar trebui să se bazeze pe informaţii publice (de exemplu, Bloomberg) existente la data adoptării deciziei de investiţii (adică, 2000 şi 2004, şi nu 2008). În final, ele susţin, de asemenea, că o serie de neînţelegeri şi deficienţe tehnice invalidează concluziile studiului Ecorys (18). Autorităţile spaniole au susţinut că, dacă aceste deficienţe ar fi fost corectate şi dacă s-ar fi efectuat o analiză comparativă adecvată raportată la concurenţi, rentabilitatea perspectivelor deciziei de investiţii adoptată în baza informaţiilor disponibile la momentul respectiv ar fi fost conformă cu cerinţele testului MEIP.
(16)Serviciile de consultanţă economică ale Ecorys au întocmit un studiu independent cu privire la această cauză. A se vedea în detaliu secţiunea V.
(17)Cu toate acestea, Ecorys a inclus şi studiourile europene Babelsberg în analiza comparativă, la care s-au adăugat alte companii mondiale.
(18)Studiu privind aplicarea principiului investitorului în economia de piaţă în cazul investiţiei publice în Ciudad de la Luz-raport final (Ecorys - 19 iulie 2011).