Decizia 176/11-iul-2025 de modificare a anexei IV (Energie) la Acordul privind SEE [2025/2096]
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 6 Noiembrie 2025
Decizia 176/11-iul-2025 de modificare a anexei IV (Energie) la Acordul privind SEE [2025/2096]
Dată act: 11-iul-2025
Emitent: Comitetul Mixt al SEE
COMITETUL MIXT AL SEE,
având în vedere Acordul privind Spaţiul Economic European ("Acordul privind SEE"), în special articolul 98,
întrucât:
(1)Regulamentul delegat (UE) 2022/759 al Comisiei din 14 decembrie 2021 de modificare a anexei VII la Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte o metodologie de calculare a cantităţii de energie din surse regenerabile utilizată pentru răcire şi pentru răcirea centralizată (1) trebuie încorporat în Acordul privind SEE.
(1)JO L 139, 18.5.2022, p. 1.
(2)Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (2), astfel cum a fost rectificată prin JO L 311, 25.9.2020, p. 11 şi JO L 41, 22.2.2022, p. 37, trebuie încorporată în Acordul privind SEE.
(2)JO L 328, 21.12.2018, p. 82.
(3)Directiva (UE) 2018/2001 abrogă Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (3), care este încorporată în Acordul privind SEE şi care, în consecinţă, urmează să fie abrogată în conformitate cu Acordul privind SEE.
(3)JO L 140, 5.6.2009, p. 16.
(4)Statele AELS nu sunt incluse în obiectivul general obligatoriu al Uniunii privind ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie al Uniunii în 2030. Articolul 3 din Directiva (UE) 2018/2001 ar trebui să se aplice statelor AELS, cu excepţia dispoziţiilor de la articolul 3 alineatul (1), articolul 3 alineatul (5) şi articolul 3 alineatul (6) din directiva respectivă. În schimb, statele AELS ar trebui să stabilească obiective naţionale orientative privind energia din surse regenerabile pentru 2030 şi, în consecinţă, nu ar trebui să aplice articolul 8 privind platforma Uniunii de dezvoltare a energiei din surse regenerabile şi transferurile statistice. Acest lucru nu exclude posibilitatea unor viitoare negocieri între statele AELS şi Uniune în ceea ce priveşte cooperarea pentru obiectivele privind energia din surse regenerabile după 2030.
(5)Statele AELS pot aplica scheme de sprijin în conformitate cu articolul 4 din Directiva (UE) 2018/2001 în scopul atingerii sau al depăşirii obiectivelor lor naţionale orientative privind energia din surse regenerabile.
(6)La articolul 7 alineatul (5) din Directiva (UE) 2018/2001 se prevăd derogări pentru Cipru şi Malta care se prezintă sub forma unui prag mai scăzut în ceea ce priveşte calcularea consumului final brut de energie, în raport cu cantitatea de energie consumată în aviaţie. Islanda este o insulă îndepărtată şi distanţe lungi despart Islanda de ţările învecinate. Având în vedere această situaţie geografică specifică, Islandei ar trebui să i se aplice acelaşi prag ca cel aplicat în cazul Ciprului şi Maltei.
(7)În cazurile în care Norvegia are obligaţia de a consulta populaţia saami, este necesar să se asigure că perioadele de timp pentru procesul de acordare a autorizaţiilor menţionat la articolul 16 alineatul (4), la articolul 16 alineatul (5) şi la articolul 16 alineatul (6) din Directiva (UE) 2018/2001 pot fi prelungite cu până la un an.
(8)Norvegia şi Islanda înregistrează ponderi ridicate de energie electrică din surse regenerabile. Norvegia utilizează în principal energie electrică din surse regenerabile pentru încălzire, în timp ce Islanda îşi acoperă o mare parte din cererea de încălzire din surse regenerabile de energie geotermală şi utilizează energie electrică din surse regenerabile atunci când sursele geotermale nu sunt disponibile. Prin urmare, este oportun să se adapteze metodele de calcul referitoare la integrarea sistemelor de încălzire şi răcire din Directiva (UE) 2018/2001 în ceea ce priveşte statele AELS.
(9)Având în vedere uniunea regională a Liechtensteinului cu Elveţia, în cadrul căreia combustibilii sunt reglementaţi de autorităţile elveţiene şi furnizaţi de entităţi elveţiene, şi având în vedere că aceasta este singura sursă de aprovizionare cu combustibili pentru transport în Liechtenstein, este oportun să se prevadă o derogare temporară de la articolele 25-31 din Directiva (UE) 2018/2001, care prevăd norme privind energia din surse regenerabile în sectorul transporturilor şi norme de durabilitate pentru combustibilii din surse regenerabile. Liechtenstein urmează sistemul Elveţiei de creştere a biocombustibililor, bazat pe un mecanism de compensare a emisiilor de CO2, care este comparabil ca ambiţie cu efectele de substituţie şi de economisire ale obiectivelor privind biocombustibilii. Emisiile de CO2 provenite de la vehiculele cu ardere trebuie compensate prin măsuri naţionale şi prin măsuri internaţionale. Articolul 37 din Ordonanţa Liechtensteinului privind CO2 (LR 814.065.1) şi articolele 9 şi 10 din Actul privind CO2 (LR 814.065) prevăd că, începând din 2024, trebuie compensate 23% din emisiile de CO2. Respectiva derogare ar trebui să se aplice Directivei (UE) 2018/2001, astfel cum era în vigoare înainte de modificarea adusă prin Directiva (UE) 2023/2413 a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 octombrie 2023 (4). Derogarea respectivă este strict limitată în timp şi ar trebui să se aplice numai până când se va ajunge la un acord cu privire la încorporarea în Acordul privind SEE a Directivei (UE) 2018/2001, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2023/2413. Ar trebui să se considere că s-a ajuns la un acord de îndată ce Directiva (UE) 2018/2001, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2023/2413, va fi fost încorporată în Acordul privind SEE.
(4)JO L, 2023/2413, 31.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/2413/oj.
(10)Liechtenstein a fost exceptat de la aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1099/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 octombrie 2008 privind statisticile în domeniul energiei (5), deoarece nu este în măsură să furnizeze date originale privind "consumul de energie primară" sau "consumul final de energie". Liechtenstein poate reforma datele statistice naţionale pentru a obţine date privind consumul de energie primară şi consumul final de energie, în cazul în care acest lucru este necesar în temeiul Directivei (UE) 2018/2001.
(5)JO L 304, 14.11.2008, p. 1.
(11)Prin urmare, anexa IV la Acordul privind SEE ar trebui modificată în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
În anexa IV la Acordul privind SEE, textul de la punctul 41 (Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului) se înlocuieşte cu următorul text:
" 32018 L 2001: Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (JO L 328, 21.12.2018, p. 82), astfel cum a fost rectificată prin JO L 311, 25.9.2020, p. 11 şi JO L 41, 22.2.2022, p. 37, astfel cum a fost modificată prin:
- 32022 R 0759: Regulamentul delegat (UE) 2022/759 al Comisiei din 14 decembrie 2021 (JO L 139, 18.5.2022, p. 1).
Deciziile de recunoaştere a sistemelor voluntare în vederea demonstrării conformităţii cu criteriile de durabilitate în temeiul Directivelor 98/70/CE şi (UE) 2018/2001 ale Parlamentului European şi ale Consiliului sunt prevăzute în anexa II, la capitolul XVII.
În sensul prezentului acord, dispoziţiile directivei se citesc cu următoarele adaptări:
(a)Articolul 3 alineatul (1), articolul 3 alineatul (5), articolul 3 alineatul (6), articolul 5 alineatul (4), articolul 5 alineatul (5) şi articolul 8 nu se aplică statelor AELS.
(b)La articolul 3:
(i)la alineatul (2) se adaugă următorul paragraf:
«Fiecare stat AELS stabileşte un obiectiv naţional orientativ privind energia din surse regenerabile, exprimat ca pondere a energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie în 2030, ca parte a planului său naţional integrat privind energia şi clima în conformitate cu articolele 3-5 şi 9-14 din Regulamentul (UE) 2018/1999. Atunci când elaborează proiectele planurilor lor naţionale integrate privind energia şi clima, statele AELS pot lua în considerare formula menţionată în anexa II la regulamentul respectiv.»;
(ii)la alineatul (4) se adaugă următorul paragraf:
«Începând de la 1 ianuarie 2026, ponderea energiei din surse regenerabile în cadrul consumului final brut de energie al fiecărui stat AELS nu coboară sub ponderea de referinţă prezentată în a treia coloană a tabelului din partea A a anexei I. Statele AELS iau măsurile necesare pentru a asigura respectarea ponderii de referinţă respective.».
(c)La articolul 4:
(i)la alineatul (1) se adaugă următoarea teză:
«Pentru ca statele AELS să îşi atingă sau să îşi depăşească obiectivele naţionale orientative privind energia din surse regenerabile stabilite la articolul 3 alineatul (2) din prezenta directivă, statele AELS pot aplica scheme de sprijin.»;
(ii)la alineatul (3), cuvintele «dreptului aplicabil al Uniunii privind piaţa internă a energiei electrice» se înlocuiesc cu «dreptului privind piaţa internă a energiei electrice aplicabil în temeiul Acordului privind SEE».
(d)La articolul 5 alineatul (2), cuvintele «dreptului Uniunii privind piaţa internă a energiei electrice» se înlocuiesc cu «dreptului privind piaţa internă a energiei electrice aplicabil în temeiul Acordului privind SEE».
(e)La articolul 4 alineatul (9), articolul 6 alineatul (1), articolul 21 alineatul (7) şi articolul 22 alineatul (7), cuvintele «articolele 107 şi 108 din TFUE» şi, respectiv, «articolelor 107 şi 108 din TFUE» se înlocuiesc cu «articolele 61 şi 62 din Acordul privind SEE» şi, respectiv, «articolelor 61 şi 62 din Acordul privind SEE».
(f)La articolul 7 alineatul (5) al treilea paragraf, după cuvântul «Cipru» se introduce cuvântul «Islanda».
(g)La articolul 16 alineatul (4) şi alineatul (5), după cuvintele «circumstanţe excepţionale» se introduc cuvintele «sau în cazul în care Norvegia are obligaţia de a consulta populaţia saami».
(h)La articolul 16 alineatul (6), după cuvântul «instalaţiei» se introduc cuvintele «sau în cazul în care Norvegia are obligaţia de a consulta populaţia saami».
(i)La articolul 19 alineatul (11) se adaugă următoarele paragrafe:
«Statele AELS nu recunosc garanţiile de origine emise de o ţară terţă, cu excepţia cazului în care Uniunea a încheiat un acord cu ţara terţă respectivă privind recunoaşterea reciprocă a garanţiilor de origine emise în Uniune şi a sistemelor de garanţii de origine compatibile instituite în ţara terţă respectivă, iar statele AELS au încheiat un acord substanţial echivalent cu ţara terţă respectivă, şi numai în cazurile în care există importuri sau exporturi directe de energie.
Statele AELS depun eforturi pentru a încheia acordurile menţionate la primul paragraf.»
(j)La articolul 19 alineatul (12) şi la articolul 36 alineatul (3), cuvintele «dreptul Uniunii» şi, respectiv, «dreptului Uniunii» se înlocuiesc cu «Acordul privind SEE» şi, respectiv, «Acordului privind SEE».
(k)La articolul 20 alineatul (3), după cuvintele «obiectivului Uniunii stabilit la articolul 3 alineatul (1) din prezenta directivă» se introduc cuvintele «sau, în ceea ce priveşte statele AELS, a obiectivului lor orientativ naţional privind energia din surse regenerabile stabilit în conformitate cu articolul 3 alineatul (2)».
(l)La articolul 23 alineatul (1), cuvintele «şi calculată în conformitate cu metodologia stabilită la articolul 7, fără a aduce atingere alineatului (2) din prezentul articol» nu se aplică statelor AELS.
(m)La articolul 23 alineatul (2) litera (b), după cuvintele «creşterea medie anuală» se introduc cuvintele «sau, în ceea ce priveşte statele AELS, în cazul în care ponderea energiei sale din surse regenerabile, inclusiv a energiei electrice din surse regenerabile, utilizată în sectorul încălzirii şi răcirii este mai mare de 60 %, statul AELS poate considera că orice astfel de pondere acoperă creşterea medie anuală».
(n)La articolul 29 alineatul (1) litera (a), cuvintele «contribuţia la obiectivul Uniunii stabilit la articolul 3 alineatul (1) şi la» nu se aplică statelor AELS.
(o)Articolele 25-31 nu se aplică Liechtensteinului până la încorporarea Directivei (UE) 2018/2001, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2023/2413, în Acordul privind SEE.
(p)În tabelul de la punctul A din anexa I se adaugă următoarele:
«
Ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie, 2005 (S2005) | Obiectivul privind ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie, 2020 (S2020) | |
Islanda | 55,0 % | 64 % |
Norvegia | 58,2 % | 67,5 % |
Liechtenstein | 7 % | 24 % |
»
(q)În anexa IV punctul 6 literele (b), (c) şi (d), cuvintele «dreptului intern şi al Uniunii» şi se înlocuiesc cu «dreptului intern şi legislaţiei aplicabile în temeiul Acordului privind SEE»."
Art. 2
Textele Regulamentului delegat (UE) 2022/759 şi ale Directivei (UE) 2018/2001, astfel cum a fost rectificată prin JO L 311, 25.9.2020, p. 11 şi prin JO L 41, 22.2.2022, p. 37, în limbile islandeză şi norvegiană, care urmează să fie publicate în Suplimentul SEE la Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, sunt autentice.
Art. 3
Prezenta decizie intră în vigoare la 12 iulie 2025, cu condiţia să se fi efectuat toate notificările prevăzute la articolul 103 alineatul (1) din Acordul privind SEE (*1).
(*1)Au fost semnalate obligaţii constituţionale.
Art. 4
Prezenta decizie se publică în secţiunea SEE şi în suplimentul SEE ale Jurnalului Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 11 iulie 2025.
Pentru Comitetul mixt al SEE Preşedintele Kristjan Andri STEFÁNSSON |
ANEXĂ:Declaraţia statelor AELS cu privire la Decizia nr. 176/2025 care încorporează în acord Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului
Încorporarea Directivei (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului în Acordul privind SEE extinde cadrul comun de reglementare pentru promovarea energiei din surse regenerabile la statele AELS. Statele AELS nu sunt incluse în obiectivul principal al UE privind energia din surse regenerabile. Cu toate acestea, statele AELS au stabilit următoarele obiective naţionale orientative privind energia din surse regenerabile:
- Islanda a stabilit un obiectiv naţional orientativ privind energia din surse regenerabile, exprimat ca pondere a energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie de 80 % în 2030. Obiectivul naţional islandez privind energia din surse regenerabile se bazează pe analiza şi previziunile Agenţiei islandeze pentru mediu şi energie (UOS) pentru 2030. Sectoarele energiei electrice şi încălzirii din Islanda se bazează pe surse regenerabile de energie hidroelectrică şi geotermală în proporţie de 100 %. Obiectivul orientativ al Islandei privind energia din surse regenerabile pentru 2030 este cu şaisprezece puncte procentuale mai mare decât obiectivul naţional privind ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie în 2020.
- La 6 noiembrie 2020, Parlamentul Liechtensteinului (Landtag) a adoptat strategia energetică pentru 2030, stabilind un obiectiv naţional de 30 % pentru ponderea energiei din surse regenerabile. Acest obiectiv este urmărit după cum urmează: aproximativ 17 % din sursele de energie regenerabile interne (în principal energie fotovoltaică şi, pe cât posibil, energie eoliană şi, la scară mai mică, biomasă) şi aproximativ 13 % din sursele de energie regenerabile importate (e-combustibili, hidrogen din surse regenerabile). Raportarea cu privire la îndeplinirea obiectivelor are loc anual (ca parte a unui raport de monitorizare în atenţia Parlamentului Liechtensteinului).
- Norvegia a stabilit un obiectiv naţional orientativ privind energia din surse regenerabile, exprimat ca pondere a energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie de 77,5 % în 2030. Obiectivul naţional norvegian privind energia din surse regenerabile se bazează pe analiza şi previziunile Agenţiei norvegiene pentru energie (NVE) pentru 2030 şi pe evaluările interne efectuate de Ministerul Energiei din Norvegia. Norvegia pleacă de la un nivel foarte ridicat, deoarece ţara s-a îndreptat devreme către energia din surse regenerabile. În acelaşi timp, aceasta înseamnă că s-au utilizat deja măsurile cele mai eficiente din punctul de vedere al costurilor şi cele mai uşor accesibile. Obiectivul orientativ al Norvegiei privind energia din surse regenerabile pentru 2030 este cu zece puncte procentuale mai mare decât obiectivul naţional privind ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie de 67,5 % în 2020.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 6 noiembrie 2025