Decizia 1039/16-mai-2025 privind lipsa de coerenţă a anumitor obiective de performanţă incluse în proiectul de plan de performanţă prezentat de Elveţia în temeiul Regulamentului (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului cu obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referinţă a sistemului de performanţă şi de tarifare în cadrul Cerului unic european

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 23 Mai 2025
Decizia 1039/16-mai-2025 privind lipsa de coerenţă a anumitor obiective de performanţă incluse în proiectul de plan de performanţă prezentat de Elveţia în temeiul Regulamentului (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului cu obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referinţă a sistemului de performanţă şi de tarifare în cadrul Cerului unic european
Dată act: 16-mai-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 2923]
(Numai textele în limbile franceză, germană şi italiană sunt autentice)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Acordul dintre Comunitatea Europeană şi Confederaţia Elveţiană privind transportul aerian (1),
(1)JO L 114, 30.4.2002, p. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2002/309(2)/oj.
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea cerului unic European (regulament-cadru) (2), în special articolul 11 alineatul (3) litera (c) al doilea paragraf,
(2)JO L 96, 31.3.2004, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/549/oj.
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/2803 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2024 privind punerea în aplicare a Cerului unic european (3), în special articolul 58 alineatul (3),
(3)JO L, 2024/2803, 11.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2803/oj.
după consultarea Comitetului pentru cerul unic,
întrucât:
1.CONTEXT
(1)În conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (CE) nr. 549/2004, statele membre au obligaţia de a stabili, fie la nivel naţional, fie la nivelul blocurilor funcţionale de spaţiu aerian ("FAB"), planuri, inclusiv obiective de performanţă, pentru fiecare perioadă de referinţă a sistemului de performanţă pentru serviciile de navigaţie aeriană şi funcţiile de reţea. Planurile respective trebuie să includă obiective de performanţă locale care să fie coerente cu obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru perioada de referinţă în cauză.
(2)Obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru a patra perioadă de referinţă ("PR4", 2025-2029) au fost stabilite în Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1688 a Comisiei (4).
(4)Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1688 a Comisiei din 12 iunie 2024 de stabilire a obiectivelor de performanţă la nivelul Uniunii privind reţeaua de management al traficului aerian pentru a patra perioadă de referinţă, care începe la 1 ianuarie 2025 şi se încheie la 31 decembrie 2029 (JO L, 2024/1688, 17.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1688/oj).
(3)Toate statele membre şi Elveţia au elaborat şi adoptat proiecte de planuri de performanţă pentru PR4, care au fost prezentate Comisiei spre evaluare până la 1 octombrie 2024. Elveţia a prezentat Comisiei un proiect de plan de performanţă adoptat împreună cu Belgia, Franţa, Germania, Luxemburg şi Ţările de Jos ("statele membre ale UE care fac parte din FABEC") la nivelul blocului funcţional de spaţiu aerian al Europei Centrale ("FABEC"). În urma verificării caracterului complet al proiectului de plan de performanţă al FABEC, Comisia a solicitat FABEC să prezinte un proiect de plan de performanţă actualizat până la 15 noiembrie 2024.
(4)Evaluarea Comisiei inclusă în prezenta decizie se bazează pe proiectul de plan de performanţă actualizat al FABEC ("proiectul de plan de performanţă al FABEC") prezentat de Elveţia şi de statele membre care fac parte din FABEC.
(5)Organismul de evaluare a performanţei ("PRB"), care asistă Comisia la implementarea sistemului de performanţă, a prezentat Comisiei un raport care prevede avizul său privind evaluarea proiectului de plan de performanţă al FABEC.
(6)În conformitate cu articolul 14 alineatul (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317 al Comisiei (5), Comisia a evaluat coerenţa obiectivelor de performanţă locale incluse în proiectul de plan de performanţă al FABEC pe baza criteriilor prevăzute la punctul 1 din anexa IV la regulamentul de punere în aplicare respectiv şi ţinând seama de circumstanţele locale.
(5)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317 al Comisiei din 11 februarie 2019 de instituire a unui sistem de performanţă şi de tarifare în cadrul cerului unic european şi de abrogare a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 390/2013 şi (UE) nr. 391/2013 (JO L 56, 25.2.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/317/oj).
(7)Comisia şi-a completat evaluarea cu revizuirea proiectului de plan de performanţă al FABEC în ceea ce priveşte elementele menţionate la punctul 2 din anexa IV la regulamentul de punere în aplicare respectiv. În ceea ce priveşte punctul 2.1 litera (d) subpunctul (vii) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia constată că nu a efectuat, în cadrul revizuirii respective, o analiză detaliată a metodologiei utilizate de Elveţia pentru alocarea costurilor între serviciile de navigaţie aeriană de rută şi terminală în PR4. Prin urmare, în această etapă, Comisia nu a formulat nicio concluzie în ceea ce priveşte conformitatea respectivei metodologii de alocare a costurilor cu articolul 15 alineatul (2) literele (e) şi (f) din Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) şi cu articolul 22 alineatul (5) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317.
(6)Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 privind prestarea de servicii de navigaţie aeriană în cerul unic European (regulament privind prestarea de servicii) (JO L 96, 31.3.2004, p. 10, ELI http://data.europa.eu/eli/reg/2004/550/oj).
(8)Prezenta decizie se referă exclusiv la obiectivele de performanţă şi la elementele prevăzute la punctul 2 din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317 care se aplică direct furnizorului de servicii de navigaţie aeriană desemnat să furnizeze servicii în spaţiul aerian al Elveţiei.
2.CONSTATĂRILE EVALUĂRII
a)Evaluarea obiectivelor de rentabilitate pentru zona tarifară de rută a Elveţiei
(9)Coerenţa obiectivelor de performanţă în materie de rentabilitate incluse în proiectul de plan de performanţă al FABEC în ceea ce priveşte costul unitar determinat ("DUC") pentru serviciile de navigaţie aeriană de rută a fost evaluată pe baza criteriilor prevăzute la punctul 1.4 literele (a), (b) şi (c) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317. Aceste criterii sunt tendinţa costului unitar determinat pe parcursul PR4, tendinţa costului unitar determinat pe termen lung pe parcursul celei de a treia perioade de referinţă (2020-2024) ("PR3") şi al PR4 (2025-2029) şi valoarea de referinţă pentru costul unitar determinat la nivelul zonei tarifare, comparată cu valoarea medie corespunzătoare zonelor tarifare în care furnizorii de servicii de navigaţie aeriană au un mediu operaţional şi economic similar.
(10)Obiectivele de rentabilitate pentru serviciile de rută propuse pentru zona tarifară de rută a Elveţiei pentru PR4 şi valorile de referinţă aferente sunt următoarele:

Zona tarifară de rută a Elveţiei

Valoare de referinţă 2019

Valoare de referinţă 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Obiective şi valori de referinţă în domeniul-cheie de performanţă al rentabilităţii, exprimate în cost unitar determinat (în termeni reali la preţurile din 2022)

110,08 CHF

124,74 CHF

131,82 CHF

133,17 CHF

131,03 CHF

128,63 CHF

129,42 CHF

109,54 EUR

124,13 EUR

131,17 EUR

132,51 EUR

130,39 EUR

128,00 EUR

128,79 EUR

(11)În ceea ce priveşte criteriul de evaluare prevăzut la punctul 1.4 litera (a) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia observă că tendinţa costului unitar determinat la nivelul zonei tarifare din Elveţia, de +0,7 % pe durata PR4, reprezintă o performanţă mai slabă decât tendinţa de la nivelul Uniunii pentru aceeaşi perioadă, de -1,2 %.
(12)În ceea ce priveşte criteriul de evaluare prevăzut la punctul 1.4 litera (b) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia observă că tendinţa costului unitar determinat pe termen lung la nivelul zonei tarifare din Elveţia pe durata PR3 şi PR4, de +1,8 %, reprezintă o performanţă mai slabă decât tendinţa pe termen lung de la nivelul Uniunii pentru aceeaşi perioadă, de -1,0 %.
(13)În ceea ce priveşte criteriul de evaluare prevăzut la punctul 1.4 litera (c) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia observă că valoarea de referinţă a Elveţiei pentru costul unitar determinat, exprimată în termeni reali la preţurile din 2022 ("EUR2022"), de 124,13 EUR, este cu 41,8 % mai ridicată decât valoarea de referinţă medie, de 87,51 EUR în EUR2022, a grupului comparativ relevant prevăzut la articolul 7 litera (e) din Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1688.
(14)Este necesar să se examineze dacă abaterile menţionate în considerentele 11, 12 şi 13 pot fi considerate necesare şi proporţionale în sensul punctului 1.4 litera (d) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317. În consecinţă, Comisia a evaluat dacă abaterile observate de la tendinţa costului unitar determinat la nivelul Uniunii şi de la tendinţa costului unitar determinat pe termen lung la nivelul Uniunii menţionate în considerentele 11 şi 12 se datorează exclusiv costurilor determinate suplimentare legate de măsurile necesare pentru atingerea obiectivelor de performanţă în domeniul-cheie de performanţă al capacităţii sau costurilor de restructurare în sensul articolului 2 punctul 18 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317.
(15)În ceea ce priveşte criteriul prevăzut la punctul 1.4 litera (d) subpunctul (i) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia constată că Elveţia face referire în proiectul de plan de performanţă al FABEC la costurile determinate suplimentare suportate pe parcursul PR4 de către furnizorul de servicii de navigaţie aeriană Skyguide în legătură cu măsurile necesare pentru atingerea obiectivelor de capacitate ("măsuri privind capacitatea"). Măsurile privind capacitatea prezentate cuprind următoarele elemente principale:
(a)formarea şi recrutarea de către Skyguide a unor noi controlori de trafic aerian ("ATCO"), pentru a înlocui ATCO care se preconizează că se vor pensiona în cursul PR4 şi pentru a ţine seama de creşterea preconizată a traficului. Se preconizează că acest lucru va conduce, pe parcursul PR4, la o creştere globală de aproximativ 10 % a numărului ATCO în activitate la centrele regionale de control ("ACC") din Geneva şi Zurich;
(b)investiţii în infrastructură şi sisteme pentru a sprijini rezilienţa operaţiunilor, inclusiv soluţii suplimentare pentru situaţii neprevăzute şi soluţii alternative;
(c)îmbunătăţiri tehnice ale sistemului de management al traficului aerian care permit creşterea capacităţii şi a eficienţei. Aceste îmbunătăţiri vor sprijini operaţiunile independente de localizare ale ACC-urilor din Geneva şi Zurich, ceea ce înseamnă că întregul spaţiu aerian elveţian poate fi controlat de la oricare dintre aceste ACC-uri;
(d)implementarea de instrumente pentru optimizarea managementului fluxurilor de trafic aerian.
(16)Având în vedere evaluarea efectuată de PRB, costurile suplimentare raportate de Elveţia pentru măsurile privind capacitatea menţionate în considerentul 15 sunt semnificativ mai mici în termeni monetari decât abaterile observate de la tendinţele rentabilităţii la nivelul Uniunii calculate de PRB. În continuare, Comisia constată că anumite măsuri privind capacitatea invocate de Elveţia ar putea fi considerate ca făcând parte din operaţiunile normale ale furnizorului de servicii de navigaţie aeriană în cauză sau ar putea să nu contribuie în mod direct la consolidarea capacităţii spaţiului aerian. Astfel, nu este posibil să se concluzioneze, fără informaţii şi analize detaliate suplimentare, dacă măsurile privind capacitatea prezentate de Elveţia pot fi considerate, în ansamblul lor, necesare şi proporţionale pentru realizarea obiectivelor locale de performanţă în materie de capacitate pentru PR4. Prin urmare, Comisia constată că abaterile observate de la tendinţele rentabilităţii la nivelul Uniunii menţionate în considerentele 11 şi 12 nu pot fi atribuite exclusiv costurilor suplimentare care decurg din măsurile privind capacitatea prezentate.
(17)În consecinţă, criteriul prevăzut la punctul 1.4 litera (d) subpunctul (i) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317 nu ar trebui considerat îndeplinit în privinţa Elveţiei.
(18)În plus, Comisia observă că Elveţia nu a prezentat în proiectul de plan de performanţă al FABEC nicio măsură de restructurare care ar justifica o abatere de la tendinţa costului unitar determinat la nivelul Uniunii sau de la tendinţa costului unitar determinat pe termen lung la nivelul Uniunii, în conformitate cu criteriul prevăzut la punctul 1.4 litera (d) subpunctul (ii) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317.
(19)Pe baza constatărilor din considerentele 10-18, obiectivele de performanţă în materie de rentabilitate pentru zona tarifară de rută a Elveţiei trebuie considerate necoerente cu obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru PR4.
b)Revizuirea măsurilor pentru atingerea obiectivelor în domeniul mediului
(20)În conformitate cu punctul 2.1 litera (a) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia şi-a completat evaluarea proiectului de plan de performanţă al FABEC cu revizuirea măsurilor pentru atingerea obiectivelor în domeniul mediului incluse în planul respectiv.
(21)Pe baza revizuirii menţionate în considerentul 20, Comisia are mari îndoieli cu privire la faptul că măsurile prezentate de Elveţia şi de statele membre ale UE care fac parte din FABEC pentru atingerea obiectivelor de performanţă în domeniul mediului ale FABEC sunt adecvate pentru a permite atingerea efectivă a acestor obiective. Având în vedere constatările PRB, Comisia observă, în special, că măsurile prezentate de Franţa în ceea ce priveşte furnizorul de servicii de navigaţie aeriană DSNA sunt insuficiente pentru a permite îmbunătăţiri specifice ale eficienţei zborurilor în PR4.
(22)Prin urmare, Comisia consideră că FABEC ar trebui să instituie măsuri suplimentare pentru atingerea obiectivelor sale în domeniul mediului pentru PR4, de exemplu, prin implementarea efectivă a spaţiului aerian cu rute libere şi prin implementarea spaţiului aerian transfrontalier cu rute libere cu alte state membre învecinate.
c)Revizuirea măsurilor pentru atingerea obiectivelor de capacitate
(23)În conformitate cu punctul 2.1 litera (a) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia şi-a completat evaluarea proiectului de plan de performanţă al FABEC cu revizuirea măsurilor pentru atingerea obiectivelor de capacitate pentru serviciile de rută incluse în planul respectiv.
(24)Pe baza revizuirii menţionate în considerentul 23, Comisia are mari îndoieli cu privire la faptul că măsurile prezentate de Elveţia şi de statele membre ale UE care fac parte din FABEC pentru atingerea obiectivelor de performanţă în ceea ce priveşte capacitatea pentru serviciile de rută ale FABEC sunt adecvate pentru a permite atingerea efectivă a acestor obiective. Având în vedere constatările PRB, Comisia observă, în special, că măsurile prezentate de Germania în ceea ce priveşte furnizorul de servicii de navigaţie aeriană "DFS" sunt insuficiente pentru a satisface în mod eficace cererea de trafic preconizată în PR4.
(25)Prin urmare, Comisia consideră că Elveţia şi statele membre ale UE care fac parte din FABEC ar trebui să instituie măsuri suplimentare pentru atingerea obiectivelor sale de capacitate pentru PR4, de exemplu, în ceea ce priveşte formarea şi recrutarea de controlori de trafic aerian suplimentari, o utilizare mai eficientă a resurselor şi acorduri de cooperare între furnizorii de servicii de navigaţie aeriană.
d)Revizuirea obiectivelor de capacitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală
(26)În conformitate cu punctul 2.1 litera (b) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia şi-a completat evaluarea proiectului de plan de performanţă al FABEC cu revizuirea obiectivelor de performanţă în materie de capacitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală stabilite de Elveţia în ceea ce priveşte aeroporturile menţionate la articolul 1 alineatele (3) şi (4) din Regulamentul de punere în aplicare respectiv. S-a constatat că obiectivele respective generează preocupări.
(27)În primul rând, Comisia observă că obiectivele de capacitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală propuse de Elveţia pentru PR4 conduc la o deteriorare a întârzierii ATFM medii la sosire pe an în comparaţie cu PR3. Într-adevăr, obiectivele propuse pentru PR4 sunt stabilite la 1,60 minute per zbor, în timp ce performanţa reală înregistrată în PR3 a variat între 0,37 şi 1,50 minute per zbor.
(28)În al doilea rând, la defalcarea obiectivelor de capacitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală la nivel de aeroport, s-a constatat că aceste obiective de capacitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală conduc la un nivel semnificativ mai scăzut al întârzierii ATFM per zbor în cazul aeroporturilor din Zurich şi Geneva decât nivelul de performanţă al aeroporturilor similare identificate de PRB.
(29)Prin urmare, Comisia consideră că Elveţia trebuie să ofere mai multe justificări pentru obiectivele de capacitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală pentru PR4, având în vedere observaţiile prezentate în considerentele 27 şi 28, sau să revizuiască în sens descrescător obiectivele respective.
e)Revizuirea obiectivelor în materie de rentabilitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală
(30)În conformitate cu punctul 2.1 litera (c) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia şi-a completat evaluarea proiectului de plan de performanţă al FABEC cu revizuirea obiectivelor de performanţă în materie de rentabilitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală stabilite de Elveţia în ceea ce priveşte aeroporturile menţionate la articolul 1 alineatele (3) şi (4) din regulamentul de punere în aplicare respectiv.
(31)Comisia observă că obiectivele de rentabilitate pentru zona tarifară terminală a Elveţiei conduc la o tendinţă de deteriorare a costului unitar determinat de +1,0 % pe parcursul PR4. În plus, s-a constatat că DUC mediu pentru PR4 în ceea ce priveşte serviciile de navigaţie aeriană terminală pe aeroporturile din Zurich şi Geneva este estimat a fi mai mare, cu o marjă semnificativă, decât valoarea medie a DUC în cazul aeroporturilor similare identificate de PRB.
(32)Prin urmare, Comisia consideră că Elveţia trebuie să ofere mai multe justificări pentru obiectivele sale în materie de rentabilitate pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală pentru PR4, având în vedere observaţiile prezentate în considerentul 31, sau să revizuiască în sens descrescător obiectivele respective.
f)Revizuirea sistemelor de stimulente pentru capacitatea serviciilor de navigaţie aeriană de rută şi terminală
(33)În conformitate cu punctul 2.1 litera (f) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia a revizuit sistemele de stimulente incluse în proiectul de plan de performanţă al FABEC cu scopul de a sprijini atingerea obiectivelor de capacitate ("sisteme de stimulente pentru capacitate"). S-a constatat că sistemele de stimulente pentru capacitate pentru PR4 instituite de Elveţia pentru serviciile de navigaţie aeriană de rută şi terminală generează preocupări.
(34)Comisia observă că sistemul de stimulente pentru capacitatea serviciilor de navigaţie aeriană de rută al FABEC şi sistemul de stimulente pentru capacitatea serviciilor de navigaţie aeriană terminală din Elveţia, astfel cum au fost stabilite în proiectul de plan de performanţă al FABEC, cuprind un dezavantaj financiar maxim care reprezintă doar 0,50 % din costurile determinate. Având în vedere expertiza furnizată de PRB, Comisia consideră că dezavantajele financiare maxime pentru sistemele de stimulente respective nu respectă articolul 11 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, care impune ca astfel de sisteme de stimulente să aibă "un impact semnificativ asupra veniturilor expuse riscurilor".
(35)Prin urmare, în ceea ce priveşte proiectul de plan de performanţă al FABEC, Elveţia ar trebui să îşi revizuiască sistemele de stimulente pentru capacitate menţionate în considerentul 34, astfel încât dezavantajele financiare maxime care decurg din aceste sisteme de stimulente să fie stabilite la un nivel care să aibă un impact semnificativ asupra veniturilor expuse riscurilor, astfel cum se prevede la articolul 11 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317. În opinia Comisiei, această revizuire ar trebui să conducă la un dezavantaj financiar maxim mai mare sau egal cu 1 % din costurile determinate anuale.
3.CONCLUZII
(36)Având în vedere cele de mai sus, anumite obiective de performanţă incluse în proiectul de plan de performanţă al FABEC în ceea ce priveşte Elveţia nu trebuie considerate coerente cu obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru PR4.
(37)Prin urmare, în conformitate cu articolul 14 alineatul (3) al doilea paragraf din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Elveţia şi statele membre FABEC trebuie să prezinte Comisiei proiectul de plan de performanţă revizuit în termen de trei luni de la data adoptării prezentei decizii, ţinând seama de recomandările formulate de Comisie.
(38)Comisia a consultat Elveţia cu privire la recomandările formulate în prezenta decizie, în conformitate cu articolul 19 alineatul (2) din Acordul dintre Comunitatea Europeană şi Confederaţia Elveţiană privind transportul aerian,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Obiectivele de performanţă în ceea ce priveşte Elveţia enumerate în anexa la prezenta decizie, care sunt incluse în proiectul de plan de performanţă la nivelul blocului funcţional de spaţiu aerian al Europei Centrale, nu sunt coerente cu obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referinţă prevăzute în Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1688 a Comisiei.
Art. 2
Elveţia trebuie să revizuiască în sens descrescător obiectivele de rentabilitate stabilite pentru zona sa tarifară de rută, exprimate în costuri unitare determinate (DUC).
Atunci când îşi revizuieşte obiectivele de rentabilitate, Elveţia trebuie:
(a)să se asigure că obiectivele de rentabilitate revizuite sunt coerente atât cu tendinţa DUC la nivelul Uniunii, cât şi cu tendinţa DUC pe termen lung la nivelul Uniunii, menţionate la punctul 1.4 literele (a) şi, respectiv, (b) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317;
(b)să reducă în consecinţă nivelul costurilor determinate, în special pentru anul calendaristic 2029;
(c)să utilizeze cele mai recente previziuni privind traficul, exprimate în unităţi de servicii, în conformitate cu articolul 10 alineatul (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317.
În cazul în care Elveţia invocă, în proiectul său revizuit de plan de performanţă care trebuie prezentat în conformitate cu articolul 14 alineatul (3) al doilea paragraf din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, o abatere în temeiul punctului 1.4 litera (d) din anexa IV la regulamentul de punere în aplicare în cauză, aceasta se asigură că abaterea respectivă este susţinută de informaţii şi justificări adecvate. În special, Elveţia trebuie să demonstreze că orice măsuri invocate pentru a justifica o abatere de la obiectivele de rentabilitate la nivelul Uniunii se referă exclusiv la resurse operaţionale sau la capacităţi tehnice suplimentare, necesare pentru îndeplinirea obiectivelor de capacitate.
Art. 3
Prezenta decizie se adresează Confederaţiei Elveţiene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 16 mai 2025.

Pentru Comisie

Apostolos TZITZIKOSTAS

Membru al Comisiei

ANEXĂ:Obiective de performanţă considerate incompatibile cu obiectivele de performanţă la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referinţă
DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANŢĂ AL RENTABILITĂŢII

Zona tarifară de rută a Elveţiei

Valoare de referinţă 2019

Valoare de referinţă 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Obiective şi valori de referinţă în domeniul-cheie de performanţă al rentabilităţii, exprimate în cost unitar determinat (în termeni reali la preţurile din 2022)

110,08 CHF

124,74 CHF

131,82 CHF

133,17 CHF

131,03 CHF

128,63 CHF

129,42 CHF

109,54 EUR

124,13 EUR

131,17 EUR

132,51 EUR

130,39 EUR

128,00 EUR

128,79 EUR

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 23 mai 2025