Art. 250. - Art. 250: Gestionarea finanţelor publice, controlul financiar şi auditul extern - Acordul 2141/25-iun-2024 de parteneriat şi cooperare consolidat între Uniunea Europeană şi statele membre ale acesteia, pe de o parte, şi Republica Kârgâză, pe de altă parte
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 13 Septembrie 2024
Art. 250: Gestionarea finanţelor publice, controlul financiar şi auditul extern
Părţile cooperează în vederea dezvoltării în continuare a unor sisteme solide de gestionare a finanţelor publice pentru Republica Kârgâză, esenţiale pentru cadrul financiar al ţării în care guvernul Republicii Kârgâze îşi îndeplineşte obiectivele de politică economică şi socială în beneficiul cetăţenilor săi şi care se bazează pe cele mai bune principii şi practici, după cum urmează:
a)guvernul publică un cadru bugetar pe termen mediu pentru administraţia publică, care se bazează pe previziuni credibile şi acoperă o perioadă minimă de trei ani, iar toate instituţiile bugetare îşi desfăşoară activitatea în cadrul bugetar respectiv;
b)bugetul este formulat în concordanţă cu cadrul juridic naţional, cu credite de cheltuieli cuprinzătoare care sunt în concordanţă cu cadrul bugetar pe termen mediu şi sunt respectate;
c)autoritatea bugetară centrală sau autoritatea de trezorerie autorizată controlează la nivel central plata fondurilor din contul unic de trezorerie şi asigură disponibilitatea lichidităţilor;
d)există o strategie clară de administrare a datoriei, care este pusă în aplicare astfel încât obiectivul general al ţării privind datoria să fie respectat, iar costurile cu serviciul datoriei să fie ţinute sub control;
e)se asigură transparenţa şi controlul bugetar;
f)cadrul operaţional pentru controlul intern defineşte responsabilităţile şi competenţele şi este pus în aplicare de instituţiile bugetare în conformitate cu politica generală de control intern;
g)cadrul operaţional pentru auditul intern reflectă standardele internaţionale şi este aplicat în mod consecvent de către instituţiile guvernamentale;
h)reglementările privind achiziţiile publice sunt aliniate la principiile economiei, eficienţei, transparenţei, deschiderii şi responsabilităţii recunoscute la nivel internaţional şi există o capacitate instituţională şi administrativă centrală de a dezvolta, a pune în aplicare şi a monitoriza politica de achiziţii publice în mod eficace şi eficient;
i)sistemul de căi de atac este aliniat la acordurile şi reglementările internaţionale aplicabile, la bunele practici recunoscute la nivel internaţional în materie de independenţă, probitate şi transparenţă şi prevede tratarea rapidă şi competentă a plângerilor şi a sancţiunilor;
j)operaţiunile de achiziţii publice respectă principiile de bază ale egalităţii de tratament, nediscriminării, proporţionalităţii şi transparenţei şi asigură cea mai eficientă utilizare a fondurilor publice, iar autorităţile contractante dispun de capacităţi adecvate şi utilizează tehnici moderne de achiziţii publice;
k)independenţa, mandatul şi organizarea instituţiei supreme de audit sunt stabilite şi protejate de cadrele constituţionale şi juridice şi sunt respectate în practică;
l)instituţia supremă de audit aplică standardele într-un mod neutru şi obiectiv pentru a asigura audituri de înaltă calitate care au un impact pozitiv asupra guvernanţei şi funcţionării sectorului public.