Art. 123. - Art. 12 3 : Cerinţe şi proceduri de autorizare şi calificare - Acord din 30-oct-2016 ECONOMIC ŞI COMERCIAL CUPRINZĂTOR (CETA) între Canada, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de altă parte
Acte UE
Jurnalul Oficial 11L
În vigoare Versiune de la: 28 Octombrie 2016
Art. 123: Cerinţe şi proceduri de autorizare şi calificare
(1)Fiecare parte se asigură că cerinţele de autorizare, cerinţele de calificare, procedurile de autorizare sau procedurile de calificare pe care le adoptă sau le menţine se bazează pe criterii care împiedică autoritatea competentă să îşi exercite puterea de apreciere în mod arbitrar.
(2)Criteriile menţionate la alineatul (1) sunt:
a)clare şi transparente;
b)obiective; şi
c)stabilite în prealabil şi puse la dispoziţia publicului.
(3)Părţile recunosc că exercitarea puterii de apreciere statutare conferite unui ministru cu privire la o decizie referitoare la acordarea unei autorizaţii de interes public nu este în contradicţie cu alineatul (2) litera (c), cu condiţia să fie exercitată în mod consecvent cu obiectul statutului aplicabil şi nu într-un mod arbitrar şi ca exercitarea acesteia să nu fie altfel incompatibilă cu prezentul acord.
(4)Alineatul (3) nu se aplică în cazul cerinţelor de autorizare sau al cerinţelor de calificare pentru un serviciu profesional.
(5)Fiecare parte se asigură că o autorizaţie se acordă de îndată ce autoritatea competentă stabileşte că au fost îndeplinite condiţiile de autorizare şi, odată acordată, că autorizaţia intră în vigoare fără întârziere, în conformitate cu termenii şi condiţiile specificate în aceasta.
(6)Fiecare parte menţine sau instituie tribunale sau proceduri judiciare, arbitrale sau administrative care asigură, la cererea unui investitor, astfel cum este definit la articolul 8.1 (Definiţii), sau prestator de servicii afectat, astfel cum este definit la articolul 1.1 (Definiţii cu aplicabilitate generală), o examinare promptă şi, în cazul în care se justifică, acţiuni corective corespunzătoare pentru deciziile administrative care aduc atingere prestării unui serviciu sau exercitării oricărei alte activităţi economice. În cazul în care astfel de proceduri nu sunt independente faţă de organismul însărcinat să adopte decizia administrativă respectivă, fiecare parte se asigură că procedurile sunt aplicate astfel încât să permită o revizuire obiectivă şi imparţială.
(7)Fiecare parte se asigură că procedurile de autorizare sau procedurile de calificare pe care le adoptă sau menţine sunt cât mai simple posibil şi nu complică în mod nejustificat sau nu întârzie prestarea unui serviciu sau desfăşurarea oricărei alte activităţi economice.
(8)Taxa de autorizare pe care un solicitant o poate suporta în legătură cu cererea de autorizare prezentată este rezonabilă şi proporţională cu respectivele costuri suportate şi nu limitează în sine prestarea unui serviciu sau desfăşurarea oricărei alte activităţi economice.
(9)Taxele de autorizare nu includ plăţile pentru licitaţii, taxele pentru utilizarea resurselor naturale, redevenţe, proceduri de ofertare sau alte mijloace nediscriminatorii de atribuire a concesiunilor sau contribuţiile obligatorii la prestarea unui serviciu universal.
(10)Fiecare parte se asigură că procedurile de autorizare sau procedurile de calificare aplicate de autoritatea competentă şi deciziile autorităţii competente în cadrul procesului de autorizare sunt imparţiale faţă de toţi solicitanţii. Autoritatea competentă ar trebui să ia decizii în mod independent şi, în special, nu ar trebui să răspundă faţă de nicio persoană care prestează un serviciu sau care desfăşoară orice altă activitate economică pentru care se solicită autorizarea.
(11)În cazul în care există anumite termene pentru prezentarea cererilor de autorizare, solicitantului i se acordă un termen rezonabil pentru prezentarea cererii. Autoritatea competentă iniţiază soluţionarea unei cereri fără întârzieri nejustificate. În cazul în care este posibil, cererile ar trebui să fie acceptate în format electronic în aceleaşi condiţii de autenticitate ca documentele prezentate pe suport de hârtie.
(12)În cazul în care se consideră a fi adecvat, în locul documentelor originale ar trebui să fie acceptate copii legalizate.
(13)Fiecare parte se asigură că soluţionarea unei cereri de autorizare, inclusiv luarea unei decizii finale, se încheie într-un termen rezonabil de la prezentarea unei cereri complete. Fiecare parte ar trebui să stabilească un termen normal de soluţionare a unei cereri.
(14)La cererea solicitantului, autoritatea competentă a unei părţi furnizează, fără întârziere nejustificată, informaţii referitoare la stadiul cererii.
(15)În cazul în care o cerere este considerată incompletă, autoritatea competentă a unei părţi, într-o perioadă rezonabilă de timp, informează solicitantul, identifică informaţiile suplimentare necesare pentru finalizarea cererii şi oferă solicitantului posibilitatea de a corecta deficienţele.
(16)În cazul în care autoritatea competentă a unei părţi respinge cererea, acesta informează solicitantul în scris şi fără întârziere nejustificată. La cererea solicitantului, autoritatea competentă a părţii informează, de asemenea, solicitantul cu privire la motivele pentru care a fost respinsă cererea şi termenul de revizuire sau de introducere a unei căi de atac împotriva deciziei respective. Solicitantului ar trebui să i se permită, în termene rezonabile, să prezinte din nou cererea.