Art. 35. - Art. 3 5 : Subvenţii interzise şi subvenţii supuse unor condiţii - Acord din 30-dec-2020 COMERCIAL ŞI DE COOPERARE ÎNTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI COMUNITATEA EUROPEANĂ A ENERGIEI ATOMICE, PE DE O PARTE, ŞI REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ŞI IRLANDEI DE NORD, PE DE ALTĂ PARTE

Acte UE

Jurnalul Oficial 444L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 23 Februarie 2021
Art. 35: Subvenţii interzise şi subvenţii supuse unor condiţii
I._
1.Categoriile de subvenţii menţionate la alineatul (2) din articolul 3.4 [Principii] şi condiţiile care trebuie aplicate acestora sunt următoarele. Consiliul de parteneriat poate actualiza aceste dispoziţii în funcţie de necesităţi, pentru a asigura funcţionarea în timp a prezentului articol.
II.Garanţii de stat nelimitate
2.Sunt interzise subvenţiile sub forma unei garanţii pentru datoriile sau pasivele unui actor economic fără nicio limitare în ceea ce priveşte valoarea datoriilor şi pasivelor respective sau durata garanţiei respective.
III.Salvare şi restructurare
3.Sunt interzise subvenţiile pentru restructurarea unui actor economic aflat în dificultate sau insolvabil acordate fără ca actorul economic în cauză să fi elaborat un plan de restructurare credibil. Planul de restructurare trebuie să se bazeze pe ipoteze realiste, pentru a asigura restabilirea viabilităţii pe termen lung a actorului economic aflat în dificultate sau insolvabil într-un interval de timp rezonabil. În cursul pregătirii planului de restructurare, actorul economic poate primi sprijin temporar în lichidităţi sub formă de împrumuturi sau garanţii pentru împrumuturi. Cu excepţia întreprinderilor mici şi mijlocii, un actor economic sau proprietarii, creditorii sau noii investitori ai acestuia contribuie cu fonduri sau active semnificative la costul restructurării. În sensul prezentului alineat, un actor economic aflat în dificultate sau insolvabil este un actor economic care, fără subvenţie, aproape ca sigur ar intra în faliment în termen scurt spre mediu.
4.Cu excepţia unor circumstanţe excepţionale, subvenţiile pentru salvarea şi restructurarea actorilor economici insolvabili sau aflaţi în dificultate ar trebui să fie permise numai dacă contribuie la un obiectiv de interes public prin evitarea dificultăţilor sociale sau împiedicarea unei disfuncţionalităţi grave a pieţei, în special în ceea ce priveşte pierderea locurilor de muncă sau întreruperea unui serviciu important care este dificil de reprodus. Cu excepţia cazurilor circumstanţelor care nu pot fi prevăzute ce nu sunt cauzate de beneficiar, subvenţiile nu ar trebui acordate mai mult de o dată în orice perioadă de cinci ani.
5.Alineatele (3) şi (4) nu se aplică subvenţiilor acordate băncilor, instituţiilor de credit şi societăţilor de asigurări aflate în dificultate sau insolvabile.
IV.Bănci, instituţii de credit şi societăţi de asigurări
6.Fără a aduce atingere articolului SERVIN 5.39 [Excepţie prudenţială], subvenţiile pentru restructurarea băncilor, instituţiilor de credit şi societăţilor de asigurări pot fi acordate numai pe baza unui plan de restructurare credibil care restabileşte viabilitatea pe termen lung. În cazul în care restabilirea viabilităţii pe termen lung nu poate fi demonstrată în mod credibil, orice subvenţie acordată băncilor, instituţiilor de credit şi societăţilor de asigurări se limitează la ceea ce este necesar pentru a asigura lichidarea ordonată a acestora şi ieşirea ordonată a acestora de pe piaţă, reducând în acelaşi timp la minimum cuantumul subvenţiei şi efectul negativ asupra comerţului sau a investiţiilor dintre părţi.
7.Trebuie să se asigure faptul că autoritatea care acordă subvenţia este remunerată în mod corespunzător pentru subvenţia pe care a acordat-o pentru restructurare şi că beneficiarul, acţionarii sau creditorii acestuia ori grupul de întreprinderi din care face parte beneficiarul îşi aduce o contribuţie semnificativă la costurile de restructurare sau de lichidare din resursele proprii.
Subvenţiile pentru sprijinirea dispoziţiilor privind lichiditatea nu se utilizează pentru a absorbi pierderile şi nu devin sprijin sub formă de capital. Autorităţii care acordă subvenţia i se plăteşte o remuneraţie adecvată pentru subvenţiile acordate pentru sprijinirea dispoziţiilor privind lichiditatea.
V.Subvenţii la export
8.Sunt interzise subvenţiile condiţionate, în drept sau în fapt54, de rezultatele la export referitoare la bunuri sau servicii sau condiţionate şi de alte câteva condiţii, exceptând cu privire la:
54Pentru mai multă certitudine, acest standard este respectat atunci când faptele demonstrează că acordarea unei subvenţii, fără să fi fost condiţionată din punct de vedere juridic de rezultatele la export, este efectiv legată de exporturile reale sau anticipate sau de veniturile din export. Simplul fapt că se acordă o subvenţie unor actori economici care exportă nu trebuie considerat în mod automat o subvenţie la export în sensul prezentei dispoziţii.
(a)asigurarea creditelor pe termen scurt pentru riscurile neasigurabile pe piaţa privată; sau
(b)creditele la export şi programele de garanţie sau asigurare a creditelor la export care sunt permise în conformitate cu Acordul SMC, citite cu orice ajustări necesare contextului.
9.În sensul literei (a) din alineatul (8), prin "risc asigurabil pe piaţa privată" se înţeleg riscurile comerciale şi politice cu o perioadă maximă a riscului de mai puţin de doi ani, stabilite pentru cumpărători din sectorul public şi din afara sectorului public din ţările enumerate în nota de subsol55; Se poate elimina temporar o ţară de pe lista grupului de ţări cu riscuri asigurabile pe piaţa privată în cazul în care nu există capacitate de piaţă privată suficientă în ţara respectivă.
55Ţările cu riscuri asigurabile pe piaţa privată sunt Regatul Unit, statele membre ale Uniunii, Australia, Canada, Islanda, Japonia, Noua Zeelandă, Norvegia, Elveţia şi Statele Unite ale Americii.
(a)o contracţie semnificativă a capacităţii de asigurare a creditelor private;
(b)o deteriorare semnificativă a ratingurilor sectorului suveran; sau
(c)o deteriorare semnificativă a performanţei sectorului corporativ.
10.O astfel de eliminare temporară a unei ţări cu riscuri asigurabile pe piaţa privată intră în vigoare, în ceea ce priveşte una dintre părţi, în conformitate cu o decizie a părţii respective adoptate pe baza criteriilor de la alineatul (9) şi numai în cazul în care partea respectivă adoptă o astfel de decizie. Publicarea deciziei respective se consideră a constitui o notificare a celeilalte părţi cu privire la o astfel de eliminare temporară în ceea ce priveşte partea care adoptă decizia.
11.În cazul în care un asigurător subvenţionat oferă servicii de asigurare a creditelor la export, orice asigurare pentru riscurile asigurabile pe piaţa privată este furnizată pe o bază comercială. În acest caz, asigurătorul nu beneficiază, direct sau indirect, de subvenţii pentru furnizarea de asigurări pentru riscuri asigurabile pe piaţa privată.
VI.Subvenţiile condiţionate de utilizarea conţinutului intern
12.Fără a aduce atingere articolului SERVIN 2.6 [Cerinţe de performanţă] şi articolului SERVIN 2.7 [Măsuri neconforme şi excepţii], sunt interzise subvenţiile subordonate fie doar condiţiei utilizării de preferinţă a bunurilor sau serviciilor interne, şi nu a celor importate, fie şi altor câteva condiţii.
VII.Proiectele mari de cooperare transfrontalieră sau internaţională
13.Se pot acorda subvenţii în contextul proiectelor mari de cooperare transfrontalieră sau internaţională, cum ar fi cele pentru transport, energie, mediu şi cercetare şi dezvoltare, şi al proiectelor de primă utilizare pentru a stimula apariţia şi implementarea de noi tehnologii (cu excepţia producţiei). Beneficiile unor astfel de proiecte de cooperare transfrontalieră sau internaţională nu se limitează la actorii economici sau la sectorul ori statele participante, ci trebuie să aibă beneficii şi o relevanţă mai ample, prin externalităţi care să nu revină doar statului care acordă subvenţia, sectorului relevant şi beneficiarului în cauză.
VIII.Energia şi mediul
14.Părţile recunosc importanţa unui sistem energetic sigur, accesibil şi durabil şi a sustenabilităţii mediului, în special în ceea ce priveşte combaterea schimbărilor climatice, care reprezintă o ameninţare existenţială la adresa umanităţii. Prin urmare, fără a aduce atingere principiilor din articolul 3.4 [Principii], subvenţiile legate de energie şi mediu trebuie să aibă scopul - şi să stimuleze beneficiarul în acest sens - de a asigura un sistem energetic sigur, accesibil şi durabil şi o piaţă a energiei care să funcţioneze bine şi competitivă sau creşterea nivelului de protecţie a mediului în comparaţie cu nivelul care ar fi atins în absenţa subvenţiei. Astfel de subvenţii nu exonerează beneficiarul de obligaţiile care decurg din responsabilităţile sale în calitate de poluator în temeiul legislaţiei părţii în cauză.
IX.Subvenţiile acordate transportatorilor aerieni pentru operarea de rute
15.Nu se acordă subvenţii unui transportator aerian56 pentru operarea de rute, exceptând:
56Pentru mai multă certitudine, acest lucru nu aduce atingere alineatelor (1) şi (2) din articolul 3.2 [Domeniu de aplicare şi excepţii].
(a)atunci când există o obligaţie de serviciu public, în conformitate cu articolul 3.3 [Servicii de interes economic public];
(b)în cazuri speciale în care această finanţare aduce beneficii societăţii în general; sau
(c)ca subvenţii la înfiinţare pentru deschiderea de noi rute către aeroporturi regionale, cu condiţia ca acestea să sporească mobilitatea cetăţenilor şi să stimuleze dezvoltarea regională.