Art. 297. - Art. 297: Articolul ENER.13: Utilizarea eficientă a liniilor de interconexiune de energie electrică - Acord din 30-dec-2020 COMERCIAL ŞI DE COOPERARE ÎNTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI COMUNITATEA EUROPEANĂ A ENERGIEI ATOMICE, PE DE O PARTE, ŞI REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ŞI IRLANDEI DE NORD, PE DE ALTĂ PARTE
Acte UE
Jurnalul Oficial 444L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 23 Februarie 2021
Art. 297: Articolul ENER.13: Utilizarea eficientă a liniilor de interconexiune de energie electrică
1.În scopul asigurării unei utilizări eficiente a liniilor de interconexiune de energie electrică şi al reducerii barierelor în calea comerţului dintre Uniune şi Regatul Unit, fiecare parte se asigură că:
(a)alocarea capacităţilor şi managementul congestiilor pe liniile de interconexiune de energie electrică sunt bazate pe piaţă, transparente şi nediscriminatorii;
(b)este pus la dispoziţie nivelul maxim al capacităţii liniilor de interconexiune de energie electrică, cu respectarea:
(i)necesităţii de a asigura funcţionarea sigură a sistemelor şi
(ii)utilizării celei mai eficiente a sistemelor;
(c)capacitatea liniilor de interconexiune de energie electrică poate fi redusă numai în situaţii de urgenţă şi orice astfel de reducere trebuie să aibă loc în mod nediscriminatoriu;
(d)sunt publicate informaţiile privind calculul capacităţilor, pentru a sprijini obiectivele prezentului articol;
(e)nu există tarife de reţea pentru tranzacţiile individuale pe liniile de interconexiune de energie electrică şi nu există preţuri de rezervă pentru utilizarea liniilor de interconexiune de energie electrică;
(f)alocarea capacităţilor şi managementul congestiilor între liniile de interconexiune de energie electrică sunt coordonate între operatorii de transport şi de sistem din Uniune în cauză şi operatorii de transport şi de sistem din Regatul Unit în cauză; această coordonare implică elaborarea unor mecanisme pentru a obţine rezultate solide şi eficiente pentru toate intervalele de timp relevante, şi anume pentru intervalele de timp specifice pieţei la termen, pieţei pentru ziua următoare, pieţei intrazilnice şi pieţei de echilibrare şi
(g)mecanismele de alocare a capacităţilor şi de gestionare a congestiilor contribuie la crearea unor condiţii favorabile pentru dezvoltarea unor linii de interconexiune de energie electrică eficiente din punct de vedere economic şi pentru investiţiile în acestea.
2.Coordonarea şi mecanismele menţionate la alineatul (1) litera (f) nu implică şi nu presupun participarea operatorilor de transport şi de sistem din Regatul Unit la procedurile Uniunii de alocare a capacităţilor şi de management al congestiilor.
3.Fiecare parte ia măsurile necesare pentru a asigura încheierea cât mai curând posibil a unui acord multipartit referitor la compensarea costurilor găzduirii fluxurilor transfrontaliere de energie electrică între:
(a)operatorii de transport şi de sistem care participă la mecanismul de compensare între operatorii de sisteme de transport instituit prin Regulamentul (UE) nr. 838/2010 al Comisiei45 şi
45Regulamentul (UE) nr. 838/2010 al Comisiei din 23 septembrie 2010 privind stabilirea orientărilor referitoare la mecanismul compensărilor între operatorii de sisteme de transport şi abordarea comună de reglementare în domeniul stabilirii taxelor de transport (JO UE L 250, 24.9.2010, p. 5).
(b)operatorii de transport şi de sistem din Regatul Unit.
4.Acordul multipartit menţionat la alineatul (3) urmăreşte să asigure:
(a)faptul că operatorii de transport şi de sistem din Regatul Unit sunt trataţi în mod echivalent cu un operator de transport şi de sistem dintr-o ţară care participă la mecanismul de compensare între operatorii de sisteme de transport şi
(b)faptul că tratamentul aplicat operatorilor de transport şi de sistem din Regatul Unit nu este mai favorabil decât cel care s-ar aplica unui operator de transport şi de sistem care participă la mecanismul de compensare între operatorii de sisteme de transport.
5.În pofida alineatului (1) litera (e), până la încheierea acordului multipartit menţionat la alineatul (3), se poate percepe o taxă de utilizare a sistemului de transport pentru importurile şi exporturile preconizate între Uniune şi Regatul Unit.