Secţiunea 2 - Relaţia dintre Strategia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027 şi condiţiile favorizante - Strategie din 2021 Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027

M.Of. 559 bis

În vigoare
Versiune de la: 31 Mai 2021
SECŢIUNEA 2:Relaţia dintre Strategia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027 şi condiţiile favorizante
(1)În cadrul Memorandumul cu tema "Măsuri necesare îndeplinirii condiţiei favorizante Cadru de politică strategic pentru politicile active din domeniul pieţei muncii" a fost planificată elaborarea Strategiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă post 2020. Asociate acestui cadru strategic, au fost stabilite o serie de criterii, în sarcina exclusivă a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), respectiv în responsabilitatea partajată a Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) şi a Serviciului Public de Ocupare (SPO), după cum urmează:
1.Modalităţi privind crearea de profiluri ale persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă şi evaluarea nevoilor acestora, inclusiv privind parcursurile antreprenoriale (în responsabilitatea ANOFM);
2.Informaţii privind locurile de muncă vacante şi oportunităţile de angajare, ţinând seama de necesităţile pieţei muncii (în responsabilitatea ANOFM);
3.Modalităţi pentru a asigura faptul că: concepţia, implementarea, monitorizarea şi revizuirea să se desfăşoare în strânsă cooperare cu părţile interesate relevante (în responsabilitatea MMPS şi a ANOFM);
4.Modalităţi de monitorizare, evaluare şi revizuire a politicilor active din domeniul pieţei muncii (în responsabilitatea MMPS şi a ANOFM);
5.Pentru intervenţiile în favoarea ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor, parcursuri bazate pe date concrete şi orientate către tinerii care nu sunt încadraţi profesional şi nu urmează niciun program educaţional sau de formare, inclusiv măsuri de identificare/sensibilizare, bazate pe cerinţe de calitate care ţin cont de criterii calitative privind uceniciile şi stagiile, inclusiv în contextul implementării sistemelor de garanţie pentru tineret (în responsabilitatea MMPS şi a ANOFM).
(2)Acest document strategic îşi propune să satisfacă cele cinci criterii pre-menţionate în mod coerent şi complementar cu Strategia Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027, dezvoltată în cadrul proiectului "STRATEG", precum şi cu alte proiecte implementate de Serviciul Public de Ocupare în contextul derulării Programului Operaţional Capital Uman 2014-2020.
1.În ceea ce priveşte Criteriul 1 (C1). Modalităţi privind crearea de profiluri ale persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă şi evaluarea nevoilor acestora, inclusiv privind parcursurile antreprenoriale, în cadrul Direcţiei de acţiune 1. Promovarea de noi abordări în furnizarea măsurilor active pentru îmbunătăţirea accesului la piaţa muncii pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă a Obiectivului specific 1, sunt planificate o serie de măsuri care se bazează pe rezultatul demersului de revizuire a actualei metodologii de profilare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă înregistrate în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene sau a municipiului Bucureşti. Acest demers este o continuare a eforturilor Serviciului Public de Ocupare de adaptare şi eficientizare a activităţii de identificare a profilului persoanelor în căutarea unui loc de muncă26, reglementată în prezent ca obiectiv al serviciilor de informare şi consiliere profesională, care are ca finalitate stabilirea nivelului de ocupabilitate, respectiv: "uşor ocupabil", "mediu ocupabil", "greu ocupabil", "foarte greu ocupabil". Includerea într-un anumit nivel de ocupabilitate indică gradul de dificultate în ceea ce priveşte încadrarea pe piaţa muncii şi determină acordarea, în condiţiile legii, a măsurilor adecvate pentru stimularea ocupării forţei de muncă, rezultatul profilării constituind un real suport în realizarea planurilor individuale de acţiune, pe baza cărora se stabilesc intervenţiile ulterioare, personalizate în funcţie de profilul individual.
__________
26 Reglementată la data curentă prin Ordinul Preşedintelui ANOFM nr. 11/2018, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 216/09.03.2018.
Având în vedere nevoia de segmentare a diverselor categorii de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, cu scopul de a le oferi sprijin personalizat, identificată în mod repetat de Comisia Europeană în documentele rezultate din Semestrul European, Serviciul Public de Ocupare şi-a propus îmbunătăţirea procedurii de profilare existente, atât prin valorificarea experienţei acumulate ca urmare a activităţilor de învăţare prin dialog în cadrul Reţelei europene a serviciilor publice de ocupare a forţei de muncă, concretizată în adaptarea aplicaţiei informatice de profilare prin integrarea unui chestionar suplimentar pentru evaluarea problemelor personale, familiale, de sănătate, de disponibilitate şi motivaţie a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă şi, în mod corelativ, a unei proceduri de evaluare a răspunsurilor27, cât şi prin implementarea proiectului "Managementul de caz - Proces de incluziune pe piaţa forţei de muncă".
__________
27 Testarea şi revizuirea instrumentului necesită participarea faţă în faţă a consilierilor cu persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, acest lucru fiind momentan nerealizabil datorită instituirii stării de urgenţă/alertă pentru limitare răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Astfel, pornind de la premisa că de calitatea informării şi consilierii profesionale depind în mare măsură rezultatele aplicării măsurilor active, prin proiectul Managementul de caz - Proces de incluziune pe piaţa forţei de muncă, ANOFM îşi propune adaptarea acestor servicii (incluzând profilarea), în special în cazul persoanelor provenind din grupuri vulnerabile (greu şi foarte greu ocupabile, conform sistemului de profilare). De asemenea, proiectul vizează şi dezvoltarea de instrumente specifice de management de caz, care urmăresc abordarea pluridisciplinară a cazurilor, în funcţie de problemele şi/sau necesităţile clientului.
2.Referitor la Criteriul 2 (C2). Informaţii privind locurile de muncă vacante şi oportunităţile de angajare, ţinând seama de necesităţile pieţei muncii, în cadrul Direcţiei de acţiune 1. Promovarea de noi abordări în furnizarea măsurilor active pentru îmbunătăţirea accesului la piaţa muncii pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă a Obiectivului specific 1 a fost inclusă măsura 1.1.4. Dezvoltarea de instrumente şi metodologii care să permită debirocratizarea şi digitalizarea activităţii ANOFM în vederea furnizării în mod integrat a serviciilor dedicate angajatorilor, precum şi realizarea de adaptări necesare persoanelor cu dizabilităţi, prin care se urmăreşte abordarea unitară şi coerentă a cererii şi ofertei de forţă de muncă.
Abordarea pe care se sprijină această măsură este una centrată pe client şi are la bază rezultatele preconizate ale proiectului "Relaţia SPO cu angajatorii - eSPOR", care urmăreşte adaptarea serviciilor dedicate angajatorilor prin includerea acestora într-o platformă unică, respectiv ale proiectului "Managementul de caz", care vizează în principal realizarea şi funcţionalizarea unei aplicaţii informatice de profilare, informare şi consiliere şi management de caz, care să dispună de mai multe funcţionalităţi, inclusiv servicii online oferite persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (înregistrare online, vizualizare dosar personal, programare întâlnire cu funcţionari publici etc.).
De asemenea, atât C1., cât şi C2. îşi găsesc reflectarea în mai multe dintre direcţiile de acţiune ale Strategiei ANOFM 2021-2027, cu precădere în:
- Direcţia de acţiune I.1: Îmbunătăţirea calităţii serviciilor pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, căreia îi sunt subsumate măsurile: Eficientizarea modalităţilor de interacţiune cu persoanelor în căutarea unui loc de muncă prin revizuirea şi digitalizarea instrumentelor de informare şi consiliere; Revizuirea modului de profilare şi digitalizarea instrumentului de profilare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă; Implementare extinsă a proceselor de tip self-service pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă (activitate transversală); Dezvoltarea şi aplicarea sistematică a chestionarelor de satisfacţie asupra serviciilor furnizate de ANOFM clienţilor săi, persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă; Promovarea serviciilor şi atragerea către Serviciul Public de Ocupare a persoanelor inactive; Adaptarea serviciilor de acompaniere specifice diverselor categorii de tineri NEETs; Dezvoltarea activităţii de orientare în carieră a tinerilor şi asigurarea tranziţiei de la şcoală la muncă; Personalizarea serviciilor pentru diversele categorii de şomeri de lungă durată prin includerea unor măsuri specifice în cadrul acordului de reintegrare în muncă; Operaţionalizarea şi evidenţierea locurilor de muncă cu timp de muncă parţial/flexibil, prin declararea corespunzătoare a cerinţelor locului de muncă vacant de către angajator; Identificarea unor măsuri mai flexibile pentru stimularea mobilităţii interne a forţei de muncă prin programe de mobilitate internă prin parteneriate între angajator, autorităţile locale din mai multe judeţe (AJOFM din judeţe primitoare/trimiţătoare, primării) care să identifice pe lângă persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă dispuse să se mute şi modul de asigurare a celorlalte servicii, în special locuinţele disponibile pentru lucrătorii care se mută, eventual cu posibilitatea plăţii parţiale a chiriei de către angajator (asimilată locuinţei de serviciu); Organizarea de campanii de informare despre oportunităţile oferite de piaţa forţei de muncă din România împreună cu angajatorii, despre oportunităţile oferite de serviciile EURES, prin cooperarea cu reţelele naţionale EURES, Servicii Publice de Ocupare din alte state membre, entităţi diplomatice; Derularea de campanii de informare a cetăţenilor şi angajatorilor privind oportunităţile şi riscurile muncii în străinătate;
- Direcţia de acţiune I.2: Îmbunătăţirea/Eficientizarea acordării serviciilor către angajatori, în cadrul căreia au fost planificate măsurile: Eficientizarea interacţiunii cu angajatorii prin revizuirea/digitalizarea serviciilor de mediere pentru angajatori; Implementarea extinsă a proceselor de tip self-service pentru angajatori; Revizuirea modului de organizare a evenimentelor de ocupare/burse ale locurilor de muncă pentru a deveni mai interactive prin organizarea de evenimente în sistem on-line; Dezvoltarea şi aplicarea sistematică a chestionarelor de satisfacţie asupra serviciilor furnizate de ANOFM clienţilor săi, angajatori;
- Direcţia de acţiune I.3: Îmbunătăţirea/Eficientizarea acordării serviciilor de formare profesională, prin: Analize şi prognoze necesare de competenţe în piaţa muncii; Revizuirea sistemului de fundamentare a planului naţional de formare profesională; Eficientizarea serviciilor de formare profesională prin digitalizare sistem gestiune de formare profesională continuă pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă; Organizarea de cursuri de formare profesională continuă în sistem on-line;
- Direcţia de acţiune II.2: Procedurare şi monitorizare, căreia îi corespund următoarele intervenţii: Revizuirea, în sensul actualizării, unificării şi simplificării procedurilor de lucru în vederea digitalizării; Digitalizarea proceselor interne de furnizare de servicii; Dezvoltarea interfeţei destinate şomerilor/angajatorilor care să poată depune solicitările on-line; Transmiterea locurilor de muncă vacante on-line; Realizarea medierii on-line; Asigurarea capacităţilor IT-C; Utilizarea eficientă a instrumentelor deja existente şi completarea cu alte capacităţi IT-C; Înlocuirea dotării tehnice perimate sau insuficient utilizate (servere, computere); Adaptarea aplicaţiilor interne de lucru ale ANOFM la posibilitatea de lucru "out-of-office"/Asigurarea echipamentelor informatice necesare susţinerii activităţii/asigurarea securităţii datelor.
3.Cu referire la Criteriul 3 (C3). Modalităţi pentru a asigura faptul că: concepţia, implementarea, monitorizarea şi revizuirea să se desfăşoare în strânsă cooperare cu părţile interesate relevante, prezenta strategie a fost elaborată şi urmează să fie implementată, monitorizată şi evaluată cu respectarea unor principii călăuzitoare (prezentate deja), care asigură premisele pentru participarea activă, eficientă şi coerentă a tuturor factorilor interesaţi, în toate etapele ciclului politicilor publice aferente cadrului strategic dezvoltat. Astfel, dacă elaborarea strategiei este rezultatul unui larg proces de consultare, în special în cadrul Grupului de lucru extins formalizat în acest sens, pentru etapele următoare se va proceda la constituirea unui Comitet Interinstituţional de Monitorizare şi Evaluare a implementării Strategiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027, ce va avea în componenţă reprezentanţi ai ministerelor de resort şi ai instituţiilor din subordinea acestora, precum şi reprezentanţi ai altor entităţi cu atribuţii în implementarea strategiei, inclusiv parteneri sociali reprezentativi la nivel naţional, după cum urmează: Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Inspecţia Muncii, Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerul Educaţiei, Autoritatea Naţională pentru Calificări, Ministerul Tineretului şi Sportului, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Ministerul Finanţelor, Autoritatea de Management a Programului Operaţional Capital Uman, Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, Institutul Naţional de Cercetare în Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale, Camera de Comerţ şi Industrie a României, Comitete sectoriale, Parteneri sociali reprezentativi la nivel naţional.
4.În ceea ce priveşte Criteriul 4 (C4). Modalităţi de monitorizare, evaluare şi revizuire a politicilor active din domeniul pieţei munci, aflat în strânsă legătură cu cel anterior, strategia vizează o schimbare de paradigmă în ceea ce priveşte fundamentarea, conceperea, implementarea, monitorizarea şi evaluarea politicilor active din domeniul pieţei muncii, pornind de la anticiparea competenţelor pe piaţa muncii. Această schimbare de abordare îşi găseşte materializare în proiectul "ReCONECT - Adaptare la Schimbare - Mecanism Integrat de Anticipare, Monitorizare, Evaluare a Pieţei Muncii şi Educaţiei", cu ANOFM în calitate de lider parteneriat şi MMPS, INCSMPS, CNDIPT, MEC, UEFISCDI, în calitate de parteneri, prin care se urmăreşte proiectarea, testarea şi implementarea a trei mecanisme care au ca rol asigurarea corespondenţei dintre cerere şi ofertă pe întreg traseul pe care îl presupune viaţa activă a unei persoane.
Primele două mecanisme dezvoltate în cadrul proiectului vor permite ca măsurile active de ocupare propuse de către MMPS şi implementate de Serviciul Public de Ocupare oferite şomerilor şi persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă să fie adaptate nevoilor şi caracteristicilor în continuă schimbare ale pieţei muncii, stabilirea ofertei furnizorilor de educaţie şi formare profesională să se realizeze pe baza cerinţelor concrete ale angajatorilor, astfel încât forţa de muncă disponibilă să se poată integra pe piaţa muncii rapid, iar ocuparea să fie de durată.
Cel de-al treilea mecanism ce se va dezvolta în cadrul proiectului va permite monitorizarea inserţiei pe piaţa muncii a absolvenţilor sistemelor de educaţie şi formare profesională a adulţilor şi va facilita realizarea analizei de eficienţă a sistemului de educaţie şi formare profesională din perspectiva furnizării de competenţe în acord cu cerinţele concrete ale pieţei muncii, fapt ce va face posibilă adaptarea acestora în acord cu dinamica pieţei muncii, contribuind la facilitarea inserţiei pe piaţa muncii a absolvenţilor şi la reducerea şomajului acestora.
Funcţionarea celor trei mecanisme va permite asigurarea coerenţei şi a sinergiei dintre sistemul de educaţie şi formare profesională a adulţilor, asigurându-se totodată şi cadrul normativ şi de guvernanţă aferent. În perioada de programare 2021-2027 partenerii implicaţi vor face demersurile necesare pentru îmbunătăţirea mecanismelor care să permită multiplicarea rezultatelor acestui proiect, având în vedere angajamentele asumate. Astfel, rezultatele obţinute pe termen mediu si lung vor permite adaptarea măsurilor specifice dar şi a politicilor publice relevante pentru o dezvoltare sustenabilă şi incluzivă a pieţei muncii. În acest sens, în cadrul strategiei a fost stabilită Direcţia de acţiune 3.2. Crearea unui sistem de monitorizare şi evaluare a politicilor publice şi de anticipare a modificărilor de pe piaţa muncii în vederea unei mai bune corelări între cerere şi ofertă, în cadrul căreia au fost planificate următoarele măsuri: 3.2.1. Îmbunătăţirea instrumentelor, proceselor şi mecanismelor de monitorizare a informaţiilor din piaţa muncii, de anticipare a nevoii de competenţe, de evaluare şi monitorizare a politicilor publice privind măsurile active şi formarea profesională, cu adăugarea de noi dezvoltări, care să includă previziuni periodice cu privire la dinamica cererii de forţă de muncă pe sectoare de activitate, în profil regional şi după mediu rezidenţial, în vederea creşterii predictibilităţii alocărilor şi realocărilor intra şi inter sectoriale ale forţei de muncă; 3.2.2. Creşterea capacităţii MMPS şi ANOFM de a monitoriza şi evalua politicile publice şi de a utiliza sistemele informatice suport prin formarea de specialişti (seminarii, instruire, formare continuă); 3.2.3. Creşterea capacităţii de evaluare şi raportare a transpunerii/implementării angajamentelor asumate de România în domeniul social şi al pieţei muncii.
În mod corelativ, Direcţia de acţiune II.2: Procedurare şi monitorizare a Strategiei ANOFM 2021-2027 are planificate între măsuri: Consolidarea sistemului de analiză şi prognoză privind nevoile pieţei muncii şi dinamica forţei de muncă prin colaborare/externalizare instituţii specializate de cercetare; Dezvoltarea unui instrument dedicat activităţii de gestiune previzională a locurilor de muncă şi competenţelor; Consolidarea colectării datelor statistice specifice fiecărei măsuri în parte şi pe tipuri de beneficiari, dezagregate pe criterii de sex, etnie, dizabilitate, vârstă, medii urbane şi rurale; revizuirea/optimizarea aplicaţiilor IT dedicate; Evaluare sistematică a impactului şi eficacităţii politicilor, programelor şi măsurilor, în special cele destinate grupurilor vulnerabile.
5.În ceea ce priveşte Criteriul 5 (C5). Pentru intervenţiile în favoarea ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor, parcursuri bazate pe date concrete şi orientate către tinerii care nu sunt încadraţi profesional şi nu urmează niciun program educaţional sau de formare, inclusiv măsuri de identificare/sensibilizare, bazate pe cerinţe de calitate care ţin cont de criterii calitative privind uceniciile şi stagiile, inclusiv în contextul implementării sistemelor de garanţie pentru tineret, strategia propunere în cadrul Direcţiei de acţiune 1. Creşterea ocupării tinerilor şi promovarea unei ocupări durabile, inclusiv prin implementarea Garanţiei pentru Tineret consolidate a Obiectivului specific 2. un mix de măsuri ce urmează a fi implementate ţinând cont atât de circumstanţele naţionale, regionale şi locale, cât şi de nevoile identificate la nivelul fiecărui individ, între care: dezvoltarea de sisteme de prevenţie prin consolidarea parteneriatelor între instituţii cu competenţe în domeniul ocupării, educaţiei şi protecţiei sociale, precum şi alte entităţi relevante în vederea identificării tinerilor cu risc de a deveni tineri NEET; înfiinţarea/dezvoltarea de centre/cluburi de tineret la nivel comunitar, cu implicarea autorităţilor locale şi a unor entităţi publice sau private care să ofere activităţi specifice adaptate tinerilor şi susţinerea activităţi de promovare a acestora; realizarea de către centrele/cluburile de tineret publice sau private sau alte entităţi interesate a unor reţele de lucrători de tineret, identificaţi, selectaţi şi activaţi din rândul tinerilor (în special NEETs); cartografierea, informarea, pregătirea şi furnizarea ofertei propriu-zise (pachete integrate de măsuri de activare a tinerilor, inclusiv NEETs - consiliere, inclusiv antreprenorială şi de antreprenoriat social, mediere, prime de ocupare, subvenţii angajatori, formare profesională/ucenicii/stagii/internship-uri, evaluare de competenţe, înscriere şi susţinere participare la programe de a doua şansă flexibile, inclusiv la module de pregătire profesională, furnizare servicii suport personalizate: prime de instruire destinate acoperirii cheltuielilor asociate instruirii - transport, masă etc., subvenţionarea costurilor aferente obţinerii permisului de şoferi (pe diverse clase, în funcţie de necesităţi), stimularea tinerilor pre-ocupare prin stagii scurte la diferiţi angajatori pentru a lua contact cu domeniul respectiv de activitate, stimulare angajatori post-ucenicie); îmbunătăţirea monitorizării situaţiei tinerilor NEET după integrarea pe piaţa muncii sau în sistemul de educaţie sau de formare profesională; dezvoltarea voluntariatului în rândul tinerilor, inclusiv NEETs, în scopul familiarizării acestora cu cerinţele locurilor de muncă, facilitării dobândirii de noi competenţe şi identificării unor potenţiale parcursuri profesionale, inclusiv antreprenoriale; asigurarea dobândirii de către tineri, inclusiv NEETs, a competenţelor transversale, cu accent pe competenţe digitale de bază, de management al carierei, de comunicare şi muncă în echipă, precum şi competenţe de antreprenoriat social şi verzi.
Implementarea măsurilor dedicate tinerilor se bazează pe o schimbare de abordare, care constă în aceea că centrele de tineret şi reţelele de tineret vor avea o contribuţie importantă în implementarea măsurilor de tipul Garanţie pentru tineret (GpT), fără însă a se diminua rolul SPO.
În vederea asigurării premiselor de succes pentru dezvoltarea centrelor de tineret/reţelelor subsecvente, vor fi complementarizate două mecanisme de implementare a măsurilor din cele patru faze specifice noile scheme de GpT, respectiv cartografierea, informarea, pregătirea ofertei şi ofertarea propriu-zisă. Primul mecanism se bazează parteneriatul dintre AJOFM-uri, în calitate de aplicanţi, cu parteneri din sectorul public (cu precădere autorităţi ale administraţiei publice locale), privat şi ONG, ca şi pre-condiţie la finanţare, aşa încât să poată avea o abordare holistică. Selectarea partenerilor se va realiza cu luarea în considerare a următoarelor criterii: i. capacitatea (la nivel de resurse, inclusiv umane, dar şi de infrastructură disponibilă); ii. disponibilitatea a se angaja într-un parteneriat sustenabil; iii. agendă (existenţa preocupării, reflectate în acţiuni concrete şi eficiente, pentru problematica tinerilor NEET, respectiv a tinerilor în general); iv. complementaritatea (acţiunile partenerilor să se adauge la cele ale AJOFM-urilor, aşa încât să se asigure efectul sinergic). În ceea ce priveşte capacitatea, este de luat în calcul o analiză prealabilă, la nivelul fiecărui judeţ a infrastructurii de servicii, precum şi a celei ce poate fi pusă la dispoziţie de UAT-uri, precum şi de centrele de tineret din structura direcţiilor judeţene pentru tineret şi sport, ale MTS (33, la data curentă, acoperind 27 din cele 42 de judeţe ale ţării, inclusiv Bucureşti), precum şi capitalizarea relaţiilor dezvoltate anterior, în cadrul protocoalelor încheiate de ANOFM/AJOFM.
Al doilea mecanism vizează judeţele în care nu se realizează funcţionalizarea parteneriatelor de către AJOFM-uri şi se bazează pe o largă deschidere către consorţii de parteneri care încheie acorduri pe baza principiilor pre-menţionate. De asemenea, în vederea finanţării se va stabili obligaţia ca, pe bază de protocol, tinerii NEET incluşi în intervenţiile centrelor înfiinţate de aceste consorţii de parteneri să fie remişi AJOFM-urilor pentru înregistrare şi parcurgerea etapelor III şi IV ale Garanţie pentru Tineret.
În vederea implementării eficiente a măsurilor din cadrul acestei direcţii de acţiune, se va proceda la stabilirea unui cadru comun de monitorizare şi evaluare, care să reflecte rezultatele reale ale intervenţiilor, inclusiv în ceea ce priveşte statutul pe piaţa muncii sau în sistemul de educaţie sau de formare profesională al tinerilor NEET la 6/12/18 luni de la includerea într-o ofertă de Garanţie pentru Tineret (de educaţie/formare profesională/ocupare).