Art. 17. - Toate formele de exercitare a profesiei de mediator sunt supuse următoarelor reguli: - Statut din 2015 al profesiei de mediator
M.Of. 570 bis
În vigoare Versiune de la: 23 Septembrie 2019
Art. 17
(1)Toate formele de exercitare a profesiei de mediator sunt supuse următoarelor reguli:
a)activitatea de mediere se poate desfăşura la sediul profesional sau într-o altă locaţie convenită de mediator şi părţi;
b)patrimoniul comun este afectat exclusiv activităţii profesionale şi are regimul patrimoniului de afectaţiune profesională;
c)mediatorul nu poate desfăşura activităţi de mediere în afara formei de exercitare a profesiei pentru care a optat;
d)formele de exercitare a profesiei se individualizează prin denumire, conform prevederilor Legii şi a prezentului Statut. În cazul tuturor formelor de exercitare a profesiei de către mediatorii străini se pot utiliza, la alegere, denumirea şi numele formei de exercitare a profesiei din ţară sau din străinătate;
e)în maximum 6 luni de la data eliberării documentelor de autorizare, mediatorii vor afişa la sediul profesional firma formei de exercitare, conform regulilor de publicitate prevăzute în prezentul statut;
f)toate documentele întocmite de mediator vor include în mod obligatoriu denumirea formei de exercitare, numele mediatorului, adresa de corespondenţă a sediului profesional şi datele de contact, numărul de telefon şi o adresă de e-mail, etc.;
g)includerea oricărei alte denumiri a unei alte profesii sau a unei alte forme de exercitare a altei profesii pe documentele oficiale ale mediatorului este interzisă.
(2)Sediul fiscal şi sediul operaţional, aşa cum sunt definite de legislaţia în domeniul fiscal, al aceleiaşi forme de exercitare a profesiei, pot fi diferite, având însă acelaşi regim de sediu profesional, în sensul Legii, dacă sunt avizate de Consiliu, prin C.P.M.J., acestea fiind inviolabile.
(3)În cazul în care un mediator solicită şi obţine avizul pentru mai multe sedii profesionale în aceeaşi localitate, în Tabloul mediatorilor va fi înscris un singur sediu profesional care poate fi sediul fiscal sau un punct de lucru dintre cele avizate de Consiliu, prin C.P.M.J.
(4)Taxele de avizare a formei de exercitare a profesiei şi a unor sedii profesionale ca puncte de lucru se stabilesc prin hotărâre a Consiliului.
(5)Încetarea formei de exercitare a profesiei atrage desfiinţarea tuturor sediilor profesionale ale acesteia.
(6)Între formele de exercitare a profesiei se pot stabili raporturi de conlucrare profesională. Contractul de conlucrare profesională se înregistrează la Consiliu. Regulile privind publicitatea profesională se aplica în mod corespunzător.
(7)Înfiinţarea formelor de exercitare a profesiei are loc după depunerea şi înregistrarea la C.P.M.J., a dosarului care va fi înaintat în baza unui referat, Consiliului. Dosarul trebuie să conţină următoarele documente (depuse odată cu actele de autorizare a mediatorului sau ulterior):
a)cererea de înregistrare, semnată, în 2 exemplare originale, din care una se returnează mediatorului, neţinând loc de dovada de înregistrare;
b)actul de înfiinţare a formei de exercitare a profesiei, în 3 exemplare, în original, din care 2 exemplare se returnează solicitantului odată cu dovada înregistrării;
c)dovada deţinerii spaţiului necesar desfăşurării activităţii;
d)dovada plăţii taxei de înregistrare;
e)modelul siglei şi stampilei formei de exercitare a profesiei.
(8)În caz de desfiinţare, titularul formei de exercitare a profesiei are obligaţia finalizării tuturor contractelor angajate sau, în cazurile urgente, predării lor altor mediatori, cu acordul părţilor. Cererea va fi depusă la C.P.M.J., cu cel puţin 30 de zile înainte de data prevăzută pentru închidere şi conţine situaţia contractelor nefinalizate şi dovada ştergerii din evidenţele fiscale. Cererea de desfiinţare este comunicată de organele C.P.M.J., Consiliului.
(9)Decizia de desfiinţare va fi emisă de Consiliu şi comunicată de C.P.M.J. în termen de 30 de zile de la predarea documentelor, care o comunică solicitantului direct sau prin poştă.
(10)Despre înfiinţarea sau desfiinţarea formelor de exercitare a profesiei se fac menţiuni în Registrul de evidenţă al acestora de la C.P.M.J., iar documentele depuse se arhivează în dosarul individual al fiecărei forme de exercitare a profesiei gestionat de Consiliu.
(11)În desfăşurarea activităţii sale, mediatorul este obligat să ţină arhivă şi registre proprii şi să comunice date cu caracter statistic conform acestora, la solicitarea Consiliului.
(12)Indiferent de forma de exercitare în care îşi desfăşoară activitatea, mediatorul are obligaţia să ţină cel puţin următoarele registre, corespunzător activităţii sale proprii ca mediator:
a)Registru general de corespondenţă (intrări - ieşiri);
b)Registru sau registre de evidenţă a contractelor de mediere, proceselor verbale şi a acordurilor de mediere.
(13)Registrele ţinute de mediatori sunt numerotate fila cu fila şi sunt stampilate de mediator.
(14)La trecerea dintr-o formă de exercitare a profesiei în alta, mediatorul are obligaţia de a conserva arhiva deţinută anterior.
(15)În caz de deces al mediatorului sau la încetarea calităţii de mediator din oricare alte motive, arhiva acestuia va fi preluată de Consiliu sub inventar.
(16)Arhiva predată şi sigilată poate fi ulterior predata unui alt mediator desemnat de Consiliu, cu asumarea confidenţialităţii. Desigilarea arhivei şi eliberarea de copii sau duplicate pot fi făcute doar la solicitarea motivată, în scris, a părţilor sau a autorităţilor, adresată mediatorului care a preluat arhiva.
(17)Activitatea de mediere poate fi desfăşurată ca formă de exercitare a profesiei doar în cadrul organizaţiei neguvernamentale care are în obiectul de activitate furnizarea de servicii de mediere.
(18)Serviciul de mediere poate fi organizat pe baza de contract încheiat cu oricare dintre formele de exercitare a profesiei de mediator menţionate la art. 15 alin. 1 lit. a), b) şi c).